Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vasenkätisyys

Vierailija
06.10.2016 |

Olen vasenkätinen, aina kun kirjoitan, leikkaan tai teen jotain vasemmalla kädellä niin ihmiset hämmästelevät tätä. Viimeksi tänään kun kirjoitin vasemmalla kädellä, niin eräs henkilö ihmetteli tätä ja sanoi, että ei tiennyt minun olevan vasenkätinen, tätä olen kuullut aina lapsuudesta asti.

Mistä vasenkätisyyden hämmästely johtuu? Onko se jotenkin kummallista tai harvinaista tänä päivänä että joku kirjoittaa vasemmalla kädellä? Pidetäänkö sitä jotenkin harvinaisena?

Ilmeisesti joskus vuosia sitten se oli kiellettyä, kouluissa ei annettu kirjoittaa kun oikealla kädellä?

Onko paikalla muita vasenkätisiä, olisi kiva kuulla teidän kokemuksia?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä tasaisesti ihmetellään. "Miten joku voi kirjoittaa noin?" on vakio.

Vierailija
2/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta tuollainen, jos kaikki ärsyttää, mene hoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös vasenkätinen, ja kyllähän siitä välillä kuulee huomautuksia. En ymmärrä miksi, eihän kyseessä ole mikään erikoinen asia (ja jos olisi, siitä huomauttaminen ei olisi korrektia). Vasenkätisyys ei ole mikään vamma, miksi sitä pitää ihmetellä?

Vierailija
4/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva ihmettelee, mutta aina siitä mainitaan että " ai sä olet vasuri". Jotkut kyllä ihmettelevät, luulevat kai että vasenkätiset ovat oikeasti oikeakätisiä mutta eivät ole itse älynneet sitä.

Vierailija
5/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vasurilla kirjoittaminen vain niin harvinaista, kirjoittaako suurin osa oikealla kädellä?

Ilmeisesti en siis ole ainoa vasuri joka ihmettelee muiden reagointia.

Vierailija
6/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuolla tavoin nyt kommentoi yleensä ihmiset joiden päässä ei juuri liiku mitään vaan kaikki huomio keskittyy siihen mitä juuri tällä hetkellä tapahtuu. Siinä maailmassa tuollaiset asiat kuin jonkun vasenkätisyys tuntuu virkistävältä poikkeukselta.

Vierailija
7/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih, oon ite vasuri ja jos näen toisen vasurin niin kyllä yleensä "hämmästyn" sitä. Vasemmalla kirjoittaminen näyttää niin erilaiselta kun on tottunut näkemään vain oikeakätisiä. Joskus mietin että miksi tuon ihmisen kirjoittaminen näyttää erilaiselta ja sitten tajuan että se on vasuri. Minä en loukkaannu jos mulle sanotaan vasemmalla kirjoittamisesta. Paitsi nyt vääräkätiseksi sanominen, mutta sitä ei oo tarvinnu kuulla ko joskus lapsena.

Vierailija
8/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasenkätinen ja panen kyllä itsekin merkille toisten vasenkätisyyden, jopa sanomalla juuri tuon "Ai sä olet vasuri?". Oliko meitä nyt 13 prosenttia kaikkiaan...

Vierailija
9/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vasurilla kirjoittaminen vain niin harvinaista, kirjoittaako suurin osa oikealla kädellä?

Ilmeisesti en siis ole ainoa vasuri joka ihmettelee muiden reagointia.

N 10 prosenttia väestöstä on vasureita joten joo, suurin psa kirjoittaa oikealla!

Vierailija
10/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan vasemmalla kädellä ja pidän lusikkaa vasemmassa kädessä, mutta kukaan ei ole vuosiin huomauttanut kummastakaan, töissä tai missään muuallakaan. Itse kyllä huomaan aina muut vasurit, toisinaan saatan ilahtuneena asiasta mainitakin :)

Vierailija
11/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopille on suuri asia hänen vasenkätisyytensä. Jaksaa jatkuvasti tehdä siitä numeron ja usein luettelee kaikki julkisuuden henkilöt, joiden tietää olevan vasenkätisiä. Vähän höppänä.

Vierailija
12/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on oikeakätinen, ja pitää lusikkaa ja haarukkaakin vasemmassa kädessä. Pitäiskö ne pitää oikeassa?

Vierailija
13/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vasenkätinen mutta sekakätinen ts. teen jotkut asiat vasemmalla kädellä ja toiset oikealla. Kirjoitan vasemmalla. En muista kuulleeni mitään hämmästelyä asiasta. Menin kouluun vuonna 1970, ei silloin ainakaan enää pakotettu oikealla kirjoittamaan. Senaikaiset mustekynät kyllä sottasivat ihan kunnolla, muistan kun opettaja  koetti ehdottaa että pitäisin kirjoittaessani kättä vähän kirjoitettavan rivin alla (no en pitänyt). Onneksi muissa aineissa kuin kaunokirjoitustunnilla käytettiin lyijykyniä.

Vierailija
14/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei koskaan huomauteta vasenkätisyydestäni. Mä luulen, että oikeakätiset huomaa sen ärsyttävällä tavalla esim. ahtaissa luentosaleissa, kun kyynärpäät kolisee yhteen tai ruokapöydissä (yritän aina istua vasemmassa päädyssä joka paikassa). Ahdistaa itseänikin se ahtaus. Itse hätkähdän, kun näen toisen vasenkätisen, kun se näyttää oudolta, mutten sano mitään. Yks vasuri sanoi mulle viikko sitten, että ai säkin Oot. Muuten en kyllä kommentteja kuule. Ai niin, viime työpaikassa meidän tiimin kaikki kolme oltiin vasureita.

Vierailija
15/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen molempikätinen. Uusissa jutuissa kokeilen yleensä kumpaakin kättä ja toinen tuntuu luontevammalta. Kirjoitan vasemmalla, neulon ja virkkaan "väärinpäin", mutta sitten taas käytän normaaleja saksia (olen yrittänyt leikata myös vasenkätisten saksilla, siitä ei tullut mitään) ja yleensäkin melkein kaiken muun teen oikeakätisenä. Pallopeleissä joissa käytetään mailaa, käytän aika tasaisesti kumpaakin kättä ja saatan vaihdella sitä luontevasti kesken pelin.

Lähinnä vasuriudestani huomauttavat toiset vasurit bongatessaan yhteisen asian. Joku joskus sanoi että neulomiseni näyttää hassulta käänteisesti tehden. Muutoin ei hirveästi tule kommenttia. Peruskoulussa opettajat olivat kovasti huolehtimassa kätisyydestäni ja tuputtivat vähän liiankin pontevasti niitä erikoissaksia ja vaativat päästä vaihtamaan tietokoneessa hiiren vasemmalle puolelle ja rukkaamaan sen vasuriystävälliseksi. Se oli aika turhaa.

Vierailija
16/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en taas oikein kiinnitä huomiota onko joku vasuri vai ei. Muutama ystäväni on myös vasuri niin ehkä siksi se ei ole koskaan tuntunut oudolta :)

Moni asia on sähköistynyt, niin työelämässä harvoin näkee enää kenenkään kirjoittavan, tästä päästääkiin toiseen aiheeseen, kuulin että kouluissa ollaan luopumassa kaunokirjoituksesta ja tilalle tulee tabletit vai onko jo tullut? Osaako tulevaisuudessa kukaan enää kirjoittaa käsin? Jos 100 vuoden päästä ihmetellään kun joskus kirjoitettiin käsin niin silloin ei enää törmää ihmettelyihin onko joku vasuri :D

Vierailija
17/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jossain määrin kaksikätinen, kirjoitan kyllä oikealla joka ns. vahvempi käteni, mutta piirtäessä ja varsinkin värejä lisätessä saatan vaihtaa kättä, jos en jaksa kääntää työtä. Lisäksi esim. töissä teen joitain tekniikaltaan käytettävään käteen sidottuja hommia mieluummin vasenkätisesti. Amiksessa aikoinaan kinattiin opettajan kanssa siitä, kummankätisesti hommat pitäisi opetella, kuulemma ollaan joko kokonaan oikea- tai vasenkätisiä ja opetellaan kaikki hommat siten, se ei käynyt että tekee osan toisella ja osan toisella kädellä. Siitähän ope sitten riemastui kun kesken työn pystyn vaihtamaan kättä. Lisäksi joitain tarkkuutta vaativia näpräyksiä teen luontevammin vasemmalla kädellä. Herättää ihmisissä joskus hämmennystä.

Vierailija
18/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vasuri ja innostun koiramaisesti ja koen välitöntä kumppanuutta, kun törmään toiseen vasuriin. 

Vierailija
19/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vasenkätinen, kuten myös mun mies, lapset, isä ja sisarukset. Joskus tarhassa joku ehkä jotain kommentoi, muttei pahemmin sen jälkeen, onneksi.

Vierailija
20/29 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kahden oikeakätisen vanhemman vasenkätinen lapsi. Isäni, 65 v, jaksoi taas viime viikolla ihmetellä kuinka minä, 37 v, osaan leikata saksilla 😏 luulisi tuon jo nähneen....

Sen sijaan autolla ajamisen opettelu oli vaikeaa, kesti kauan ennen kuin opin hallitsemaan oikean käteni. Vaihdekepin sijaan olin muutaman kerran kiinni ajo-opettajan polvessa, kamala koettelemus nuorelle naiselle. Nykyään vain nauraisin. En nykyäänkään tee oikealla juuri mitään. Tai no, on siinä rannekello.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi