tiistaihuomenet KESÄKERTUT!
Kommentit (31)
Nettisivu oli todella hyvä! Välillä tuntuu, että uutta tietoa on niin paljon kaikista vauvan tarvikkeista ym. joten aina ei tiedä mistä aloittaa..
Innostuin nyt noista kantoliinoista ja löysin oikein kivan hug-a-bubin trikooliinan. Siellä oli yksi malli, johon saa aboriginaalitaiteella kuvioidun liinataskun, joka oli niin suloinen..Tosin sille kertyi hintaa, mutta taidan olla koukussa..
Voiko missään liinassa lasta kantaa selässä? Mietin vain, kun afrikkalaiset naiset kantaa niin. Mutta se oli enemmänkin uteliasiuus kysymys..
Koska vauvaa voi alkaa kantaa?
Heräsinpä la-su välisenä yönä kamalaan kylkikipuun, säteili selkään ja ala vatsaa.
Puuskutin ja kirosin, kyyneleet valui.pidin jalkoja ristissä, pelkäsin vauvan tipahtavan ulos. Mies rauhoitteli ja käski pistää pitkäkseen. olo helpottui ja jatkoin unia.
Heräsin aamulla ja tunsin mini kipua kyljessä. ajattelin sen menevän ohi. Lähdimme miehen kanssa ulos autolla liikeneeseen, tarkoituksena mennä kirpparille.
Kului noin puoli tuntia ja kipu tuli takaisin. niin sietämätön tuskallinen. kiireen vilkkaan peijakseen, lähimpää sairaalaan. Pääsin heti lääkärin luo. Nuori tyttö kyseli ja ihmetteli. Teki sisätutkimuksen ja poistui huoneesta. Hölmöinä jäimme seisomaan miehen kanssa.
Lääkäri palasi toisen lääkärin kera, keskenään höpöttivät että pian ambulanssilla naistenklinikalle.
Emme miehen kanssa saaneet mitään tietoa. Odotimme piipaa autoa ja sivukorvalla kuulin kun lääkäri soitti: nainen rv 28 paikat pehmeenä....
Iski hätä.
Niin tuli punainen auto joka vei kiireesti naistenklinikalle. ultrattiin ja sydänäänet kuunneltiin. kaikki hyvin. Kipu yltyi! otettiin verikoikeita ja pissanäytteitä. iskettiin kipupiikki kankkuun. sattui. olin reikiä täynnä. peijaksessa jo tippa isketty.
Siirrettiin osastolle ja sanottiin että pissaa purkkiin ja siilaa se. epäilivät virtsakiviä. labrat puhtaat. vauva voi hyvin ja minä olen terve. mitä ihmettä. Pissasin ja pissasin ei mitään. tuli maanantai puolipäivä, pääsisin kotiin. puen päälle ja kipu tuli taas. en lähdekkään vaa jään lepäämään. tuli ilta ja olo on hyvä. mies hakee minut kotiin.
teen ruokaa ja kipu tulee taas. otan panacodin ja käyn lepäämään. ei mitään. tänää kaikki hyvin. ihme homma.
Elikkä tupsahdan joukkoonne vielä näillä viikoilla. Oon jotenkin halunnut pitkittää mukaan pomppaamista vaikka lähes päivittäin käyn pinoa lukemassa.
Viikkoja nyt kasassa 23+4. Masu kovassa kasvussa ja liikkeessä :) Ensimmäistä vasta odottelen, joten monet asiat mitä täällä puhellaan ei vielä tuttuja mutta eiköhän se tästä. Ultrissa kaikki ok, sukupuolta ei tiedetä mutta tyttöä itse veikkailen kaikenlaisten tuntemusten perusteella. Laitoinkin tuonne esittelylistalle arvauksen muiden tietojeni perään.
Galluppeja tänäänkin oli muutamia joihin voisin vastailla.
Yövuoroista sen verran, että itsekin olen alalla, jossa kolmivuorotyö on enempi sääntö kuin poikkeus. Rv 20 jälkeen yövuoroista palautuminen on ollut huomattavasti vaikeampaa kuin ennemmin. Mun ei ole opiskelujen takia niitä enää pakko tehdä, kun lähinnä kirjallista tänä keväänä jäljellä. Hyvä niin, sillä en jaksaisikaan.
Kielletyistä ruuista: itse en oo kamalasti paniikkia ottanut kaikesta (jota ihmettelen). Tuoreista juustoista oon tarkistanut, että ovat valmistettu pastöroidusta maidosta ja pari kertaa oon Aura-juustoa syönyt kuumentamisen jälkeen. Light-juomia oon juonut, mutta ne ei juuri muuten oo makuuni makeutusaineiden imelyyden vuoksi. Niitähän ei suorastaan kielletä, lähinnä rajoitetaan. Muuten oon normaalia ruokavaliota toteuttanu, maksanmakkaraa on tehny kamalasti mieli. En viitti sitä laittaa yhdellekään leivälle kun todella kohdallani tiedän, ettei se jää ainoaksi -hulluna kun maksanmakkaraan olen :) Ja oon ollu aina.
Palailen jälleen.
Kiva jutustella samassa tilanteessa olevien kanssa, kun aina vaan näyttää, että samoissa kuvioissa mennään vaihe vaiheelta! Toivottavasti kesä tulee pian ja oma nyytti tuhisee kainalossa. Sitä odotellessa, vaikka liikkeetkin on niin suloisia :)
Alide ja Tiiti 23+4
anninapa:
Nettisivu oli todella hyvä! Välillä tuntuu, että uutta tietoa on niin paljon kaikista vauvan tarvikkeista ym. joten aina ei tiedä mistä aloittaa..
Innostuin nyt noista kantoliinoista ja löysin oikein kivan hug-a-bubin trikooliinan. Siellä oli yksi malli, johon saa aboriginaalitaiteella kuvioidun liinataskun, joka oli niin suloinen..Tosin sille kertyi hintaa, mutta taidan olla koukussa..Voiko missään liinassa lasta kantaa selässä? Mietin vain, kun afrikkalaiset naiset kantaa niin. Mutta se oli enemmänkin uteliasiuus kysymys..
Koska vauvaa voi alkaa kantaa?
musta kans just se taide-huggis on tosi ihana, mutta en taida raaskia ostaa, kun entisiäkin liinoja on ihan tarpeeksi. ainoa huono puoli tuossa liinojen harrastamisessa taitaakin olla just tuo koukkuuntuminen. aina tekis mieli hankkia uusia liinoja, vaikkei tarvetta oliskaan.
selässä voi kyllä kantaa, kun vauva on oppinut istumaan. etenkin isompaa lasta on tosi kätevää kantaa selässä. selkäsidontojen oppiminen vaan on hieman työläämpää, mutta olen kyllä tosi tyytyväinen, että olen ne opetellut. kudotut on musta parempia, kun selässä kantaa.
vauva voi alkaa kantaa heti syntymän jälkeen kehtoasennossa. kun vauvalla jalat menee itsestään sammakkoasentoon, sit voi kantaa myös pystyasennossa.
jotain galluppeja taisi olla tullut tänne. nyt muistuu mieleen tuo syömisjuttu. mä olen yrittänyt välttää kiellettyjä aineita. light-limuja olen malttia käyttäen juonut. ja salmiakkia ja lakua syönyt. musta kyllä voi omaa järkeä käyttäen syödä ruokia, mutta mä ainakin olen noita listeriavaararuokia välttänyt, kun en halua riskejä ottaa.
gabriela
[color=blue]täällä on tullutkin käytyä päivän mittaan tasaisin väliajoin tarkistelemassa kuulumisia...
7.6.06:olipas tosi " hauskan" kuuloinen reissu...ja tosi epämääräistä kun ei syytä selvinnyt että mitä tuo nyt sitten on.
toivottavasti ei jatkuisi!
mulla tuli tosta mieleen kun mulla meni joskus nuorempana virtsatie tulehdus munuaisiin saakka leviämään niin silloin oli niin mielettömät kivut ihan yhtäkkiä alaselässä...että itkin...enkä tuota kellekkään toivoisi!
jotenkin ne supistelut ei tunnu yhtään niin pahalle kun tietää mistä ne johtuu ja mitä ne saa aikaan :)
no tulimpahan tuohon kommentoimaan...nyt tytön vaipan vaihtoon->
-k-
♥TERVETULOA Alide!! &hearst;
meitä kerttuja mahtuu vielä paljon tänne turisemaan :D
vaikka nuo mahat alkaakin viemään jo tilaa ;))
-k taas-
mulla tuli tosta mieleen kun mulla meni joskus nuorempana virtsatie tulehdus munuaisiin saakka leviämään niin silloin oli niin mielettömät kivut ihan yhtäkkiä alaselässä...että itkin...enkä tuota kellekkään toivoisi!
mullakin ollut noin vuosi sitten munuaisaltaan tulehdus ja oli tosi kipee ala selkä. mutta tuo kipu mikä nyt oli niin hu hu. silloin nousee yleensä kuume ja sitä mulla kyllä sairaalassa nyt mitattiin. eli taisivat sitäkin epäillä.
täytyy nyt vaan muistaa juoda paljon että jos virtsakivet sitten tulis pois. jos niitä tai siitä ylipäätänsä johtu.
Olen kyllä täysin tipahtanut kerttusista kun meillä on Kuttujen kanssa tuo suljettu yhteisö. Nyt tulin hieman kurkkimaan ja huomasin että puhutte noista sairaslomista täällä.
Miten kummassa sellasta saa? Mun tilanne on nyt se, että joka kerta töissä heikottaa paljon ja viimeksi siellä olessani pyörryin kun en jaksanut enää. Olen siis sellaisessa työssä joka on seisomatyötä eikä koko työpaikalla tuolia. Jep, voitteko uskoa? Veri ei siis enää pääse samalla tavalla päähän asti ja alkaa heikottaa.
Olen nyt käynyt kolmella eri lääkärillä sanomassa että mä en ole enää työkykyinen. Teen siis vain 10h viikossa sillä opiskelen päätoimisesti.
Musta tuo pyörtyminen on jo riski sikiölle, mutta lääkärit vain sanoo että: et voi olla täysin 100% varma että heikottaa taas ensi kerralla!!
Sairaslomaa ei siis tipu! Tilanne on suoraan sanottuna todella outo.
HAssua vaan että niin moni tuntuu olevan sairaslomalla jo nyt ja mä en saa sitä kirveelläkään. Kai tuo syy on sitten liian vähäpätöinen....
Pelottaa toki taas mennä töihin sillä tiedän että heikkous iskee parin tunnin jälkeen ja istumaan ei ehdi.
Itse yritän suojella itseäni ja ajattelen että enkö mä nyt himpskatti voi paria kuukautta olla pois töistä vauvan turvallisuuden takia? Kaatuuko se firma siihen? En usko... Tilanne on vaan niin vaikea.
Mietin jo että pitääkö sitten väittää jotain muitakin oireita jotta mut otetaan tosissaan. Jos suppareilla pääsee saikulle niin pitää kai sanoa et on suppareita. Aika tyhmäähän toi on et täytyy alkaa valehtelee mutta mitä muutakaan voin? No täytyy vielä miettiä, mutta pää on kyllä jumissa tän asian suhteen....
No, aattelin vaan kysellä teiltä että ootteko saaneet helposti saikun vai onko pitäny käydä samanlaiset taistelut????
Muuten raskaus onneksi sujunut hyvin.
Hyvää masunkasvattelua kaikille kesiksille!
Soffu 23+5
Ko tauti on salakavala eikä sen syitä yms. juuri tunneta. Ennaltaehkäisykeinojakaan ei ole, lepokaan ei nykytietämyksen mukaan välttämättä vaikuta ko taudin syntyyn. Verenpainelääkitys voi asiaan vaikuttaa, mutta se täytyy aloittaa ajoissa. On tutkittu, että jos on aiemmin ollut pre-eklampsia, kuuluu riskiryhmään, tauti voi tulla helpommin sellaiselle, jolla se jo on ollut. Sen verran olin huolissani vielä eilisen illan ja tämän aamuisen perusteella, että soitin aamulla neuvolaan ja kävin ylim. käynnillä verenpaineen mittauksessa ja antamassa pissanäytteen. Onneksi kaikki oli ok. Sain taas kerran hyvät ohjeet, joiden mukaan toimia. Ja kehoituksen elää normaalia elämää rasittamatta itseään liikaa.
Pikainen piipahdus tällä kertaa. Terkkuja kaikille!
Charlotte
Kun teillä on lapsi liinassa niin kävelettekö koko ajan tai olette muuten liikkeessä? Mulle jäi kammo esikoisen ajalta kun poika tottui kantamiseen (sylissä, ei liinaa) ja niinpä kuskasin poikaa ympäri kämppää koko päivän. Pysähtyä ei voinut, alkoi huuto.
Niinpä olen nyt päättänyt etten kanna kakkosta kuin pakko tilanteessa (hoitopöydälle, sänkyyn, kaupassa jne.). Sylissä aion pitää paljon mutta vartavasten en ala ympäriinsä kantamaan.
Joku puhui ettei syö pahemmin punajuurta. Minua tämä ihmetytti koska missää neuvolasta saamissani papereissa ei ole sanottu että punajuuresta olisi haittaa raskaudelle. Olenko nyt ymmärtänyt väärin vai mitä vaikutusta sitten punajuurella on raskauteen?
Olen itse pyrkinyt välttämään kaikkea mistä on varoitettu koska minulla on kaksi aikaisempaa keskenmenoa, joten olisi kiva tietää asiasta paremmin:)