Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ahmimishäiriöinen jojo-laihduttaja ja päätin kokeilla lautasmallin/suositusten mukaista syömistä - seuraukset olivat yllättäviä

Vierailija
01.10.2016 |

No eivät oikeasti yllättäneet, koska kyllähän kaikki tietävät asian mutta se on niin helppo sivuuttaa ja rynnätä milloin minkäkin dieettivillityksen perässä etsimässä nopeita ratkaisuja.

"Lautasmallilla" ja suosituksilla viittaan tosin mukailtuun versioon, eli käytän normaalirasvaisia maitotuotteita sekä lihaa, mutta syön reilusti kasviksia ja kasvisruokaa, täysjyvätuotteita, perunaa jne. "normaalia ruokaa". En välttele myöskään kastikkeita, salaatinkastiketta, pähkinöitä tai sokeria.
Ruokaa syön 5krt päivässä, eli aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Herkutella saan jos olen syönyt ruoan ensin. En rajoita oikeastaan kuin kaikkein vaaleinta höttöleipää ja -pullaa, mutta kaikkea muuta saan syödä. Ateriat koostan lautasmallin mukaisesti ja syön leipääkin ruoan kanssa. Ihan perussettiä.

Mutta mutta. Mulle tämä on ihmeellistä. Olen ollut milloin karppidieetillä, paleolla, jutalla, gluteenittomalla, kaalikeittodieetillä, fodmapilla, vähäkalorisella, nutriletilla, runsasproteiinisellamaidottomallaviljattomallasokerittomallamauttomallakaikettomalla ruokavaliolla.

En ole syönyt leipää, juonut maitoa tai syönyt kahvin kanssa leivonnaista vuosiin ilman syyllisyydessä rypemistä ja "repsahtamisen" surkuttelua. En ole voinut nauttia pitsasta tai hampparista niinä kymmeninä kertoina, kun olen niitä päätynyt epäonnistuneen dieetin seurauksena ahmimaan.
Ei liene yllättävää, että olen kehittänyt itselleni ahmimishäiriön tänä aikana, ja viimeisten vuosien aikana olen mennyt syömisen kanssa niin pahaan jamaan, että painoni on lähtenyt hurjaan nousuun.

No, sitten niihin SEURAUKSIIN. Pelkäsin siis lihovani, turpoavani, väsyväni, alkavani kärsiä hillittömistä vatsavaivoista, ihoni räjähtävän kukkimaan, sairastuvani samantien diabetekseen ja kilpirauhasen vajaatoimintaan (kaikki oireita, jotka dieettipiirit liittävät normaaliin ruokavalioon).
Puhumattakaan niistä ruokahimoista, joita hiilaripitoinen ruoka minulle aiheuttaisi. Tai herkkujen mättämisestä, kun saisin niihin luvan vuosien kieltämisen jälkeen.

Mutta näin kävi:

- Olen saanut syömisen hallintaani. En ahmi laisinkaan. Annoskoot ovat normalisoituneet ja tulen täyteen normaalista ruokamäärästä. Nälkä kyllä tulee nopeammin, mutta toisaalta se myös poistuu helpommin eikä ahmimista edeltänyttä nälkäahdistusta tulee enää laisinkaan.

- Olen syönyt hyvin kohtuullisia määriä herkkuja, ainoastaan jos olen ollut nälkäinen niin kohtuudessa pysyminen on ollut vaikeaa. Muuten "stoppi" tulee hyvin nopeasti ja esim. pari palaa suklaata riittää hyvin.
- Olen pysynyt päivät virkeänä ja nukkunut yöni hyvin.

- Painonnousu on pysähtynyt.

- Olen alkanut hiljalleen taas tunnistaa, milloin olen syönyt riittävästi - tämän seurauksena voisin jopa uskaltaa toivoa, että painoni voisi jopa hieman tippua tulevaisuudessa.

- Ihoni on pysynyt siistinä ja vatsa toiminut normaalisti, jopa paremmin kuin aiemmin (ei ole ollut jatkuvasti, no, löysällä kuten kaiken maailman fitness-paleo-hömpänpömppä-dieeteillä on käynyt).

- Olen ollut sanoinkuvaamattoman onnellinen siitä, että saan taas syödä - usein, ja kaikkea. Ja olen ollut helpottunut. Henkinen muutos on ollut suuri.

- Lisäksi olen lakannut miettimästä syömistä jatkuvasti, vaikka pyrin ne toki etukäteen jotenkin suunnittelemaan. Syöminen alkaa hiljalleen olla taas vain osa elämää - toki nautinnollista, mutta ei kaiken keskipiste.

Ajatuksia, kokemuksia?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravitsemussuositukset eivät ole vähärasvaiset. Päivittäisestä energiasta 25-40 % tulisi niiden mukaan saada rasvasta, ei kuulosta hirveän vähäiseltä? Toki rasvan laatuun on niissä kiinnitetty huomiota ja vähintään 2/3 rasvasta olisi hyvä saada öljyistä, pähkinöistä ym. tyydyttymättömän rasvan lähteistä. 

Tästä ei kannata vääntää, sillä asiasta löytyy mustaa valkoisella niille, joilla on halua perustaa mielipiteensä faktaan mutun sijasta.

Et ole ilmeisesti tutustunut suosituksiin. Niissä nimenomaan suositellaan vähärasvaisuutta.

Vierailija
42/57 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nillittäjät ja ilonpilaajat taas liikenteessä.

Miksi ap valehtelee?  Ihan ok, että on löytänyt sopivan ruokatavan, mutta ei sen tarvitse mainostaa sitä suositusruuaksi, kun se ei ole sitä.

Ap:han kertoo itse aloituksessa, miten ruokavalio poikkeaa suosituksista. Mitä valehtelua se on? Taitaa palstan karppaususkovaisilla olla herneet nenässä kun näin nillitetään asian vierestä.

P.S. Viralliset suositukset korostavat nykyään myös rasvan merkitystä osana terveellistä ruokavaliota, mutta kehottaa suosimaan pehmeitä rasvoja. Eli ap poikkeaa suosituksista eläinperäisen rasvan verran. Ooämvitungee.

Otsikko kertoo ihan muuta. Suositukset kehottavat syömään vähärasvaisesti, ap syö normaalirasvaisesti. Rasvan laadusta ei ollut mitään puhetta.

Täällähän luetaan aloitusta kuin Piru Raamattua. Ikävää, että ihmisten ymmärrys ahmimishäiriöstä ja laihdutuskierteestä on näin heikolla tolalla, että tartutaan johonkin voinappiin tai sikanautajauhelihaan eikä haluta nähdä kokonaiskuvaa. Vai onko tässä joku karppihihhuleiden voiagenda taas takana?

Luetun ymmärtämisestä ja ap:n maininta rasvoista kahdella eri tavalla oli pointtina. Ei mikään muu. Eikä ap ole edes oikaissut asiaa.

Mitä sitten? Miten se vaikuttaa mihinkään? Minä ainakin olen iloinen ap:n puolesta. Suositukset tosiaan kehottavat käyttämään rasvattomia maitotuotteita, ja ap kertoi käyttävänsä normaalirasvaisia. Mitä sitten?

Sitä sitten, että ei pidä hehkuttaa suositusruokaa, jos ei syö suositusten mukaan. Minäkin olen iloinen ap:n puolesta, puutuin vain valehteluun, en muuhun.

Vau, karppaajat on todella perseestä vielä vuonna 2016 :--DD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravitsemussuositukset eivät ole vähärasvaiset. Päivittäisestä energiasta 25-40 % tulisi niiden mukaan saada rasvasta, ei kuulosta hirveän vähäiseltä? Toki rasvan laatuun on niissä kiinnitetty huomiota ja vähintään 2/3 rasvasta olisi hyvä saada öljyistä, pähkinöistä ym. tyydyttymättömän rasvan lähteistä. 

Tästä ei kannata vääntää, sillä asiasta löytyy mustaa valkoisella niille, joilla on halua perustaa mielipiteensä faktaan mutun sijasta.

Et ole ilmeisesti tutustunut suosituksiin. Niissä nimenomaan suositellaan vähärasvaisuutta.

Luku on peräisin Ravitsemussuositukset 2014 -julkaisusta. Sen voi ladata täältä: http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/ravitsemussuositukset/

Rasvojen päivittäinen suositus on 25-40% päivittäisestä energiasta.

Tutustu ihan itse niihin suosituksiin.

Vierailija
44/57 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nillittäjät ja ilonpilaajat taas liikenteessä.

Miksi ap valehtelee?  Ihan ok, että on löytänyt sopivan ruokatavan, mutta ei sen tarvitse mainostaa sitä suositusruuaksi, kun se ei ole sitä.

Ap:han kertoo itse aloituksessa, miten ruokavalio poikkeaa suosituksista. Mitä valehtelua se on? Taitaa palstan karppaususkovaisilla olla herneet nenässä kun näin nillitetään asian vierestä.

P.S. Viralliset suositukset korostavat nykyään myös rasvan merkitystä osana terveellistä ruokavaliota, mutta kehottaa suosimaan pehmeitä rasvoja. Eli ap poikkeaa suosituksista eläinperäisen rasvan verran. Ooämvitungee.

Otsikko kertoo ihan muuta. Suositukset kehottavat syömään vähärasvaisesti, ap syö normaalirasvaisesti. Rasvan laadusta ei ollut mitään puhetta.

Täällähän luetaan aloitusta kuin Piru Raamattua. Ikävää, että ihmisten ymmärrys ahmimishäiriöstä ja laihdutuskierteestä on näin heikolla tolalla, että tartutaan johonkin voinappiin tai sikanautajauhelihaan eikä haluta nähdä kokonaiskuvaa. Vai onko tässä joku karppihihhuleiden voiagenda taas takana?

Luetun ymmärtämisestä ja ap:n maininta rasvoista kahdella eri tavalla oli pointtina. Ei mikään muu. Eikä ap ole edes oikaissut asiaa.

Mitä sitten? Miten se vaikuttaa mihinkään? Minä ainakin olen iloinen ap:n puolesta. Suositukset tosiaan kehottavat käyttämään rasvattomia maitotuotteita, ja ap kertoi käyttävänsä normaalirasvaisia. Mitä sitten?

Sitä sitten, että ei pidä hehkuttaa suositusruokaa, jos ei syö suositusten mukaan. Minäkin olen iloinen ap:n puolesta, puutuin vain valehteluun, en muuhun.

Vau, karppaajat on todella perseestä vielä vuonna 2016 :--DD

Mistä moinen kommentti? Eihän tämä ketju edes käsittele karppaamista. Kyllä on heikolla mallilla mammojen lukutaito ja luetun ymmärtäminen :D

Vierailija
45/57 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luku on peräisin Ravitsemussuositukset 2014 -julkaisusta. Sen voi ladata täältä: http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/ravitsemussuositukset/

Siellä mainitaan vähärasvaisuus.

Vierailija
46/57 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä jollakin nyt ottaa koville, että joku kehtasikin mennä kehumaan lautasmallia.

Vierailija
47/57 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä:

Hyvä on, en syö suositusten mukaisesti. Käytän kevytmaitoa ja ruoanlaitossa voita tai kermaa - kohtuudella, en läträä. Voitaisiinko jatkaa keskustelua itse aiheesta? Olen nyt tutustunut Patrik Borgin kirjoituksiin ahmimishäiriön hoidosta ja huomannut, että olen tosiaan noudattanut hänen ohjeitaan ihan omin päin.

Vierailija
48/57 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, maitotuotteiden kohdalla. Ja kehotetaan suosimaan kasvirasvoja, pl. kookosöljy. Mutta koko ruokavalion kohdalla ei puhuta vähärasvaisuudesta missään kohdassa. Lisäksi esim. tuo 40% päivittäisenergiasta ei ole millään laskutavalla VÄHÄrasvainen suositus.

Mutta minkäs teet, kun karpaajalla ei järki leikkaa, ja lahkolaisen maailmankuvaan ei faktat mahdu.

Vierailija
49/57 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä jollakin nyt ottaa koville, että joku kehtasikin mennä kehumaan lautasmallia.

Ei lautasmallissa vikaa ole, vaan ap:n sanomisissa.

Vierailija
50/57 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, maitotuotteiden kohdalla. Ja kehotetaan suosimaan kasvirasvoja, pl. kookosöljy. Mutta koko ruokavalion kohdalla ei puhuta vähärasvaisuudesta missään kohdassa. Lisäksi esim. tuo 40% päivittäisenergiasta ei ole millään laskutavalla VÄHÄrasvainen suositus.

Mutta minkäs teet, kun karpaajalla ei järki leikkaa, ja lahkolaisen maailmankuvaan ei faktat mahdu.

Avaa oma ketju karppaamisesta, jos siitä haluat keskustella. Älä tunge sitä tähän ketjuun.

Vierailija
51/57 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä:

Hyvä on, en syö suositusten mukaisesti. Käytän kevytmaitoa ja ruoanlaitossa voita tai kermaa - kohtuudella, en läträä. Voitaisiinko jatkaa keskustelua itse aiheesta? Olen nyt tutustunut Patrik Borgin kirjoituksiin ahmimishäiriön hoidosta ja huomannut, että olen tosiaan noudattanut hänen ohjeitaan ihan omin päin.

Hyvä, että olet saanut syömisesi kuntoon, varmaankin on ollut kovan työn takana. Älä silti puhu väärää totuutta.

Vierailija
52/57 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä:

Hyvä, että olet saanut syömisesi kuntoon, varmaankin on ollut kovan työn takana. Älä silti puhu väärää totuutta.

Aika dramaattista. Jatketaan vielä vähän:

"Minä olen Antti Heikkilä, sinun Jumalasi. Sinulla ei tule oleman muita jumalia. Älä lausu väärää todistusta virallisista ravitsemussuosituksista äläkä missään nimessä myönnä niissä olevan mitään hyvää. Penka Puskaa, Mikael Fogelholmia, THL:ää ja Valtion Ravitsemusneuvottelukuntaa tulee sinun vihattavan aina ja iänkaikkisesti. Voi olkoon ehtoollisleipäsi ja kerma -viinisi."

Vierailija
53/57 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaa oma ketju karppaamisesta, jos siitä haluat keskustella. Älä tunge sitä tähän ketjuun.

Ja näin hävisit väittelyn kun virallisten suositusten mukaiset faktat lyötiin tiskiin. BURN.

Vierailija
54/57 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja näin hävisit väittelyn kun virallisten suositusten mukaiset faktat lyötiin tiskiin. BURN.

Ei tässä mitään voittajia ja häviäjiä ole. Onhan se tosiaan fakta, että virallisissa suosituksissa kehotetaan vähärasvaisuuteen.

Vierailija
55/57 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsin tämän keskustelun koska halusin lukea muiden kokemuksia ahmimishäiriöstä. Näköjään tää on mennyt ihan ihmeelliseksi jankkaamiseksi. Musta on tosi ikävää että hyvät aloitukset pilataan.

Olen nro 9 jolla on siis vaikeuksia sokerin kanssa. Kun syön hiilaripitoista ruokaa mulle iskee outo "ei millään mitään väliä" fiilis ja haluisin syödä kaikkea sokeripitoista. Mua ihmetyttää että mulle mikään määrä sokeria ei ole liikaa. Esim päivän aikana voisin ihan hyvin syödä kilon suklaata jos sallisin sen itselleni. Olen miettinyt paljon miten tää on mahdollista.

Juuri nyt on taas totaalilakko sokerista meneillään.

Vierailija
56/57 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsin tämän keskustelun koska halusin lukea muiden kokemuksia ahmimishäiriöstä. Näköjään tää on mennyt ihan ihmeelliseksi jankkaamiseksi. Musta on tosi ikävää että hyvät aloitukset pilataan.

Olen nro 9 jolla on siis vaikeuksia sokerin kanssa. Kun syön hiilaripitoista ruokaa mulle iskee outo "ei millään mitään väliä" fiilis ja haluisin syödä kaikkea sokeripitoista. Mua ihmetyttää että mulle mikään määrä sokeria ei ole liikaa. Esim päivän aikana voisin ihan hyvin syödä kilon suklaata jos sallisin sen itselleni. Olen miettinyt paljon miten tää on mahdollista.

Juuri nyt on taas totaalilakko sokerista meneillään.

Sullapa on hankala tilanne. Itse olen enemmän kaikenlaisen roska- ja mättöruoan perään, vaikka makeakin maistuu. Ootko koskaan kokeillut syödä tavallista ruokaa sallien ja hyvillä mielin useamman kuukauden ajan? Vaikea kuvitella, että se suklaakilo mahtuisi enää kuvioihin päivittäin! Mulla ongelma kumpuaa juuri normaaliruoan rajoittamisesta, minkä seurauksena tulee sitten tuota ahmimista ja loputonta nälkää. AP

Vierailija
57/57 |
02.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän