Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vaan huutaa ja mä olen ihan puhki. Haluaisin joskus vaan antaa lapsen pois.

Vierailija
03.10.2016 |

Olen 4kk vauvan äiti. Lapsi huutaa kuin syötävä koko ajan, on tutkitusti täysin terve. Neuvolassa vaan sanotaan, että on ihan normaalia että lapsi huutaa. Mieheni ja lapsen isä on parin viikon työmatkalla USA:ssa (tulee parin päivän päästä) ja sinä aikana oon ollut täysin yksin lukuunottamatta muutamaa tuntia jolloin siskoni katsoi vauvaa ja mä nukuin. Oon ihan zombi ja tuntuu etten vaan jaksa enää. Joskus tekis mieli antaa lapsi pois. En tiedä rakastanko sitä edes enää, kun mulla on koko ajan niin paska olo kun en saa nukuttua. Kamalan syyllinen olo.
Mun äiti on sairas, joten ei voi kovinkaan usein katsoa vauvaa. Miehen vanhemmat asuu monen tunnin ajomatkan päässä.
Oikeesti, tsempatkaa mua että pärjään. Oon pari kertaa yksinolon aikana vaan jättänyt lapsen suljetun oven taakse rääkymään ja mennyt nukkumaan edes muutamaksi minuutiksi. Olen surkea äiti. Teki vaan mieli avautua anonyymisti jonnekin.

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos kokeilisit antaa korviketta? Jos vauva onkin nälkäinen? Ensin vaikka pullosta rintamaidon seassa ja sitten pelkästään, jos toimii.

Meidän vauva alkoi nukkua kokonaisia öitä saatuaan iltaisin pullon korvikemaitoa.

Järjissään oleva, hyvin nukkuva äiti on lapselleen tärkeämpi kuin rintamaito. Sitä paitsi olet imettänyt jo ihan hyvän ajan.

Suosittelen kokeilemaan, oikeasti.

Jos huudon syynä on maitoallergia, niin korvike pahentaa tilannetta selvästi. Jos vauvan paino nousee hyvin, niin korvikkeesta ei ole ap:n tapauksessa apua. Sitten voi olla eri asia, jos neuvolassa n jo kiinnitetty huomiota painon hitaaseen kasvuun.

Vierailija
42/100 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde ovesta ulos ja ota vauva vaunuun niin nukkuu  ja jos imetät niin matkalla imetät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos kokeilisit antaa korviketta? Jos vauva onkin nälkäinen? Ensin vaikka pullosta rintamaidon seassa ja sitten pelkästään, jos toimii.

Meidän vauva alkoi nukkua kokonaisia öitä saatuaan iltaisin pullon korvikemaitoa.

Järjissään oleva, hyvin nukkuva äiti on lapselleen tärkeämpi kuin rintamaito. Sitä paitsi olet imettänyt jo ihan hyvän ajan.

Imetystä on hyvä jatkaa.

Vierailija
44/100 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
45/100 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastaajille. Tällä hetkellä ollaan kävelyllä ja vauva on vaunuissa tavallista rauhallisempi. Mies tulee tosiaan ylihuomenna, sitten mennään lääkäriin. Kyllä tämä tästä, tuntui hyvältä saada vertaistukea. :)

T. Ap

Vierailija
46/100 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imetystä on hyvä jatkaa.

Onko? Ihan jokaisessa tapauksessako?

Mä sanoisin myös, että jos lapsi on huutanut 4 kuukautta, niin ihan sama mitä syö, jos siitä vain on jotain apua.

Vierailija
47/100 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halaus!

Et ole paska äiti, olet vain loputtoman väsynyt. On ihan ymmärrettävää, että tuossa tilanteessa ei kykene tuntemaan lämpimiä tunteita lapseensa. Olet sitä paitsi toiminut aivan oikein eli hätätilassa jättänyt vauvan itkemään, jos vaihtoehtona olisi ollut käydä kovakouraiseksi - juuri noin toimii vastuullinen äiti!

Noin perhetilanteestasi - vaikkei tämä minulle kuulu - mutta....Miksi miehesi on tuollaiselle työmatkalle suostunut, vaikka tietää tilanteesi? Olisiko duunipaikka mennyt alta, jos olisi kertonut pomolleen, että teillä on nyt koliikkivauva, ja pakko olla parisen kk kotona ja lykätä työkeikkoja? Minusta tuollaisissa tilanteissa pomolle kannattaa jutella ja pyytää, että saisi vähän erityisjärjestelyjä. Onko miehesi yrittänyt vai kokeeko, että hän se matkustaa jos huvittaa, ja mies ei "voi" vedota lapsen sairauteen...?

Koliikki onneksi loppuu aikanaan, mutta tietenkin sitä ENNEN sinä tarvitset nyt akuutisti apua. Oletko kertonut tilanteesta neuvolassa? Koliikkiinkin on konstinsa, joista voisi olla edes hiukan apua, vaikka eivät ihan täysin lapsen itkua lopetakaan.

Oletko jo kokeillut mm. maitohappobakteereja ja keinuttelua? Jättää itse (jos imetät) maidon pois ruokavaliostasi? 

Miten vauva nukkuu, KUN nukkuu? Kai hän nyt nukkuu kumminkin joskus?

Kiitos paljon tuesta. En voisi ikinä satuttaa vauvaa, mulla on jo niin huono omatunto kun olen jättänyt sen huutamaan yksin.

En ole uskaltanut palkata lastenhoitajaa juuri syyllisyyden takia, että lapsi olisi vielä itkuisempi jonkun toisen kanssa.

Miehelle olen vihainen että lähti työmatkalle. En kerro tarkemmin (tunnistusvaara), mutta tossa työssä tulee matkustaa melko paljon ja on tosiaan vaara työn menettämisestä jos ei lähde. En usko että mies edes sanoi pomolle meidän tilanteesta. V*tuttaa aika paljon sekin.

Kuten aloitusviestissä kerroin, neuvolassa vaan sanotaan että on ihan normaalia. Maitohapot on kokeiltu, samoin keinuttelu. Ei näkyvää eroa. Imetän lasta enkä ole kokeillut jättää maitotuotteita omasta ruokavaliostani pois, sitä voisi kokeilla seuraavaksi.

Vauva nukkuu pienissä pätkissä ja usein nukahtaa vasta aamuyöllä kun ilta menee huutamiseen. Nukkuu välillä pidempiäkin aikoja, jopa pari tuntia kerrallaan.

T. Ap

Ok. Kuulostaapa todella raskaalta.

Toki vauva jätetään huutamaan vain hätätilassa, mutta ilman muuta silloin on parempi antaa lapsen huutaa, jos riskinä on, että väsymyksestä sekopäisenä saattaisi vaikkapa ravistella vauvaa.

Kokeile sitä maidottomuutta, muista jättää kaikki maitotuotteet. Se on kumminkin aika helppoa kokeilla, ja pidetään peukkuja, että se myös auttaa. Muitakin ruoka-aineita voisit kokeilla sen jälkeen.

Kai muuten sitten lepäät heti, jos vauva nukkuu? Ihan sama, miltä koti näyttää, nyt se uni on kaikkein tärkeintä sinulle.

T. Se, jolle vastasit

Vierailija
48/100 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole uskaltanut palkata lastenhoitajaa juuri syyllisyyden takia, että lapsi olisi vielä itkuisempi jonkun toisen kanssa.

T. Ap

lastenhoitajahan voi vaikka kantaa lasta ympäri teidän asuntoa sun päiväunien verran ne korvatulpat korvissa. tai jos lapsi rauhoittuu rattaissa niin käydä tunnin lenkillä ja voit vaikka syödä ja katsoa tvtä. tai mikä onkaan se millä saat rauhoituttua

Vierailija
49/100 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi mulla onkin koira.

Vierailija
50/100 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jättäisin pois viikoksi maitotuotteet, kalan, suklaan (kaakaon), kananmunan ja viljat. Jos itku helpottaa, on helppo lähteä testaamaan yksi ruoka-aine kerrallaan, mille vauva mahdollisesti oli allerginen. Kuulostaa raskaalle, tsemppiä! 

Vierailija
51/100 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile pierujumppaa. Eli pumppailet vauvan jalkoja kevyesti ylös alas kädet polvitaipeessa, välillä hellästi painaen masua vauvan omilla jaloilla. Suurin osa meidän lapsen itkuista tuossa iässä oli ilmaa. Kantoreppu voi auttaa jos on kovin sylikauipuinen. Kokeile antaa korviketta öisin jotta saisit nukkua pidempään kerralla. Älä pidä öisin valoa, ei edes syötön ajan yövaloa. Älä laita verhoja kiinni pv unille niin rytmi selkeytyy. Noin pahassa tilanteessa harkitsisin koliikki keinua. Toimii ja saat ostettua aikaa itsellesi.

Vierailija
52/100 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vauva huutaa miltei koko ajan, lasta olisi tutkittava ja tarkkailtava osastolla jonkin aikaa. Ei ole normaalia, että vauva huutaa paljon. Onhan vauvalla itselläänkin paha olo.

Tsemppiä sinulle, ole sinnikäs ja vaadi lisätutkimuksia!

Koliikki voi myös olla koko aikaista huutoa.Aikoinaan kummilapseni nukkui puolituntia,söi,huusi kaksi tuntia,nukkui puolituntia jne...N.5kk:tta tätä kesti ja sit loppu huuto kuin seinään.Mistään ei löytynyt tutkimuksissa mitään syytä itkuille.Diagnoosi oli todella voimakas koliikki vai oliko se epänormaalin voimakas...

Eli koliikki voi harvoissa tapauksissa olla todellakin kokopäiväistä ei pelkästään iltaan sijoittuvaa.

Aloittajalle paljon voimia.Kummilapsella auttoi jonkin verran se,että kapaloi,laittoi oikealle kyljelle vaunuihin ja hurutteli ruttuun laitetun räsymaton yli.Varmaankin ilma pääsi paremmin ulos,kun vaunut hyppi.Myöskin sylissä mitä kovemmin jaksoi heiluttaa sen tyytyväisempi vauva.

Kannattaa kokeilla myös sitä,että istuu nostaa toisen jalan toisen päälle ja vauva siihen jalan päälle,on siinä hiukan yläviistossa ja taputtelee tai hytkyttelee tai hieroo selkää.Voi auttaa tai sitten ei.

Vierailija
53/100 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buhahaa 4kk,meillä lapsi nukkui ensimmäisen kerran koko yön ilman mitään älämölöä 3v ikäisenä.

Vierailija
54/100 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli samanlainen huutaja. Se on ohimenevä vaihe eikä sille huudolle välttämättä ole mitään syytä. Käytä korvatulppia niin et stressasnnu niin paljoa. Ajattele niin,että aika kuluu todella nopeasti ja ei mene pitkään kun hankala vaihe on ohi. Yhtenä päivänä vaan huomaat,että Kappas vauva onkin alkanut oppia rytmiä eikä enää huuda niin paljoa. Kaksi seuraava lastani eivät sitten huutaneetkaan oikeastaan koskaan. Kyllä sinä jaksat,kun päätät jaksaa.

Vierailija
55/100 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein olen kuullut muilta mammoilta että kannattaa vaihtaa öljy-pohjainen d-vitamiini tipat esim jekovitiin.Vaihdoin jekovitiin koska moni mamma suositteli, ei ole ölypohjainen. Tuli mieleeni kun itsellä oli samalainen tilanne. Tosin vauva ei huutanut kuin muutaman yön ja ihan läpi yön 8h putkeen. Jos maha vaivaa,kokeile pitää reisien päällä maahallaan.meillä itku olisemmoista ett vauva veti itsensä kaarelle sylissä ja mikään ei auttanut,ei heijaaminen tms. Jos refluksia,sitteriin nukkumaan tai muuten että pää hieman koho-asennossa.

Vierailija
56/100 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vauvat vaan mölyää enemmän kuin toiset. Ei sillä välttämättä ole mitään vaivaa tai edes allergiaa. Mutta nälkä sillä voi olla. Meillä nuorempi tyttö itki mekasti kaiket yöt puolivuotiaaksi. Sitten aloin antamaan velliä pullosta iltaisin. Teki mieli kiittää kaikkia mahdollisia jumalia, kun typy nukkui sen jälkeen KOKO yön. Tuo vaihe on pahimmillaan täyttä tuskaa, mutta kyllä sää selviät, selvisin minäkin.

Yksi vinkki vielä: osta peltorit! Vauvaa jaksaa tuuditettu ja selitellä paremmin kun se korvia raastava ääniefekti puuttuu.

Vierailija
57/100 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tuskasi! Selvitä kunnan perhetyöntekijäm yhteystiedot tai pyydä, että neuvolasta ovat puolestasi heihin yhteydessä. Meillä pahimpaan aikaan vauva nukkui vain pienenpieniä pätkiä, mieluiten sylissä. Harjoittelin nukkumaan puoli-istuvassa asennossa, vauva Manducan sisällä. Tällöin ei päässyt putoamaan ja hetken oli hiljaista öisin.

Ja muista syödä hyvin, jotta jaksat!!

Vierailija
58/100 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako varmasti ruokaa riittävästi? Tämä tulee ekana mieleen. Toisena jättäisin pois kaikki maitotuotteet omasta ruokavaliosta. Meillä auttoi muutamassa päivässä, lapsi muuttui täysin. Itku loppui.

Vierailija
59/100 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole paska äiti, älä syyllistä itseäsi turhaan.

Mulla oli sama tilanne, että mies töissä pitkää päivää ja välillä ulkomailla töissä. Omat vanhemmat asuu 800km automatkan päässä, miehen vanhemmat on kuolleet.

Ei sisaruksia, ei sukua, ei ketään auttamassa.

Lapsi on jo 1,5v ja nyt nukkuu pitkiä öitä ja elämä on mukavaa ja sujuvaa.

Mutta vauvavuosi oli SAIRAAN RASKAS.

En tiedä, miten selvisin hengissä.

Tsemppiä, voimia, uskoa huomiseen.

Se menee ohi ja elämä voittaa, vaikka nyt ei tunnu siltä.

Vierailija
60/100 |
03.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastaajille. Tällä hetkellä ollaan kävelyllä ja vauva on vaunuissa tavallista rauhallisempi. Mies tulee tosiaan ylihuomenna, sitten mennään lääkäriin. Kyllä tämä tästä, tuntui hyvältä saada vertaistukea. :)

T. Ap

Siis etkä osaa viedä lastasi lääkäriin ilman miestä? Minkä ihmeen takia odotat hänen paluutaan? Lapsi voisi saada apua jo aikaisemmin jos et odottelisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi