Paljonko työtön saa rahaa elämiseen kuukaudessa?
kun ei ole ansiosidonnaisella, ei aikaisempaa työhistoriaa eikä kuulu mihinkään ammattiliittoon?
Kommentit (67)
520 verojen jälkeen. Suunnilleen...
Perusosa on yksin asuvalla 485,50 euroa kuukaudessa.
Tämä siis pitäisi olla käytössä vuokran jälkeen.
Työmarkkinatuki yksin asuvalle lapsettomalle on n. 520 € nettona.
Itselläni aikaisempaa työhistoriaa, ansiosidonnaisen 500 päivää täynnä, en kuulu liittoon, erosin kassasta ja nyt olen työmarkkinatuella. Työmarkkinatuki 522,88, asumistuki 406,40, sossusta 210.
Mulla kela päiväraha + asumistuki nettona noin 850 euroa. Asumiseen 500e, joten käteen jäi 350e. Sossusta olisin ilmeisesti saanut vielä reilun satasen, mutten hakenut.
tähän siis lisäksi vielä yleinen asumistuki oletan?
ap
Saan työmarkkinatukea 522,88 + asumistukea. Vuokran ja sähkön ja kiinteän puhelinlaskun jälkeen mulle jää noin 240 euroa käteen kuukaudessa. Ruokan mulla menee noin 150 euroa kuukaudessa eli 90 eurolla voin ostaa lääkkeitä, matkakorttiin rahaa tai uudet kengät jos vanhat menee rikki. Ei tällä kyllä herroiksi elellä.
Vierailija kirjoitti:
tähän siis lisäksi vielä yleinen asumistuki oletan?
ap
No ei se mikään automaatti ole. Riippuu asumismuodostasi ja vuokrasta.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni aikaisempaa työhistoriaa, ansiosidonnaisen 500 päivää täynnä, en kuulu liittoon, erosin kassasta ja nyt olen työmarkkinatuella. Työmarkkinatuki 522,88, asumistuki 406,40, sossusta 210.
Vastauksistasi voi päätellä, että ilmeisesti olet useamman lapsen yksinhuoltaja. Itse yksin asuvana parikymppisenä saan tuon 522,88€ työmarkkinatukea ja 289,60€ asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastauksistasi voi päätellä, että ilmeisesti olet useamman lapsen yksinhuoltaja. Itse yksin asuvana parikymppisenä saan tuon 522,88€ työmarkkinatukea ja 289,60€ asumistukea.
Mäkin oon yksin asuva lapseton parkymppinen mutta kyllä mäkin saan ton 406,4 euroa asumistukea. Sossustakin saisin jonkun reilun satasen mutta en jaksa hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin oon yksin asuva lapseton parkymppinen mutta kyllä mäkin saan
ton 406,4 euroa asumistukea.
Sossustakin saisin jonkun reilun satasen
mutta en jaksa hakea.
Melkoisen kalliissa asunnossa asut. Tuolla asumistuella vuokra on nimittäin vähintään 508€/kk.
Asun Helsingissä ja saan kuukausittain työttömyyskorvauksen ~500e, asumistuen ~400e ja toimeentulotukea reilun satasen. Lisäksi sos.toimista maksaa laskut ja lääkkeet. Ilman tätä apua olisin pulassa, sillä lääkärikäynteihin ja lääkkeisiin on viime aikoina uponnu kamalia summia.
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingissä ja saan kuukausittain työttömyyskorvauksen ~500e, asumistuen ~400e ja toimeentulotukea reilun satasen. Lisäksi sos.toimista maksaa laskut ja lääkkeet. Ilman tätä apua olisin pulassa, sillä lääkärikäynteihin ja lääkkeisiin on viime aikoina uponnu kamalia summia.
Asutko Helsingin keskustassa?
Minulle jää käteen työmarkkinatuesta ja asumistuesta 850 euroa kuussa. Vuokra on 420 + muut kuukausittaiset laskut ehkä satasen, ruoka 150. Sellainen parisensataa jää siis tyhjää käteen. Minusta tämä tuki on erittäin riittävä ja koskaan ei ole tarvinnut käydä sossussa 7 vuoden työttömyyden aikana.
Toki tuohon on tullut erittäin isoja korotuksia. Muutama vuosi sitten työmarkkinatuki kasvoi satasella kuussa ja asumistuen myöntämisperiaatteisiin tuli muutoksia myös, joka nosti minulla sitä muutamalla kympillä. Silloin aiemmin kun sai yli satasen vähemmän, teki aika tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin oon yksin asuva lapseton parkymppinen mutta kyllä mäkin saan
ton 406,4 euroa asumistukea.
Sossustakin saisin jonkun reilun satasen
mutta en jaksa hakea.Melkoisen kalliissa asunnossa asut. Tuolla asumistuella vuokra on nimittäin vähintään 508€/kk.
No Helsingissä nyt vaan on kallista. Asun kaukana keskustasta pienessä kopperossa ja vuokraa maksan yli 600 euroa. Tää on halvin minkä löysin (ja minkä työttömänä ylipäätään sain eli vuokranantaja luotti että saan maksettua vuokran). Muutan kyllä mielelläni muualle jos saan töitä mutta tällä hetkellä parhaat mahikset työllistyä on pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Perusosa on yksin asuvalla 485,50 euroa kuukaudessa.
Tämä siis pitäisi olla käytössä vuokran jälkeen.
Niin jos tajuaa hakea toimeentulotukea
Tuon noin 520 saa peruspäivärahaa netto, jos ei saa ansiosidonnaista.
Jos työttömänä saa jonkun osa-aikaduunin, niin voi siirtyä soviteltuun päivärahaan.
300€:n bruttotulo ei vielä vähennä työttömyyspäivärahaa, mutta jos palkkatulo nousee yli 300€:n, niin YLImenevä osa pienentää päivärahaa suhteessa: +2 palkkaeuroa / -1 päivärahaeuro.
Päivärahan vero on noin 20%. Pienen palkan vero voi olla 6-7%.
Kumpi kannattaa, pelkkä työttömyyspäiväraha vai soviteltu päiväraha?
No, soviteltu päiväraha ilman muuta!!!
Se on vain siitä kiinni, että osa-aikatyötä ei ole tarjolla!!!
Saatteppa hyvin rahaa. Asun työssäkäybän mieheni kanssa joten en saa asumistukea. Mieheni kuitenkin haluaa että maksan vuokran puoleksi. Mulle jää vuokran jälkeen 180. Pitäiskö muuttaa yksin :(
n. 850 euroa oli itselläni, eli työmarkkinatuki + asumistuki. Työkokeilujaksolla olen nyt ja saan yhteensä n. 1100 euroa.
Tuosta 1100 jää edes jokunen huntti käteen vuokran ja laskujen jälkeen, niin hyvin tulee toimeen. Toivottavasti saan olla työkokeilussa niin pitkään, kunnes löytyy ns. oikeita töitä.
Työmarkkinatuki nettona muistaakseni 560e.