Löytyykö muita vanhempien kelvottomuuden takia huostaanottoon/lastenkotiin sijoitettuja?
Moni huostaanotettu, joka niistä asioista puhuu, tuntuu aiheuttaneen oman huostaanottonsa ihan itse. Voihan siinä olla ja varmaan on muutakin, mutta heidän oma käytös on edesauttanut tapahtumaa runsaasti. Minut sijoitettiin lastenkotiin, koska vanhempani jättivät minut heitteille. Olin yksin kotona kun ne lähtivät ryyppäämään, juopporemmejä roudattiin kotiin, puukkoja ja pahoinpitelyjä todistin jo alle 6-vuotiaana. Elin koko lapsuuteni jännityksen ja henkisen yksinäisyyden vallassa. Lopulta minut laitettiin lastenkotiin, mistä tosin palautettiin samaan helvettiin vuoden jälkeen. Meininki jatkui samana ja uusi sijoitus tuli myöhemmin.
Nyt menee hyvin, on työ ja jonkinlainen sosiaalinen status. Mutta nämä kulkevat mukana, ei siitä pääse mihinkään. En silti ole mikään mielenterveys- tai muu vastaava tapaus, kaikella kunnioituksella siis ongelmaisia kohtaan. Olen usein miettinyt, että missä ne muut kaltaiseni ovat? Tiedän kyllä vastaavalla taustalla olevia tyyppejä, mutta toinen meni aineisiin jo vuosia sitten ja toinen taitaa olla psykiatrisessa hoidossa, että ei se kovin hyvältä näytä.
Mies on huostaanotettu 2-vuotiaana, joutui takaisin ja sijoitettiin 7-vuotiaana vasta uudestaan. Juoppoja, riitoja, hakkaamista, asuivat toisten luukuissa, 2 vuotta vanhempi sisko huolehti hänestä. Sijaisperhe oli hirveä. Isä hakkasi vyöllä ja suosi omaa poikaansa.. Mies joutui tekemään kaikkia töitä heti ekaluokasta lähtien. Teini-iässä karkasi. Käytti huumeita yms. Sitten muutti kaverilleen jonka vanhemmat alkoi huolehtia hänestä.
Nyt on rakennisinsinööri ja kahden lapsen isi ja naimisissa mun kanssa 😊 Bioäiti on pyydellyt anteeksi.. Sai miehen 18-vuotiaana.
Ihmettelen, että hän on henkisesti noin terve! Paljon terveempi kuin minä, normiperheen lapsi.