Tuntematon henkilö pyytää sinulta euroa kadulla – kuinka toimit?
Olet kaupungin kadulla, vapaapäivänäsi, matkalla kauppaan. Sinulla on menoihisi nähden riittävästi rahaa tilillä, lompakossa pari seteliä ja kolikoita. Tuntematon henkilö pysäyttää sinut kadulla sanoen: "Anteeksi, voitko heittää mulle euron?", mikä seuraavista vaihtoehdoista on lähimpänä todennäköistä suhtautumistasi?
Kommentit (35)
Minulla ei todennäköisesti ole euroa taskussa. Maksan kaupoissa aina muovilla joten ei tule vaihtorahoja.
Mulla ei ole juuri koskaan käteistä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei todennäköisesti ole euroa taskussa. Maksan kaupoissa aina muovilla joten ei tule vaihtorahoja.
No siinä tapauksessa kysymys ei koske sinua. Aloituksessa oli mainittu ehdot.
En ikinä kaivaisi tuollaisessa tilanteessa lompakkoa esille. Aika ajoin yritän muistaa pitää kolikoita taskun pohjalla mm. katusoittajia varten, mutta tuppaa unohtumaan. Eli vastaan, ettei ole ja menen ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdot olivat löyhästi määritelty.
Minulla on lompakossa 20e ja 50e setelit sekä pari 2e kolikkoa. Täytän aloituksen "ehdot".
Miten annan pummaajalle euron?
Jos mulla on kärrypoletiksi tarkoitettu euro taskussa, saatan antaa sen. Lompakkoa en kaiva esiin.
"Kysyn, mihin hän tarvitsee rahan, ja jos hän antaa periaatteessa uskottavan syyn, luotan hänen tarinaansa ja annan euron hänelle"
Viimeksi annoin euron miehelle, joka kertoi olleensa ryyppäämässä ja nyt pumpun hakkaavan niin kovaa, että on pakko hakea lääkkeet apteekista. Kertoi ryypänneensä melkein kaikki rahansa, ja euro puuttui lääkkeen hinnasta. Arvostan rehellisyyttä, olisi jäänyt euro antamatta jos mies olisi sanonut sen menevän vaikkapa oopperan pääsylippuun. Romanialaisille ja bulgarialaisille kerjäläisille en anna rahaa, never, ever.
Minulla on vain korttilompakko ja en koskaan käytä käteistä.
Mua on tullut kaupungissa vastaan useamman otteeseen nainen joka kerjää rahaa aina bussilippuun. Ekalla kerralla tunsin vähän huonoa omatuntoa, kun jouduin sanomaan ettei ollut käteistä mutta sitten kun näin sen uudestaan myöhemmin (ja samalla paikalla, tulipa vielä kysymään multa uudestaakin) tuo tunnekin oli jo hävinnyt...
t. kaupunkiin muuttanut maalaistollo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lompakossa 20e ja 50e setelit sekä pari 2e kolikkoa. Täytän aloituksen "ehdot".
Hoh hoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyt,et onks sul antaa viiskymppisestä 49 euroo takas. jos ei niin voi voi
Ainoan kerran olen antanut pummaajalle pari markkaa kun kertoi rehellisesti että puuttuu hieman rahaa kaljaan. Rehellisyys piti palkita.
Kävelen ohi kuin en olisi kuullutkaan. Saatanan kerjäläiset...
Helsingin rautatieasemalla istuu keski-iän ylittänyt nainen kerjäämässä. Hän aloitti kerjäämisen, kun oli vaikeuksia saada asuntolainaaa maksetuksi. Laina on maksettu ajat sitten, mutta nyt ahneus on voittanut ja hän jatkaa edelleen kerjäämistä. Älkää antako! Hänestä oli juttu lehdessä joitakin vuosia sitten!
Vierailija kirjoitti:
Mua on tullut kaupungissa vastaan useamman otteeseen nainen joka kerjää rahaa aina bussilippuun. Ekalla kerralla tunsin vähän huonoa omatuntoa, kun jouduin sanomaan ettei ollut käteistä mutta sitten kun näin sen uudestaan myöhemmin (ja samalla paikalla, tulipa vielä kysymään multa uudestaakin) tuo tunnekin oli jo hävinnyt...
t. kaupunkiin muuttanut maalaistollo
Joskus nauratti, kun nuori mies pummi juhannuspäivänä rahaa bussilippuun Tapiolaan. Nauroin ja käskin kävellä sen 8 km. :) Helsingissä on myös vanhempi nainen, joka kertoo itkutarinaa sairastuneesta miehestään tai lapsestaan (vaihtuu jopa saman illan aikana), jonka luokse pitäisi päästä junalla.
T. Ulkoiluun tottunut maalaistollo
En voi uskoa, että "narraan, ettei minulla ole yhtään käteistä" on yleisin vastaus! Valehtelisiko suurin osa vastaajista oikeasti?
Sanotaan että suomalaiset ovat rehellisiä, lienee pelkkä myytti.
Jos pyytäjä on suomalainen kunnon kansalainen, ei juoppo, narkkari jne ja syy suht hyvä ja uskottava niin voin sen euron antaakin.
Vierailija kirjoitti:
En voi uskoa, että "narraan, ettei minulla ole yhtään käteistä" on yleisin vastaus! Valehtelisiko suurin osa vastaajista oikeasti?
Sanotaan että suomalaiset ovat rehellisiä, lienee pelkkä myytti.
Ei tuo nyt perusrehellisyyttä heilauta mihinkään suuntaan, vaan "ei ole käteistä" -fraasilla päästään tilanteesta sujuvasti pois. Jos kysyjä olisi pirinitkuinen sekakäyttäjä, ja hänelle sanoisi rehellisesti "sori, en anna rahaa sulle, kun kuitenkin menee kamaan", voisi saada nekkuunsa tai vähintään huorittelut peräänsä. Pelkkä "sori, en anna" taas usein innostaa kysyjän jankkaamaan, että "no miksi et, hei on sulla rahaa kuitenkin". Jooh, Helsingin keskustassa asuvana on kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Jos pyytäjä on suomalainen kunnon kansalainen, ei juoppo, narkkari jne ja syy suht hyvä ja uskottava niin voin sen euron antaakin.
Elät väärässä turvallisuudentunteessa ja siksi sinun kaltaisiasi on helppo huijata. Pukeutuu vaan siististi, pesee hampaat ja pyytää silmiin katsoen, niin voilá, rahaa ropisee.
Muu vaihtoehto: jos mulla on se taskussa, annan euron. En kaiva lompakkoa esille koska siinä voi mennä enemmän kuin euro. Näin kävi mm. äidilleni.