Miksi helkkarissa te heilautatte kättä autoilijalle, joka päästää teidät suojatien yli?
Kai myös kiitätte joka ilta aviomiestänne siitä, ettei hän raiskannut teitä tänäänkään ja työnantajaanne palkkapäivänä siitä, että palkka on maksettu? Tieliikennelaki velvoittaa autoilijat antamaan tietä jalankulkijalle suojatiellä, se on LAKI eikä mikään erityinen kohteliaisuuden osoitus.
Kommentit (53)
En tietenkään heiluta. Ravintolassa en myöskään koskaan kiitä tarjoilijaa, minähän maksan siitä ruuasta eli hänenhän se pitäisi minua kiittää kun maksan hänen palkkansa. Ja voitte olla ihan varmoja, että kokinkaan on turha kiitoksia odottaa, mutta jos ruoka ei ole priimaa niin palaute on suoraa ja kaunistelematonta. Missä ihmeen muumilaaksossa te urpot haluatte asua, jossa kiitellään itsestäänselvyyksistä, hymyillään ja heilutellaan?
Minä menen polvilleni ja kumarran autoilijaa kohti samalla hoen kuuluvalla äänellä " KIITOS HERRA/ROUVA AUTOILIJA KUN PÄÄSTÄTTE MINUT MAAN MATOSEN YLI!!!"
Itse asiassa kiitän miestäni joka ilta kun hän ei ole raiskannut minua.
Se on jokin miesten tapa. Toinen mies kiittää toista kun se ei ajanut yli. Naisena en kättäni heilauta. Mutta kerran ambulanssikuski heilautti minulle kun annoin heidän mennä kun olin menossa suojatielle. Hämmennyin koska tietenkin heillä oli tärkeämpää menoa kuin minulla.
Vahvistan, että menen yli eikä tule tilannetta kun kumpikaan ei tiedä menisikö vai ei. Lisäksi kivat tapa. Kiitän myös bussissa jos joku siirtyy sivuun että pääsen pois penkiltäni, vaikka totta kai hänen on siirryttävä ilman sanojakin :D
Tarpeetonta kontaktin ottamista. Kuka jaksaa nyökkäillä aamuruuhkassa kymmenille jalankulkijoille peräperää? Pysähdyn suojatielle normaalisti, mutta en halua alkaa jokaisen ohikulkijan ystäväksi tai kaveriksi.
Ehkä se käden heilautus ja katsekontaktin hakeminen on toisen reviirille tulemista, siis ilman lupaa.
Eikä tällä ole mitään tekemistä muun kohteliaisuuden kanssa kaupoissa tai ravintoloissa, ne ovat ihan eri asioita.654
Vierailija kirjoitti:
Tarpeetonta kontaktin ottamista. Kuka jaksaa nyökkäillä aamuruuhkassa kymmenille jalankulkijoille peräperää? Pysähdyn suojatielle normaalisti, mutta en halua alkaa jokaisen ohikulkijan ystäväksi tai kaveriksi.
Ehkä se käden heilautus ja katsekontaktin hakeminen on toisen reviirille tulemista, siis ilman lupaa.
Eikä tällä ole mitään tekemistä muun kohteliaisuuden kanssa kaupoissa tai ravintoloissa, ne ovat ihan eri asioita.654
Jos kokee ystävällisen käden heilautuksen omalle reviirille tunkeutumisena ja siitä jotenkin henkinen tasapaino järkkyy nii ei taida olla järkevää tarttuu ensinkään sen auton rattiin :D Jos hankkisit sellasen läpinäkyvän muovikuplan minkä sisässä liikut sit ihmisten ilmoilla niin jää reviiri koskemattomaks? Siis voi tsiisus
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti nuo lakia noudattavat autoilijat ovat vähemmistö. Toivon siis, että kiittämällä saan heidät jatkossakin noudattamaan lakia eli antamaan tietä.
Näin. Ja erityisesti tykkään kiittää niitä jotka antaa lapsen kanssa liikkuvalle selkeästi ja ajoissa tietä - moni hidastaa sen verran että aikuinen tietää että yli ehtisi kipittää, mutta 2-5-vuotiaita lapsiani en aio opettaa hilpaisemaan toiveikkaana lähestyvän auton editse. Tai iskee jarrut pohjaan vasta juuri ennen suojatietä ja pyörittelee silmiään miksei menty jo. Lasten kanssa ei mennä jos auto lähestyy. Palkittu käytös vahvistuu, (hyvin) tietä antavien kiittäminen ei varmasti ainakaan vähennä tieturvallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Kai myös kiitätte joka ilta aviomiestänne siitä, ettei hän raiskannut teitä tänäänkään ja työnantajaanne palkkapäivänä siitä, että palkka on maksettu? Tieliikennelaki velvoittaa autoilijat antamaan tietä jalankulkijalle suojatiellä, se on LAKI eikä mikään erityinen kohteliaisuuden osoitus.
Kävin suuressa maailmassa sellaisessa suurkaupungissa jossa on yhtä paljon ihmisiä kuin koko Suomessa.
Tarttui tapa kiittää autoilijaa ja toin sen Suomeen. Yllättäen aika moni tekee nykyään sitä enkä enää ole ainoa.
Kiitän myös kapulasta kassalla. Tähän mennessä suomalaiset eivät ole oppineet kiittämään kapulan laitosta liukuhihnalle. Ehkä junttipaskat oppivat viellä käyttöstavoille.
Minä olen ehkä ensimmäinen joka toi tuon tavan pieneen Suomeen.
T: Kansainvälinen matkaaja ja populäärikultuurin tutkija
Tuo jalankulkijan kädenheilautus kyllä tuntuu joka kerta niin hyvältä ja antaa elämääni iloa ja hyvää mieltä. Minusta se on hyvä ele ja kohteliaisuus, ihan samalla tavalla, kun joku hymyilee hississä tai julkisissa paikoissa.
Eikä se maksa mitään, eikä se ole keneltäkään pois, mutta kummasti se piristää päivää ja tulee niin hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Siitä tulee komentajamainen olo. Tervehdin autoa samaan tyyliin kuin Hitler alaisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monen autoilijan olette nähneet muuten kiittävän jalankulkijaa, joka odottaa suojatien reunassa eikä lähde tulemaan yli? Siinä olisi oikeasti syytä kiittää, koska silloinhan jalankulkija on niin ystävällinen että antaa autoilijan mennä ensin, eli luopuu oikeuksistaan. Miksi siitä ei kiitetä?
Vastauksia tähän, kiitos. Kiitättekö autoilijat odottamaan jäävää kävelijää? Miksi ette? Eikö se silloin enää olekaan kaunis tapa, joka tuo hyvää mieltä kaikille, niin kuin tässä ketjussa on opittu?
Ulkosuomalaisena heilautan kättäni kiitokseksi. Uskon, että se motivoi autoilijaa pysähtymään myös seuraavalla kerralla. Tosin maassa, jossa asun, suojatietä kunnioitetaan eri tavalla kuin Suomessa, vaikka muuten kaikki onkin ihan päin peetä :) joskus harvoin kun autoilija ei huomaakaan suojatielle tulijaa ajoissa, niin kovasti kyllä myös heilutellaan takaisin anteeksipyynnön merkiksi. Ihan kiva tapa mun mielestä.