Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkattomat harjoittelut pitäisi kieltää

Vierailija
01.10.2016 |

Itselläni ainakaan työkokeilut eivät ole koskaan johtaneet siihen, että työnantaja palkkaisi minut kokeilun päätteeksi.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolta orja-fb-ryhmästä bongattua: on kyllä suorastaan törkeää, että TYÖHARJOITTELUUN vaaditaan aiempaa työkokemusta. Siis mitä hittoa?!

Vierailija
42/50 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain media-alalla työpaikan pienestä perheyrityksestä ammattikoulun harjoittelun seurauksena. Firma oli sellainen, että yksi työntekijä olisi ollut jo pitkään tarve palkata, ja myös rahaa, mutta huonon työntekijän palkkaaminen olisi ollut niin kallis virhe, että olisi voinut olla jopa pahimmillaan sen firman loppu. Harjoittelussa työntekijän toteaminen hyväksi johti sitten siihen, että uskaltaa palkata.

Toki tämä on varmasti harvinainen tilanne, yleensä noita harjoittelijoita kierrätetään etenkin hevos- ja eläintenhoitoalalla yleensä, ilman aikomustakaan palkata :/

Niin, tätä varten on olemassa käytäntö nimeltä koeaika, yleensä 3 kk. Sen aikana voi työntekijän irtisanoa ilman perustelua ja se on nimenomaan suojaamassa työnantajaa virherekryltä, mutta ei oikeuta ilmaisen työn teettämiseen, vaan palkkaa pitää maksaa, kuten työstä kuuluu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissakin töissä harjoittelu on pakollista oppimisen kannalta. Harjoittelijasta on kuitenkin harjoittelupaikalle usein paljon vaivaa. Mistä harjoittelupaikat löytyisivät jos siitä pitäisi vielä maksaa?

Silti, jos työnantaja käyttää opiskelijaharjoittelijaa itsenäisiin töihin ja apukäsinä tarvittaviin työtehtäviin, siitä kuuluu maksaa palkkaa. Jos opiskelija ainoastaan seuraa vierestä kun toinen tekee, se on ok. Ei täyttä palkkaa, mutta harjoittelupalkkaa. Tämä täysin palkaton on uusi ilmiö ja opiskelijat ovat sen pakon edessä hyväksyneet.

Vierailija
44/50 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän työkokeilu oo ilmaista. Normipväraha ja 9€ veroton pvä korotus.

Itse olin 4 kk työkokeilussa ja sain heti sen jälkeen vuoden sijaisuuden ja heti sen päälle vakkarityön.

Vierailija
45/50 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ainakaan työkokeilut eivät ole koskaan johtaneet siihen, että työnantaja palkkaisi minut kokeilun päätteeksi.

Oletko olkut kokeilemasa sopiiko ala sinulle? Tai joku kuntouttava työkokeilu?

Vierailija
46/50 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä suurehkossa yrityksessä. Minun osastolleni tuli työkokeilija, joka itse otti yhteyttä yritykseemme ja halusi juuri meille tutustumaan ko. työtehtävään, jotta osaisi arvioida haluako hakea opiskelemaan alaa ensi vuoden hauissa. Työkkäri lähetti työkokeilun palautelomakkeen, joka piti täyttää työkokeilun päätteeksi. Siinä on suora kysymys "Onko teillä mahdollisuutta palkata työkokeilijaa?". En tajua miksi meidän pitäisi palkata tai edes ajatella palkkaavamme täysin ammattitaidoton henkilö ja siksi että hän itse on halunnut tulle meille tutustumaan alaan. 

Siinä mielessä työkokeilu voi olla "jalka oven väliin" että voisimme esim. palkata tämän työkokeillijan jonakin tulevana kesänä kesätöihin, jos hän päättää ruveta opiskelemaan alaa. 

Toisaalta miksi työkkäri hyväksyy työkokeilun työtehtävään, johon ei vaadita esim. tutkintoa. Mitä alaan tutustumista on esim. mäkkärin kassana toimiminen, johon voidaan kouluttaa melkein kuka vain.

Vierailija
47/50 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi ehdottomasti kieltää kaikki palkaton työn teettäminen. Kaikista tutkinnoista pitäisi niin ikään poistaa pakollinen tutkintoon kuuluva työharjoittelu, jotta saataisiin sekin tekosyy palkattoman työn teettämiselle torpattua.

Hahah! Jep! Kaikki suoraan koulun teoriatunnilta palkkatöihin. Erityisesti hoitoalan työntekijät. Ei mitään työssäoppimisjaksoja.

Sen pitää olla palkatonta, koska...? Olet idiootti.

Vierailija
48/50 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun entisellä työnantajalla, kunnallisella toimijalla oli aivan avoimesti tapana ottaa AMK tradenomiharjoittelija (palkaton) aina 4 kk kerrallaan. Harjoittelija hoiti perehdytyksen jälkeen itsenäisesti paikan respaa ja vastasi mm. kokouskahveista (ne varattiin intran kautta ja harjoittelijan piti siis itsenäisesti osata hoitaa homma ja tarvittaessa tilata talon ulkopuolelta kokoustarjoilut), postituksesta (myös mm. ulkomaille menevä kuriiriposti jne.), kopioinnista, vieraiden vastaanottamisesta jne.

Aina 4 kk jälkeen opiskelija vaihtui. Tiedän tasan yhden noista harjoittelijoista, joka jäi taloon, koska yhdessä yksikössä sattumalta tuli avoimeksi  vähän samantyyppinen työ. Hänen tilalleen otettiin siihen respaan taas uusi palkaton harjoittelija.

Tietty paikka varmaan näytti ihan hyvältä CV:ssä, eli se oli se palkka työstä, mutta minusta epäeettistä.

Tällaiset tilanteet pitäisi ehdottomasti saada jotenkin karsittua. On ihan älytöntä, että vakituisen työvoiman tarve voidaan kattaa orjatyövoimalla.

Vierailija
49/50 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestini poistettiin. Ehkä 9€:lla palkalla minut "työllistänyt" pomo ei kestänyt totuutta. Tein samoja töitä, kuin muutkin firmassa. En koskaan kieltäytynyt ylitöistä, luulin saavani työpaikan firmasta, tekemällä töitä kuin hullu.Shopparin loputtua,pomo sanoi että en ole niin pätevä ,mitä he hakevat. Tällä hetkellä kyseinen firma hakee uusia 9€ harjoittelijoita.

Vierailija
50/50 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä