Kannattaako lapseni ottaa se HPV-rokote?
Ensi yön aikana pitäisi päättää ja olen ihan epätietoinen vielä vastauksen suhteen.
Kommentit (93)
Eli rokotteen ottaneet, onhan laösi saanut tehosteen puolen vuoden sisällä? Sen vaatii jotta mitään hyötyä niitä muutamaa virusta vastaan.
Kondomi suojaa papilloomavirukselta vain osittain, eli jos ei aio selibaatissa olla koko elämäänsä, niin suosittelen rokotetta. Virustyyppejä on lukuisia, mutta vain osa aiheuttaa syöpää, ja tämä rokote ehkäisee näistä tyypeistä erityisesti hpv tyyppi 16 ja 18 infektioita, joista 16 aiheuttamat esiasteet etenevät erityisen nopeasti ja voivat siten kehittyä nopeasti pahanlaatuisiksi. Rokotteen on todettu vähentävän noin 65 % keskivaikeista ja vaikeista kohdunkaulan syövän esiasteista, joten 100 % suojaa se ei anna.
Kohdunkaulan syöpä on nuorten naisten yksi yleisimmistä syövistä ja joka kolmas menehtyy siihen. Syövästä selvinneetkin kärsivät mm. ennenaikaisista synnytyksistä ja keskenmenoista, jotka sairaudella on pitkäaikaisia vaikutuksia. Kohdunkaulansyöpää aiheuttavat virustyypit leviävät vain seksin välityksellä (ja joskus synnytyksessä) - ei päiväkodissa. Molluskoiden virustyyppi on eri, vaikka samaan virusperheeseen kuuluukin.
Äitinä en voisi ikinä kantaa sitä vastuuta, että lapsi sairastaa syövän, joka olisi voitu ehkäistä. Rokote estää neljä viidestä kohdunkaulansyövästä ja antaa yleisimpiä virustyyppien syöpää vastaan n. 95% suojan: http://tyttojenjuttu.fi/hpv-rokote/. Antaisitko oman lapsesi matkustaa ilman turvavöitä tai veneillä ilman pelastusliivejä? Nekin ovat esimerkkejä ennaltaehkäisystä, jotka tuovat yleensä hyvän turvan, mutta eivätpä nekään takaa sata prosenttista suojaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kellä on ollut koskaan syyliä niin omaavat tämän kuuluisan papillomaviruksen jo kehossaan. Etenkin päiväkodeissa nämä tarttuu ja omillakin lapsilla on ollut ontelosyyliä. En aijo rokotuttaa lapsiani rokotteella "syöpää" vastaan. Mielummin ohjastan turvalliseen seksuaaliseen elämään ja kerron kondomeista. Se on niin tuore rokotus, että en uskaltaisi antaa laittaa ja kuten aijemminkin mainittu saattaa jopa aiheuttaa lapsettomuutta. En halua kantaa vastuuta siitä loppu elämäni, että olen 13v tyttärelleni antanut laittaa mahdollisesti piikin, joka aiheuttaa hedelmättömyyttä.
Todellako syyliä aiheuttaa juuri sama virus? Jos näin, niin kiitos tiedosta. Eipähän tarvitse minun enää miettiä, että teinkö oikein vai en, kun jätettiin rokote ottamatta. Meillä nimittäin on jokaisella lapsella ollut jalkapohjat täynnä syyliä.
Vierailija kirjoitti:
Kohdunkaulan syöpä on nuorten naisten yksi yleisimmistä syövistä ja joka kolmas menehtyy siihen. Syövästä selvinneetkin kärsivät mm. ennenaikaisista synnytyksistä ja keskenmenoista, jotka sairaudella on pitkäaikaisia vaikutuksia. Kohdunkaulansyöpää aiheuttavat virustyypit leviävät vain seksin välityksellä (ja joskus synnytyksessä) - ei päiväkodissa. Molluskoiden virustyyppi on eri, vaikka samaan virusperheeseen kuuluukin.
Äitinä en voisi ikinä kantaa sitä vastuuta, että lapsi sairastaa syövän, joka olisi voitu ehkäistä. Rokote estää neljä viidestä kohdunkaulansyövästä ja antaa yleisimpiä virustyyppien syöpää vastaan n. 95% suojan: http://tyttojenjuttu.fi/hpv-rokote/. Antaisitko oman lapsesi matkustaa ilman turvavöitä tai veneillä ilman pelastusliivejä? Nekin ovat esimerkkejä ennaltaehkäisystä, jotka tuovat yleensä hyvän turvan, mutta eivätpä nekään takaa sata prosenttista suojaa.
Ai, ja sä sanotkin, että se virustyyppi syylillä on eri.
Se rokote ei suojaa syövältä, vaikka niin sitä markkinoidaan. Siksi meillä ei tyttö sitä ottanut. Rokotteen tehosta ei ole olemassa mitään näyttöjä ja kohdunkaulan syöpää aiheuttavat niin monet muutkin virukset kuin se, mitä vastaan tuo rokote on, joten näyttöä tehosta ei ole olemassa.
Ei, syyliä aiheuttavat kyllä hpv:t, mutta eri tyyppiset kuin syövälle altistavat hpv:t. Eli rokotteella ja syylillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Haluaisin ottaa, mutta äiti ei mielellään siihen suostu. Olen 14.
Ulkomailla haittavaikutuksia aiheuttaneet HPV-rokotteet ovat eri tuote, kuin suomessa käytetty. Täällä ei ole raportoitu ainoastakaan haittavaikutuksesta rokotteeseen liityen.
Rokotteen sijaan kohdunkaulan syövältä ehkäisee jalkojen laittaminen ristiin. Ei seksiä, kuin tulevan puolison kanssa, jolla toivotavasti ei virusta ole ja teho on sama. Rokote suojaa eniten syöpää aiheuttavilta viruksilta, on joitakin harvinaisia, joilta se ei ei suojaa. Toisaalta tuberkuloosinkin saa joku, samoin kurkkumädän rokotteista huolimatta...
Aiemmissa teksteissä luultavasti väitetään ettei rokotetta ole tutkittu. Päinvastoin, mitään rokotetta ei ole tutkittu maassamme yhtä laajasti kuin HPV:tä. Omat lapseni ovat aikanaan osallistuneet tutkimukseen useamman vuoden ajan. Tietääkseni jälkiseuranta jatkuuedelleen.
Oikeaa tietoa saat tämän palstan sijaan STM:n sivuilta ja THL:n..
Tämä palsta kyllä kertoo surullista kieltä rokotekriittisten mutsien yleissivistyksestä. Joo syylä ku syylä, onhan mullakin kondylooma ja totta kai mun lapsi pitää jalat ristissä kun mä niin sanon.
Ja tuo hedelmättömyys, sehän on tosi yleinen syy vastustaa rokotteita - Afrikan maaseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä palsta kyllä kertoo surullista kieltä rokotekriittisten mutsien yleissivistyksestä. Joo syylä ku syylä, onhan mullakin kondylooma ja totta kai mun lapsi pitää jalat ristissä kun mä niin sanon.
Ja tuo hedelmättömyys, sehän on tosi yleinen syy vastustaa rokotteita - Afrikan maaseudulla.
Kyllähän hedelmättömyys keskusteluun liittyy, mutta ei aivan Rokotusinfo ry:n hihhuleiden tarkoittamalla tavalla.
HPV:n tietyt alalajit aiheuttavat kohdun kaulaosan syöpää, jonka hoitoon voi liittyä kohdun poisto. Tuon kautta HPV eli papilloomavirus aiheuttaa siis lapsettomuutta. HPV-rokote vähentää paljon riskiä saada syöpää aiheuttava virusinfektio ja sitä kautta vähentää lapsettomuuden riskiä.
Rokotteesta on myös sairastuttu vakavasti. Suomessa näitä tyttöjä pidetään psyykkisesti sairaina vaikka oikeasti vakavimmissa tapauksissa on kehittynyt jopa CFS tai POTS. Se on jännä ettei näistä kerrota missään. Vaan toitotetaan kuinka nyt ei koskaan enää tule mitään tautia.
Tähän mennessä rokotteesta on Suomessa tehty 224 haittailmoitusta. (ei eritelty mitä se on aiheuttanut)
Tanskassa 1/1000 on saanut vakavia haittavaikutuksia. Esim. POTS:in.
Minun ennusteeni on se, että ihmiset tuudittautuvat siihen uskoon, ettei heille voi nyt tulla mitään syöpää eikä tauteja ja papa-kokeet jätetään väliin ja harrastetaan suojaamatonta seksiä.
On myös tiedossa että jo pikkulapset saavat äitiensä käsistä tartunnan. Mikäli näin on tapahtunut, rokote on jo siinä vaiheessa turha, kun sen teini-ikäisenä saa.
Toisekseen, jos tytöllä sattuu olemaan autoimmuunisairauden geenit, rokote voi toimia sairauden käynnistäjänä.
Itselläni sattuu olemaan autoimmuunisairaus, joten en tahdo että lapseni sairastuu vakavasti.
Paljon järkevämpää olisi harrastaa suojattua seksiä kuin ottaa tämä rokote.
Minä joudun sen rokotteen ottamaan en itsr saanut päättää koska äiti sano että kannattaa ottaa ja nyt täällä ollaan kertomassa sitä teille
All I wanna say is that they don't really care about us! kirjoitti:
Rokotteesta on myös sairastuttu vakavasti. Suomessa näitä tyttöjä pidetään psyykkisesti sairaina vaikka oikeasti vakavimmissa tapauksissa on kehittynyt jopa CFS tai POTS. Se on jännä ettei näistä kerrota missään. Vaan toitotetaan kuinka nyt ei koskaan enää tule mitään tautia.
Tähän mennessä rokotteesta on Suomessa tehty 224 haittailmoitusta. (ei eritelty mitä se on aiheuttanut)
Tanskassa 1/1000 on saanut vakavia haittavaikutuksia. Esim. POTS:in.Minun ennusteeni on se, että ihmiset tuudittautuvat siihen uskoon, ettei heille voi nyt tulla mitään syöpää eikä tauteja ja papa-kokeet jätetään väliin ja harrastetaan suojaamatonta seksiä.
On myös tiedossa että jo pikkulapset saavat äitiensä käsistä tartunnan. Mikäli näin on tapahtunut, rokote on jo siinä vaiheessa turha, kun sen teini-ikäisenä saa.
Toisekseen, jos tytöllä sattuu olemaan autoimmuunisairauden geenit, rokote voi toimia sairauden käynnistäjänä.Itselläni sattuu olemaan autoimmuunisairaus, joten en tahdo että lapseni sairastuu vakavasti.
Paljon järkevämpää olisi harrastaa suojattua seksiä kuin ottaa tämä rokote.
Kondomi ei välttämättä suojaa hp-virukselta.
Jos tyttäresi aikoo harrastaa suojaamatonta seksiä useamman miehen kanssa niin rokote kannattaa ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tyttäresi aikoo harrastaa suojaamatonta seksiä useamman miehen kanssa niin rokote kannattaa ottaa.
Riittää että tyttö harrastaa suojaamatonta seksiä miehen kanssa, joka on harrastanut sitä usean naisen kanssa.
Pikkulapset saavat äitiensä käsistä syylätartunnan? Siis hetkinen, käsisyövältäkö tässä ollaankin suojautumassa?
Oikeasti teillä on jutut kuin pimeimmässä Afrikassa. Se on muuten poliorokote, joka aiheuttaa hedelmättömyyttä, valkoisen miehen salajuoni. Näin kertoi minulle nigerialainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää että tyttö harrastaa suojaamatonta seksiä miehen kanssa, joka on harrastanut sitä usean naisen kanssa.
Yksikin aiempi kumppani riittää, sekä miehelle että naiselle. Ja kai kerrotte lapsillenne, että suuseksi on täysin out of question.
Katsoppa tarkemmin, alakouluikäisenkin pitää ottaa tehoste n. 5 kk sisällä, muuten turha.