Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä työpaikka älykkäälle, sinnikkäälle, luovalle, innovatiiviselle ja mukavalle yliopisto-dropoutille?

Vierailija
29.09.2016 |

Siis olen Mensan rajan ylittänyt sekä parissa yliopistossa reilusti opintopisteitä hyvin arvosanoin kerännyt dropout, joka on puurtanut IT-alalla suorittavissa hommissa viimeisimmät kymmenen vuotta. Olen oikeasti todella sisukas, työnantajalle lojaali, rehellinen, luova ja keksin helposti ratkaisuja ongelmiin sekä tulen erilaisten ihmisten kanssa hyvin toimeen.

Olen valmis uhrautumaan ja venymään paljonkin työn vuoksi sekä olen kunnianhimoinen työn laadun ja tulosten suhteen. Olen kaikenlaista tässä pohtinut ja pähkäillyt, mutta miltä tilanteeni kuulostaa? "Pallona jalassa" mulla on perhe, jossa on kaksi pientä lasta sekä ikää 35+ (ja olen nainen). Lisäksi olen hieman ujo, mutta pärjään kyllä sosiaalisissa tilanteissa ihan hyvin.

Onko mulla mitään toivoa ja mikä ala tai työ sopisi minulle? Olisin valmis kouluttautumaan useitakin vuosia sen eteen sekä tekemään muitakin uhrauksia. Tosin ulkomaille en näillä näkymin voine muuttaa. Kaikki ideat ovat tervetulleita! :)

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä Ap. Mensan mainitseminen kirvoitti taas vastaajien kielenkannat. Olet vielä nuori, moni alkaa opiskella toista tutkintoa vasta yli nelikymppisenä. Sinuna opiskelisin tutkinnon, jolla pääset nopeasti työelämään. Amk. T. Toinen Mensan rajan ylittänyt

Vierailija
22/33 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haetko helppoja työaikoja? Päivätyötä liukumalla ja ei matkustusvelvoitetta? --> äiti ok

Matkatyö. Iltamenoja. --> Geelitukkainen dynaamnen nuorukainen menee ohitsesi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten voisin "taklata" ne ikään ja sukupuoleen liittyvät ihanteet? Kun siis ei 35+ pikkulasten äidistä saa sellaista "geelitukkaista" dynaamista nuorukaista millään. :) Voin olla dynaaminen korvien välissä ja muuten tehokas ja edustava, mutta miten pystyn kilpailemaan nuoria miehiä vastaan? Ehkä tosiaan se oman yrityksen perustaminen voisi tapauksessani auttaa, kun siis uraluoviminen tuntuu hankalalta.

T. Ap

Pitäisikö saada? Sinulla on eri tausta ja jotain muutakin tarjottavaa mitä sinua 10 vuotta nuoremmalla miehellä voi olla. Kannatan asiantuntijan puoleen kääntymistä (uraneuvonta), tutkinnon loppuun saattamista (Suomessa arvostetaan koulutusta, siksi) ja sitä verkostoitumista, koska pelkillä hakemuksilla ei välttämättä pääse edes haastatteluihin jos ei tunne porukkaa ja erottaudu joukosta.

Yrittäjyys on toki vaihtoehto, mutta ota huomioon että siinä vaaditaan yhtälailla ellei vielä enemmän "esillä olemista" ja oman toiminnan myymistä, mikä voi olla introverteille haastavaa.

Vierailija
24/33 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tuollainen, mitä otsikossa kuvailet. Muuten et olisi koskaan ilman töitä.

Vierailija
25/33 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sitten voisin "taklata" ne ikään ja sukupuoleen liittyvät ihanteet? Kun siis ei 35+ pikkulasten äidistä saa sellaista "geelitukkaista" dynaamista nuorukaista millään. :) Voin olla dynaaminen korvien välissä ja muuten tehokas ja edustava, mutta miten pystyn kilpailemaan nuoria miehiä vastaan? Ehkä tosiaan se oman yrityksen perustaminen voisi tapauksessani auttaa, kun siis uraluoviminen tuntuu hankalalta.

T. Ap

Ja siis toki nuoret miehet kollegoina ovat oikein mukavia, mutta siis miten pystyn kilpailemaan muita vastaan siinä työnhakuvaiheessa?

T. Ap

Vierailija
26/33 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti fiksuna ihmisenä tajuat varmaan, että ihmiset tulkitsevat tilanteen olevan siltä miltä näyttää. Keskeneräiset tutkinnot kertovat muusta kuin älykkyydestä, pitkäjännitteisyydestä ja sitkeydestä.

Korkeakoulututkinto on Suomessa vaatimus moniin virkoihin, ja osoitus jonkunasteisesta kyvykkyydestä. Muuta sinulla kun oikein ole näyttää, suorita ensin ne opintosi loppuun. Vaikkei niillä opinnoillasi lopulta olisikaan paljoa tekemistä työn sisällön kanssa... no, jos olet oikeasti älykäs, pitäisi sinun tajuta itsekin.

Meinaat ihan vakavissasi että 10 vuotta IT-alan hommissa ei näytä mitään, ja joku tusinatutkinto muutamassa vuodessa suoritettuna omaisi valtavan todistusvoiman? Juuri tämä on Suomessa ongelma - liian moni taho on sokea todellisille näytöille ja osaamiselle, ja jotain tusinatutkintoa pidetään yhtään minään mittarina. Sairasta.

Vierailija
27/33 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole tuollainen, mitä otsikossa kuvailet. Muuten et olisi koskaan ilman töitä.

On mulla ollut koko ajan töitä, mutta työura on junnannut ikävästi paikoillaan ja olen jumiutunut rutiinihommaan. Kaipaisin haasteita ja uskoisin, että mulla olisi enemmänkin annettavaa sekä paukkuja haastavampiin ja luovempiin hommiin. T. Ap

Vierailija
28/33 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajaksi. 

Vierailija
29/33 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti fiksuna ihmisenä tajuat varmaan, että ihmiset tulkitsevat tilanteen olevan siltä miltä näyttää. Keskeneräiset tutkinnot kertovat muusta kuin älykkyydestä, pitkäjännitteisyydestä ja sitkeydestä.

Korkeakoulututkinto on Suomessa vaatimus moniin virkoihin, ja osoitus jonkunasteisesta kyvykkyydestä. Muuta sinulla kun oikein ole näyttää, suorita ensin ne opintosi loppuun. Vaikkei niillä opinnoillasi lopulta olisikaan paljoa tekemistä työn sisällön kanssa... no, jos olet oikeasti älykäs, pitäisi sinun tajuta itsekin.

Meinaat ihan vakavissasi että 10 vuotta IT-alan hommissa ei näytä mitään, ja joku tusinatutkinto muutamassa vuodessa suoritettuna omaisi valtavan todistusvoiman? Juuri tämä on Suomessa ongelma - liian moni taho on sokea todellisille näytöille ja osaamiselle, ja jotain tusinatutkintoa pidetään yhtään minään mittarina. Sairasta.

Isolla osalla ihmisistä on sekä korkeakoulututkinto että työkokemusta omalta alalta: useimmiten jo opiskelujen aikaan aloitettu ura. Siksi tilanne, jossa yrittää vaihtaa alaa eikä ole edes tutkintoa johtaa altavastaajana olemiseen ja tätä joutuu kompensoimaan uran alussa vielä enemmän ellei käy satumainen tuuri.

Vierailija
30/33 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kysyi, mitä hän voi tehdä parantaakseen työnsaantimahdollisuuksiaan. Paras ohje hänelle on suorittaa tutkinnot loppuun. Ei siinä ole mitään sairasta.

Jos sinulla olisi parempia ohjeita, varmaan antaisit niitä, etkä haukkuisi eri mieltä olevia.

Vierailija
31/33 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä opinnot loppuun, miksi ei? Se tutkinto kertoo työnantajalle sinusta jotain. Myös se "dropout-status" kertoo jotain, vaikka et haluaisi. Työnantaja ei tunne sinua, joten hän tekee johtopäätöksensä sen tiedon mukaan mitä on saatavilla. Stailaa itsesi, käy kampaajalla ja mene valokuvaamoon otattamaan itsestäsi edustava kuva.

Vierailija
32/33 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heräsin taas vaihteeksi tosiaan tähän tilanteeseeni, kun katselin erästä työpaikkaa, joka kiinnostaisi, jonka jälkeen tsekkasin ne sille valituksi tulevalle tulevat kollegat linkedinistä. Ne kaikki olivat nuoria, edustavan näköisiä miehiä, joilla oli juuri tarkasti tietyn alan ylempi korkeakoulututkinto. Tajusin, että ei mulla ole mitään mahdollisuuksia ko. paikkaan. Mikä työ voisi sopia siis sinänsä varsin oppivaiselle ja fiksulle ihmiselle, joka on kuitenkin "vain" nainen, perheellinen sekä yli 35-vuotias (=yli-ikäisen rajalla)?

T. Epätoivoinen ap

Tee ensin se tutkinto joutessasi valmiiksi että pystyt hakemaann paikkoja.  Tai tee AMK -tutkinto kun sinne on helpompi päästä jos sinulla ei ole enää opinto-oikeutta kun olet pudottautunut noista yliopistoista.  Koska olet varmaan ollut muutaman vuoden lasten kanssa kotona niin samalla kun haet töitä opiskele, olet vielä nuori.  Älä haaveile sellaisista paikoista joihin sinulla ei ole mahdollisuuksia, koska nyt on niin paljon hyviä hakijoita, joilla on a) tutkinto ja b) kokemusta.  Tyydy alempaa työhön äläkä kurkota kuuseen.  Jatkossa varmasti voit näyttää kyntesi sitten työelämässä.    Voithan lähettää avoimia hakemuksia sellaisiin paikkoihin joihin koulutuksesi ja entinen työkokemuksesi sopii, tiedä vaikka kävisi tuuri.  Eihän kaikilla todella pitkälle päässeillä ole loppututkintoa.

Vierailija
33/33 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot joustanut ihan liikaa ton miehes takia. Eka opiskelu tussas siihen, että piti päästä miehen luo Suomeen. Aloitit toisen tutkinnon mutta hups, seki vähä jäi. Ja nyt et mitenkään voi mennä ulkomaille töihin, koska Mies.

Mikähän Porvoon Mensa on kyseessä?