Miksi helkkarissa te heilautatte kättä autoilijalle, joka päästää teidät suojatien yli?
Kai myös kiitätte joka ilta aviomiestänne siitä, ettei hän raiskannut teitä tänäänkään ja työnantajaanne palkkapäivänä siitä, että palkka on maksettu? Tieliikennelaki velvoittaa autoilijat antamaan tietä jalankulkijalle suojatiellä, se on LAKI eikä mikään erityinen kohteliaisuuden osoitus.
Kommentit (53)
Jotainhan siinä on tehtävä, ujon ihmisen on niin noloa laahustaa toisen katsellessa ja arvostellessa, jo on v...tu rumalla ämmällä rumat ja nolot kumisaappaat, kun hymyilen ja heilautan kättä, unohtaa hän ainakin että tukkakin oli kananperse vaikka muistaisi kumisaappaat auringonpaisteessa
Asuin lapsuuteni Seinäjoella, joten minulle on edelleenkin hämmästyttävää, että autoilija ei kaasuttele uhkaavasti jalankulkijan ylittäessä tietä liikennevaloissa auton edessä. Saati nyt että joku pysähtyisi.
Jooh, ei pidä antaa mitään erillistä kiitosta lain noudattamisesta. Autoilijoiden ego on muutenkin jo tarpeeksi iso.
Harmittaako, kun sinulle ei heilautella?
Kyllähän me kaupassakin myyjän kanssa kiitellään ihan normaalin ostotapahtuman jälkeen. Kiittääkö myyjä siitä, että sentään maksoin sen sijaan että olisin varastanut? Ja minä saan minulle lakisääteisesti kuuluvan kuitin tehdäkseni sen mukaan talouskirjanpitoni?
Arrgghhh... pahinta tässä avauksessa on, että on oikeasti olemassa ihmisiä jotka keskittyvät omiin oikeuksiinsa yli kaiken eivätkä käsitä ympäristön oleva täynnä mukavia ihmisiä joiden kanssa on helpompi elää laumana kun huomioi muut ja pikku eleillä osoittaa että kuulumme samaan porukkaan.
Minun unelmamaailmassani tuollaiset kuplaihmiset ovat marginaalivähemmistö, ja suurin osa jaksaa hymyillä, tervehtiä, huomioida toiset ja ylipäätään olla ihan normimukavaa porukkaa.
Kuplaihmiset voisi sitten ehkä rajata johonkin syrjäiseen lähiöön huomauttelemaan toisilleen että taloyhtiön sääntöjen mukaan jaadajaada ja valittamaan anonyymisti, miksi jotkut postimerkkiä ostaessaan sanovat kiitos vaikka omia rahoja käytetään.
:)
Vierailija kirjoitti:
Jooh, ei pidä antaa mitään erillistä kiitosta lain noudattamisesta. Autoilijoiden ego on muutenkin jo tarpeeksi iso.
Niin. Mehän ollaan joko autoilijoita tai pyöräilijöitä. Pyöräilijä ei omista autoa tai toisinpäin.
Olen ennen kiittänyt, mutta ehkä lakkaan nyt kiittämästä.
En kiitä koskaan. Joutava tapa. Naurattaa eniten autoilijat, jotka marisevat että "Ei edes kiittänyt kun yli päästin". Niin mistä pitäisi kiittää? Siitä, että noudatit lakia? :D
Itse ottaisin sen loukkauksena jos joskus joku jalankuljan mulkero kiittäisi kun päästän sen suojatien yli. Parempi olla päästämättä, tulee turhaa jarruttelua ja kiihdyttelyä ja jos yhden päästää, niin sieltä yrittää rynniä moni muukin.
Kuinka monen autoilijan olette nähneet muuten kiittävän jalankulkijaa, joka odottaa suojatien reunassa eikä lähde tulemaan yli? Siinä olisi oikeasti syytä kiittää, koska silloinhan jalankulkija on niin ystävällinen että antaa autoilijan mennä ensin, eli luopuu oikeuksistaan. Miksi siitä ei kiitetä?
Vierailija kirjoitti:
Kai myös kiitätte joka ilta aviomiestänne siitä, ettei hän raiskannut teitä tänäänkään ja työnantajaanne palkkapäivänä siitä, että palkka on maksettu? Tieliikennelaki velvoittaa autoilijat antamaan tietä jalankulkijalle suojatiellä, se on LAKI eikä mikään erityinen kohteliaisuuden osoitus.
Vittuilakseni heilutan.
öööö... no koska käytöstavat. Kai kuitenkin sanot kiitos, ole hyvä, tervehdit, kysyt kuulumisia, pidät ovea auki perässä tulevalle yms...? Vai eikö sinulle AP opetettu mitään kotona?
Isot on ongelmat Sun elamassa.....loysaa vahan pipoa!
Minä heilautan kättä kiitokseksi kuskille, joka on pysähtynyt suojatien eteen. Yleensä saan kuskilta vastaukseksi hymyn ja kädenheilautuksen.
Ihmisellä asiat ovat pielessä, jos kiittäminenkin ärsyttää niin, että oikein pitää ketju aloitaa.
Olisi hauska tietää, millainen ihminen olet!
Vierailija kirjoitti:
Kiittääkö alanuolettajat siis tosiaan autolla ajaessaankin jokaista ystävällisesti punaisissa valoissa odottavaa? Ihan vaan koska "kiittäminen on kiva tapa", ja "ei maailmassa ole liikaa kohteliaisuutta"? Oikeasti?
Sinunkaltaistesi aasien takia kävelijät heilauttavat kättä kiitokseksi, etten yrittänyt teilata heitä suojatiellä. Se taitaa olla viesti jonkintyyppisestä liikennekulttuurista. Juuri te aiheutatte sen, että jalankulkija on aina huojentunut, kun ei jäänytkään alle.
Mä heilautan silloin, kun olen fillarilla pyörätienjatkeella, ja autoilija luopuu etuajo-oikeudestaan. En heilauta, jos käytän jalan tai fillarilla etuajo- tai etukävelyoikeuttani. :)
Vierailija kirjoitti:
Mulle on monesti heilautettu kättä kiitokseksi. Hyvä mieli molemmille.
😃.. , 😄,, .😉
Kiittääkö alanuolettajat siis tosiaan autolla ajaessaankin jokaista ystävällisesti punaisissa valoissa odottavaa? Ihan vaan koska "kiittäminen on kiva tapa", ja "ei maailmassa ole liikaa kohteliaisuutta"? Oikeasti?