Missä tienaa yli 3000 €? Lukiolainen kyselee
Tuossa yhdessä toisessa ketjussa joku kertoi asiantuntijatyöstä, jossa palkka oli kuusi tonnia.
Kysymys: mistä työstä saa palkkaa 6 000 €/kk? Tai edes 4 000? Mitä tuollainen asiantuntijatyö on? Voisivatko yli kolme tonnia tienaavat paljastaa vaikkapa ammattinimikkeensä?
En tiedä ketään, joka tienaisi yli 3 000 euroa ja mietin, mihin korkeakouluun hakisin.
Lääkärit tienaavat hyvin, sen tiedän mutta itselleni se ei ole sopiva vaihtoehto. Raha ei ole minulle kaikkein tärkein mutta olisi kiva tulla toimeen mukavasti.
T:Lukiolainen
Kommentit (81)
Varastolla pääsin yli 3000e/kk ansioihin kun painoin hommia hullunlailla. Työ ei todellakaan ole mielekästä, on hyvin fyysistä ja raskasta MUTTA toisaalta palkan puolesta aika palkitsevaa kun ei edes ollut mitään koulutusta.
Nykyään opiskelen täysin toista alaa :)
Panostaja ja ei tarvii käydä kuin 3 kk kurssi. Ei tarvii olla etes lukiota alla.
Oikeustieteellinen koulutus on siitä hyvä, että voit suuntautua omaa mielenkiintoasi kohti opiskeluaikaisten työpaikkojen kautta. Osa-aika/kesätöissä näet käytännössä, millaista työ on. Ainakin Helsingissä on paljon oikkarityöpaikkoja asianajotoimistoissa, yrityksissä ja julkisella sektorilla. Olen itse myös sukuni ainoa yliopistosta valmistunut, joten ymmärrän, ettei ole helppo miettiä, mitä se konkreettinen työ voisi olla. Itse aikanaan ehkä hieman naiivisti lainasin pokkana eri oikeudenalojen kirjoja kaupungin kirjastosta, vaikuttivat mielenkiintoisilta, hain opiskelemaan ja pääsinkin. Palkkani on valmistumisen jälkeen 3 vuodessa (sisältäen kaksi lasta) noussut 3500 eurosta nykyiseen 4500 euroon.
Ensihoitaja (vuorotyössä)
Sairaanhoitaja (vuorotyössä)
Kätilö (vuorotyössä)
Kauppatieteiden maisteri
Juristi
Lääkäri
Ravintoterapeutti (?)
Varastotyöntekijä (vuorotyössä+ylitöissä)
Opettaja, etenkin äidinkielen opettaja
Rehtori
Sähköasentaja (amistutkinto!!)
Kansanedustaja (tienaa vähän enemmänkin heh heh..)
Psykologi
Puheterapeutti
Vierailija kirjoitti:
Itse vastavalmistuneena insinöörinä tienaan 3000e/kk. Helppoja hommiakin kaiken lisäksi.
Tienaatko nykyään jo enemmän? Aika pieni palkka insinöörille.
Amerikassa burgerinpaistajakin tienaa yli 3k
Vierailija kirjoitti:
Kätilö (vuorotyössä)
Kauppatieteiden maisteri
Juristi
Lääkäri
Ravintoterapeutti (?)
Rehtori
Psykologi
Puheterapeutti
Sosionomi
Sosiaalityöntekijä
Koulukuraattori
Kauppatieteiden maisteri tutkinonimike eikä sen suorittamalla automaattisesti tienaa yli 3000 euroa. Nykyään on työttömänäkim.kauppatieteiden maistereita.
Millaisista asioista olet itse kiinnostunut? Mitkä kouluaineet ovat mieleisimpiä?
Monissa töissä tienataan yli 3000 euroa kuussa. Jotta voisi sopivaa alaa miettiä tarkemmin, pitäisi tietää, millaiset asiat kiinnostavat sinua.
Hanki kaupallinen koulutus, tuotantotalous, kauppis, jolloin voit valita eri työpaikoista ja myös vaihtaa työpaikkaa helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kätilö (vuorotyössä)
Kauppatieteiden maisteri
Juristi
Lääkäri
Ravintoterapeutti (?)
Rehtori
Psykologi
PuheterapeuttiSosionomi
Sosiaalityöntekijä
KoulukuraattoriKauppatieteiden maisteri tutkinonimike eikä sen suorittamalla automaattisesti tienaa yli 3000 euroa. Nykyään on työttömänäkim.kauppatieteiden maistereita.
Sosionomeilla on kyllä heikko palkka, ellei sitten tee vuorotyötä, jolloin ne vuorolisät nostavat kokonaispalkkaa vähän. Silti kyseessä on matalapalkka-ala.
Olen kehitystehtävissä. Palkka 6300 €/kk + vuosibonukset. vuodesta riippuen siis sellainen 80 000-100 000 €/vuosipalkka.
Kauppakorkeassa opiskelin laskentatoimea.
Alan töitä tehnyt kesäisin/koulun ohella toisesta opiskeluvuodesta lähtien. Aloittaessa palkka oli avustavissa tehtävissä 1600e.
Nyt toimin asiantuntijana. Palkka 4200e ja ikää on 29v.
Mä olen huomannut mainoksia, joissa haetaan sairaanhoitajia, palkka 3800e. En tiedä tuleeko tohon päälle vielä ilta- ja pyhälisät. Muutenkin tuntuu, että heille maksetaan kaikenlaisia muitakin lisiä. Ihan hyvä, eikä sitä ikuista valitusta liian pienistä palkoista enää juurikaan kuulu. Tajuavat olla hiljaa tästä.
Tuo varastotyö varmaan riippuu minkä tessin mukaan ne maksaa. Ainakin kaupan alan TES on surkea. Hetken olin niissä hommissa ja sain jotain kympin tunti. Maksettiin alimman mukaan, vaikka on logistiikan tutkinto ja kuljetusalalta yli 10 vuoden kokemus. Mutta eihän se kaupan alalla auta.
Asiantuntija-aloilla korvaus tulee vastuun lisäksi osin siitä, että käytännössä työ vaatii jatkuvaa koulutusta. Työtehtävät ovat usein aika itsenäisiä, usein työajat liukuvat, mutta toisaalta myös raja työn ja vapaan välillä on vaikeampi pitää. Tyypillisesti kukaan ei tee töitäsi, jos olet vaikka sairaana.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kriittisistäkin kommenteista. Uskon, että minulla olisi mahdollisuuksia päästä oikeustieteelliseen (tosin en tiedä onko se mitä haluan). Olen hyvä opettelemaan ja sisäistämään laajojakin kokonaisuuksia ja koulumenestykseni on erinomainen. Kirjoituksista odotan enimmäkseen L- ja E-arvosanoja, paitsi pitkästä matikasta tullee joku huonompi.
Se, että pidän sekä open ja juristin ammatteja mahdollisina kertoo varmasti siitä, etten tunne eri ammatteja kovin hyvin enkä tiedä, mihin sovellun parhaiten. Olisipa jotain tilaisuuksia päästä juttelemaan eri alojen korkeakoulutettujen kanssa. On vaikea nähdä itseään korkeakoulutusta vaativassa työssä kun sellaiseen ei ole paljoa ollut kosketusta.
Ap
Haepa Youtubesta esim. "opettajan/juristin ammatti/työ". Löytyy ammattilaisten haastatteluja. Itse kerran katsoin esim. "lentäjän työviikko" -videon ym. vastaavia ammattikuvauksia, oli mielenkiintoisia :) samanlaisia löytyy siitä, millaista on opiskella oikeustieteellisessä yms.
Kannattaa ennemmin miettiä, mitä haluat elämässäsi tehdä. Töissä ehtii olemaan niin pitkän ajan, että sellaisen työn tekeminen, jossa ei viihdy on hyvin ikävää. Se ei ole pelkästään siitä koulutuksesta kiinni. Esimerkiksi ihmisten kanssa pääsee/joutuu tekemään hommia usealla alalla. Sitten voi miettiä, millaisessa hommassa olisi hyvä. Näiden päälle voi sitten miettiä sitä, että kuinka paljon on sen rahan perään. Eli vaativatko sinun elämäsi unelmien saavuttaminen sitä, että sinulla on hyvä palkka.
Lääkärin jo itse poissuljit. Jos haluaa asialliille palkoille, niin IT-alaa esimerkiksi voi miettiä. Tulevaisuus näyttää siltä, että töitä tekijöille on. Palkat asialliset, kun uralla etenee. Tai ei edes välttämättä tarvitse edetä mihinkään esimiesrooliin, kun kokemusta ja osaamista kertyy, niin kompensaatio voi olla keskipalkkaan verrattuna hyvä.
Olen Sosionomi ja peruspalkkani täysillä ikälisillä on nyt 3100€ kuukaudessa. Nuorten parissa teen töitä. Päivääkään en ole valmistumisen (2007) jälkeen ollut työttömänä.
CNC koneistajana saan 3200€/kk vuorolisineen, kaksivuoro työ, työkokemusta 17v.
Pienessä kaupungissa isohko firma.
Minä saan sairaanhoitajana reilu 2900e/kk