14-15-v. seurustelevat lapset ja yökyläilyt
Miksi annat lasten tuoda tyttöystävän ja poikaystävän yökylään? Vasta eräs äiti kauhisteli fb:ssä, kun omalla pojalla (15-v.) oli tyttöystävä yökylässä (15-v.), että kuinka tytön vanhemmat edes sallivat yökyläilyn.
Ja mikä siinä on niin siistiä, että yläkoululaiset ovat "vakavassa" suhteessa, niin kuin toinen äiti kuvaili.
Kommentit (30)
No miksi tuo kauhistelijaäiti itse salli yökyläilyn :o
Ja ei, kun teinit ei yökyläile poika/tyttöystäväänsä luona.
Meillä 16v poika on nyt 6kk seurustellut ensi viikolla 15v täyttävän tytön kanssa. Tyttö on paljon meillä, hänen kotonaan ei ole omaa tilaa olla, kolme lasta ja yksi yhteinen huone heillä käytössään.
Meillä voivat olla mutta rajoja on vedelty. Ei joka päivä. Tämä on ongelma, tyttö on aktiivinen ja usein käy niin että vaikka ei olisi lupa tulla, tyttö on iltapäivällä meillä jo ennen kuin ehdin töistä kotiin. Silloin kerron että ei pitänyt mennä näin. Molemmille.
Iltaisin meillä ei sallita kenenkään vieraita 21 jälkeen. Minun on silloin saatava yksityisyyteni osatakseni nukahtaa oikeaan aikaan ettei aamu ole liian hankala.
Yökyliä ei ole hyväksytty. Aluksi tyttö (14v) tyrkytti itseään yökylään toistuvasti. Silloin puhuin seksistä. Siitä että hän on lapsi ja häntä koskee 14 vuotiaana vielä lapsen suojaikäraja. Asiat etenevät. Ymmärrän sen.
Särkeä on nyt paistettu 6 kk ja nyt on sitten puhuttu ehkäisystä. Siitä kuinka tärkeätä on huolehtia itsestään ja kumppanistaan pitämällä huolta ehkäisystä. Olen puhunut e-neuvolasta ja siitä että jos kantti ei kestä mennä sinne, varataan aika yksityiselle ja vien heidät ja käyn kassalla tarvittaessa. Tämä on elämää. En näe tyttöä tai lähinnä tytön perheen tilannetta ihanteellisena ja perheen sotkut rassaavat usein poikaakin. Mutta kun tilanne on tämä=normaali pojan mieheksi kasvamisessa, minun tehtäväni on olla tukena.
On se kumma että ensin ollaan itse jalat levällään ja sitten moititaan omaa lasta samasta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 16v poika on nyt 6kk seurustellut ensi viikolla 15v täyttävän tytön kanssa. Tyttö on paljon meillä, hänen kotonaan ei ole omaa tilaa olla, kolme lasta ja yksi yhteinen huone heillä käytössään.
Meillä voivat olla mutta rajoja on vedelty. Ei joka päivä. Tämä on ongelma, tyttö on aktiivinen ja usein käy niin että vaikka ei olisi lupa tulla, tyttö on iltapäivällä meillä jo ennen kuin ehdin töistä kotiin. Silloin kerron että ei pitänyt mennä näin. Molemmille.
Iltaisin meillä ei sallita kenenkään vieraita 21 jälkeen. Minun on silloin saatava yksityisyyteni osatakseni nukahtaa oikeaan aikaan ettei aamu ole liian hankala.
Yökyliä ei ole hyväksytty. Aluksi tyttö (14v) tyrkytti itseään yökylään toistuvasti. Silloin puhuin seksistä. Siitä että hän on lapsi ja häntä koskee 14 vuotiaana vielä lapsen suojaikäraja. Asiat etenevät. Ymmärrän sen.
Särkeä on nyt paistettu 6 kk ja nyt on sitten puhuttu ehkäisystä. Siitä kuinka tärkeätä on huolehtia itsestään ja kumppanistaan pitämällä huolta ehkäisystä. Olen puhunut e-neuvolasta ja siitä että jos kantti ei kestä mennä sinne, varataan aika yksityiselle ja vien heidät ja käyn kassalla tarvittaessa. Tämä on elämää. En näe tyttöä tai lähinnä tytön perheen tilannetta ihanteellisena ja perheen sotkut rassaavat usein poikaakin. Mutta kun tilanne on tämä=normaali pojan mieheksi kasvamisessa, minun tehtäväni on olla tukena.
Kerrankin joku fiksu ihminen av-palstalla! Wau! Hieno vastaus. Olisipa muutkin vanhemmat näin järkeviä, eikä niin välinpitämättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli. Ne on naineet jo satoja kertoja. Lapsellinen ajattelusi on toki hellyttävää.
Siksi, koska en viitsi natseilullani pilata lapseni suhdetta. Heillä on nimittäin 250km välimatkaa, jos yökyläilyjä ei sallittaisi niin aika vaikeaksihan tuo menisi.
Lapsi 16v.
Se pippeli sujahtelee sinne pimppiin sallittiin se yökyläily tai ei.
En kyllä ymmärrä mihin siinä yö tarvitaan, että voi seksiä harrastaa...
Minähän itse muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ollessani 16 vuotias. Sillä vähän huvittaa nämä "joka päivä ei saa kyläillä"-sääntöjen laatijat. Eikö jo 16 v saa ottaa vastuuta omista suhteistaan ja pitää kotia kotinaan ilman tiukkoja sääntöjä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi annat lasten tuoda tyttöystävän ja poikaystävän yökylään? Vasta eräs äiti kauhisteli fb:ssä, kun omalla pojalla (15-v.) oli tyttöystävä yökylässä (15-v.), että kuinka tytön vanhemmat edes sallivat yökyläilyn.
Ja mikä siinä on niin siistiä, että yläkoululaiset ovat "vakavassa" suhteessa, niin kuin toinen äiti kuvaili.
No en mä tiedä mikä siinä on "siistiä", itse olen seurustellut 14 vuotiaasta saman ihmisen kanssa, nyt meillä on yhteinen lapsi, talo ja olemme päälle kolmekymppisiä. Joskus näinkin, oli siistiä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Minähän itse muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan ollessani 16 vuotias. Sillä vähän huvittaa nämä "joka päivä ei saa kyläillä"-sääntöjen laatijat. Eikö jo 16 v saa ottaa vastuuta omista suhteistaan ja pitää kotia kotinaan ilman tiukkoja sääntöjä?
Kyllä 16 v saa pitää kotia kotinaan mutta silti vanhempien sana on se viimeinen. Jos vanhemmat tarvitsee sen rauhallisen illan oman perheen kesken viikolla niin se pitää sallia jotta jaksaa tuoda ruuan pöytään. Yökyläillä ehtii sitten pe-la-su yöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 16 v saa pitää kotia kotinaan mutta silti vanhempien sana on se viimeinen. Jos vanhemmat tarvitsee sen rauhallisen illan oman perheen kesken viikolla niin se pitää sallia jotta jaksaa tuoda ruuan pöytään. Yökyläillä ehtii sitten pe-la-su yöt.
Niin paitsi tossahan ei saanut yökyläillä. Tottakai ymmärrän sen että klo 21 ei vieraita mutta tuo "ei joka päivä eikä sitä ja tätä" on vähän erikoista.
Mieluummin minä annan lapseni seurustella "vakavammin" jo tuossa iässä kuin rellestää kaupungilla.
Silloin ei ole vielä kypsä eikä valmis, jos äidin pitää varailla ehkäisyneuvola-asioita ja kun ei vielä muutenkaan vastaa taloudellisesti itsestään.
Ymmärrän toki että seksiin ei tarvita yötä tms.
Puheyhteyttä pidetään kuitenkin yllä mm ehkäisystä ja toivotaan että tarpeen tullen asiasta puhutaan paljon ennen kuin sitten pitää puhua keskeytyksestä.
Jos ei seksiä ole ollut, asiat ovat hyvin tässä vaiheessa.
Jos sitten on ollut, toivon sen olleen vastuullista eikä puheistani ainakaan haittaa kokonaisuuden kannalta ole.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ei saa kyläillä joka päivä?
Mun vanhemmat antoivat poikaystävän kyläillä päivisin niin usein kuin haluttiin, mutta yökylään oli eri säännöt. Äiti tiesi, että harrastettiin jo seksiä (olin 16v), koska kerroin, että olen hankkimassa e-pillerit. Siltikään äiti ei antanut hyväksyntäänsä seksiin vaan poikaystävän piti nukkua eri huoneessa, kun oli meillä yötä. Se oli meille ihan ok.
Vanhemmat vastaavat kodistaan ja sen säännöistä. Samoin vanhemmat ovat vastuussa alaikäisistä lapsistaan, mielestäni myös kotona asuvista 18 vuotta täyttäneistäkin. Koti on jokaisen perheenjäsenen koti, mutta se joka maksaa, laatii myös säännöt. Ja jos joku ei halua, että joka päivä vieras / vieraita pyörii kotonaan, niin se on minusta hyväksyttävää. Olen varmaankin kauhistuttavan vanhanaikainen, mutta en päästäisi poika- tai tyttöystävää yökylään, jos ainakin toinen tai mahdollisesti molemmat ovat alaikäisiä. Enkä nyt edes ajattele seksin harrastamista, vaan sitä, että mielestäni koti on rauhoitettava ilta- ja yöajaksi perheen yksityisalueeksi. Aikuisena ei tuntuisi kivalta, jos nuorten huoneista tallustelisi aamuisin lähes vieraita yökyläilijöitä. Usein sitä vessajonoa riittää ihan perheen keskenkin. Enkä tuntisi oloani kovinkaan mukavaksi ja vapaaksi, jos kotonamme palloilisi jatkuvasti vieraita nuoria.
Vanhat ja viisaat sanoivat jo muinoin, että tolkku se pitää olla kerjätessäkin. Eli järki käteen!
Eikö siis oikeasti edes kaverit saa tulla yökylään koska vanhempien yksityisyys?
Se että en halua että tapaavat joka päivä johtuu monesta syystä;
* minusta olisi hyvä että heillä molemmilla olisi omiakin ystäviä, harrastuksia ja ennen kaikkea riittävästi aikaa kunnolliseen koulutyöhön
* itse en ole valmis jakamaan jokaista hetkeä minulle ulkopuolisen ihmisen kanssa
* kotimme on nykyisellään melko ahdas ....
* tyttö ripustautuu muutenkin poikaystäväänsä sivusta katsoen ahdistavan paljon, kannustan poikaa huomaamaan muutakin elämää
* teemme asioita oman perheen kesken välillä ja nautimme siitä kaikki
Niin mikä tässä oli sinun pointtisi?