Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako lapseni ottaa se HPV-rokote?

Vierailija
03.10.2016 |

Ensi yön aikana pitäisi päättää ja olen ihan epätietoinen vielä vastauksen suhteen.

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota.

Vierailija
2/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa välttyä kohdunkaulan syövältä, niin varmasti kannattaa.

Tai kurkkusyövältä jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ota.

Vastuuton idiootti tai trolli olet.

Vierailija
4/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä, jos käyttäisit nettiä tiedon hankkimiseen asiasta?   Saattaisit saada oikeaa tietoa, etkä vain mammojen mielipiteitä.

Vierailija
5/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 4, olen reilusti käyttänytkin. Ja edelleen olen epätietoinen asian suhteen. Ratkaisuani en perusta pelkän vauva-palstan vastauksiin.

Vierailija
6/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei otettu. Ei ole vielä tarpeeksi hyvä ja kattava rokote.

Järkipäässä eletään elämää eteenpäin.

Vierailija
7/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt tuota rokotetta kovasti. Tällä hetkellä olen sillä kannalla, että en anna laittaa rokotetta.

Pitkäaikaisista vaikutuksista ei ole vielä tietoa (raskautuminen, keskenmenot, tehon säilyvyys jne.). Itseäni epäilyttää myös se millä tavalla rokotetta markkinoidaan. Tämän ei saisi antaa vaikuttaa päätöksentekoon mutta mielestäni se on epäilyttävää, että tyttöjä painostetaan ottamaan rokote ilman vanhempien lupaa.

Vierailija
8/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se ehkäise syöpää se rokote, ei. Se ehkäisee virusta, joka saattaa aiheuttaa kohdunkaulansyövän hoitamattomana. Syöpä voi tulla siitä huolimatta, laitatit rokotteen tai et. Viruksetkin uusiutuu ja kehittyy rokotteiden takia niin nopeasti, että kohta pitäisi laittaa jo uusi rokote samantyyppiseen virukseen.

Vierailija
9/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa välttyä kohdunkaulan syövältä, niin varmasti kannattaa.

Tai kurkkusyövältä jne.

Ei se niitä estä. Parempi tulos tulee vastuullisen seksin opettelulla. Viruksetkin kun tuppaa muuttumaan nääs.

Vierailija
10/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei se ehkäise syöpää se rokote, ei. Se ehkäisee virusta, joka saattaa aiheuttaa kohdunkaulansyövän hoitamattomana. Syöpä voi tulla siitä huolimatta, laitatit rokotteen tai et. Viruksetkin uusiutuu ja kehittyy rokotteiden takia niin nopeasti, että kohta pitäisi laittaa jo uusi rokote samantyyppiseen virukseen.

Oikein. Virus ei aiheuta syöpää, vaan virus + huonot horomaiset elämäntavat ovat riski. Rokotteella saa toki immuniteetin hetkeksi, mutta pidempiaikaisia tutkimuksia kun ei ole olemassa, suojasta ei ole tietoa. Rokottaminen voi johtaa horomaisten elämäntapojen suosimiseen ja sen seurauksena voi sitten saada jotain muuta, ikävämpääkin sairautta.

Vierailija
11/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei otettu. Just em.perusteiden takia. KUKAAN ei vielä tiedä miten pitkällä aikavälillä vaikuttaa.

Vierailija
12/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on näköjään uskottu rokotevastaisten propagandaa.

Tunnen erään täkäläisen, joka on aika eturivissä tuossa propagandakoneistossa.

uskoo, että hänen kaikki vaivansa johtuvat juuri rokotteista, mutta kyllä oikeasti kyseessä ovat kehnot geenit yhdistettynä surkeaan ravitsemukseen. Ihan fiksu ihminen periaatteessa ja korkealle koulttautunutkin, mutta joillekin on vain tarve selittää asiat jonkin uskonnollisen hurahtamisen kautta.

Rokotteet ovat hyödyllisiä ja varsinkin silloin kun niiden avulla pystyy estämään tai edes vähentämään tappavia sairauksia.

Vierailija
13/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei otettu meidän tytölle. Eikä sun tarvitse sitä tänä yönä päättää. Eiköhän sen saa ottaa sitten myöhemminkin.mja jos on niin kiire...niin ei kannata hätiköidä.

Lueskelin sitä rokotetta ja päädyin siihen, ettei otettu. Muutama muukin oli päätynyt samaan. Enemmistö otti. Veikkaan, että otti kun sai...ei kummempia miettinyt.

Molempi kai parempi. Vaikea ennustaa.

Itsellä ollut papilloomavirusta kondylooma hoidettiin. Solumuutoksia papassa tutkitaan. Onneksi on ollut puhtaita alkuvuosien jälkeen. Onhan se virus veressäni ...entäs, jos lapsi olisikin saanut sen jo ennen tuota rokotetta?Tiedän vauvan, jolla oli kondylooma....oli saanut sen äidin synnytyskanavasta.

Ei noi ole niin satavarmoja.

Vierailija
14/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo pikkulapset pitäisi rokottaa kaikkia mahdollisia papilloomaviruksia vastaan.

Ihan tavallisista syylistäkin pitäisi päästä eroon.

Vierailija
15/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi. Suojasta ei ole takeita eikä mahdollisia sivuvaikutuksia tunneta. Paremmat mahikset suojautua syövältä on vastuullinen seksielämä.

Vierailija
16/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päädyttiin siihen, ettei otettu. Isosiskkaan ei sitä ole saanut. No, syyni oli juuri tuo, että on liian vähän tutkittu ja monissa maissa jo lopettukin. Ja kohdukaulan syöpä saattaa silti tulla, vaikka sen ottaisi.

No, miten kävi..en antanut lupaa kun siitä virallinen kysely kotiin tuli. Mutta tyttö oli ottanut sen ilman minun lupaani kouluterkkarilla. Pois ei saa otettua! Nyt hän olettaa olevansa turvassa kohdun alueen syövältä

Vierailija
17/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suojaa kaikilta papilloomaviruksilta (niitä on monia). Mulle ei sellasta annettu lapsena eikä silloin edes lapsia rokotettu tuon varalta. Silti on ollut muutamat solumuutokset, mutta ovat parantuneet itsestään. Mielestäni ehkä turha rokote.

Vierailija
18/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annoin luvan rokotteeseen. En voisi ikinä antaa itselleni anteeksi, jos kieltäisin rokottamisen ja myöhemmin tyttärelleni tulisi syöpä. Tottakai syöpä voi tulla rokotetullekin mutta jotkut minua asiaan perehtyneemmät (joilla on lääketieteestä kk-tutkinto) ovat päätyneet rokotuksen puoltaminen ja luotan heihin.

Vierailija
19/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että tuo rokote olemassa olollaan estää syöpien huomaamista ajoissa. Moni luulee ettei syöpää voi tulla ja skippaa papan. Yleensä muutokset ja kohdunkaulasyöpä huomataan ajoissa ja niitä hoidetaan onnistuneesti.

Vierailija
20/93 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa. HPV on monilla täysin oireeton eli sen kantaja ei tiedä levittävänsä syövälle altistavaa tautia. 

Tällä palstalla rokotusinfo ry:n väki aina silloin tällöin kampanjoi mm. hpv - rokotetta vastaan. Edellisestä "täsmäiskusta" taitaakin olla jo vähän aikaa.

http://www.vauva.fi/keskustelu/3853698/ketju/onko_tyttaresi_jo_paattany…

http://keskustelu.suomi24.fi/t/11249587/hpv-(papillooma)-rokotukset-alk…

Suomessa vuosittain sairastuu niin moni kyseisellä rokotteella estettävään syöpään että tuo rokote on onneksi otettu kansalliseen rokotusohjelmaan. Sen voi toki ottaa itse myöhemmin aikuisena, mutta itse maksettuna se on varsin hintava. Jos olisin nuori ja aloittamassa seksielämääni niin ottaisin tuon rokotuksen, vaikka olenkin mies. Syöpää aiheuttavat HPV:n alalajit kun sairastuttavat ja tappavat myös miehiä kurkkusyövän ja peräaukon syövän kautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi