apua, vauvamme ei kasva-pelottaa
Heippa!
Vauvamme on nyt 9kk. ja painaa 6kg ja on 62 cm pitkä. Pituuskasvu on ollut syntymästä asti johdonmukaisesti alaspäin. Paino menee alakäyrällä, mutta tasaisesti. Mistä voisi johtua? Suvussa ei lyhytkasvuisia. Kilpirauhaskoe sekä keliakia poissuljettu.
Muutoin kehittynyt ihan normaalisti ja on virkeä neiti. Onko muita, joilla sama ongelma, mikä on ollut syy? Mitään ripulia ei ole ja syö tosi hyvin.
Kommentit (29)
Luulin kerran häntä päiväkotilaiseksi ja ihmettelin kuinka vanhemmat antaa pienen lapsen kulkea kotimatkansa yksin. No se oli silloin 13v. En vaan arvannut kun sillä oli haalarit niin kuin pienillä. Tosin muutenkaan ei ollut mikään kauhean välkky.
Toivottavasti viestiketjua ei kuitenkaan poisteta!
4
muutoinkin niin iloinen ja ihana, mutta tuntuu, et lääkärit niin kumman huolissaan, eivätkä sano mitään muuta kuin katsotaan vielä uusia ja uusia kokeita. No, ymmärrän, ettei keskeneräisesti kannata mitääm sanoa, mutta tuntuu kummalta, että eivät mitään sano. ap.
alampa lukemaan. Toivottavasti ei poisteta tai sit vain toi linkki osuus..ap.
Koitappa hieman tivata vastauksia.
syytä ei tiedetä, kaikkea on tähän mennessä epäilty. mutta tämä tapaus ei edes kehity normaalisti...
mutta sanovat aina, että katsotaan nyt ja ei tässä nyt mitään hätää varmaan(varmaan??)ole. Ei tarvitse olla huolissanne(ei tarvitse??) kyllä tämä tyttö vielä tästä kasvaa, katsotaan nyt vielä näitä verikokeita, ilmoitamme kyllä sitten kun jotain löytyy..jne.
Nyt alan olla jo ihan hermona-kun tuntuu niin salailulta. Ja siksi olen alkanut etsiä itse tietoa ja yrittänyt kysellä verikokeiden tuloksia ja siitä, että mitä on otettu-sellaista salapoliisin työtä, mutta ei kait sen pitäisi olla tarkoitus?? ap. vielä
Eikö olekin kamalan raskasta, kun ei tiedä mikä pienellä on? Itse ainakin väliin tunnen, että pohdin asiaa enkä osaa oikein suhtautua, kun ihmiset kyselee ja vastaus on että en minä tiedä, ei ole mitään sanottu ja sitten ne samat onko otettu se ja se koe jne. Olen vain entistä enemmän ihmeissäni. Meidän vauvamme ei osaa vielä istua, mutta on varmaan normaalin kehissä vielä?
kalkki(tms.)kokeet, kait jotain aineenvaihduntaan liittyviä enemmänkin.
Eivät erityisemmin ole kertoneet eikä minulle paljon sanoneet. Kaikki peruskokeet otettiin jo kun neuvolasta meni lähete sairaalaan. ap.
meillä ei osaa istua myöskään.. kääntyy ympäri siis mahalta selälleen sekä päinvastoin. muuta ei osaakaan...
9
ja on kyllä aikas raskasta tämä, kun ei tiedä. kaikkia mahdollista on tutkttu, kromosomitkin. mitään ei vain löydy.
9
Pidä hyvä nainen nyt puoliasi tässä asiassa,kysele lääkäreiltä, vaadi vastauksia ja vaadi myös nopeampaa toimintaa!Tuolla sairaalamaailmassa joutuu asiakaskin pitämään hiukan puoliaan!
terveisin SH
ja tavaroilla osaa leikkiä. Mutta ei kehityksestä ole oltu huolissaan, niin en minäkään ole osannut.. Ei ole veltto, eikä liika jäntevä mikä on hyvä asia.
Täytyykin ottaa tiukempi ote, jospa saisi tietoa. Kiitos kannustuksesta.
Nyt tyttö on 1,5v ja kasvaa reippaammin. neuvolassakin ollaan tyytyväisiä vaikka tyttö onkin selkeästi ikäisiään pienempi. Vuoden siis kesti seuraaminen ja huolestuminen.
Olen tyytyväinen, että jossain vaiheessa sanoin, etten halua lasta kokeisiin vain käyrien takia, kun oli muuten täysin oireeton. Verikokeita otettiin ja kilpparit keliakia ja imetymishäiriöt suljettiin pois.
Ei kaikkia kromosomeja pysty tutkimaan, eli kromosomipoikkeavuutta ei kokeilla voi sulkea pois. Täytyy muista oireista ja piirteistä ym. pystyä rajaamaan tarkemmin, että mistä voisi olla kyse. Ja sitten tutkitaan jonkun tietyn kromosomin tiettyä haaraa.
Meidän poika oli syntyessään 47 cm ja hänellä oli jo silloin joitain erityispiirteitä. Tutkittiin kaikenlaista ja sitten lähetettiin perinnöllisyyspoliklinikalle (Naistenklinikalla). Ja siellä lääkäri tutki paperit ja pojan ja päätyi yhteen oireyhtymään. Sitä varten otetttiin koe ja sen tutkiminen sitten kesti monta kuukautta. Ja saatiin varmuus että kyse on juuri tuosta oireyhtymästä.
niin NOU HÄTÄ! Niin se meidänkin likka tippu pari käyränväliä ja lääkärissä juoksutettiin, mutta ei mua kyllä pätkän vertaa ole huolestuttanut. Ei ny likan tartte goljatti ollakaan ja pääasia että on virkee ja ilonen,,,
menee nyt -3.5 ja vain koko ajan laskusuuntainen (pituus)..ja niin Vitolit annettu ja tutkittu se riisitautikin, mutta ne asiat ihan ok.
Me olemme Lastenklinikalla kasvuhäiriötutkimuksissa ja meidät on kyllä pidetty täysin ajan tasalla koko ajan. Jos kasvuhäiriöön ei ole mitään selkeää syytä, joka yhdellä kokeella saadaan selville, kasvuhäiriön selvittäminen on hidasta ja menee ns. eliminaatiomenetelmällä eli käydään sitten yksitellen läpi lyhytkasvuisuutta aiheuttavia tunnettuja syitä.
Ensin otetaan verikokeita, joissa selvitetään kilpirauhasen toimintaa, etsitään cytomegalovirus -vasta-aineita, tutkitaan kromosomeista mm. Turnerin syndrooma ja Down. Ulostenäytteistä tutkitaan mahdollisia imeytymishäiriöitä. Seuraava askel on hikikoe ja siitä seuraava sitten kasvuhormonierityksen mittaus. Luustoa kuvataan ja tarkastellaan luustoikää ja todennäköisesti jossain vaiheessa myös perinnöllisyyslääkäri haastattelee vanhempia ja haluaa nähdä lapsen.
Näin siis Lastenklinikalla.
Jokaisen käynnin jälkeen kotiin on tullut puhtaaksikirjoitettu epikriisi ja tutkimushoitajalle on _aina_ voinut soittaa ja pyytää selventämään epäselväksi jääneitä asioita.
Kuulostaa todella oudolta, että teille ei informaatiota anneta.
Kannattaa netistä penkoa lasten endokrinologian käsikirja ja lukea sieltä kasvuhäiriöistä ja niiden tutkimisesta ja diagnosoinnista. En laita linkkiä, kun en halua viestiä poistettavan.
On kyllä todella pieni pienokainen. Mutta jos muu kehitys on ok, niin eiköhän asiat sitten kuitenkin ole hyvin?