Voisitteko seurustella sellaisen ihmisen kanssa, joka on kääntynyt juutalaisuuteen?
Kommentit (43)
Käännynnäiset -uskonnosta riippumatta- tuppaavat olemaan sitä uskontonsa fundamentalistisinta siipeä, eli todennäköisesti en.
Miksi on kääntynyt?
Miksei voi uskoa miten uskoo (usko on henkilökohtainen asia) ja elää kuten tahtoo (muita satuttamatta, ja esim. pikkuvauvojen silpominen muuten on muiden satuttamista) ilman mitään kääntymisiä johonkin uskontoon?
Mä voisin luultavasti seurustella synnynnäisen juutalaisen kanssa, jos hän olisi kuitenkin humaani persoona eikä esim. kannattaisi lasten silpomista (en itse ikinä suostuisi silpomaan lastani ja hirttäisin äijän palleista kattoon, jos sen salaa multa tekisi).
Itse en kuitenkaan kääntyisi juutalaiseksi, sillä en pidä sitä "minään".
En ole juutalainen ja that's it.
Normaaliin, kunnioittavaan kumppanuuteen kuuluu lojaalius tietyissä määrin ja vastaan tuleminen kulttuurisillissakin kysymyksissä, eli voisin ottaa kotiini joitain juutalaisia tapoja miestä kunnioittaakseni - mutta sen täytyisi toimia myös toisinpäin.
Mikään juutalainen mun ei tarvi kuitenkaan olla, vaikka kotini sellaisen kanssa jakaisinkin ja se (usko/traditiot/kulttuuriperinne) jossain näkyisikin.
Käännynnäisiä en oikein ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
En, koska hän ei todennäköisesti viettäisi joulua, joka taas on minulle vuoden kohokohta.
Ei vittu mikä syy. Kai sitä voi viettää sekä joulua, että hanukkaa.
Miten juutalaisuuteen edes voi kääntyä? Eivätkö juutalaisia ovat ne, jotka ovat sitä syntyperänsä takia.
Juutalaiseksi ei käännytä, kuten ei myöskään saamelaiseksi tai kuninkaalliseksi.
Jos hän haluaa seurustella minun (wicca) kanssa, niin eiköhän homma saada toimimaan toisinkin päin. : )
Juutalaisilla on paljon juhlia, ja sitten meidän sapatit ja esbatit päälle, niin tulisi aika iloinen elämä.
Vierailija kirjoitti:
Käännynnäiset -uskonnosta riippumatta- tuppaavat olemaan sitä uskontonsa fundamentalistisinta siipeä, eli todennäköisesti en.
Miksi on kääntynyt?
Miksei voi uskoa miten uskoo (usko on henkilökohtainen asia) ja elää kuten tahtoo (muita satuttamatta, ja esim. pikkuvauvojen silpominen muuten on muiden satuttamista) ilman mitään kääntymisiä johonkin uskontoon?Mä voisin luultavasti seurustella synnynnäisen juutalaisen kanssa, jos hän olisi kuitenkin humaani persoona eikä esim. kannattaisi lasten silpomista (en itse ikinä suostuisi silpomaan lastani ja hirttäisin äijän palleista kattoon, jos sen salaa multa tekisi).
Itse en kuitenkaan kääntyisi juutalaiseksi, sillä en pidä sitä "minään".
En ole juutalainen ja that's it.
Normaaliin, kunnioittavaan kumppanuuteen kuuluu lojaalius tietyissä määrin ja vastaan tuleminen kulttuurisillissakin kysymyksissä, eli voisin ottaa kotiini joitain juutalaisia tapoja miestä kunnioittaakseni - mutta sen täytyisi toimia myös toisinpäin.
Mikään juutalainen mun ei tarvi kuitenkaan olla, vaikka kotini sellaisen kanssa jakaisinkin ja se (usko/traditiot/kulttuuriperinne) jossain näkyisikin.Käännynnäisiä en oikein ymmärrä.
Juutalaisuuteen liittyy aika olennaisesti synagogassa käyminen ainakin isoina juhlapäivinä ja yhteisössä puuhaaminen ja sinne ei pääse muut kuin juutalaiset (ainakaan Suomessa). Siinä voisi minusta olla aika pätevä syy kääntymiseen. Eli siis henkilö ei ole välttämättä mitenkään fundamentalistinen tai edes kannata ympärileikkausta. ap
Vierailija kirjoitti:
Juutalaiseksi ei käännytä, kuten ei myöskään saamelaiseksi tai kuninkaalliseksi.
Kannattaa ottaa selvää asioista, kyllä juutalaiseksi vaan voi kääntyä. ap
Vierailija kirjoitti:
Miten juutalaisuuteen edes voi kääntyä? Eivätkö juutalaisia ovat ne, jotka ovat sitä syntyperänsä takia.
Voi kääntyä, vaatii tosin kovasti opiskelua ja kurssilla käymistä. On vähintään vuoden prosessi (ortodoksijuutalaisuudessa). ap
Mulla on kaveri joka kääntyi juutalaisuuteen mennessään naimisiin juutalaisen kanssa. Sinänsä mulle ei olisi ap:n esittämä tilanne ongelma mutta olen itse täysin uskonnoton enkä voisi kääntyä juutalaiseksi. Veikkaan että tämä olisi juutalaiseksi kääntyneelle lopulta ongelma.
Isäni on juutalainen, äitini ei, joten minä en ole. Ole täysin kyllästynyt luterilaisuuteen, ja etsittyäni pitkään hengellistä kotiani, olen kääntymässä juutalaiseksi.
Iso osa tuttavapiiriäni on myös, ja arvostan ihan sikana.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voisin, olen suomalainen ja Suomessa on kautta historian ollut ihan tavallista että juutalaiset menevät naimisiin kristittyjen ja muslimeiden kanssa.
Minä en voisi vaikka olen suomalainen mutta se johtuu ainoastaan siitä että olen jo naimisissa, eikä vaimoni varmaan pitäisi siitä mikäli seurustelisin jonkun toisen kanssa. Noin yleisellä tasolla en kategorisoi ihmisiä heidän uskonnon mukaan vaan enemmänkin hänen henkilönsä mukaan.
Eikö Ben Z. ole naimisissa muslimin kanssa? Lapset taas kristittyjä.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap mies vai nainen?
Ap on nainen, kuinka niin? ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap mies vai nainen?
Ap, aiotko kääntyä vai oletko jo kääntynyt? Minulla on asiasta yksityiskohtaista tietoa mutten halua puhua siitä julkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ap mies vai nainen?
Ap, aiotko kääntyä vai oletko jo kääntynyt? Minulla on asiasta yksityiskohtaista tietoa mutten halua puhua siitä julkisesti.
Haluaisitko keskustella sähköpostin välityksellä? Voisin vaikka tehdä jonkun osoitteen ja laittaa sen tänne. Kaikesta asiaan liittyvästä tiedosta olisi suuri apu. :) ap
En usko että uskoon kääntynyt ihminen olisi niin maallinen että ikinä voisi minun kanssani vakavasti olla. Itse en olisi valmis kääntymään ja esim. ympärileikkaus olisi lapselle aivan ehdoton ei. Ruoka asioista ei tarvitsisi tehdä ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
En usko että uskoon kääntynyt ihminen olisi niin maallinen että ikinä voisi minun kanssani vakavasti olla. Itse en olisi valmis kääntymään ja esim. ympärileikkaus olisi lapselle aivan ehdoton ei. Ruoka asioista ei tarvitsisi tehdä ongelmaa.
Mä oon tavannut pari amerikkalaista juutalaiskäännynnäistä (reformeja) ja ne oli ainakin tosi maallisia, eivät syöneet kosher ja sapattikin oli aika vaillinainen.
Tietenkin voisin, olen suomalainen ja Suomessa on kautta historian ollut ihan tavallista että juutalaiset menevät naimisiin kristittyjen ja muslimeiden kanssa.