Kuukautispsykoosi
Muilla kokemusta? Minulla on tänään kuukautisten ensimmäinen päivä. Kävin alkupäivästä lenkillä eikä kaikki ollut ihan kohdillaan...
Minulla on kerran aikaisemmin ollut kuukautispsykoosi, silloinkin kierron ekana päivänä. En oikeastaan tiedä, onko psykoosi oikea sana, mutta kutsun sitä siksi.
Kertokaa miten olette selvinneet sen kanssa?
Kommentit (12)
Oliko sulla harha-aistimuksia tai harhaluuloja?
Nykylääketiede ei taida tuntea termiä "kuukautispsykoosi", se kuuluu historiaan hysterian ynnä muiden vanhentuneiden termien kanssa. Totta kai menkat voi joillain ihmisillä vaikuttaa mielialaan dramaattisestikin, mutta psykoosia tuskin kyllä pelkät menkat voi saada aikaiseksi, ainakaan jos siihen ei ole muuten taipumusta.
Kiinnostaa kanssa tietää, että mitä koit tämän edellisen "psykoosin" aikana, ja mistä ajattelet kyseessä olleen juuri psykoosin?
Edellinen psykoosi alkoi kuukautiskierron ensimmäisenä päivänä ja päättyi itsestään reilussa vuorokaudessa. Sen oireina oli vääristyneet kuvitelmat ympäröivästä todellisuudesta. Ajattelin mm. että minua vastaan on salaliitto, johon kuuluu merkittäviä poliittisia ryhmiä.
Tänään, kun olin ulkoilemassa, näin samalla tunnin reissulla kaksi entistä koulukiusaajaani, jotka molemmat asuvat entisessä kotikaupungissani sekä yhden ihastukseni, joka asuu myös eri kaupungissa.
Kotiin palattua huomasin kuukautisten alkaneen ja aloin miettiä kokemaani, kysyin itseltäni, näinköhän ihan oikeasti sen, mitä olin näkevinäni. Ymmärsin ettei se ole ihan realistista.
Minulla on näiden kahden kokemuksen välissä ollut muitakin lieviä kokemuksia aina pelkästään kuukautisten alkaessa, mutta niinä kertoina olen etukäteen osannut varautua sellaiseen. Tällä kertaa en osannut varautua etukäteen, niin sitten elin vain kuin olisin kokenut kaiken oikeasti.
Sanoinkin jo aloituksessa, etten ole ihan varma onko kyse psykoosista vai jostain joka vain muistuttaa sitä.
ap.
Ehkä enemmän jostain muusta kyse. Dissosiaatio?
Sulla on vaan hormoonit sekaisin. Ei mitään muuta.
Hakeudu ihmeessä hoitoon asiantuntijan arvioitavaksi, itsesi takia. Voi olla oire jostain muusta, riskinä että pamahtaa päälle esim. skitsofrenia?
Harhakuvitelma ei välttämättä ole psykoosia, ja jos "näköharhakin" liittyy nimenomaan johonkin traumaattiseen tapahtumaan (kouliukiusaaminen), sekään ei välttämättä ole psykoosin oire. Joku mielialan heittelystä hormoneista johtuen voi tulla kyseeseen.
Myös viime kuukautisten alkaessa jouduin taistelemaan ajatusten vääristymistä vastaan. Onnistuin siinä, koska osasin etukäteen varautua siihen.
Haluaisin kuulla muiden mahdollisia kokemuksia. Tapahtuuko teillä jotain saman kaltaista, ei välttämättä "psykoottisuutta", vaan jotain muuta muutosta hormonien vaikutuksesta, esim. perusteettomia mustasukkaisia luuloja kumppania kohtaan tms.? Myös perusteeton mustasukkaisuus on joitenkin asiantuntijoiden mukaan harhaluuloisuutta ja luettavissa psykoosin kaltaisiin oireisiin.
ap.
Minulla on tuollaista psykoottista harhaisuutta kuukautisten aikaan. Muulloin olen ihan tasapainoinen ja suht normaali....
En oo ikinä kuullutkaan kuukautispsykoosista enkä tuon kaltaisista oireista. Hysteriasta olen kuullut ja ymmärrän sen olevan vanhentunut diagnoosi.
Mua vaivaa kuukautisten aikaan, tai pikemminkin ennen niitä perusteettomat kiukunpuuskat, mutta ne on kai selitettävissä termillä PMS.
Nostan esiin vanhaa ketjua. Kyseessä on oikea ilmiö: https://sv.wikipedia.org/wiki/Menstruationspsykos jonka vaikutusta esimerkiksi naispyromaanien kohdalla tutkitaan.
Onko täällä muilla kokemusta joko tästä tai PMDS:stä?
Kerropa lisää, että mitä siis koit sen aikana?