Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tatuoinnin ottamisen jälkeen!!!apuvaa

29.09.2016 |

Otin tänään pari tatuointia. Kotona huomasin että toisesta on tullu hirveesti väriä siihen kelmuun minkä tatskaaja tänään laittoi . Ohjeena oli , että pidän ainakin tämän yön kelmua(tatuointimestan ohjeissa oli 3-4 pv) mikälisikäli pystyn. Puhuttiin englanniksi ja pikasesti joten saatoin kuulla väärinkin jotain. Noooh kysymys kuuluu että kannattaako vaa pestä , rasvata ja kelmuta jo tänään? Koska avohaavahan kumminki on kyseessä ja tatsa nesteen peitossa kelmun alla. Varmaankii kuuluu pesasta sitte? Kiiiitos valmiiks

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis käskikö tosiaan pitää kelmua putkeen ainakin yön yli??

Ei todellakaan! Kelmua pidetään muutama tunti, minkä jälkeen tatuointi pestään ja rasvataan eikä enää laiteta kelmua tai ainakaan itse en ole laittanut, eikä koskaan ole neuvottu laittamaan. Ihon/ haavan kuuluu saada hengittää eikä olla käärittynä kelmuun monta päivää.

Värin lähteminen on normaalia, paikasta ja jälkihoidosta riippuen sitä lähtee enemmän tai vähemmän. "Väriä" lähtee vielä parantuessa lisää, kun kuollut iho alkaa hilseillä pois, sen jälkeen näet paljonko väriä on oikeasti lähtenyt.

Vierailija
2/19 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, älä missään nimessä pidä kelmua kauempaa. Normaalisti peset ja rasvaat ja siinä se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/19 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kiitos neuvoista! Ihmettelinki ko muualla neuvotaan ottaan just pois se! Kiitos ihmiset!

Kappas! 2/3 on asiallisii kommentteja! Kiva et ainakin suurin osa :D

Ja otin kans mustan tatskan ranteeseen ja siitki tulloo värii mut siihen ei satu.

Selät värilliseen vähä kirvelee?? Onko normaalii. Äsken pesin ja kuivasin taputellen ja pikkasen bepanthenii päälle!

T. Aloittaja

Vierailija
4/19 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjäinen kirjoitti:

Joo, kiitos neuvoista! Ihmettelinki ko muualla neuvotaan ottaan just pois se! Kiitos ihmiset!

Ja otin kans mustan tatskan ranteeseen ja siitki tulloo värii mut siihen ei satu.

Selät värilliseen vähä kirvelee?? Onko normaalii. Äsken pesin ja kuivasin taputellen ja pikkasen bepanthenii päälle!

T. Aloittaja

Ihan normaalia, se tatska on kuitenkin avohaava.

Ja viimeksi itse sain neuvon ettei bepanthenia vaan helosania. Syytä en tosin muista (on aikaa jo jokunen vuosi). Ei pesuaineita tatskakohtaan ja vain ohut kerros rasvaa jokusen kerran päivässä. Kutina yms. tulee lisääntymään kun arpea muodostuu. Älä raavi, lähtee värit ruven mukana.

Vierailija
5/19 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akan piti kanssa laittaa helosania kun otti jonkun ihan vitun typerän raapustuksen käteen ja vielä niin että kaikki varmasti näkee sen jos ei ole aina pitkät vaatteet päällä.

Vierailija
6/19 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei! minulle sanottiin apteekista että nykyään ei suosita Helosania, koska koostumusta on muutettu ja moni tatskattu valittanut kirvelyä!

minulla siis 4  kuvaa joista kolmea hoidettu Helosanilla, tuoreinta Bebathenilla

Vierailija
7/19 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään osa tatuoijista käyttää liimapintaista haavateippiä/keinoihoa ensikelmuna, jota voi ja kannattaakin pitää 2vrk. Perinteinen kelmu vaihtoon vaan.

Vierailija
8/19 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kyllä pitänyt muutamana ensimmäisenä yönä kelmua ihan vain ettei väriä mene lakanoille.

Vierailija
9/19 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kelmu piti ottaa pois parin tunnin jälkeen, pesu hajustamattomalla apteekin saippualla, puhtaalla pyyhkeellä taputellen kuivaksi, uusi kelmu päälle (avoin reunoista) ja rasvaaminen (bepanthenilla) + kelmun pois jättö aloitettiin kun haava ei enää vuotanut väriä muistaakseni.

Vierailija
10/19 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi tatskat.

Vierailija
11/19 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi tatskat.

Sama kun sanoisi hyi sun kananperse tukalle.

Vierailija
12/19 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

WraithTodd kirjoitti:

Käyttäjäinen kirjoitti:

T. Aloittaja

Ihan normaalia, se tatska on kuitenkin avohaava.

Ja viimeksi itse sain neuvon ettei bepanthenia vaan helosania. Syytä en tosin muista (on aikaa jo jokunen vuosi). Ei pesuaineita tatskakohtaan ja vain ohut kerros rasvaa jokusen kerran päivässä. Kutina yms. tulee lisääntymään kun arpea muodostuu. Älä raavi, lähtee värit ruven mukana.

Minä sain kesällä neuvon, että nimenomaan ei helosania vaan bepanthenia :D hyvin meni ja parani nopsaan, oli tosin pieni tatska.

Vierailija
13/19 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä kuiten tatska rasvassa koko ajan. Muuten reunat voi mennä röpelöisiksi parannuttua, jos pääsee kuivahtaan pahasti. Ite kans pietin kädessä olevan tatskan päällä myös öisin kelmua, ettei lakanat sotkeennu ja ei kuivahda. Tosiaan helosania ei oo käytetty enää moneen vuoteen. Paksummalla bepanthenilla ainaski itte hoidin.

Vierailija
14/19 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yhtään välitä tulehduksesta ja arpikudoksesta. Näytätpä vielä enemmän rikolliselta.

Vierailija
15/19 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saanut jälkihoito-ohjeita kirjallisina mukaan?

Jos tatuoija kehotti pitämään kelmua yön yli, niin jos on tavallinen kelmu kyseessä(eikä sellainen jota kuuluukin pitää pari vrk), niin tarkoitti varmasti, että PESET, kuivaar ja laitat UUDEN kelmun yöksi.

Tosi moni neuvoo tyyliin "EI IKINÄ KELMUA PARIA TUNTIA KAUEMPAA!!!",

mutta nykyään on yleistynyt tatuoinnin hoito ns. "kostea haavanhoito"-periaatteella, eli kelmua vaihdetaan ja tatuointia pestään pari päivää, kunnes iho ei enää eritä kudosnestettä.

Sen jälkeen aloitetaan vasta rasvaaminen.

Näin avohaava paranee omassa kudosnesteessään, suojassa ulkoiselta lialta ja bakteereilta. Myöskään rupea ei muodostu tällä menetelmällä.

Mitkään bakteerithan eivät kelmun alla "muhi", ellet niitä itse sinne likaisilla käsillä vie. Iho itsessään ei eritä bakteereja.

Aina pitäisi kysyä tatuoijalta, jos on jotain epäselvää. Ei AV:lta. Tatuoija ehkäpä tietää enemmän tatuointien hoidosta kuin joku, joka ei tee tatuointeja työkseen?

Vierailija
16/19 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas on ollut laadukas tatuointipaikka, jos ei ole edes hoito-ohjeita saatu mukaan. Hyh.

17/19 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tietty hoito-ohjeet mukaan. Niissä ei vaan sanota vaikka kirvelystä tai tuommosesta nii mittää. Ja on siis tosi hyvä tatuointi mesta kyseessä. Luulen et laittoivat just sen "ihomaisen" kelmun. Kiitos ihanat tyypit! Joo mä varmaaan näytän ihan rikolliselta kun 20 -v nainen tulehtuneiden pikku kalojensa kanssa tuol viipeltäää :D mut rasvausta kehiin!

T Alottaja

Vierailija
18/19 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on tosiaan rinnassa iso tatuointi. Ensimmäinen tähän menessä, mutta olen vuosia seurannut ja ollut kiinnostunut tatuoinneista ja lävistyksistä.

Minulle neuvottiin, että kelmua pidetään muutama tunti, sen jälkeen pesu mahdollisimman miedolla, hajuttomalla ja värittömällä saippualka ja rasvataan aina, kun tarvii (ei anneta kuivua) punaisella bepanthenilla (emulsiovoide, rasvaisempi eikä humahtamalla imeydy hetkessä toisin, kuin se toinen bepanthen).

En kelmuttanut enää sen tatuoijan laittaman kelmun jälkeen.

Omaa tatskaa tehtiin useampaan otteeseen vähän kerrallaan, joten koko rinnan alue ei ollut kokonaan rikki missään vaiheessa ja pukeuduin/ koitin kääriytyä peittoon niin, ettei mikään koskisi tatuointiin yön aikana.

Kun kuollut iho alkaa lähteä, niin tatuointia voi suihkussa hieroa kevyin pyörivin liikkein, että saa kuolleen ihon pois. Vaikka tosiaan olenkin suhteellisen perehtynyt aiheeseen, niin ensimmäisellä kerralla säikähdin miten paljon iho oikeasti kesi parantuessaan ja kuvittelin jo, että koko tatuointi tipahtaa lättynä lattialle, joten älä hätäänny siinä vaiheessa! :D

Itselleni tuli pari kertaa ihan kunnon rupi tatuointiin, kun väriä jouduttiin "tykittämään" oikein kunnolla/ tehtiin ehkä vähän turhan pikkutarkkaa ja useammalla värillä joten iho meni normaalia enemmän rikki niiltä kohdin. Jos rupia tulee älä revi niitä, jos revit niin melko varmasti väri lähtee siitä kohtaan. Ainakin osa tatuoijista tekee värinlisäyksiä ilmaiseksi mikäli väriä lähtee joten sinne vaan kyselemään mikäli näin käy.

Osa väreistä (mikäli niitä sinulle laitettiin) ovat myös sellaisia etteivät ne vaan tahdo pysyä kunnolla oli kyseessä kuka tahansa. Muistaakseni joku pinkki/ violetti kuului näihin. Sama pätee joihinkin paikkoihin, esim. sormissa/ käsissä tatuoinnit tahtoo kulua nopeasti, kun käsiä käytetään ja pestään vähän väliä joten suttaantuvat nopeasti tai lähtevät kokonaan.

Toivottavasti tästä oli jotain apua. :3

19/19 |
01.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kiitos! Joo tuli hätä että tuo pikkukaveri selässä tulehtuupi.. Nooh mutta nyt on toka yö vasta takana, en olettanukkaa et värillinen paranis yhtä nopiaan ko tuo kädessä oleva helppo ystävä.. Ahhahah tänää ei enää kirvele nii paljon, annan vaa ilmaa ja pesen ja rasvaan huolella. Jos huomenna erittää vielä paljon, nii otan tatskaajaan yhteyttä ihan varuiks vaan :)

T Ap (apkö se on jos on alottanu)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi