"Emme omista autoa, koska asumme stadissa" :D
Tällainen kommentti oli ketjussa, jossa käsitellään ruokakaupassa käyntiä pienten lasten kanssa.
Siis mitä helvettiä? Oikeastiko te autottomat stadilaiset homehdutte sinne kehä kolmosen sisäpuolelle tai jos johonkin haluatte lähteä niin olette julkisten varassa (perheellisenäkin)? Voitte käydä kaupassa ostamassa elintarvikkeita vain sen verran, mitä jaksatte kantaa kotiin? Eikö teillä ole rahaa ajokorttiin/autoon vai mistä kiikastaa?
Kommentit (442)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokone vie meidät neljä kertaa vuodessa ulkomaille. Vuorka-autolla ajetaan kerran vuodessa lappiin. Ruoka tulee kotiin toimitettuna. Kävellen pääsee töihin, harrastuksiin, kahville. Pyörällä pääsee nuksioon.
Mitä meiltä jää kokematta, kun ei ole autoa?
Ympäri Suomen järjestetään erilaisia tapahtumia erilaisissa ympäristöissä. Automatkailu Suomessa, Skandinaviassa ja vaikka Euroopassa. Urheilu- ja kulttuuritapahtumat ympäri Suomen.
Monenlaista jää kokematta paitsi istuminen 250 päivää pääkaupunkiseudun lähiössä.
Olet oikeassa, pitkin Suomea on mitä erikoisempia eukonkantokisoja ja kyläpäiviä =) Toinen asia siiten onkin haluaako sellaisilla käydä ja saako niistä jotain niin paljon, että vaihtaa viikonlopun Berliinissä viikonloppuun Sastamalassa. Automatkailu on minusta erittäin stressaavaa, en pidä siitä. Joskus ollaan vuokrattu auto ulkomailla, koska ei olla päästy muuten haluttuihin kohteisiin. Tällöinkin lennän mieluummin kohteeseen, josta vuokraan autoa. En käy missään urheilutapahtumissa, joten en tarvitse niihin autoa. Kultturia olen kokenut erittäin laajasti ilman autoakin.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen kommentti oli ketjussa, jossa käsitellään ruokakaupassa käyntiä pienten lasten kanssa.
Siis mitä helvettiä? Oikeastiko te autottomat stadilaiset homehdutte sinne kehä kolmosen sisäpuolelle tai jos johonkin haluatte lähteä niin olette julkisten varassa (perheellisenäkin)? Voitte käydä kaupassa ostamassa elintarvikkeita vain sen verran, mitä jaksatte kantaa kotiin? Eikö teillä ole rahaa ajokorttiin/autoon vai mistä kiikastaa?
Henkilöautolla ajaminen pitäisi kieltää Helsingissä.
Mitä helkuttia taas...AUTOmatkailu Suomessa, Skandinaviassa ja Euroopassa...meinaat ihan tosissaan ettei matkailu onnistu junalla, bussilla, laivalla ja lentokoneella?????
En todellakaan lähde meidän autolla Eurooppaan vaan VIPS lennän sinne ja paikan päällä kuljen julkisilla ja taxilla ja auton voi vuokrata jos haluaa.
Todellakaan ei autotta selviäisi edes täällä stadissa, olen itse ihmetellyt ihan samaa kun ap, miten joku pärjää ilman autoa!
t. Helsinkiläinen pariskunta + 3 autoa.
(juu ehkä kaksikin tosin riittäisi)
En tule koskaan ymmärtämään peltilehmien pyhää asemaa. Autolla ajaminen ei ole mikään ihmisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokone vie meidät neljä kertaa vuodessa ulkomaille. Vuorka-autolla ajetaan kerran vuodessa lappiin. Ruoka tulee kotiin toimitettuna. Kävellen pääsee töihin, harrastuksiin, kahville. Pyörällä pääsee nuksioon.
Ympäri Suomen järjestetään erilaisia tapahtumia erilaisissa ympäristöissä. Automatkailu Suomessa, Skandinaviassa ja vaikka Euroopassa. Urheilu- ja kulttuuritapahtumat ympäri Suomen.
Monenlaista jää kokematta paitsi istuminen 250 päivää pääkaupunkiseudun lähiössä.
Ilman ajokorttiako ei voi kotimaanmatkailla?
Vaihtoehdot ovat Helsingissä istuminen 365 päivää vuodesta tai autoilu?
Kyllä mä jotenkin oon onnistunut 12 kesänä mennä julkisilla Turun saaristoon telttailemaan Helsingistä. Onnibussilla mentiin Tampereelle ja Porvooseen viime kesänä
En asu stadissa, vaan Espoossa. Jokapäiväiset matkat kuljen helposti julkisilla. Mummolaan Pohjanmaalle menemme junalla. Lappiin ja ulkomaille menemme lentokoneella. Jos jonnekin ei pääse julkisilla helposti, käytämme taksia. Siihen on hyvin varaa, kun rahaa ei kulu autoon. Kaupassa käyn joko työmatkan varrella tai sitten viikonloppuna kilometrin päässä polkupyörällä. Polkupyörän etukorissa, pyörälaukuissa ja selkärepussa saa helposti tuotua 5-henkisen perheen ruokaostokset.
Pankkitilillä ja sijoituksissa on kyllä sen verran rahaa, että niillä saisi ostettua helposti kaksikin uutta Mersua. Ja nämä ovat vain minun säästöni, miehellä niitä on vähän enemmän. Emme vain näe mitään järkeä siinä, että hankkisimme auton, kun tarvitsemme sitä niin vähän. Toki tilanne olisi eri, jos asuisimme jossain maaseudulla.
Ruokaostosten tekeminen sekä keskisuuret hankinnat ovat sellainen asia miksi on kiva olla autollinen. Jos haluaa hakea Lidlistä ja Prismasta kerralla sen 5 kassia ruokaa, kaikki vaikka lapsen kanssa. Tai jos haluaa ostaa uuden mikrouunin kaukaisen ostoshelkutin aleista.
Mukavata tehdä tämä kaikki hesan bussilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te pöndet ette vaan snaijaa et tääl voi otskaa dösäl ja skurul tai sotkee vaik fillaril mestoille ja jos joskus on pakko päästä susirajalle niin voi vaik hyyraa bilikan.
Puhuisit nyt edes ruotsia eikä tuollaista raivolanrysäpöksy-kieltä.
Toi on Suomea. Paljon enemmän kotimainen kieli kuin ruotsi ja paljon mielummin tota lukee/kuuntelee kuin ruotsia.
Suomi on pelkkää maaseutua hankalaa on liikkuminen ilman autoa.
Minä asun Helsingissä. Ruokakauppaan on 20 metriä, mihin minä se auton parkkeeraisin tuolla matkalla? Talon vierestä kulkee bussia, ratikkaa, lentokentällekin on alle 30 minuutin matka. Minulla on lapsi vielä rattaissa, kuljen siis julkisilla ilmaiseksi. Helsingin ulkopuolelle pitää lähteä työn vuoksi ehkä kerran kuussa. Junalla pääsee. Lomamatkat suuntaan mieluiten ulkomaille. En näe tarvetta kotimaan matkailuun. Kaikki Suomen kaupungit muistuttavat toisiaan ja maaseutu ei kiinnosta. Varallisuutta meillä on runsaasti, käytämme sen mieluummin Helsingin keskustassa asumiseen kuin autoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa, pitkin Suomea on mitä erikoisempia eukonkantokisoja ja kyläpäiviä =) Toinen asia siiten onkin haluaako sellaisilla käydä ja saako niistä jotain niin paljon, että vaihtaa viikonlopun Berliinissä viikonloppuun Sastamalassa. Automatkailu on minusta erittäin stressaavaa, en pidä siitä. Joskus ollaan vuokrattu auto ulkomailla, koska ei olla päästy muuten haluttuihin kohteisiin. Tällöinkin lennän mieluummin kohteeseen, josta vuokraan autoa. En käy missään urheilutapahtumissa, joten en tarvitse niihin autoa. Kultturia olen kokenut erittäin laajasti ilman autoakin.
Niin, en kyllä pyri minnekään Sastamalaan, siellä ei tietääkseni mitään suurempia tapahtumia ole. Mutta kymmenissä muissa paikoissa on; Suomessa on paljon kuntia ja kaupunkeja missä esim. kesällä tapahtuu vaikka mitä. Oletko kuullut vaikka Savonlinnan oopperajuhlista, Seinäjoen monista tapahtumista jne?
Berliinissä olen asunut n. vuoden ja ulkomailla yht. 10 vuotta, joten ei hirveästi kiinnosta enää siellä kulkeminen. Toki n. 5 vuoden välein käydään ystäviä katsomassa Saksassa ja USA:ssa.
Makunsa kullakin, mutta eläminen pääkaupunkiseudulla... voisi sitä elämänsä paremminkin kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruokaostosten tekeminen sekä keskisuuret hankinnat ovat sellainen asia miksi on kiva olla autollinen. Jos haluaa hakea Lidlistä ja Prismasta kerralla sen 5 kassia ruokaa, kaikki vaikka lapsen kanssa. Tai jos haluaa ostaa uuden mikrouunin kaukaisen ostoshelkutin aleista.
Mukavata tehdä tämä kaikki hesan bussilla?
Bussilla? Lidlille kävelee joku 7-12 min, mitään järkeä yhden pysäkin takia ottaa bussia. K-supermarket samalla kadulla kun koti, Alepa siinä vieressä. Tokmanni Lidlin vieressä.
Ei sitä ruokaa tarvii 5 kassia olla kun kauppaan pääsee millon vaan, 3 riittää.
Joo, täälläkin yksi, joka vuokraa auton sellaisen tarvitessaan, eli lähinnä mökkireissuja varten. Auto halvimmillaan alle 20€/päivä + bensat. Tarvitsen sitä oikeasti ehkä kolme kertaa vuodessa. Kaupunkien välejä taas pääsee jollain onnibussilla 5€ hintaan ja voi samalla ajamisen sijaan vaikka vauvapalstailla. Mukavampaa, helpompaa ja halvempaa kuin oman auton omistaminen. Ei tarvitse miettiä katsastuksia ja huoltoja. On nopeampaa hypätä bussiin kuin etsiä parkkipaikkaa ja se on myös yleensä halvempaa kuin maksaa parkkipaikasta. Pyörällä ja kävellen pääsee myös sekä julkisilla.
Onhan se oma auto lähes välttämättömyys jos asuu maalla, kyllä minä sen ymmärrän, enkä ikinä pilkkaisi toisia sellaisen omistamisen takia. Aika hakemalla haetaan taas syitä meuhkata ikävistä "hesalaisista".
Vierailija kirjoitti:
Häh? Kävelen K-supermarkettiin ja Alepaan han oikeasti minuutissa, ovat viereisessä talossa. 2 ihmistä kantaa sen muutaman metrin vaikka 5 kassia ruokaa jos on pakko.
Ikea-reissuille ja vastaaville mennään yleensä isäni autolla, ei esim. veljelläni, äidilläni tai kavereillanikaan ole autoja.
Itse ymmärrän että pärjää ilman autoa. Mutta toi että käytetään isää/äitiä tai mitä tahansa hyväksi jotta päästään vaikka Ikeaan on halveksittavaa.
Jos on sen päätöksen tehnyt että ei osta autoa niin sitten pitää ITSE järjestää asiat niin että ei myöskään tarvitse muilta sitä pummia
Ei meilläkään ole autoa, asumme Tampereella. Kaupungin sisällä liikkuu näppärästi kävellen/pyörällä/bussilla ja kauemmaskin pääsee julkisilla. Tai lainaamalla/vuokraamalla auton. Meillä on niin vähän tarvetta omalle autolle, ettei satunnaisten kaupunkilomien takia kannata sellaista omistaa. Tulisi melkein halvemmaksi mennä vaikka taksilla kerran viikossa ruokakauppaan kuin ajella se matka omalla autolla.
Mitä ostosten kantamiseen tulee, niin ei ole tähän asti tuottanut mitään ongelmaa. Lastenvaunujen alakoriin menee 10kg tavaraa, eli oikeastaan kaikki maidot, lihat, pakasteet jne. Vaippasäkki meni vaunukopan päällä, nykyään rattaiden kanssa joutuu kantamaan kädessä. Jos me molemmat menemme kauppaan yhdessä, voimme kumpikin kantaa repullisen ruokaa ja vaikka kassit vielä kummassakin kädessä. Ei ole kyllä ikinä ollut tarvetta noin suurille ostoksille ja yleensä laina-/vuokra-auton ollessa käytössä haemma säkit wc- ja talouspaperia, kuivaruokia ja muuta harvemmin ostettavaa mutta hankalasti kannettavaa. Ja kyllä mä jaksan helposti kävellä 2km kauppamatkan vaikka joka päivä ja tuoda vähemmän tavaraa mukanani.
Meillä on auto vaikka asumme stadissa, sekin tosin pääosin miehen työn vuoksi. Auto on tosi kiva asia täälläkin, mut autotta pärjää erittäin hyvin. Julkiset toimii ja palvelut on hajautettu ympäri kaupunkia - välttämättä tarvetta omalta alueelta poistumiselle ei juurikaan edes ole.
Vierailija kirjoitti:
En tule koskaan ymmärtämään peltilehmien pyhää asemaa. Autolla ajaminen ei ole mikään ihmisoikeus.
Eikä varsinkaan velvollisuus, vaikka sen kuvan välillä saakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, en kyllä pyri minnekään Sastamalaan, siellä ei tietääkseni mitään suurempia tapahtumia ole. Mutta kymmenissä muissa paikoissa on; Suomessa on paljon kuntia ja kaupunkeja missä esim. kesällä tapahtuu vaikka mitä. Oletko kuullut vaikka Savonlinnan oopperajuhlista, Seinäjoen monista tapahtumista jne?
Berliinissä olen asunut n. vuoden ja ulkomailla yht. 10 vuotta, joten ei hirveästi kiinnosta enää siellä kulkeminen. Toki n. 5 vuoden välein käydään ystäviä katsomassa Saksassa ja USA:ssa.
Makunsa kullakin, mutta eläminen pääkaupunkiseudulla... voisi sitä elämänsä paremminkin kuluttaa.
En menisi jonnekkin opperajuhliin edes maksusta.
ihan*
Ja meillä ihan pöndemaisema partsilta. Lähin iso metsä alle kilsan päässä, sanoin meri ja ranta. Että se siitä asfaltti mitä lie päläpälästä.
Olisi aika tyhmää kantakaupungissakin, esim. Vallilasta Sörnäisiin ajaa autolla kauppaan, mitä ihmettä. Matkaa alle kilsa ja parkkeeraus pepusta.