Mies aina itselleen parempaa
25 vuotta parisuhdetta takana. Taas eilen nousi treffeillä vanha ihmetyksen aihe. Mies tilaa ravintolan listalta aina paljon kalliimman annoksen kuin minä. Elokuviin ostaa kolme kertaa enemmän karkkia kuin minä. Älkää kuvitelko, että ongelmat on meillä tätä luokkaa. Kyllä taustalta on löytynyt vaikka mitä esim. pettämistä, työnarkomaniaa. Raha on meillä melko tiukoilla ja nytkin oli sovittu, että tässä kuussa ollaan säästäväisiä. Siksi hämmästyttää kun toinen tilaa 30 e annoksen kun itse tilaan ensin 16 e annoksen ja leffateatterin hinnoilla ostaa itselleen yli 300 g karkkia. Hääpäivää oltiin siis vähän myöhässä juhlimassa. Ja tämä on siis vain pieni esimerkki siitä itselleen parempaa.
Kommentit (44)
Se on ihan sama ottaako millaisen annoksen, jos ravintolaan menee
Aika pienet on sun ongelmat
Ai, että aina tekee mieli listan kalleimpia annoksia? Kyllä itse yritän aina pitää kohtuuden mukana.
Jos se teidän talous tuohon kaatuu, niin sitten on vähästä kiinni. Mutta jos tuo on vain esimerkki niin eikö ole jo aika katsoa elämää ihan omin silmin.
Otat ja haet eron tuollaisesta pyrkyristä ja itsensä palvojasta.
Niin yritin kertoa, että ongelmat on toista luokkaa. Tämä on enempi ihmetyksen ja harmituksen aihe toistuessaan vuosikausia.
Eihän listan kallein ole ollenkaan aina sama asia kuin listan paras? Jos minä haluan syödä kalaa, ei listan pihviannos ole parempi sillä hetkellä, vaikka se maksaisi enemmän. Se on ihan ymmärrettävää, että voi sopia etukäteen, että pidetään yhteisbudjetti tietyllä talossa, ei vaikka niin, että toinen tilaa vaan pääruoan ja toinen syö 7 ruokalajin maistelumenun, jos rahasta on kyse. Muutenhan voi mieltymykset olla niin erilaiset, että tuollainen on ihan ok. Tosin toinen odottelee sitten tyhjäksi syödyn lautasen kanssa, kun toisella on vasta ensimmäinen alkuruoka menossa...
Missä luki, että talous siihen kaatuu? Kerroin, että on tiukkaa. Ollaan lähdössä matkalle ja sovittu, että erityisesti tässä kuussa ollaan säästäväisiä. Ja perustaloustilannekin on sellainen että rahojen perään pitäisi katsella eikä pippuripihviä tilailla.
Sitten ei kannata mennä ravintolaan syömään.
Tuolla kolmella kympillä olisi kyllä filettä saanut aika paljon ja viiniäkin kylkeen..
Eiköhän teidän parisuhteen ongelmat ole jossain muualla kuin ravintolatilauksessa..ja miten ylipäätään pitää panostaa matkailuun ja muuhun jos ei ole varaa??
Olisiko keskusteleminen mitään??
Tuo 25 vuotta parisuhdetta panee kyllä miettimään, että tuossa ajassa et ole nähnyt,mikä miehesi on.. Lapsetkin varmasti jo aikuisia, joten miksi yrittää jos ei toimi niin ei toimi..
No me kyllä hääpäivänä käymme. Hitsit kun heität jonkin esimerkikin täällä niin takerrutaan siihen, eikä nähdä metsää puilta. Tässä oli kyse siitä, että millainen ihminen haluaa aina itselleen parempaa kuin muille
Vierailija kirjoitti:
No me kyllä hääpäivänä käymme. Hitsit kun heität jonkin esimerkikin täällä niin takerrutaan siihen, eikä nähdä metsää puilta. Tässä oli kyse siitä, että millainen ihminen haluaa aina itselleen parempaa kuin muille
Kerro vähän lisää tilanteesta. Käykö siinä niin, että sinä olet ehtinyt jo tilata sen "ruohonkorsikeiton" (kärjistän tahallani) ja sitten mies tilaa sen norsunfilepihvin xl-koossa? Me käydessämme ravintolassa syömässä juttelemme ennen tilaamista, että mitä sinä olet valinnut, otamme usein eri annokset, että voimme maistella ristiin. Ja siinä vaiheessa tietysti huomaa, jos toinen on tilaamassa sitä kaviaaria hanhenmaksalla ja toinen sen tikkupullan. Onhan se tietty niinkin, ettei siinä paljon viitsi alkaa kinata, että tilaa nyt jotain halvempaa... Mutta rahastahan siinä on kyse, jos siinä ei ole kyse siitä, että voisi tilata sitä mitä tekee mieli.
Ei hyvää päivää, jos on keskituloinen ihminen, joka joutuu säästämään matkalle käyttörahat niin silloin ei pidä matkustaa ja viettää hääpäivää. Juu ei ole aikuiset lapset. Lapset ovat 10-18 vuotiaita paljon kuluttavia ja harrastavia koululaisia.
Sinulla taitaa olla ihan joku muu ongelma itsesi kanssa. Mahtoi olla mukava tunnelma treffeillä....
Otti kalliin pihvi, otti kalliin pihvin, otti kalliin pihvin
Ap, sinä haluat nyt, että me kuorossa haukumme miestäsi itsekkääksi paskakasaksi. Hyvä on, tehdään sitten niin. Kamala jamppa sulla miehenä!
Vierailija kirjoitti:
No ehkä siksi että ne oli ainoat esimerkit jotka heitit. Heitä sitten joku osuvampi ja tilannetta paremmin kuvastava esimerkki? Minä en edelleenkään osaa nähdä mitään väärää siitä että tilaa ravintolassa mieleisensä annoksen. Tuskin se ajatteli että otanpa nyt parempaa kuin vaimo, vaan että tilaa listalta sen annoksen joka kuulostaa hyvältä. Minulla ehkä tulisi vähän paha mieli, jos ollaan hääpäivää juhlimassa yhdessä ja toinen alkaa kyräillä että otitpa kalliin annoksen.
Eiköhän miehen kalorinkulutus ole hiukan eri luokkaa kuin naisen. Meilläkin mies aina tilaa tarpeeksi täyttävät ruoat ravintolassa ja minä otan jotain kevyempää. Kotona mies syö noin kolmasosan enemmän ruokaa kuin minä, eikä tulisi mieleenikään valittaa siitä. Miten sinulla tulee edes mieleen valittaa hääpäiväaterialla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro vähän lisää tilanteesta. Käykö siinä niin, että sinä olet ehtinyt jo tilata sen "ruohonkorsikeiton" (kärjistän tahallani) ja sitten mies tilaa sen norsunfilepihvin xl-koossa? Me käydessämme ravintolassa syömässä juttelemme ennen tilaamista, että mitä sinä olet valinnut, otamme usein eri annokset, että voimme maistella ristiin. Ja siinä vaiheessa tietysti huomaa, jos toinen on tilaamassa sitä kaviaaria hanhenmaksalla ja toinen sen tikkupullan. Onhan se tietty niinkin, ettei siinä paljon viitsi alkaa kinata, että tilaa nyt jotain halvempaa... Mutta rahastahan siinä on kyse, jos siinä ei ole kyse siitä, että voisi tilata sitä mitä tekee mieli.
Joo ei viitsi huomauttaa edes jälkikäteen vaikka samaan tilanteeseen on päädytty lähes aina näiden vuosien aikana. Joo keskustellaan mitä tilataan ehkä 2/3 kerroista. Ehkä monesti harkitaan viime tippaan kahden annoksen välillä ja tarjoilijalle kerrotaan se lopullinen päätös.
Minulla oli myös ex joka asetti aina itsensä etusijalle kaikessa. Jotenkin oli aina itsestään selvää, että hän sai nukkua koska halusi, syödä parhaat palat, ostaa itselleen mitä lystäsi, mennä ja tulla niinkuin halusi ja muut saivat vain sopeutua ja tyytyä siihen mitä häneltä jäi jäljelle. Siitä tuli ihan normi ja totuin olemaan kakkosluokan kansalainen kaikessa, kunnes sain lopulta itsekkyydestä tarpeekseni ja läksin lätkimään.
Jos koet, että mies ajattelee vain itseään, niin eihän se ratkaisu vaikeaa ole. Otat vain ja lähdet.
Mitä sitä yrittää enää noiden vuosien jälkeen toista tai itseään muuttamaan. Menoksi vain ja takki niskaan. Lapsillekkin helpompaa elää kahdessa paikassa kuin onnettoman äidin ja itsekkään isän kanssa. Saattaa laittaa miehenkin ajatukset uuteen kuosiin, kun huomaa, ettei naista näykkään missään. Eikä ole palvelua kotona, eikä tarvi hääpäivänä kitsastella.
Olisit hemmetti edes tyytyväinen, että muistaa hääpäivän.
Monella ei sitä edes muista.
En nyt oikeasti näe tapauksessasi muuta ratkaisua kuin oman elämään panostamisen, joten mars käräjäoikeuteen maanantaina ja ero vireille.
Olen köyhästä perheestä ja tottunut nuukailemaan. Saatan valita edullisen annoksen piheilyn vuoksi. Mieheni ei. Hänellä ei ole samanlaista taustaa. Onneksi en ole hänen valintojaan arvostellut ja nykyään osaan itsekin ottaa pihvin, jos mieli tekee. Ei ole ollut vaikutusta talouteen vaikka tolla tavalla tuhlaillaan, että tilataan ravintolassa mitä mieli tekee
Ravintolassa kai tilataan sitä, mitä tekee mieli syödä?