Paljonko työtön saa rahaa elämiseen kuukaudessa?
kun ei ole ansiosidonnaisella, ei aikaisempaa työhistoriaa eikä kuulu mihinkään ammattiliittoon?
Kommentit (67)
Tonnin perustulo verottomana kaikille täysi-ikäisille ja täysijärkisille Suomen kansalaisille.
T: Subunarkki Itiksestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on todellakin kahden kerroksen väki. Siippani on omasta mielestään superihminen, työttömyys ihmisen omaa syytä jne. Hups, jäikin työttömäksi, ei kuulunut kassaan. Rahaa tuli kahdella lapsikorotuksella peräti 642 Euroa nettona kuussa. Ja uuden työpaikan löytäminen tältä "tekevälle löytyy aina töitä" -tapauksella kesti melkein vuoden. Nyt kuuluu kassaan, tajusi itsekin, että keski-iässä uuden työn löytäminen on vaikeaa....
Itse olen tällä hetkellä työtön ja tietysti kuuluin kassaan. Työt loppui kesäkuussa ja nettona sain viime perjantaina neljästä viikosta 1882 Euroa, jossa mukana 14 Euroa/pv aktivointirahaa, koska suoritan omaehtoisia opintoja.
Olemme kaikki tasa-arvoisia, toiset (ansiosidonnaisella olevat) ovat vain tasa-arvoisempia kuin toiset.
Sulla oli sit noin 5000 kuukausi palkka ? ansiosidonnainen netto n. 1600 + 20x14 , verot 25%
Miehesi kohdalla voisi sanoa, sitä saa mitä tilaa . Ei kukaan vakuutuksiakaan siksi ota että haluisi torppansa palavan
Mies ei ole päivääkään ollut eläessään työtön ennen tuota toissa vuotista työttömyyttä. Ikääkin melkein 50. Kesätöissä 16-vuotiaasta ja oikeasti on ollut liikuttavassa uskossa mun puheista huolimatta, että työn löytäminen vain hakemisesta kiinni. Sitä paitsi hänet on tähän asti pyydetty töihin aina eli ei edes ole joutunut hakemaan töitä. Tajusi kyllä ennen työn loppumista, että nyt tulee hätä, muttei ehtinyt saada työssäoloehtoa täyteen. Ei silti välittänyt, kun vannoi, että kaksi viikkoa ja hänellä on uusi työpaikka. Pah, siinä meni vuosi. En syytä yrityksestä ja löysihän hän lopulta työn, mutta syytän ylimielisyydestä. Luuli tosissaan, että Suomessa on yli puoli miljoonaa lusmua, jotka ei vaan halua töitä.
Eikä mun palkka mitään 5000 Euroa ollut, jotain 4000 Euron huiteissa.
Saan vähän reilun 500 työttömyyskorvausta, olisiko ollut verojen jälkeen (20 %) 520 €. Mitään muuta tukea en saa, koska asumme varakkaan aviomieheni omistamassa omakotitalossa. Meillä on onneksi yhteistalous, joten en joudu hirveästi miettimään rahankäyttöäni. Mies siirtää yhteiselle tilillemme rahaa, jolla ostan esim. yhteiset ruoat ja jota saan käyttää myös omiin tarpeisiini.
Motivaatio löytää töitä on silti korkea. En viihdy lainkaan toimettomana, enkä nauti tilanteesta, jossa en itse pysty ansaitsemaan kulutustani vastaavaa rahamäärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn työkokeilussa 4h päivässä, joten saan reilu 900 €/kk. Asun vielä vanhemmillani ja he maksavat tuokani ja asumiseni. Tuosta summasta menee sitten verot jotain 20 %, mutta muutoin summa jää elämiseen.
Kunnon loinen. Mitäpä jos muuttaisit omaan kotiin pois vanhempiesi nurkista?
En yhtään ymmärrä tuollaisia kommentteja. Eikö ole hyvä, jos vanhemmat voivat maksaa, niin kyseinen ihminen ei käy kaikkien muiden rahapussilla? Miten hän edes olisi vähemmän loinen, jos muuttaa "omaan" (vuokrakämppään), jonka takia alkaa saada asumistukea sun muita veronmaksajien kustantamia tukia?
Jotenkin outoa, että ihmistä pidetään itsenäisenä, kun hän muuttaa kotoa, vaikkei edelleenkään ansaitse itse rahojaan.
Vierailija kirjoitti:
kun ei ole ansiosidonnaisella, ei aikaisempaa työhistoriaa eikä kuulu mihinkään ammattiliittoon?
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu kotona vaivaiset 259,44€ KUUSSA!! yritä sillä elää ku on auto ja auto verot ja semmosta ja isä työtön äidillä on oma firma ei mikää iso firma saa ehkä 1600 kuussa se ei riitä nykyään minnekkään isä auttaa maksamaan auton no mullakin on työ harmi vaan en ikinä ehi olla siell ku ei oo työvouroja on niin rauhallista ja oon nyt ollu kuumeessa melkein 3 viikkoa rauhaskuume ja en saa tehdä töitä ku se on fyysisen raskasta ja en 6 viikkoon tehdä mitää raskasta pitää olla kotona
Asumistuki pitäisi kyllä lopettaa. Se vain ajaa vuokria ylös.