Paljonko työtön saa rahaa elämiseen kuukaudessa?
kun ei ole ansiosidonnaisella, ei aikaisempaa työhistoriaa eikä kuulu mihinkään ammattiliittoon?
Kommentit (67)
Täällä puhutaan vain vuokrasta. Entä jos asuu omistusasunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatteppa hyvin rahaa. Asun työssäkäybän mieheni kanssa joten en saa asumistukea. Mieheni kuitenkin haluaa että maksan vuokran puoleksi. Mulle jää vuokran jälkeen 180. Pitäiskö muuttaa yksin :(
Saatko sossulta mitään? Itse asun yksin, eikä mullakaan hirveästi tuon enempää käteen jäänyt. Vuokran ja laskujen jälkeen taisi joku 150 jäädä. Siis jos ei sossuilta olisi hakenut tukea.
En kyllä ole edes hakenut sossulta, utta käsittääkseni eivät anna jos puoliso käy töissä?
Käyn työkokeilussa 4h päivässä, joten saan reilu 900 €/kk. Asun vielä vanhemmillani ja he maksavat tuokani ja asumiseni. Tuosta summasta menee sitten verot jotain 20 %, mutta muutoin summa jää elämiseen.
Suunnilleen tuo 520 e/kk. Ei muuta, koska puoliso on töissä. Tuosta menee 200 e vuokraan ja muut kulut päälle. Laskut ja ruoat... Ei ole varaa mitään turhakkeita ostella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatteppa hyvin rahaa. Asun työssäkäybän mieheni kanssa joten en saa asumistukea. Mieheni kuitenkin haluaa että maksan vuokran puoleksi. Mulle jää vuokran jälkeen 180. Pitäiskö muuttaa yksin :(
Saatko sossulta mitään? Itse asun yksin, eikä mullakaan hirveästi tuon enempää käteen jäänyt. Vuokran ja laskujen jälkeen taisi joku 150 jäädä. Siis jos ei sossuilta olisi hakenut tukea.
Saako sossulta muka rahaa jos toinen käy töissä?
Eikö työttömyyspäivärahaa olla taas leikkaamassa? Vaikka vastahan sitä vuodenvaihteessa leikattiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos saat Kelan maksamaa työttömyyskorvausta marraskuussa, kannattaa odottaa, että saat tiedon "voititko" arpajaisissa eli joudutko mukaan tähän kokeiluun, jossa seuraavat kaksi vuotta saa 560 euroa verottomana, MUTTA ei ole oikeutettu asumis- tai toimeentulotukeen. Jos niinä vuosina ei löydä työtä, ja joutuu yksin maksamaan vaikka 500 euroa vuokraa, tulee näkemään nälkää! Älä siis hätiköi vielä, joutuisit köyhyydestä vielä paljon pahempaan tilanteeseen!
(Kokeiluun osallistuminen ei ole vapaaehtoista, siihen arvotaan 2000 Kelan maksamaa työttömyyskorvausta saavaa, jotka ovat iältään 25-58 - vuotiaita.)
Työmarkkinatukea 600€ lapsikorotuksella, lapsilisä 95€ ja elatustuki +150€.
Ei muita tukia, puoliso käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Käyn työkokeilussa 4h päivässä, joten saan reilu 900 €/kk. Asun vielä vanhemmillani ja he maksavat tuokani ja asumiseni. Tuosta summasta menee sitten verot jotain 20 %, mutta muutoin summa jää elämiseen.
Kunnon loinen. Mitäpä jos muuttaisit omaan kotiin pois vanhempiesi nurkista?
Tässä on todellakin kahden kerroksen väki. Siippani on omasta mielestään superihminen, työttömyys ihmisen omaa syytä jne. Hups, jäikin työttömäksi, ei kuulunut kassaan. Rahaa tuli kahdella lapsikorotuksella peräti 642 Euroa nettona kuussa. Ja uuden työpaikan löytäminen tältä "tekevälle löytyy aina töitä" -tapauksella kesti melkein vuoden. Nyt kuuluu kassaan, tajusi itsekin, että keski-iässä uuden työn löytäminen on vaikeaa....
Itse olen tällä hetkellä työtön ja tietysti kuuluin kassaan. Työt loppui kesäkuussa ja nettona sain viime perjantaina neljästä viikosta 1882 Euroa, jossa mukana 14 Euroa/pv aktivointirahaa, koska suoritan omaehtoisia opintoja.
Olemme kaikki tasa-arvoisia, toiset (ansiosidonnaisella olevat) ovat vain tasa-arvoisempia kuin toiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni aikaisempaa työhistoriaa, ansiosidonnaisen 500 päivää täynnä, en kuulu liittoon, erosin kassasta ja nyt olen työmarkkinatuella. Työmarkkinatuki 522,88, asumistuki 406,40, sossusta 210.
Vastauksistasi voi päätellä, että ilmeisesti olet useamman lapsen yksinhuoltaja. Itse yksin asuvana parikymppisenä saan tuon 522,88€ työmarkkinatukea ja 289,60€ asumistukea.
Mäkin oon yksin asuva lapseton parkymppinen mutta kyllä mäkin saan
ton 406,4 euroa asumistukea.
Sossustakin saisin jonkun reilun satasen
mutta en jaksa hakea.Melkoisen kalliissa asunnossa asut. Tuolla asumistuella vuokra on nimittäin vähintään 508€/kk.
No Helsingissä nyt vaan on kallista. Asun kaukana keskustasta pienessä kopperossa ja vuokraa maksan yli 600 euroa. Tää on halvin minkä löysin (ja minkä työttömänä ylipäätään sain eli vuokranantaja luotti että saan maksettua vuokran). Muutan kyllä mielelläni muualle jos saan töitä mutta tällä hetkellä parhaat mahikset työllistyä on pääkaupunkiseudulla.
Kaveri asuu Kalliossa vähän yli 500 eurolla, suht karseassa mörskässä tosin. Ei Helsingissä niin kallista ole, mitä väitetään, jos pystyy karsimaan asunnon laadusta.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? 1990- luvulla tuli muutos, että vanhemmillaan asuva nuori ei saanut täyttä työttömyyskorvausta.
Toivottavasti ymmärrät säästää suurimman osan, jo vuokra-asunnon saadakseen täytyy yleensä maksaa sekä takuuvuokra että varsinainen vuokra, kalustaa ja varustaa, ellet saa aivan kaikkea kotoa jne. Kai itse maksat matkakortin tai ajokortin ja autokulut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat Kelan maksamaa työttömyyskorvausta marraskuussa, kannattaa odottaa, että saat tiedon "voititko" arpajaisissa eli joudutko mukaan tähän kokeiluun, jossa seuraavat kaksi vuotta saa 560 euroa verottomana, MUTTA ei ole oikeutettu asumis- tai toimeentulotukeen. Jos niinä vuosina ei löydä työtä, ja joutuu yksin maksamaan vaikka 500 euroa vuokraa, tulee näkemään nälkää! Älä siis hätiköi vielä, joutuisit köyhyydestä vielä paljon pahempaan tilanteeseen!
(Kokeiluun osallistuminen ei ole vapaaehtoista, siihen arvotaan 2000 Kelan maksamaa työttömyyskorvausta saavaa, jotka ovat iältään 25-58 - vuotiaita.)
Perustulon lisäksi saa myös asumis- ja tavittaessa toimmentulotuen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni aikaisempaa työhistoriaa, ansiosidonnaisen 500 päivää täynnä, en kuulu liittoon, erosin kassasta ja nyt olen työmarkkinatuella. Työmarkkinatuki 522,88, asumistuki 406,40, sossusta 210.
Vastauksistasi voi päätellä, että ilmeisesti olet useamman lapsen yksinhuoltaja. Itse yksin asuvana parikymppisenä saan tuon 522,88€ työmarkkinatukea ja 289,60€ asumistukea.
Mäkin oon yksin asuva lapseton parkymppinen mutta kyllä mäkin saan
ton 406,4 euroa asumistukea.
Sossustakin saisin jonkun reilun satasen
mutta en jaksa hakea.Melkoisen kalliissa asunnossa asut. Tuolla asumistuella vuokra on nimittäin vähintään 508€/kk.
No Helsingissä nyt vaan on kallista. Asun kaukana keskustasta pienessä kopperossa ja vuokraa maksan yli 600 euroa. Tää on halvin minkä löysin (ja minkä työttömänä ylipäätään sain eli vuokranantaja luotti että saan maksettua vuokran). Muutan kyllä mielelläni muualle jos saan töitä mutta tällä hetkellä parhaat mahikset työllistyä on pääkaupunkiseudulla.
Kaveri asuu Kalliossa vähän yli 500 eurolla, suht karseassa mörskässä tosin. Ei Helsingissä niin kallista ole, mitä väitetään, jos pystyy karsimaan asunnon laadusta.
Jos pystyy. Moni ei pysty koska niitä "kohtuuhintaisia" asuntoja ei riitä kaikille. 600+ on ihan normi stadissa melkein mistä tahansa homepommista.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pitäisi muuttaa yksin. Puolisollasi on elättämisvelvollisuus sinuun, ja viranomaiset olettavat että teillä on yhteiset rahat, siksi et saa asumistukea. Jos ukkosi on noin idiootti, ei voi muutenkaan kovin häävi suhde olla.
Vierailija kirjoitti:
n. 850 euroa oli itselläni, eli työmarkkinatuki + asumistuki. Työkokeilujaksolla olen nyt ja saan yhteensä n. 1100 euroa.
Tuosta 1100 jää edes jokunen huntti käteen vuokran ja laskujen jälkeen, niin hyvin tulee toimeen. Toivottavasti saan olla työkokeilussa niin pitkään, kunnes löytyy ns. oikeita töitä.
Niin ja toiset itkee kun pakotetaan orjatöihin ilmaiseksi. Se 9€ päivässä on sentään verotonta tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Ne 9€/työpäivä on verottomia. Eli ei mene koko 900€ tuo vero, vaan n. 700€:sta. Kyllä sulla on hyvin asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako sossulta muka rahaa jos toinen käy töissä?
Ei tietenkään. Taloudessa on yhteiset rahat, lain mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö työttömyyspäivärahaa olla taas leikkaamassa? Vaikka vastahan sitä vuodenvaihteessa leikattiin.
Ansiosidonnaista leikataan, siis lyhennetään sen kestoa.