Joka viides nuori mies syrjäytynyt
http://www.hs.fi/kotimaa/a1473905792709
Ei mene enää kauaan niin suomi on tilastoissa jo espanjan/italian muiden välimeren maiden tasolla.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista, mitä ihmettä pitäisi tehdä, että saataisiin nämä miehet kiinni elämään?
Työpaikat auttaisi kummasti. Se, että opiskelua ei tehtäisi tarpeettoman hankalaksi leikkauksilla.
Mistä sitä työtä sitten taiottaisiin? Millä tavalla opiskelu nyt on tehty hankalaksi? Siis ihan tosissani kysyn, kun en tiedä. Meillä on 3 lasta, kaksi on lukiossa, eikä ole vielä tullut mitään hankalaa vastaan. Mutta uskon, että voi olla, en vaan tiedä, ainakaan vielä, saa nähdä kun lapset lähtevät jatko-opiskelemaan. Onko kyse siis rahasta vai mistä?
Rahastapa hyvinkin. Työttömän ei tarvitse ottaa velkaa elääkseen, opiskelijan tarvitsee. Lisäksi nykyisin on hyvin vähän aloja, joista voisi olla aivan varma, että ne työllistävät tulevaisuudessakin. Nuori ei voi enää kokeilla opiskelua eri aloilla, koska opintotuenkin maksamiseen on tehty kiristyksiä. Minä pääsin aikoinaan ylioppilaaksi ja sen jälkeen lähdin kauppaopistoon. Kävin sitä muutaman kuukauden, ei ollut mun juttuni. Menin töihin, koska hanttihommia riitti jokaiselle. Lähdin sen jälkeen opiskelemaan yo-pohjaiselle linjalle ammattikouluun, kävin sitä puoli vuotta, ei ollut mun juttuni. Menin takaisin hanttihommiin. Pyrin opiskelemaan sairaanhoito-opistoon, mutta en päässyt sisään. Jatkoin hanttihommissa ja lähdin opiskelemaan matkailualaa, ei ollut mun juttuni. Lopetin opinnot ja menin takaisin hanttihommiin. Pyrin uudelleen sairaanhoito-opistoon ja pääsin. Valmistuin sairaanhoitajaksi ja menin töihin. Tuli lama ja määräaikaisia työsopimuksia ei jatkettu. Menin takaisin hanttihommiin. Nykyisin ei ole niitä hanttihommia eikä myöskään opiskelua rahoiteta useisiin opintoihin, jotka jäävät kesken.
Vierailija kirjoitti:
Miksei nuoret hakeudu esim. kansanopistolukioon peruskoulun jälkeen? Ilmainen asunto, ilmainen ruoka (aamupala, lounas, päiväkahvi ja päivällinen) ja ilmaiset pakollisten kurssien kirjatkin. Selviää ilman lainaa ja saa edes jonkin tutkinnon ja rauhassa aikuistua ja kasvaa muutaman vuoden. Samalla oppii jo vähän pärjäämään itsenäisesti.
Peruskoulun jälkeen lapsi on 16 v. Vanhemmilla on edelleen elatusvelvollisuus ja moni tuon ikäinen asuu vielä lapsuudenkodissaan.
Ei kai tämä massatyöttömyys nuoriakaan jätä väliin. Eikä moni nuori halua muuttaa jonnekin kauas opiskelemaan jotain mitä ei edes halua opiskella, eikä olisi varaakaan hankkia asuntoa ja elättää sitä sinne. Te-toimiston kurssi silloin tällöin ja ilmainen työharjoittelu, jos ei karenssia halua, siinä on vaihtoehdot.
Kapitalismi jyllää, jumalauta joka viides parhaassa työiässä olevia miehiä toimettomana ja jonkun mielestä tämä on ikuinen ja maailman paras järjestelmä xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei nuoret hakeudu esim. kansanopistolukioon peruskoulun jälkeen? Ilmainen asunto, ilmainen ruoka (aamupala, lounas, päiväkahvi ja päivällinen) ja ilmaiset pakollisten kurssien kirjatkin. Selviää ilman lainaa ja saa edes jonkin tutkinnon ja rauhassa aikuistua ja kasvaa muutaman vuoden. Samalla oppii jo vähän pärjäämään itsenäisesti.
Peruskoulun jälkeen lapsi on 16 v. Vanhemmilla on edelleen elatusvelvollisuus ja moni tuon ikäinen asuu vielä lapsuudenkodissaan.
Niin? Eli ei voi lähteä opiskelemaan, kun vanhemmilla on elatusvelvollisuus vai mitä tarkoitat? Monet 16-vuotiaat lähtevät toiselle paikkakunnalle esim. erikoislukioon tai ammattiopistoon.
En tiedä olisiko apua, mutta mielestäni oppivelvollisuutta pitäisi pidentää täysi-ikäisyyteen. Amiksesta vois ihan hyvin heittää veke ne yleiset aineet (ei niitä ennenmuinoinkaan siellä ollut) ja kesto olla sen 2 vuotta. Saisi nuoret edes jonkun pohjan elämälleen. Nyt on jo liikaa niitä, jotka on pelkän peruskoulunkäyneitä. Ei siltä pohjalta tehdä muuta kuin syrjäydytä 95-prosenttisesti.
Niin olen minäkin ja onnittelen itseäni sen johdosta. Jää aikaa parempaan.
Ps. En ole, enkä ole koskaan ollat HS-kuvan kaltaisen tunne-elämyksiä välittävän kuvan kanssa samasta kotoisin. Minusta tuo kuva on propagandaa, joka tukee jotain Jari Lindströmin orjatyö-hanketta. Laiska olen, enkä palkallisillle tarjouksille sylje ja "unohdan" silloin helposti myös laiskuuteni.
Vierailija kirjoitti:
Kapitalismi jyllää, jumalauta joka viides parhaassa työiässä olevia miehiä toimettomana ja jonkun mielestä tämä on ikuinen ja maailman paras järjestelmä xD
Tämä on sitä mitä on haluttu ja johon on pyritty, eläkeikää on nostettu joten samat jäärät tekee ne työt vielä toinen jalka haudassakin. Nuoria muistetaan vain kauniissa vaalipuheissa, että saataisiin ääniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Eli ei voi lähteä opiskelemaan, kun vanhemmilla on elatusvelvollisuus vai mitä tarkoitat? Monet 16-vuotiaat lähtevät toiselle paikkakunnalle esim. erikoislukioon tai ammattiopistoon.
Niin ja miksi kaikki työttömät eivät ala yrittäjiksi, moni on yrittäjä? Syrjäytyneet nuoret ovat nuoria, joilla ei ole mitään tietoa, mitä he haluaisivat tehdä. Nuoria, joilla ei ole mitään erityislahjakkuuksia, joiden perusteella hakea erikoislukioon. Nuoria, jotka eivät tiedä, mitä haluaisivat ammattiopistossa opiskella. Entä, jos toteaakin, että enhän mä olekaan yhtään sopiva tälle alalle? Entä, jos valittu ala ei työllistäkään?
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä ennen opiskeltiin, kun ei ollut tukia ollenkaan? Itse opiskelin 80-luvun lopulla ja 90-luvun alussa, sain opintotukea + asumistukea yhteensä 450 mk, vuokra oli 400 mk. Eli 50 mk jäi elämiseen kuukaudessa. Alussa oli kouluruokakin maksullista n. 6-7 mk/ päivä. Kun lähti kotona käymään, piti maksaa tietysti matkat, koulukirjat piti ostaa myös. No ei ollut kyllä puhelinta eikä nettiä, ei edes telkkaria. Kaikki lomat olin töissä, jotain töitä silloin vielä oli, olin siivoojana, postinlajittelussa, myyjänä. Lisäksi otin opintolainaa, jolla maksoin mm. ajokortin. Vanhemmat eivät auttaneet lainkaan. Ei se ollut mitään vanhaa hyvää aikaa, mutta en kyllä nähnyt mitään muutakaan vaihtoehtoa tuolloin. Vanhemmat sisarukseni eivät saaneet edes opintotukea ja hekin hankkivat ihan hyvät ammatit.
Me opiskeltiin ennen juuri siten, että valitsimmepa minkä alan tahansa, oli töitä. Oli helppoa ottaa opintolainaa, kun sen takaisinmaksamisessa ei ollut mitään ongelmaa, koska oli töitä. Ei vanhempien tarvinnutkaan auttaa, koska oli töitä. Me katsoimme luottavaisina tulevaisuuteen, teimme elämäämme koskevia suunnitelmia, koska oli töitä.
Vierailija kirjoitti:
ja muistaakseni joka 6:s nainen myös.
Aika heikolta näyttää maan tulevaisuus jos 15-20% putoaa yhteiskunnan kelkasta heti alkumetreillä. Lisäksi matut tähän päälle.
Tulevaisuuden huoltosuhde näyttää heikolta. Kuka tekee työt ja maksaa verot?
Ei siihen mitään matuja päälle tule vaan ovat noissa luvuissa tietty mukana. No nämä uudet tietty hetken päästä, mutta yksi syy on mamujen valtava työttömyys ja heikko koulutustaso.
Yksi syy on myös, että harva saa opiskelupaikan heti lukiosta. 70% ei saa.
Vierailija kirjoitti:
niin ajattelit että toimisi paremmin jos valtio omistaisi kaikki tuotantovälineet?
Mut kuitenkin näillä mussukoilla on applet ja ps4.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin ajattelit että toimisi paremmin jos valtio omistaisi kaikki tuotantovälineet?
Jos luulet että sosialismi tarkoittaa sitä että "valtio tekee enemmän", suosittelisin huolella tutustumaan aiheeseen. Sosialismi ei ole SDP.
Aloita vaikka Marxista.
Vierailija kirjoitti:
Niitäkö aloit kadehtimaan?
Kyllä se kasvatus on mennyt pilalle näiden kohdalla, jotka ovat äänestäneet kyseisiä urpoja päättäjiksi. Alamäki on ollut jyrkkä. Nämä pojat on olleet vielä tissimaidolla siihen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisen ihmisen pitäis vaan kato saada tehdä jotain vähän merkittävämpää ja hyödyllisempää kuin pleikkarin hakkaaminen. Varsinkin kun koko lapsuus ja nuoruus on kasvatettu siihen että pitää tehdä sitä ja tätä ja että olet luuseri jos et onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luulet että sosialismi tarkoittaa sitä että "valtio tekee enemmän", suosittelisin huolella tutustumaan aiheeseen. Sosialismi ei ole SDP.
Aloita vaikka Marxista.
en luule sosialismista mitään. Tiedän vain, mitä kapitalismi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä ennen opiskeltiin, kun ei ollut tukia ollenkaan? Itse opiskelin 80-luvun lopulla ja 90-luvun alussa, sain opintotukea + asumistukea yhteensä 450 mk, vuokra oli 400 mk. Eli 50 mk jäi elämiseen kuukaudessa. Alussa oli kouluruokakin maksullista n. 6-7 mk/ päivä. Kun lähti kotona käymään, piti maksaa tietysti matkat, koulukirjat piti ostaa myös. No ei ollut kyllä puhelinta eikä nettiä, ei edes telkkaria. Kaikki lomat olin töissä, jotain töitä silloin vielä oli, olin siivoojana, postinlajittelussa, myyjänä. Lisäksi otin opintolainaa, jolla maksoin mm. ajokortin. Vanhemmat eivät auttaneet lainkaan. Ei se ollut mitään vanhaa hyvää aikaa, mutta en kyllä nähnyt mitään muutakaan vaihtoehtoa tuolloin. Vanhemmat sisarukseni eivät saaneet edes opintotukea ja hekin hankkivat ihan hyvät ammatit.
Me opiskeltiin ennen juuri siten, että valitsimmepa minkä alan tahansa, oli töitä. Oli helppoa ottaa opintolainaa, kun sen takaisinmaksamisessa ei ollut mitään ongelmaa, koska oli töitä. Ei vanhempien tarvinnutkaan auttaa, koska oli töitä. Me katsoimme luottavaisina tulevaisuuteen, teimme elämäämme koskevia suunnitelmia, koska oli töitä.
Höpönhöpön, ei ollut kenelläkään mitään takeita töistä. Itse valmistuin pahimpaan lamaan, ei ollut minkäännäköisiä töitä. Ei miehellä eikä minulla. Mies alkoi tehdä pätkätöitä, aika lailla toiselta alalta, jolle oli koulut käynyt. Minä ryhdyin yrittäjäksi ja juu, kalliilla lainarahalla. Lopulta mies sai vakipaikan ja minä jäinkin siinä vaiheessa äitiyslomalle. Olin kotona reilut 10v, kotiäitinä ja perhepäivähoitajana. Siinä samalla opiskelin monimuotokoulutuksena uuden ammatin ja ryhdyin taas yrittäjäksi. Töitä riittää, mutta tulot eivät ole kaksiset. Pärjätty ollaan kuitenkin aina, kun on niukasti eletty suu säkkiä myöten.
Olisko tässä kyse jotenkin siitäkin, että jokapuolella pelotellaan kaikenlaisilla uhkakuvilla? Puuttuu uskallusta ja luottamusta tulevaan, siinä on syytä meissä vanhemmissakin ja tietysti poliitikoissa ja mediassa. Lisäksi on nämä nykyajan vaatimukset niin hirveän kovat. Ei enää riitä, että hankitaan jokin ammatti, perustetaan perhe ja maksetaan omaa kotia. Pitää olla menestynyt, kaunis, pitää seikkailla ja nauttia elämästä, pitää olla vapautta ja pitää toteuttaa haaveitaan. Liian suuret paineet tulee tuosta niille nuorille, joilla ei ole rikkaita vanhempia, erityislahjoja tai on muuten vaikeista oloista. Nuoret ovat niin hukassa?