Mitä perisuomalaista asiaa inhoat?
Tuli tosta lapset eivät ole saunoneet-ketjusta mieleen. Itse olen jostain syystä aina inhonnut saunomista, tulee hengenahdistus ja alkaa pyörryttää. Mulla on vielä niin matala verenpaine, niin saunasta tullessa meinaan aina pyörtyä. En ole koskaan ymmärtänyt sen hikoilemisen ja ähkimisen ideaa.
Älkää nyt kivittäkö. :D
Mites teillä, inhoatteko jotain supisuomalaista asiaa?
Kommentit (86)
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli tosta lapset eivät ole saunoneet-ketjusta mieleen. Itse olen jostain syystä aina inhonnut saunomista, tulee hengenahdistus ja alkaa pyörryttää. Mulla on vielä niin matala verenpaine, niin saunasta tullessa meinaan aina pyörtyä. En ole koskaan ymmärtänyt sen hikoilemisen ja ähkimisen ideaa.
Älkää nyt kivittäkö. :D
Mites teillä, inhoatteko jotain supisuomalaista asiaa?En minäkään saunomisesta hirveästi pidä, mutta en sitä inhoakaan. Sinulle saunominen ei ilmiselvästi sovi (verenpaine yms.), joten älä sauno! Mökillä, jossa saunotaan paljon, käyn muiden käytyä, peseydyn lämpimässä saunassa lämpimällä vedellä (meillä kantovesi), käyn uimassa ja siinä se. Ei ongelma kenellekään.
Usko tai älä, mutta Suomessa on oikeasti ihmisiä, joille muiden saunavastaisuus ON ongelma. Omat appivanhempani ihmettelevät joka ikinen kerta miksi en halua, joka päivä saunoa heillä. Turha selittää mistään matalasta verenpaineesta tai muistakaan vaivoista, kun saunaan nyt vain kuuluu mennä.
Minä rakastan suomalaisuutta. Ainoa, mikä ottaa päähän, on toi ikuinen oman maan vähättely ja se liturgia, että ulkomailla kaikki olis jotenkin parempaa. Joku asia voi ollakin paremmin jossain, mutta että kaikki ...?
Me pystytään täällä jopa ihannoimaan ihan kertakaikkiaan paskakulttuureja, vailla mitään kritiikkiä. Kunhan vaan on vierasmaalaista.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on haukkumisen kulttuuri vahva. On paljon ihmisiä, jotka käyttävät energiaansa negatiivisiin kommentteihin. Tällaista ei ulkomailla juuri ole. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ihmiset pikemminkin kannustavat toisia ihmisiä menestymään, eivät lyttää heitä maan rakoon. Täällä nettitrollit kirjoittavat taukoamatta negaa ihmisestä kuin ihmisestä.
Twitter ja Youtube on ainakin pullollaan haukkuvia trolleja.
Mykkää toljotusta. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun saa sitä ja vain sitä vastaukseksi esimerkiksi kysymykseen "Oletteko jonossa?". Olen itse introvertti, mutta saan sentään suuni auki jopa tuntemattomien kanssa.
Holhous! Etenkin alkoholin suhteen; pieni prosentti joka ei osaa käyttää alkoholia oikein niin kaikkia loppuja rankaistaan sillä.
Saunakulttuuri; joka hiton illanvietossa pitäisi päästä saunomaan! Ei minua kiinnosta esimerkiksi työpaikan illanvietossa esimiesteni ja kollegoideni kanssa yhdessä hillua alasti peseytymässä ja saunomassa. Ja sen jälkeen pitäisi vielä laittautua uudelleen kun jatketaan baariin tmv.
Kursailu.
Se että kiinnostaa niin paljon mitä muut meistä ajattelee.
Oman itsensä vähättely.
"Maitojunalla kotiin"-ajattelu ja muiden lyttäys.
Liikaa muiden asioihin puuttuminen, tosiaan ollaan valmiita maksamaan kymppi ettei naapuri saa vitosta.
Raha-asioista ei puhuta mutta kieli pitkällä odotetaan verotietojen julkaisua.
Ja nyt kun joku sanoi, niin tuo itsenäisyyspäivän viettotapa.
"Silloin kun minä olin nuori hiihdettiin pimeässä viiskytä kilsaa kouluun kolmenkymmenen asteen pakkasessa"-ajattelu.
Muu Suomi vs. Pk-seutu asettelu ja etenkin se helsinkiläisten dissaus.
Sosiaalitukien (ja holhouksen) mahdollistama mentaliteetti, ettei tarvitse ottaa itse ollenkaan vastuuta omasta elämästään.
Huolestuttavan pitkä lista tuli ja varmasti jotain unohtui.
En varmaan uskalla edes kokeilla pystynkö saamaan vähintään yhtä monta positiivista asiaa - epäilen.
Kateus. Naapuri maksaa 50 euroa siitä ettei hänen naapurinsa saa 100 euroa. Tuo lause tiivistää aika hyvin suomalaisen luonteen. Sitten ihmetellään miksi Suomessa kukaan ei uskalla yrittää, ensin lytätään maahan ettei halua edes yrittää ja jos pahimmassa tapauksessa menee menestymään, voi sitä kuran määrään, mikä lähtee liikkeelle.
Toinen mitä en voi sietää on keitetyt pierunat :D Siis niitä pitää olla joka ruuan kanssa. Aina keitetään perunoita, kaikkialla ja kaiken kanssa. Ehkä tylsintä ikinä. Kun muutin omilleni on yhden käden sormilla laskettavissa ne kerrat kun olen Perunoita keitelly. Joillekkin ne perunat on vähintääkin pyhää ellei pyhänkin yläpuolella.
Kaiken maailman typerien sääntöjen ja määräysten tinkimätön noudattaminen ärsyttää.
Ravintolakulttuurin puuttuminen (pikkuhiljaa paranee.)
Yhteiskunnan holhous, varsinkin alkoholin ja nopeusrajoitusten suhteen.
Kateus, tunteiden panttaaminen ja peittely, alkoholin väärinkäyttö, lasten itsenäistäminen liian varhain, sekä liiallinen ankaruuden ja sisun vaatiminen lähimmäisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Kateus. Naapuri maksaa 50 euroa siitä ettei hänen naapurinsa saa 100 euroa. Tuo lause tiivistää aika hyvin suomalaisen luonteen. Sitten ihmetellään miksi Suomessa kukaan ei uskalla yrittää, ensin lytätään maahan ettei halua edes yrittää ja jos pahimmassa tapauksessa menee menestymään, voi sitä kuran määrään, mikä lähtee liikkeelle.
Toinen mitä en voi sietää on keitetyt pierunat :D Siis niitä pitää olla joka ruuan kanssa. Aina keitetään perunoita, kaikkialla ja kaiken kanssa. Ehkä tylsintä ikinä. Kun muutin omilleni on yhden käden sormilla laskettavissa ne kerrat kun olen Perunoita keitelly. Joillekkin ne perunat on vähintääkin pyhää ellei pyhänkin yläpuolella.
Kerro lisää keitetyistä pierunoista. Kiinnostaa, vaikka en tykkää niistä edes raakana.
Vierailija kirjoitti:
Kateus. Naapuri maksaa 50 euroa siitä ettei hänen naapurinsa saa 100 euroa.
Tämä väite suomalaisuudesta jaksaa huvittaa, koska tätä on ihan oikeasti juuri tuollaisella asetelmalla tutkittu ympäri maailmaa (ei tosin Suomessa) ja aina keskimäärin sama lopputulos.
"Silloin kun minä olin nuori hiihdettiin pimeässä viiskytä kilsaa kouluun kolmenkymmenen asteen pakkasessa"-ajattelu.
Toi on kyllä täysin yleismaailmallista. Et oo tainnut nähdä sitä Monty Pythonin jaksoa, missä ne yritti ylittää toisensa, että kenellä oli kurjin lapsuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro lisää keitetyistä pierunoista. Kiinnostaa, vaikka en tykkää niistä edes raakana.
Mitäpä jos sinä kertoisit itsestäsi. Monta ketjua luet läpi vaan löytääksesi pienen kirjoitusvirheen jolle sitten ilkut.
Tajuatko edes miten säälittävä olet? Kiusattiinko sinua pienenä ja nyt pyrit antamaan takaisin vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Holhous! Etenkin alkoholin suhteen; pieni prosentti joka ei osaa käyttää alkoholia oikein niin kaikkia loppuja rankaistaan sillä.
Saunakulttuuri; joka hiton illanvietossa pitäisi päästä saunomaan! Ei minua kiinnosta esimerkiksi työpaikan illanvietossa esimiesteni ja kollegoideni kanssa yhdessä hillua alasti peseytymässä ja saunomassa. Ja sen jälkeen pitäisi vielä laittautua uudelleen kun jatketaan baariin tmv.
Kursailu.
Se että kiinnostaa niin paljon mitä muut meistä ajattelee.
Oman itsensä vähättely.
"Maitojunalla kotiin"-ajattelu ja muiden lyttäys.
Liikaa muiden asioihin puuttuminen, tosiaan ollaan valmiita maksamaan kymppi ettei naapuri saa vitosta.
Raha-asioista ei puhuta mutta kieli pitkällä odotetaan verotietojen julkaisua.
Ja nyt kun joku sanoi, niin tuo itsenäisyyspäivän viettotapa.
Muu Suomi vs. Pk-seutu asettelu ja etenkin se helsinkiläisten dissaus.
Sosiaalitukien (ja holhouksen) mahdollistama mentaliteetti, ettei tarvitse ottaa itse ollenkaan vastuuta omasta elämästään.Huolestuttavan pitkä lista tuli ja varmasti jotain unohtui.
En varmaan uskalla edes kokeilla pystynkö saamaan vähintään yhtä monta positiivista asiaa - epäilen.
Toi helsinkiläisten dissaus voi yhtä hyvin olla ihailua. Olin kerran työpaikassa, jossa meillä oli aivan ihana pomo, huumorintajuinen ja hyvä hommassaan. Kukaan ei koskaan sanonut sille, että sä oot sitten ihana, vaan kaikki leukaili jotain muka arvostelua, leikkimielellä, mutta kuitenkin.
Samoja täällä - kateus, lapset pakotetaan itsenäisiksi liian varhain ja lisäksi suomalaisten armottomuus lähimmäisiä/heidän heikkouksiaan kohtaan. Esimerkki: Italiassa vanhat papparaiset ottavat kahvin kanssa miestä väkevämpää - kerran eräs seniori alkoi humaltua ja hänen vaimonsa sekä tyttärensä taluttivat hänet hienotunteisesti kotiin. Täällä vaimo olisi motkottanut/läksyttänyt niin maan perusteellisesti. Ihmisten heikkouksia tai erilaisuutta ei hyväksytä, liekö luterilaista perua tuo armottomuus muita kohtaan :( Omalla kohdalla kun elämä on kolhinut ja saanut pettyä ennenkaikkea itseensä, niin on alkanut löytyä myös lempeyttä muita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos sinä kertoisit itsestäsi. Monta ketjua luet läpi vaan löytääksesi pienen kirjoitusvirheen jolle sitten ilkut.
Tajuatko edes miten säälittävä olet? Kiusattiinko sinua pienenä ja nyt pyrit antamaan takaisin vai mitä?
No voi nyt sentään ja anteeksi kovasti. Oot tainnut niiden pierunoitten keitossa menettää kokonaan huumorintajusi, jos sitä on sulla ollut. Itseäni nauratti ihan aidosti noi sun keitetyt pierunas.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen jostain syystä aina inhonnut saunomista, tulee hengenahdistus ja alkaa pyörryttää. Mulla on vielä niin matala verenpaine, niin saunasta tullessa meinaan aina pyörtyä. En ole koskaan ymmärtänyt sen hikoilemisen ja ähkimisen ideaa.
Mites teillä, inhoatteko jotain supisuomalaista asiaa?
Joo, inhoan tuota sinun ylläpitämää supisuomalaista piirrettä, eli sitä, että kun sinä et tykkää jostain, niin se vaikuttaa älykkyyteesi ja ymmärrykseen siitä, ettei kaikilla muilla ole samoin.
"Minua sauna pyörryttää = kaikkia muitakin pyörryttää tai jos ei pyörrytä, niin en vaan mitenkään, milloinkaan voi ymmärtää, ettei pyörrytä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko edes miten säälittävä olet? Kiusattiinko sinua pienenä ja nyt pyrit antamaan takaisin vai mitä?No voi nyt sentään ja anteeksi kovasti. Oot tainnut niiden pierunoitten keitossa menettää kokonaan huumorintajusi, jos sitä on sulla ollut. Itseäni nauratti ihan aidosti noi sun keitetyt pierunas.
En ole tuo joka kirjoitti pierunoista, kulta pieni.
Pointtini meni sitten täysin ohi: monessa ketjussa on hyvin samantyylinen ivailu jostain kirjoitusvirheestä.
Tilliä tungetaan joka ruokaan. Ja mihinkään se EI sovi.
Suomen luonnon hehkutus, mielestäni se on rehellisesti sanoen enimmäkseen tylsää ja yksitoikkoista verrattuna siihen, mitä jo muualla Euroopassa näkee.