Pelko että joku tunkeutuu kotiin!
Minulle on kehittynyt tälläinen pelko tässä kesän aikana, pelkään siis jonkun pahan ihmisen tunkeutuvan kotiini! Ahdistavaa! Herään siis keskellä yötä ja ajatukset vain laukkaavat.. Nyt olin jo noin kaksi kuukautta ilman paniikkia asiasta, mutta viime yönä pahat ajatukset taas valtasivat mielen (valvoin klo 2-4 ja lopulta nukahdin nähden erilaisia painajaisia asiasta).
Miten saisin ajatukset taas kasattua? Koskaan kukaan ei ole yrittänyt tunkeutua tms. kotiini. Asun siis omakotitalossa taajamassa miehen, vauvan ja pienen koiran kanssa. Vauva on siis 6kk ja juurikin kahdelta yöllä heräsin hänen itkuun (rauhoittui vartissa ja minä jäin valvomaan). Onko jotenkin suojeluvaistot heränneet ylireagoimaan vauvan takia..? Yölläkin vain mietein, ettei kukaan tänne nyt tule ja jos tulee niin mietitään sitä sitten vasta ym.. Elämää ei voi hallita jne..
Muilla ei vissiin mieli ole lähtenyt vauvan saamisen jälkeen vaeltelemaan (tai en ainakaan ole kuullut asiasta), kai minulla on joku masennus tai olen kovaa vauhtia menossa psykoosiin :D Vauvan hoidan hyvin ja koen olevani hyvä äiti ym. Koen iloa elämässä ym, mutta pelkään silti jonkun pahan tulevan kotiini (ah kun olen niin terveen ja tasapainoisen kuuloinen :D).
Huh, sainpahan kirjoitettua ylös ajatuksiani! Ehkä olen vain heikko kestämään stressiä (uusi elämäntilanne, läheisen menetys kuukausi sitten, tuttavan mielenterveysongelma..) ja murehdin myös muiden murheet :/
Kommentit (17)
Yritä vaan ottaa rennosti! Illalla katsot ulko-oven lukkoon ja pidät vaikka puhelinta lähettyvillä (voit soittaa apua tarvittaessa ;))
Olet tervepäinen äiti.
Vauvaa pitää varjella. Kaikkea outoakin tulee mieleen.
Ootas kun laps kasvaa ja sit miettii mitä kaikkea voi tapahtua...
Hukkua, jäädä auton alle, kaatua, tippua, jäädä alle, huumeet, viina...
Äitinä oloa pitää vaan jaksaa ja sopeuttaa ajatukset, että äidin huoli on normaalia.
Tsemppiä!
Ps. Vaikka valvoisit yöt, niin joku voi silti tulla vaikka päivällä... Ei auta hermoilla. Pesismaila oven pieleen...
Kannattaa miettiä valmiiksi miten toimisi jos joku tulisi sisään, mihin voi lukittautua ja miten hälyttää apua jne. Koira varmaan reagoisi vieraaseen liikkujaan? Auttaisiko hälytysjärjestelmä josta lähtisi automaattisesti hälytys vartiointiliikkeeseen?
Meillä on kaksi koiraa jotka kyllä ilmoittaa jos joku liikkuu edes pihalla saati että kokeilisi ovea tms. Olen joskus itse testannut että olenkin tullut takaovesta sisälle, niin kyllä nousee melkoinen rähinä oven takana kun ovea alkaa avaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Olet tervepäinen äiti.
Vauvaa pitää varjella. Kaikkea outoakin tulee mieleen.
Ootas kun laps kasvaa ja sit miettii mitä kaikkea voi tapahtua...
Hukkua, jäädä auton alle, kaatua, tippua, jäädä alle, huumeet, viina...Äitinä oloa pitää vaan jaksaa ja sopeuttaa ajatukset, että äidin huoli on normaalia.
Tsemppiä!
Ps. Vaikka valvoisit yöt, niin joku voi silti tulla vaikka päivällä... Ei auta hermoilla. Pesismaila oven pieleen...
Pesismailat ja puukot ovat vähän huonoja juttuja, se tunkeutuja voi suuttua ja napata sen sinulta pois ja hakata sinut sillä suutuksissaan. Parempi soittaa apua ja lukittautua vaikka vessaan tai painella itse naapuriin karkuun. Tai tosin saihan se Annelikin lörpötellä rauhassa puhelimessa häkeen vaikka huppistappaja olis samassa huoneistossa, eikä ollut edes ovia tilojen välillä.
Päivisin pystyy paremmin olemaan pelon kanssa (ehkä se yön pimeys myös pelottaa pimeydellään..) ja jotenkin päivisin kuvittelee saavansa apua paremmin (naapureita on täällä arkisin kotosalla jonkin verran), kuulevat siis huudot :D Yöt pahimmat, silloin olen vain ajatusten kanssa! Päivällä päästään vauvan kanssa muualla, jos siis ahdistaa liikaa.
/Ap
PS. Kiitos vastauksista:)
Et ole ainoa, minä pelkään myös että meille tunkeutuu joku raiskaajatappaja. Iltaisin kierrän tarkistamassa ovet lukkoon jne..
selvästi liittyy siihen läheisen menettämiseen tuo pelko. Jokin shokki tuollaisen aiheuttaa. Jos alat varustautua kaiken maailman lukoin, veitsin ja pesäpallomailoin, se ei paranna tuota pelkoa vaan vahvistaa sitä, sillä silloin myönnät itsellesi että pelko olisi jotenkin aiheellinen. Loppujen lopuksi, pelko ei ole kovin todenperäinen. Voit kävellä kadulla ja joku hullu ajaa päällesi autolla. Lopetatko nyt ulkona käymisen kokonaan? Tunnista elämää vaikeuttavat rajoittavat pelot, ja hae apua tai työskentele niiden kanssa yksin, suosittelen kuitenkin tekemään jotain asialle.
Asun kerrostalossa ja ovi on aina takalukossa. En avaa ovea kenellekään ellei ole ilmoitettu etukäteen vierailusta. Omakotitalossa en uskaltaisi asua edes pyssyn kanssa.
"Mietein"?
Onko ap jostain Porin suunnalta, kun noin hassusti puhuu?
Meillä on hälytinjärjestelmä, josta hälytys menee suoraan vartiointikeskukseen, josta soittavat välittömästi takaisin ja kysyvät onko hätää. Maksaa n. 40 euroa kuussa. Mä oon vähän arkajalka, tämän ansiosta olen kyllä saanut nukkua huoletta. Mutta koiraihmisenä täytyy sanoa, että koira on kyllä paras hälytin;-)
Minulla myös näitä pelkoja, tulleet lasten saannin myötä. Saan myös paniikkikohtauksia, pelkään äkkikuolemaa. Kannattaa hakeutua terapiaan, etteivät mene pahemmaksi. Keskustele asiasta myös läheisten kanssa.
Minuakin pelottaa kun luin juuri uutisen: nuori mies oli tunkeutunut vanhuksen asuntoon keskellä päivää ja raiskannut tämän puukolla uhaten.
Täällä komerossa mä nytkin olen, suojaa wlanisi!
Minäkin pelkään, mutta minulla on siihen syy. Eräs sukulainen on niin päästään vialla ja on ollut vähän jotain uhkailun tapastakin, että oikeasti pelkään hänen joskus tulevan kotiimme. Ongelmat ei varsinaisesti liity minuun, vaan minun vanhempiini, mutta kyllä sitä kaikkea miettii ja on varpaillaan. Koira meillä on onneksi ja uskonkin, että se on se pelastava tekijä, ettei meille kukaan pääse huomaamatta. Ovet pidän aina lukossa ja sälekaihtimet pistän kiinni yöksi.
Ota ap vaan rauhassa ja luota siihen, että olette ihan turvassa :)
Älytöntä,hae apua,jos rajoittaa elämääsi.Todennäköisyys,että joku tunkeutuisi kotiisi,on samaa luokkaa,kuin meteoriitti putoaisi päähän.
Vierailija kirjoitti:
"Mietein"?
Onko ap jostain Porin suunnalta, kun noin hassusti puhuu?
:D aivan oikein!
Rakastava vahtikoira nimeltä Mörssäri vei ainakin kerrasta säikyn ystävättäreni pelon huitsin nevadaan."Täällä vahdin minä" kyltti ovessa.