G: Paljonko ystäväparin häälahjaksi rahaa?
Millaisia rahalahjoja olette antaneet naimisiin meneville? Meillä parit häät tänä kesänä, ystäväpariskuntia. Toisella parilla on listakin, mutta myös häämatkarahastoa voi kartuttaa. Toisella parilla ei ole lahjasta mitään toivomuksia. Rahalahja on yksinkertaisin, varsinkin kun matkustamme häihin kaukaa (ei mahdollisuutta kuljettaa paketteja mukana).
Minkälaisia summia Suomessa nykyään annetaan?
Kommentit (31)
nuoria akateemisia perheitä...Sellainen 60-80 euroa on aika normi lahjaraha kahdelta aikuiselta. Sinkulta riittää 40-50 euroa. Ollaan kolmen viime vuoden aikana käyty 7 häät, ja usein tästä asiasta puhuttu. Täällä päin ainakin alle 50 e koetaan jotenkin turhan vaatimattomaksi. 100 e taas liian isoksi nuorille aikuisille, joilla opintolainat niskassa. Siltä välitä tuntuu hyvältä summalta.
Mutta kukin siis tietty varojensa mukaan.
Siis jos oikein hääjuhla järjestetään eikä mikä "ruokatunnilla maistraattiin" -juttu. Ei ole tullut mieleenkään miettiä lahjan arvoa juhlien koon mukaan, ja olisin kyllä loukkaantunut, jos olisimme itse saaneet aikoinaan vähempiarvoisia lahjoja pelkästään sen takia, ettei ollut 200 hengen mahtihäät kyseessä. Eipä meillä ollut mitään lahjatiliäkään, minusta sellainen on aika outo, jos kyseessä on keskinkertaisesti tai hyvin tienaava pari.
niin mun mielestä 100 e/ pariskunta, ja jos on itsellä tiukempi taloudellinen tilanne, niin 40-70 e/ pariskunta. Yli sata on pröystäilyä vaikka olis rahaakin, jos ei oo joku lähisukulainen kyseessä, mutta sataa euroa ei todellakaan tartte antaa, jos se johtaa rahaongelmiin.
Pääasia on mennä häihin rauhassa ja hyvällä mielellä, niin juhlatunnelmasta tulee hyvä
En koskaan ole antanut rahaa lahjaksi kavereilleni. Tuntuu hölmöltä antaa rahaa omanikäisille! Hääkutsuissa on kyllä rahatoivomuksia esitetty, mutta onpa sitten meidän lahjapaketti seissyt yksinäisenä lahjapöydällä. Mielestäni lahjan on tarkoitus olla muisto.
mutta niiden yleistyttyä ei enää tunnu yhtään hölmöltä. Oikeastaan raha on kaikkein helpoin lahja antaa, vielä helpompi kuin lahjalistalta ostaminen. Kaikista tyhmintä mun mielestä on ostaa listan ulkopuolelta jotain omasta mielestään kivaa muistoa, sen takia ne listat on ettei tulisi kaikkea turhanpäiväistä tavaraa...
Munkin mielestä ajatus kuinka paljon häät kustantavat/vieras ei liity mitenkään häälahjan (rahan) suuruuteen. Jokainen valitsee itse minkä kokoiset ja hintaiset häät viettää, vieraat saavat sitten päättää lahjansa arvon. Meidän perheessä yleisintä on viedä 50 euroa (kavereille, lähisukulaiselle veisin 100), mies on töissä ja itse olen hoitovapaalla. Tällä hetkellä enemmän kuin 50e tuntuisi kohtuuttomalta menoerältä verrattuna muihin kuluihin.
en ainakaan kehtaisi viedä koko perhettäni syömään ja juomaan häihin ja antaa 20e lahjaksi!! Muutenkin vien kyläillessäni usein kah
Kyllä mä ajattelen ystäviäni sen verran että lahja kattaa ainakin syömiset häissä!!
Jos ei olisi varaa niin menisin yksin.
Tää on siis vaan mun ajatelutapa, en odota että mun häissäni näin tehtäisiin.
Olemme keskituloisia, nuoria työssäkäyviä opiskelijoita. Meillä on kaksi pientä lasta. Annoimme häälahjaksi keväällä 50e+shamppanjapullon (reilu 40e) sekä pari pientä juttua... Kokonaiskulut hieman yli 100e. Omasta mielestäni työssä käyvältä pariskunnalta 100e on kohtuullinen summa. 50e aika nuukasti ja yli 200e todellista pröystäilyä.
Mekin olemme menossa tänä kesänä häihin ja kutsussa toivottiin nimenomaan rahaa, huokaus. Olen kotiäiti, mies on töissä. Meidän budjetista ei tosiaan liikene satasta, eikä oikein viisikymppistäkään antaa pois. Minäkään en osaa ajatella, että syömme sen ja sen verran, siksi olisi laitettava lahjarahaa ainakin x verran. Jos tarkoitus olisi kattaa hääkuluja, miksei sitten myytäisi illalliskortteja? Lapset tulevat mukaan, toinen on rintamaidolla ja toisella omat eväät mukana (allergioiden vuoksi). Mutta isompi vie yhden istumapaikan, mitenkäs se hinnoitellaan :)?
Pari on menossa toistamiseen naimisiin, vaikuttaako se mielestänne jotenkin lahjasummaan?
Tonni käteen ja känni toteen sulhaselle.
Friend kirjoitti:
Tonni käteen ja känni toteen sulhaselle.
Kuka vanhoja muistaa sitä tikulla silmään.
Meillä on itellä häät tänä kesänä ja olemme toivoneet rahaa häämatkaan..minusta 20e pariskunta ois ihan ok määrä..joillakin kamuilla tosi vähän rahaa ja oon suoraan sanonut että kunhan ite tuutte niin se tärkeintä eli en pahastu vaikka joku ei mitään laittaisi enkä aio myöhemmin jaotella ihmisiä sen mukaan mitä kukin antoi.Tärkeintä että saadaan ystävät hyvin juotettua ja syötettyä ja viettää hauska päivä heidän kanssa=)