Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko työtön saa rahaa elämiseen kuukaudessa?

Vierailija
02.10.2016 |

kun ei ole ansiosidonnaisella, ei aikaisempaa työhistoriaa eikä kuulu mihinkään ammattiliittoon?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatteppa hyvin rahaa. Asun työssäkäybän mieheni kanssa joten en saa asumistukea. Mieheni kuitenkin haluaa että maksan vuokran puoleksi. Mulle jää vuokran jälkeen 180. Pitäiskö muuttaa yksin :(

Jos saat Kelan maksamaa työttömyyskorvausta marraskuussa, kannattaa odottaa, että saat tiedon "voititko" arpajaisissa eli joudutko mukaan tähän kokeiluun, jossa seuraavat kaksi vuotta saa 560 euroa verottomana, MUTTA ei ole oikeutettu asumis- tai toimeentulotukeen. Jos niinä vuosina ei löydä työtä, ja joutuu yksin maksamaan vaikka 500 euroa vuokraa, tulee näkemään nälkää! Älä siis hätiköi vielä, joutuisit köyhyydestä vielä paljon pahempaan tilanteeseen!

(Kokeiluun osallistuminen ei ole vapaaehtoista, siihen arvotaan 2000 Kelan maksamaa työttömyyskorvausta saavaa, jotka ovat iältään 25-58 - vuotiaita.)

Ei pidä paikkaansa. Kyllä asumistukea ja harkinnanvaraista toimeentulotukea saa. Perustulo korvaa vain työttömyyskorvauksen ja sossun perusosan. Ei valtio voi ketään ihmistä laittaa huononpaan asemaan kuin muita ja pakottaa tilanteeseen jossa joutuu joko kuolemaan nälkään tai asunnottomaksi.

Vierailija
42/67 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn työkokeilussa 4h päivässä, joten saan reilu 900 €/kk. Asun vielä vanhemmillani ja he maksavat tuokani ja asumiseni. Tuosta summasta menee sitten verot jotain 20 %, mutta muutoin summa jää elämiseen.

Minkä ikäinen olet? 1990- luvulla tuli muutos, että vanhemmillaan asuva nuori ei saanut täyttä työttömyyskorvausta.

Toivottavasti ymmärrät säästää suurimman osan, jo vuokra-asunnon saadakseen täytyy yleensä maksaa sekä takuuvuokra että varsinainen vuokra, kalustaa ja varustaa, ellet saa aivan kaikkea kotoa jne. Kai itse maksat matkakortin tai ajokortin ja autokulut?

Olen 21-vuotias. Ilman työkokeilua saisinkin vain päälle 300 € - verot. Säästän nyt työkokeilussa ollessani noin 700 € / kk. Rahaa vasta nyt alkanut tulla enemmän, mutta pienistä puroista(esim työssäoppimisjakson ruokarahat, kesätyöt) olen kerryttänyt 8000 € säästöt joista 3000 € ETF rahastoissa ja loput 5000 €  rahana. En työllistynyt(työllisty...) nykyisellä tutkinnollani, joten tarkoitus olisi lähteä opiskelemaan ensisyksynä, joten rahaa tulen tarvitsemaan. Vanhemmillani talous turvattu, mutta tulevaisuudessa autan heitä jos tarve.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä puhutaan vain vuokrasta. Entä jos asuu omistusasunnossa?

Siihenkin voi joissain tapauksissa saada asumistukea. Katso kelan laskurista.

Vierailija
44/67 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni aikaisempaa työhistoriaa, ansiosidonnaisen 500 päivää täynnä, en kuulu liittoon, erosin kassasta ja nyt olen työmarkkinatuella. Työmarkkinatuki 522,88, asumistuki 406,40, sossusta 210.

Vastauksistasi voi päätellä, että ilmeisesti olet useamman lapsen yksinhuoltaja. Itse yksin asuvana parikymppisenä saan tuon 522,88€ työmarkkinatukea ja 289,60€ asumistukea.

Mäkin oon yksin asuva lapseton parkymppinen mutta kyllä mäkin saan

ton 406,4 euroa asumistukea.

Sossustakin saisin jonkun reilun satasen

mutta en jaksa hakea.

Melkoisen kalliissa asunnossa asut. Tuolla asumistuella vuokra on nimittäin vähintään 508€/kk.

No Helsingissä nyt vaan on kallista. Asun kaukana keskustasta pienessä kopperossa ja vuokraa maksan yli 600 euroa. Tää on halvin minkä löysin (ja minkä työttömänä ylipäätään sain eli vuokranantaja luotti että saan maksettua vuokran). Muutan kyllä mielelläni muualle jos saan töitä mutta tällä hetkellä parhaat mahikset työllistyä on pääkaupunkiseudulla.

Kaveri asuu Kalliossa vähän yli 500 eurolla, suht karseassa mörskässä tosin. Ei Helsingissä niin kallista ole, mitä väitetään, jos pystyy karsimaan asunnon laadusta.

No vaikka haluaisi asua jossain mörskässä, niin niihinkin on aika paljon hakijoita, joiden joukossa työttömät ei oo niitä ensisijaisia vuokralaisia... Mutta mulla kävi tuuri tän mun asunnon kanssa, koska vaikka se ei keskustassa olekaan ja vaikka asunto on suhteellisen pieni yksiö, niin se sijaitsee rauhallisella seudulla lähellä ulkoilumahdollisuuksia ja asunto on vasta rempattu: löytyy pelit ja vehkeet ja siistit pinnat. Maksan siis ihan mielelläni tästä  yli 600 euroa vuokraa.

Ja sitten jos löydän töitä, niin toki omistusasuminen olisi seuravaa askel, mutta näillä mennään tällä hetkellä :)

Vierailija
45/67 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on todellakin kahden kerroksen väki. Siippani on omasta mielestään superihminen, työttömyys ihmisen omaa syytä jne. Hups, jäikin työttömäksi, ei kuulunut kassaan. Rahaa tuli kahdella lapsikorotuksella peräti 642 Euroa nettona kuussa. Ja uuden työpaikan löytäminen tältä "tekevälle löytyy aina töitä" -tapauksella kesti melkein vuoden. Nyt kuuluu kassaan, tajusi itsekin, että keski-iässä uuden työn löytäminen on vaikeaa....

Itse olen tällä hetkellä työtön ja tietysti kuuluin kassaan. Työt loppui kesäkuussa ja nettona sain viime perjantaina neljästä viikosta 1882 Euroa, jossa mukana 14 Euroa/pv aktivointirahaa, koska suoritan omaehtoisia opintoja.

Olemme kaikki tasa-arvoisia, toiset (ansiosidonnaisella olevat) ovat vain tasa-arvoisempia kuin toiset.

Joo, en käsitä ihmisiä jotka ei liity liittoon. Pelkkä kassahan ei auta jos menee jotain pieleen. Ja saa liitosta työssäollessakin kaikenlaisia etuja.

Vierailija
46/67 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on todellakin kahden kerroksen väki. Siippani on omasta mielestään superihminen, työttömyys ihmisen omaa syytä jne. Hups, jäikin työttömäksi, ei kuulunut kassaan. Rahaa tuli kahdella lapsikorotuksella peräti 642 Euroa nettona kuussa. Ja uuden työpaikan löytäminen tältä "tekevälle löytyy aina töitä" -tapauksella kesti melkein vuoden. Nyt kuuluu kassaan, tajusi itsekin, että keski-iässä uuden työn löytäminen on vaikeaa....

Itse olen tällä hetkellä työtön ja tietysti kuuluin kassaan. Työt loppui kesäkuussa ja nettona sain viime perjantaina neljästä viikosta 1882 Euroa, jossa mukana 14 Euroa/pv aktivointirahaa, koska suoritan omaehtoisia opintoja.

Olemme kaikki tasa-arvoisia, toiset (ansiosidonnaisella olevat) ovat vain tasa-arvoisempia kuin toiset.

Sulla oli sit noin 5000 kuukausi palkka ?  ansiosidonnainen netto n. 1600  + 20x14  , verot 25%

Miehesi kohdalla voisi sanoa, sitä saa mitä tilaa . Ei kukaan vakuutuksiakaan siksi ota että haluisi torppansa palavan

Vierailija
47/67 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

560 €/kk + asumistuki.. säästöön kyllä jää jonkin verran, kun käyttää järkevästi. Mulla on myös mökki, josta jonkun verran asumiskuluja.

T. Lidl-mies

Vierailija
48/67 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla oli sit noin 5000 kuukausi palkka ?  ansiosidonnainen netto n. 1600  + 20x14  , verot 25%

Miehesi kohdalla voisi sanoa, sitä saa mitä tilaa . Ei kukaan vakuutuksiakaan siksi ota että haluisi torppansa palavan

Miten niin 5000€ palkka?

Vierailija
49/67 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Perusosa on yksin asuvalla 485,50 euroa kuukaudessa.

Tämä siis pitäisi olla käytössä vuokran jälkeen."

Muuttuisikohan tilanne paremmaksi, jos kaikki ne, joilla ei jää tuollaisia summia käteen vuokran jälkeen, kävisivät hakemassa toimeentulotukea. Aika moni sinnittelee vuokran maksettuaan parilla sadalla eurolla kuukaudessa. Siihen voisi hakea sossusta päälle vielä muutaman satasen.

Käytännössä kaikki opiskelijat voisivat siis hakea toimeentulotukea? Ja pienipalkkaiset?

Jospa tukia hieman laskettaisiin sitten, kun huomataan, ettei köyhälle niin paljoa tarvitse antaa.

Toimeentulotuen täytyy olla niin alhainen, että töihin meneminen kannattaa. Sossusta saa näköjään noin 1200-1300 euroa kuukaudessa. Mitään osa-aikaista työtä ei rahallisesti siis ainakaan tehdä. Toki ihmisen psyykeelle on parempi, jos saa tehdä töitä ja kokea itsensä tarpeellliseksi.

Vierailija
50/67 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttuisikohan tilanne paremmaksi, jos kaikki ne, joilla ei jää tuollaisia summia käteen vuokran jälkeen, kävisivät hakemassa toimeentulotukea. Aika moni sinnittelee vuokran maksettuaan parilla sadalla eurolla kuukaudessa. Siihen voisi hakea sossusta päälle vielä muutaman satasen.

Käytännössä kaikki opiskelijat voisivat siis hakea toimeentulotukea? Ja pienipalkkaiset?

Jospa tukia hieman laskettaisiin sitten, kun huomataan, ettei köyhälle niin paljoa tarvitse antaa.

Toimeentulotuen täytyy olla niin alhainen, että töihin meneminen kannattaa. Sossusta saa näköjään noin 1200-1300 euroa kuukaudessa. Mitään osa-aikaista työtä ei rahallisesti siis ainakaan tehdä. Toki ihmisen psyykeelle on parempi, jos saa tehdä töitä ja kokea itsensä tarpeellliseksi.

Opiskelijat ei saa toimeentulotukea, koska heidät velvoitetaan ottamaan ensin opintolaina.

Mutta asiaan: jos näitä tukia laskettaisiin entisestään niin minä ainakin kuolisin nälkään ja/tai jäisin asunnottomaksi, koska mulla jää vuokran, laskujen ja ruokien (n. 150 euroa kuukaudessa) jälkeen se 90 euroa käteen (kirjoitin tästä jo aiemmin tässä ketjussa). Eli jos mun tukia laskettaisiin niin tekisi jo erittäin, erittäin tiukkaa. Eikä se siitä mihinkään muutu, että töitä ei vaan riitä kaikille. Miksi luulet, että tukien alentaminen on yhtä kuin työllistyminen???

Vierailija
51/67 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa työttömistä asuu samassa taloudessa työssäkäyvän kanssa, joten sossusta ei saa mitään, eikä saa luultavasti asumistukeakaan jos toinen ei ole ihan tosi pienipalkkainen. Ja varsinkin kun ei ole lapsia elätettävänä ei tuloja tule enenpää.

Osa-aikatöihin kannattaa mennä jos ei kovin paljon saa sossusta. Saa tienata 300€ ilman että työkkärirahasta vähennetään, ja sen ylimenevästäkin vain puolet vähennetään, ja asumistuki laskee vasta kun tienaa yli 400€.

Vierailija
52/67 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat ei saa toimeentulotukea, koska heidät velvoitetaan ottamaan ensin opintolaina.

Mutta asiaan: jos näitä tukia laskettaisiin entisestään niin minä ainakin kuolisin nälkään ja/tai jäisin asunnottomaksi, koska mulla jää vuokran, laskujen ja ruokien (n. 150 euroa kuukaudessa) jälkeen se 90 euroa käteen (kirjoitin tästä jo aiemmin tässä ketjussa). Eli jos mun tukia laskettaisiin niin tekisi jo erittäin, erittäin tiukkaa. Eikä se siitä mihinkään muutu, että töitä ei vaan riitä kaikille. Miksi luulet, että tukien alentaminen on yhtä kuin työllistyminen???

Kyllä sulle lain mukaan kuuluu jäädä vuokran jälkeen se 485€ elämiseen. Oletko sinä nyt se jolla mies nipistää köyhemmän puolisonsa rahat?

Vierailija
53/67 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sulle lain mukaan kuuluu jäädä vuokran jälkeen se 485€ elämiseen. Oletko sinä nyt se jolla mies nipistää köyhemmän puolisonsa rahat?

Asun yksin. Toimeentulolaskurin mukaan saisin 220 euroa sossusta, mutta en voi hakea sitä, koska mulla on toisella tilillä vanhemmiltani saatu 5000 euroa joka on tarkoitettu pieneksi pesämunaksi ensimmäisen asunnon ostoon (se on tilillä, jolta ei voi tehdä nostoa vuoteen). Mutta sossun mukaan mun pitäisi ensin käyttää nuo 5000 euroa elämiseen, joten mieluummin kärvistelen kuin "tuhlaan" tuon pesämunan koska tää työttömyys voi jatkua vuosia jolloin tuosta 5000 eurosta ei pian olisi enää senttiäkään jäljellä. Mutta tää on näitä kuuluisia valintoja. Voisin ihan hyvin tuhlata tuon 5000 euroa jonka jälkeen saisin sossustakin rahaa, mutta olen vielä sen verran optimistinen että toivon saavani pian töitä.

Vierailija
54/67 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Helsingissä ja saan kuukausittain työttömyyskorvauksen ~500e, asumistuen ~400e ja toimeentulotukea reilun satasen. Lisäksi sos.toimista maksaa laskut ja lääkkeet. Ilman tätä apua olisin pulassa, sillä lääkärikäynteihin ja lääkkeisiin on viime aikoina uponnu kamalia summia.

Asutko Helsingin keskustassa?

Itseasiassa asun niin Helsingin rajalla kuin voi :D Mutta nämä vuokrat nyt ovat mitä ovat ja pidän asuntoani jopa edullisena verrattuna tavalliseen hintatasoon.

Vierailija
55/67 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Helsingissä ja saan kuukausittain työttömyyskorvauksen ~500e, asumistuen ~400e ja toimeentulotukea reilun satasen. Lisäksi sos.toimista maksaa laskut ja lääkkeet. Ilman tätä apua olisin pulassa, sillä lääkärikäynteihin ja lääkkeisiin on viime aikoina uponnu kamalia summia.

Asutko Helsingin keskustassa?

Itseasiassa asun niin Helsingin rajalla kuin voi :D Mutta nämä vuokrat nyt ovat mitä ovat ja pidän asuntoani jopa edullisena verrattuna tavalliseen hintatasoon.

Samaa mieltä, toi 500 euroahan on helvetin halpa vuokra! Ihmeellisiä nää pääkaupunkiseudun ulkopuoliset mussuttajat jotka ei tiedä miten kovia vuokria pk-seudulla joutuu maksamaan. 600 euroa on aika yleinen minimi keskustan ulkopuolella ja 700 euroa keskustassa.

Vierailija
56/67 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta asiaan: jos näitä tukia laskettaisiin entisestään niin minä ainakin kuolisin nälkään ja/tai jäisin asunnottomaksi, koska mulla jää vuokran, laskujen ja ruokien (n. 150 euroa kuukaudessa) jälkeen se 90 euroa käteen (kirjoitin tästä jo aiemmin tässä ketjussa). Eli jos mun tukia laskettaisiin niin tekisi jo erittäin, erittäin tiukkaa. Eikä se siitä mihinkään muutu, että töitä ei vaan riitä kaikille. Miksi luulet, että tukien alentaminen on yhtä kuin työllistyminen???"

Mitä ihmeen laskuja sinulla on niin paljon, että 485 eurosta jää vain 90 euroa käteen? Jos siis nostat kaikki yhteiskunnan luksustuet ja sinulle jää vuokran jälkeen vielä 485 euroa käyttörahaa.

Ja siis huom: jääkö sinulle ruoan ja laskujen jälkeen VIELÄ 90 euroa ylimääräistä? Silloin tukia voidaan leikata. Eikä ruokaan tarvitse törsätä 150 euroa joka kuukausi.

Minä käyn töissä ja saan palkkaa verojan jälkeen käteen noin 1100 euroa kuukaudessa. Vuokrani on 750€. Vakuutus, vesi ja sähköt noin 70€ ja puhelimen prepaid 20€. Jäljelle jäävällä rahalla ostan ruokaa (noin 80€ kuukaudessa), matkakortin, lääkkeet, pesuaineet yms.

Ehkä pitääkin lopettaa työnteko, jotta voi valittaa täällä, kun en tee mitään, mutta ostan 150€:n ruoat joka kuukausi ja minulle jää "vain" 90€ ylimääräistä.

Vierailija
57/67 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta asiaan: jos näitä tukia laskettaisiin entisestään niin minä ainakin kuolisin nälkään ja/tai jäisin asunnottomaksi, koska mulla jää vuokran, laskujen ja ruokien (n. 150 euroa kuukaudessa) jälkeen se 90 euroa käteen (kirjoitin tästä jo aiemmin tässä ketjussa). Eli jos mun tukia laskettaisiin niin tekisi jo erittäin, erittäin tiukkaa. Eikä se siitä mihinkään muutu, että töitä ei vaan riitä kaikille. Miksi luulet, että tukien alentaminen on yhtä kuin työllistyminen???"

Mitä ihmeen laskuja sinulla on niin paljon, että 485 eurosta jää vain 90 euroa käteen? Jos siis nostat kaikki yhteiskunnan luksustuet ja sinulle jää vuokran jälkeen vielä 485 euroa käyttörahaa.

Ja siis huom: jääkö sinulle ruoan ja laskujen jälkeen VIELÄ 90 euroa ylimääräistä? Silloin tukia voidaan leikata. Eikä ruokaan tarvitse törsätä 150 euroa joka kuukausi.

Minä käyn töissä ja saan palkkaa verojan jälkeen käteen noin 1100 euroa kuukaudessa. Vuokrani on 750€. Vakuutus, vesi ja sähköt noin 70€ ja puhelimen prepaid 20€. Jäljelle jäävällä rahalla ostan ruokaa (noin 80€ kuukaudessa), matkakortin, lääkkeet, pesuaineet yms.

Ehkä pitääkin lopettaa työnteko, jotta voi valittaa täällä, kun en tee mitään, mutta ostan 150€:n ruoat joka kuukausi ja minulle jää "vain" 90€ ylimääräistä.

Mulle jää vuokran jälkeen 275 euroa. Puhelinlaskun ja sähkön jälkeen 240 euroa. Ruokien jälkeen 90 euroa (haluan nimittäin käyttää rahaa hyviin raaka-aineisiin enkä syödä pelkkää makaroonia; tämäkin on valintakysymys).

Yhteenveto: voisin saada sossusta vielä 220 euroa, mutta en saa, koska minulla on toisella tilillä (josta ei voi tehdä nostoja vuoteen) vanhempieni antama pieni pesämuna (5000 euroa) asunnon ostoon. Sossun mukaan tämä raha tulee käyttää ensin. Tämäkin on valintakysymys; voisin tuhlata vanhempieni antamat rahat, jotta aikanaan saisin sitten sossustakin jotain, mutta en halua. Mieluummin kärvistelen kuin tuhlaan ne rahat, ja toivon, että saan pian töitä.

Vierailija
58/67 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^ ja huom. ruokakauppakustannuksiin kuuluvat pesuaineet, hammastahnat, vessapaperit yms. Tuosta 90 eurosta joudun myöskin lataamaan matkakorttia ja maksamaan lääkkeitä yms. eli jos multa vietäisiin vaikka satanen pois, niin silloin mulle jäisi yhteensä 140 euroa, josta pitäisi ostaa sekä ruuat, pesuaineet, matkakorttiin rahaa ja lääkkeet yms. Kyllä se  varmasti onnistuisi todella pihillä rahankäytöllä, mutta mieluummin syön hyvin. Tämä on valintoja.

Vierailija
59/67 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni aikaisempaa työhistoriaa, ansiosidonnaisen 500 päivää täynnä, en kuulu liittoon, erosin kassasta ja nyt olen työmarkkinatuella. Työmarkkinatuki 522,88, asumistuki 406,40, sossusta 210.

Vastauksistasi voi päätellä, että ilmeisesti olet useamman lapsen yksinhuoltaja. Itse yksin asuvana parikymppisenä saan tuon 522,88€ työmarkkinatukea ja 289,60€ asumistukea.

Mäkin oon yksin asuva lapseton parkymppinen mutta kyllä mäkin saan

ton 406,4 euroa asumistukea.

Sossustakin saisin jonkun reilun satasen

mutta en jaksa hakea.

Melkoisen kalliissa asunnossa asut. Tuolla asumistuella vuokra on nimittäin vähintään 508€/kk.

Voi jos löytäiskin niin halvan asunnon Helsingistä!

Vierailija
60/67 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin viimeksi työttömänä, työmarkkinatuki oli 420e/kk. Näköjään noussut satasella 6-7 vuodessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme