Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin lääkäri tarvitsee matematiikkaa työssään?

Vierailija
30.09.2016 |

Mihin siinä ihan potilastyössä tarvitaan matematiikkaa? Minä olen huono matikassa, ei ollut koskaan motivaatiota ja aina olen vaan ottanut sen selviönä, että lääkärien pitää olla hyviä matematiikassa, mutten ajatellut pitemmälle.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy osata laskea kuukauden ylityötunnit yhteen.

Vierailija
2/47 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy osata laskea kuukauden ylityötunnit yhteen.

Joo, se on tietysti tärkeää sekin. Mutta oikeasti olisin kiinnostunut siitä, millaisia vaativia laskutoimituksia lääkäri tekee työssään. En epäile ollenkaan, etteikö tekisi ja pitäisi osa hyvin matematiikkaa, mutta haluaisin tietää millaisia ne jutut ovat, joita lääkäri laskee työssään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkelaskut? Noin ekana..

Vierailija
4/47 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse osata matematiikkaa. Kunhan osaa sen verran, että voi laskea kemiaa ja fysiikkaa.

Vierailija
5/47 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää osata laskea yli sataantuhanteen, jotta pystyy tarkistamaan palkkansa veroilmoituksesta.

Vierailija
6/47 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeiden annostelussa tarvitaan laskutaitoa, toki laskinta voi käyttää.

Vierailija
7/47 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava on joutunut opettamaan tulevia lääkäreitä, jotka eivät ole osanneet laskea esim. painoindeksiä...

Vierailija
8/47 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää osata laskea yli sataantuhanteen, jotta pystyy tarkistamaan palkkansa veroilmoituksesta.

Tarkoitit varmaan pitää osata laskea miten paljon tehdä töitä veroparatiisiyhtiön kautta ja miten paljon ansiotyötä?

Vierailija
9/47 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttava on joutunut opettamaan tulevia lääkäreitä, jotka eivät ole osanneet laskea esim. painoindeksiä...

Tietokoneellahan sen laskee monillakin sivustoilla. Tai sitten on sellaisia BMI-kiekkoja, joista näkee painoindeksin.

Vierailija
10/47 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Ovatko ne sitten sellaisia, että pitää olla pitkä matikka lukiossa 10 ja yo-kokeesta L? Toivoisin, että joku vastaisi ihan asiallisesti, eikä luulisi että olen ilkkumassa ollenkaan lääkärien työlle. 

Vierailija
11/47 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä työssä esim. tavallinen terveyskeskuslääkäri matematiikkaa tarvitse.

Mutta matematiikan ymmärtämisen taustalla on samanlainen kyky hahmottaa asioiden välisiä suhteita, jota tarvitaan vaikka aineenvaihdunnan prosessien ymmärtämisessä. Ja se jo alkaa olla sitä osaamista, jota lääkärillä on hyvä olla. Jos on huono matematiikassa niin ihmiseltä luultavasti puuttuu jotain sellaista päättelykykyä, jota lääkärillä on syytä olla.

Vierailija
12/47 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajathan annostelun hoitavat. Lääkäri vain kertoo paljonko annetaan ja hoitajan tehtävä on varmistaa, että potilas saa oikean määrän.

Vierailija
13/47 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikan osaaminen korreloi vahvasti loogisen ajattelukyvyn ja hahmotuskyvyn kanssa, joten matematiikan numero kertoo myös ihmisestä itsestään. Lisäksi esim kemian opintoihin tarvitaan matematiikkaa, ja kemian ja biologian ymmärrys on lääkärille tärkeää.

En henk koht haluaisi, että lapseni pieniä verisuonia operoisi kirurgi, joka ei ole hahmottanut vektorilaskentaa.

Vierailija
14/47 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin siinä ihan potilastyössä tarvitaan matematiikkaa? Minä olen huono matikassa, ei ollut koskaan motivaatiota ja aina olen vaan ottanut sen selviönä, että lääkärien pitää olla hyviä matematiikassa, mutten ajatellut pitemmälle.

Esimerkiksi lääkäri laskee annettavan syöpälääkkeen määrän kun monesti se perustuu potilaan pinta-alaan. Matematiikka ei ollut hallussa Kuopiossa kun vauva sai kahdeksankertaisen annoksen solusalpaajaa useamman kerran. Verisyöpä hoitui mutta lapsi sai aivovamman ja sen seurauksena sokeutui ja menetti kuulonsa.

Lääkelaskut eivät ole monimutkaisia mutta jos ei ole edes tajua annettavan lääkeaineen määrästä niin tällaista voi tapahtua. Matematiikka opettaa ajattelemaan loogisesti eikä vain toimimaan kuin kone. Empatialla ei voi korvat ammattitaidottomuutta lääkärin työssä.

Vierailija
15/47 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä työssä esim. tavallinen terveyskeskuslääkäri matematiikkaa tarvitse.

Mutta matematiikan ymmärtämisen taustalla on samanlainen kyky hahmottaa asioiden välisiä suhteita, jota tarvitaan vaikka aineenvaihdunnan prosessien ymmärtämisessä. Ja se jo alkaa olla sitä osaamista, jota lääkärillä on hyvä olla. Jos on huono matematiikassa niin ihmiseltä luultavasti puuttuu jotain sellaista päättelykykyä, jota lääkärillä on syytä olla.

Kiitos vastauksestasi, tämä kuulostaa oikein loogiselta. Olen itse työssä, jossa yleisesti sanotaan olevan tarpeen olla hyvä matematiikassa. Minä en ole  ollenkaan, enkä kyllä koskaan ole laskenut kuin minuutteja yhteen tai muita aivan yksinkertaisia laskutoimituksia, tiettyjä taulukkoja käytetään ahkerasti jne. Avaruudenhahmotuskyky voi ilmeisesti olla hyvä, vaikkei matematiikka olisikaan loistava, tai edes hyvä. 

Vierailija
16/47 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Ovatko ne sitten sellaisia, että pitää olla pitkä matikka lukiossa 10 ja yo-kokeesta L? Toivoisin, että joku vastaisi ihan asiallisesti, eikä luulisi että olen ilkkumassa ollenkaan lääkärien työlle. 

Lääkelaskut eivät ole kovin hankalia. Fysiikasta ja kemiasta on oltava jonkinlainen ymmärrys ja se taas vaatii jonkin verran matematiikkaa. Tilastotieteestäkin olisi hyvä olla jonkinlainen käsitys.

Vierailija
17/47 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajathan annostelun hoitavat. Lääkäri vain kertoo paljonko annetaan ja hoitajan tehtävä on varmistaa, että potilas saa oikean määrän.

Ai lääkäri voi ilman mitään perusteita vain kertoa (noppaa heittämällä?), paljon lääkettä annetaan? :D

Eiköhän se lääkkeen määrän lasku hoideta juuri tuossa vaiheessa, kun lääkäri sen annostelun kertoo.

Eniten lääkärit kuitenkin taitavat tarvita matematiikkaa fysiikan ja kemian laskujen pyörittelyyn. Näissä on varsinkin fysiikan puolella välillä hyvinkin haastavaa matematiikkaa.

Vierailija
18/47 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Farmaseutit korjaavat annostelun oikeaksi.

Vierailija
19/47 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaat, että lääkäreitä on töissä ainoastaan sairaaloissa ja hoitolaitoksissa?

; D

Lääkärit laskevat itse vastaanotolla mm. lasten reseptejä varten annostelun, montako millilitraa pitää lääkettä ottaa. Näin esim. antibioottien ja yskänlääkkeiden kanssa. Annostelu kun määrätään suhteessa painokiloihin. Kertolasku nyt ei tietenkään mitään häikäisevää matikantaitoa vaadi, lähinnä laskimen.

Vierailija
20/47 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai lääkäri voi ilman mitään perusteita vain kertoa (noppaa heittämällä?), paljon lääkettä annetaan? :D

Eiköhän se lääkkeen määrän lasku hoideta juuri tuossa vaiheessa, kun lääkäri sen annostelun kertoo.

Eniten lääkärit kuitenkin taitavat tarvita matematiikkaa fysiikan ja kemian laskujen pyörittelyyn. Näissä on varsinkin fysiikan puolella välillä hyvinkin haastavaa matematiikkaa.

Annostus katsotaan pharmaca fennicasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi