Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako lapseni ottaa se HPV-rokote?

Vierailija
03.10.2016 |

Ensi yön aikana pitäisi päättää ja olen ihan epätietoinen vielä vastauksen suhteen.

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa. HPV on monilla täysin oireeton eli sen kantaja ei tiedä levittävänsä syövälle altistavaa tautia. 

Tällä palstalla rokotusinfo ry:n väki aina silloin tällöin kampanjoi mm. hpv - rokotetta vastaan. Edellisestä "täsmäiskusta" taitaakin olla jo vähän aikaa.

http://www.vauva.fi/keskustelu/3853698/ketju/onko_tyttaresi_jo_paattany…

http://keskustelu.suomi24.fi/t/11249587/hpv-(papillooma)-rokotukset-alkavat-syksylla

Suomessa vuosittain sairastuu niin moni kyseisellä rokotteella estettävään syöpään että tuo rokote on onneksi otettu kansalliseen rokotusohjelmaan. Sen voi toki ottaa itse myöhemmin aikuisena, mutta itse maksettuna se on varsin hintava. Jos olisin nuori ja aloittamassa seksielämääni niin ottaisin tuon rokotuksen, vaikka olenkin mies. Syöpää aiheuttavat HPV:n alalajit kun sairastuttavat ja tappavat myös miehiä kurkkusyövän ja peräaukon syövän kautta.

Suomi24 linkki korjattu.

Vierailija
22/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitin asiaa kun se oli ajankohtainen omalla lapsella. Ei otettu mm. Koska vaikutusaika lyhyt, miistaakseni jopa kuolemantapauksia, ei tietoa vaikutuksista. Googlettamalla selviää helposti. Ei tullut mieleenkään ottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kiltisti ottanut kaikki rokotukset, mutta tuota en olisi ottanuten vaikka olisin saanut ilmaiseksi.

Vierailija
24/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suojaa kaikilta papilloomaviruksilta (niitä on monia). Mulle ei sellasta annettu lapsena eikä silloin edes lapsia rokotettu tuon varalta. Silti on ollut muutamat solumuutokset, mutta ovat parantuneet itsestään. Mielestäni ehkä turha rokote.

Joo, tää oli yksi syy, viruksia vaikka kuinka ja rokote tehoaa vaan johonkin.

Vierailija
25/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä et joku uskaltaa ottaa jos googlettaa vähänkin asiaa, eka googletulos http://elinahytonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/195822-hpv-rokotteet-laaka…

Vierailija
26/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin oma tytär otti ja samoin kaikki muutkin tytöt .

Vierailija
27/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotetta puolustavat: linkki tutkimustuloksiin, jossa todetaan edes yhden syöpätapauksen välttäminen. Ei löydy. Jos lapsi on saanut hpv tartunnan istukan kautta jo ennen syntymäänsä, syöpäriski nousee. Juu ei kiitos meille!

Vierailija
28/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa 80 % suomalaisista kantaa HP-virusta. Eli vaikka olisi vain yhden kumppanin kanssa, mahdollisuus saada tartunta on varsin iso. Tietenkin jos ei halua saada lapsia eli aikoo käyttää kondomia ihan aina.

Itselleni ei tulisi mieleenkään jättää ao. rokotetta väliin tyttäreltäni. Lähipiirissäni on runsaasti immunologian, naistentautien ja rokotteiden ammattilaisia ja kaikki ovat ottaneet sen lapsilleen jo ennen kuin oli rokotusohjelmassa, iso osa myös pojille. Täyttä idiotismia jättää ottamatta kuvitellen että naapurin rouvalta tai huuhaa-nettisivuilta saisi parempaa tietoa kuin oikeilta asiantuntijoilta.

Vierailija
29/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suojaa kaikilta papilloomaviruksilta (niitä on monia). Mulle ei sellasta annettu lapsena eikä silloin edes lapsia rokotettu tuon varalta. Silti on ollut muutamat solumuutokset, mutta ovat parantuneet itsestään. Mielestäni ehkä turha rokote.

Joo, tää oli yksi syy, viruksia vaikka kuinka ja rokote tehoaa vaan johonkin.

Rokote tehoaa yleisimpiin ja tavallisimmin syöpää aiheuttaviin virustyyppeihin.

Vierailija
30/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä et joku uskaltaa ottaa jos googlettaa vähänkin asiaa, eka googletulos http://elinahytonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/195822-hpv-rokotteet-laaka…

Elina Hytönen. Just.

Vierailija
31/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekään ei otettu. Lapsi on nyt seiskalla ja tuli viestiä, että vielä voisi ottaa, jos ei aiemmin ottanut, mutta päätin, että ei edelleenkään oteta.

En ole mikään rokotusvastainen tai edes kovinkaan -kriittinen, mutta tämä rokote tuntui sellaiselta, että parempi jättää ottamatta.

Vierailija
32/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teksti on niin täynnä asiavirheitä etten jaksanut lukea edes puoliväliin. Hohhoijaa..

33/93 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää oli tää kirjoitus missä hienosti väitetään että 13 vuotiaat hakeutuisivat hedelmällisyyshoitoihin.

Vierailija
34/93 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kellä on ollut koskaan syyliä niin omaavat tämän kuuluisan papillomaviruksen jo kehossaan. Etenkin päiväkodeissa nämä tarttuu ja omillakin lapsilla on ollut ontelosyyliä. En aijo rokotuttaa lapsiani rokotteella "syöpää" vastaan. Mielummin ohjastan turvalliseen seksuaaliseen elämään ja kerron kondomeista. Se on niin tuore rokotus, että en uskaltaisi antaa laittaa ja kuten aijemminkin mainittu saattaa jopa aiheuttaa lapsettomuutta. En halua kantaa vastuuta siitä loppu elämäni, että olen 13v tyttärelleni antanut laittaa mahdollisesti piikin, joka aiheuttaa hedelmättömyyttä.

Vierailija
35/93 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpiä on tuhansia erilaisia

vai jopa miljoonia erilaisia. Miksi ottaisin muutamaan virukseen hetkellisesti tehoavan rokotteen? Onhan kaikki sen ottaneet saaneet tehosteen 1-2 kk päästä ja taas 6 kk päästä? Miiten ei toki mitään hyötyä. Lisäksi mitään tietoa ei vielä ole kuinka kauan vaikuttaa ja auttaa näihin muutamaan virukseen.

Vierailija
36/93 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöpiä on tuhansia erilaisia

vai jopa miljoonia erilaisia. Miksi ottaisin muutamaan virukseen hetkellisesti tehoavan rokotteen? Onhan kaikki sen ottaneet saaneet tehosteen 1-2 kk päästä ja taas 6 kk päästä? Miiten ei toki mitään hyötyä. Lisäksi mitään tietoa ei vielä ole kuinka kauan vaikuttaa ja auttaa näihin muutamaan virukseen.

Jos saanut nuorena niin yksi tehoste saattaa riittää ja jos 15 v tai vanhempana niin kolme tehostetta. Sitten saattaisi olla että vaikuttaa esim. 10 v mutta tietoa ei vielä ole.

Vierailija
37/93 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmilta ei edes kysytty, lapselta vaan. Ja lapsi halusi ottaa, koska terkkari sanoi ettei saa syöpää jos ottaa. Eikä hän halua syöpää.

Että näin.

Vierailija
38/93 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vanhemmilta ei edes kysytty, lapselta vaan. Ja lapsi halusi ottaa, koska terkkari sanoi ettei saa syöpää jos ottaa. Eikä hän halua syöpää.

Että näin.

Ottakaa nimi ylös ja mielellään kirjallinen lausunto. Mikäli sitten tuleekin jotain, voitte vaatia oikeudessa korvauksia.

Vierailija
39/93 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kans valvoin ja mietin monta yötä. Lopulta ei otettu. Tyttö olisi voinut itse päättäessään ottaa. "eikö se kannata kun ilmaiseksi saa" ... En löytänyt yhtään tutkimusta missä oikeasti olisi todettu jo rokotteen ehkäissen syöpiä. Rokote ollut maailmallakin markkinoilla vasta n 20v. Riittävän pitkää seuranta-aikaa ei ole vielä ollut. Myöskään rokotteen suoja-ajasta monenlaista käsitystä. Papa-koe paras ehkäisy /tutkimus. Maksan ne tytölle vaikka loppuelämän. Juu ja kondylooma hyvin tuttu, itellä aika ajoin ollut.

Vierailija
40/93 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en rokotuta lastani HPV:tä vastaan vaikka muuten olenkin ihan rokotemyönteinen. Parempi on opettaa lapselleen vastuullista seksikäyttäytymistä, että käytetään ehkäisyä ja käydään testeissä ennen. Toivottavasti HPV vasta-ainetestaus verikokeella yleistyy Suomessa niin ei tarvitse pelätä turhaan ja invasiivisista papa-kokeistakin voidaan luopua. Ja voihan se lapsi sitten täysi-ikäisenä itse päättää ottaa rokotteen jos tuntuu, että on pakko hyppiä sängystä toiseen tautien uhallakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi