Lapsi kertoi että heidän luokslle on tullut uusi oppilas joka sikailee koko ajan
Kuuleman mukaan häiriköi oppitunteja, ärsyttää tahallaan muita, ei hottele opettajaa ym. On ollut puhutteluissa ja ymmärtääkseni asiaan on koulun puolelta puututtu. Tuloksetta. Lapsi kokee kuitenkin tällä hetkellä koulunkäynnin ahdistavana, koska työrauhaa ei ole, eikä lapsi voi ymmärtää miksi joku haluaa käyttäytyä noin huonosti. Olen laittanut asiasta opettajalle ja rehtorille viestiä mutta tilanne ei ole muuttunut.
Mitä ehdotatte, mitä voisin vielä tehdä?
Kommentit (51)
Villi veikkaus; uuden oppilaan nimi on mohammed.
Ei niihin mikään auta. Muuttakaa muualle.
Vierailija kirjoitti:
Villi veikkaus; uuden oppilaan nimi on mohammed.
Ei ole maahanmuuttaja.
Ap
Et oikein voi tehdä mitään, mistä olisi oikeasti hyötyä. Koulujen resurssit ovat ahtaalla, eikä avustajia riitä jokaiselle tarvitsevalle. Opettaja ei voi oppilasta poistaa luokan ulkopuolelle ilman valvontaa, eli jos ei ole ylimääräistä aikuista vahtimaan, niin oppilaan pitää olla luokassa. Todennäköisesti kyseinen oppilas ei saisi erityisluokkapaikkaa/hänen parhaakseen ajatellaan, että "tavallinen" ympäristö tekee hyvää tms.
Vierailija kirjoitti:
Et oikein voi tehdä mitään, mistä olisi oikeasti hyötyä. Koulujen resurssit ovat ahtaalla, eikä avustajia riitä jokaiselle tarvitsevalle. Opettaja ei voi oppilasta poistaa luokan ulkopuolelle ilman valvontaa, eli jos ei ole ylimääräistä aikuista vahtimaan, niin oppilaan pitää olla luokassa. Todennäköisesti kyseinen oppilas ei saisi erityisluokkapaikkaa/hänen parhaakseen ajatellaan, että "tavallinen" ympäristö tekee hyvää tms.
Täytyykö luokan kilttien tavallisten oppilaiden todella sietää jatkuvaa häiriköintiä ja sikailua?
Ehkä tämä kiusanhenki menisi ruotuun, jos lapset itse sanoisivat tälle, että ole hiljaa haluan keskittyä tehtäviin jne. Monesti omanikäisen suusta tämä on tehokkaampaa mitä aikuisen sanelemana. Lapsesi voisi kavereisensa kanssa sopia, että alkavat kaikki tekemään noin, siten varmasti pelleily loppuu kun kiusanhenki huomaa, ettei kavereita kiinnosta hänen tyhmät temppunsa.
Villi veikkaus: yksinhuoltajan poika, isätön, ylipainoinen. Ei harrastuksia, dissaa muita, juo energiajuomia.
Vetoat perusopetuslakiin, jonka mukaan koulun on taattava turvallinen oppimisympäristö kaikille. Viet asian tarvittaessa eteenpäin opetusvirastoon.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä kiusanhenki menisi ruotuun, jos lapset itse sanoisivat tälle, että ole hiljaa haluan keskittyä tehtäviin jne. Monesti omanikäisen suusta tämä on tehokkaampaa mitä aikuisen sanelemana. Lapsesi voisi kavereisensa kanssa sopia, että alkavat kaikki tekemään noin, siten varmasti pelleily loppuu kun kiusanhenki huomaa, ettei kavereita kiinnosta hänen tyhmät temppunsa.
Tämä uusi oppilas ei ole välittänyt toisten kehoituksista olla hiljaa, päinvastoin. :(
Muistan kun olin itse pieni ja meillä oli sama tilanne ala-asteella. Itselleni olisi ollut helpottavaa jos joku aikuinen olisi kertonut, että uusi oppilas häiriköi varmaankin sen takia että oireilee koulun vaihtoa/muita elämänmuutoksia. Meidän luokkamme jätti uuden häirikköpojan omiin oloihinsa (itse pelkäsin häntä), enkä usko hänen koskaan saaneen ystäviä, ja hän varmasti oireili senkin takia vielä enemmän. Luulen että olisi auttanut jos opettajamme olisi jotenkin yrittänyt sulauttaa hänet hänet luokkaamme paritehtävien/leikkien avulla.
Meidän lasten ala-asteella juuri viime vuonna joutuivat erottamaan 5.luokkalaisen pojan kun tämä perseili siellä koko ajan, ja koululta loppui keinot lopettaa se. Nyt tämän pojan pikkuveli on 4.luokalla, samassa luokassa kuin minun lapseni, ja tämä pikkuveli on alottanut saman menon kuin erotettu veljensä.
Eli eiköhän ne potki sen teidänkin häirikön pihalle jos ei muu auta.
Numero 11 on harvinaisen oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Villi veikkaus: yksinhuoltajan poika, isätön, ylipainoinen. Ei harrastuksia, dissaa muita, juo energiajuomia.
ES Jonne siis kyseessä ??
https://pbs.twimg.com/profile_images/432556564684103680/U-voCfGB_400x40…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et oikein voi tehdä mitään, mistä olisi oikeasti hyötyä. Koulujen resurssit ovat ahtaalla, eikä avustajia riitä jokaiselle tarvitsevalle. Opettaja ei voi oppilasta poistaa luokan ulkopuolelle ilman valvontaa, eli jos ei ole ylimääräistä aikuista vahtimaan, niin oppilaan pitää olla luokassa. Todennäköisesti kyseinen oppilas ei saisi erityisluokkapaikkaa/hänen parhaakseen ajatellaan, että "tavallinen" ympäristö tekee hyvää tms.
Täytyykö luokan kilttien tavallisten oppilaiden todella sietää jatkuvaa häiriköintiä ja sikailua?
Ei ole olemassa "kilttien tavallisten oppilaiden luokkia", vaan kaikilla on oikeus päästä perusopetukseen. Jos oppilaan käytös ei ole väkivaltaista tai kenenkään turvallisuutta haittaavaa, ei häntä voi tuosta noin vaan siirtää käytöksen perusteella muualle. Toki voi ehdottaa koululle jotain hyvää järjestelyä, jos tulee ratkaisu mieleen. Tuskin opettajakaan on tyytyväinen tilanteeseen. Esimerkiksi pienluokkapaikkoja on aivan liian vähän tarjolla.
Poika on integroitu jotta muut oppilaat oppivat tulemaan toimeen ja hyväksymään erilaiset ihmiset. Meidän kaupungissakin toimitaan näin ja erityisluokat lakkautettu. Et voi mitään... Opiskelu siirtyy kotiin kun opettajan aika menee näihin kurinpidollisiin toimiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et oikein voi tehdä mitään, mistä olisi oikeasti hyötyä. Koulujen resurssit ovat ahtaalla, eikä avustajia riitä jokaiselle tarvitsevalle. Opettaja ei voi oppilasta poistaa luokan ulkopuolelle ilman valvontaa, eli jos ei ole ylimääräistä aikuista vahtimaan, niin oppilaan pitää olla luokassa. Todennäköisesti kyseinen oppilas ei saisi erityisluokkapaikkaa/hänen parhaakseen ajatellaan, että "tavallinen" ympäristö tekee hyvää tms.
Täytyykö luokan kilttien tavallisten oppilaiden todella sietää jatkuvaa häiriköintiä ja sikailua?
Ei ole olemassa "kilttien tavallisten oppilaiden luokkia", vaan kaikilla on oikeus päästä perusopetukseen. Jos oppilaan käytös ei ole väkivaltaista tai kenenkään turvallisuutta haittaavaa, ei häntä voi tuosta noin vaan siirtää käytöksen perusteella muualle. Toki voi ehdottaa koululle jotain hyvää järjestelyä, jos tulee ratkaisu mieleen. Tuskin opettajakaan on tyytyväinen tilanteeseen. Esimerkiksi pienluokkapaikkoja on aivan liian vähän tarjolla.
Kiltit tavalliset lapset kärsii sikailijoista.
Meillä sama tilanne, mutta 8. luokalla.
Tytön luokalle tuli seiskalla ala-asteensa pienluokalla ollut adhd-oppilas, joka on nyt reilun vuoden terrorisoinut luokkaa. Häiriköi päivittäin metelöimällä ja lyömällä toisia oppilaita. Tätä tyyppiä ei saada millään kuriin tai siirrettyä takaisin yleisopetusluokalta pienluokkaan.
Ihan älytöntä, että yksi oppilas saa riehua koulussa miten tykkää diagnoosinsa varjolla. Luokanvalvojakin on hiljainen tossukka, joka vain hyssyttelee tuota ongelmaa ja samalla kieltäytyy tekemästä yhtäkään luokkaretkeä tuon ongelmaoppilaan takia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama tilanne, mutta 8. luokalla.
Tytön luokalle tuli seiskalla ala-asteensa pienluokalla ollut adhd-oppilas, joka on nyt reilun vuoden terrorisoinut luokkaa. Häiriköi päivittäin metelöimällä ja lyömällä toisia oppilaita. Tätä tyyppiä ei saada millään kuriin tai siirrettyä takaisin yleisopetusluokalta pienluokkaan.
Ihan älytöntä, että yksi oppilas saa riehua koulussa miten tykkää diagnoosinsa varjolla. Luokanvalvojakin on hiljainen tossukka, joka vain hyssyttelee tuota ongelmaa ja samalla kieltäytyy tekemästä yhtäkään luokkaretkeä tuon ongelmaoppilaan takia.
Mitä luulet opettajan asialle voivan?! Ei opettajilla ole enää mitään kurinpidollisia oikeuksia. Pakko katsoa vierestä vaan kun oppilas riehuu. Koskea et saa. Hyvä kun katsoa saa.
Ja ovat kolmasluokkalaisia nämä lapset.
Ap