Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ammatillista koulutusta/korkeakoulutusta, ei työmarkkinatukea?

Vierailija
01.12.2024 |

Jouduin hakemaan työmarkkinatukea ansiosidonnaisen loputtua. Tämä on ensimmäinen kerta elämässäni kun haen työmarkkinatukea, ennen työttömyyttä en ole ollut kuin muutaman kuukauden pätkän ansiosidonnaisella ja edellinen työsuhde kesti yli 10 vuotta.

Tuossa Kelan hakemuksessa oli maininta, että jos ei ole ammatillista koulutusta/korkeakoulutusta (minulla ei ole, vain lukio), niin työmarkkinatuen "odotusaika" (on sama asia kuin karenssi??) olisi 5 kk. Mitä ihmettä? Koskeeko tämä myös niitä, jotka ovat olleet vuosikymmeniä työelämässä (itse olen ollut lähemmäs 20 vuotta)?

Ja ps. Meen töihin heti kun joku mut töihin ottaa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, työmarkkinatuki vaatii vähintään ammattikoulututkinnon kun ikää on 25 tai enemmän. Sitä ennen on karenssit ja pitää opiskella tutkinto jos haluaa jatkaa tuen saamista.

Vierailija
2/11 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se on työmarkkinatuki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko saada jotain muuta etuutta ansiosidonnaisen jälkeen?

Vierailija
4/11 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäynti kumoaa tuon, jos tarpeeksi työvuosia takana. 

Vierailija
5/11 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotusaikaa ei ole, jos saat työmarkkinatukea välittömästi perus- tai ansiopäivärahan enimmäisajan jatkoksi.

Miksi kyselet täällä etkä lue Kelan sivuilta??

Vierailija
6/11 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, työmarkkinatuki vaatii vähintään ammattikoulututkinnon kun ikää on 25 tai enemmän. Sitä ennen on karenssit ja pitää opiskella tutkinto jos haluaa jatkaa tuen saamista.

No nyt on kyllä täysin väärää tietoa... 5kk odotusaika on vailla ammattikoulutusta vailla olevalla, jonka jälkeen saa kyllä tukea. Nuoremmatkin saavat kyllä, mutta pitää hakea yhteishaussa kouluun, yleensä väh 2 paikkaa. Myös toimenpiteiden ajalta saa alle 25 vuotiaat 

Vierailija
7/11 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotusaikaa ei ole, jos saat työmarkkinatukea välittömästi perus- tai ansiopäivärahan enimmäisajan jatkoksi.

Tämä. Olen itse saanut työmarkkinatukea sekä ansiosidonnaisen että kelan peruspäivärahan jälkeen ilman ammatillista koulutusta olevana ja mitään ylimääräisiä karensseja ja odotuksia siihen väliin ei tullut.

Vierailija
8/11 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon niitä pitää olla? Kysyin omasta ammattiliitostani, että miten toimin kun ansiosidonnainen loppuu ja sieltä sanottiin, että heiltä menee tieto Kelaan, että ansiosidonnaisen 400 päivää on maksettu. Ei kerrottu, että olisi jotain muita ehtoja työmarkkinatuen saannille. Oletin, että on selvä homma.

Vierailija
9/11 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon niitä pitää olla? Kysyin omasta ammattiliitostani, että miten toimin kun ansiosidonnainen loppuu ja sieltä sanottiin, että heiltä menee tieto Kelaan, että ansiosidonnaisen 400 päivää on maksettu. Ei kerrottu, että olisi jotain muita ehtoja työmarkkinatuen saannille. Oletin, että on selvä homma.

Sen verran että olet päässyt ansiosidonnaiselle.

Vierailija
10/11 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Olen itse saanut työmarkkinatukea sekä ansiosidonnaisen että kelan peruspäivärahan jälkeen ilman ammatillista koulutusta olevana ja mitään ylimääräisiä karensseja ja odotuksia siihen väliin ei tullut.

Näin minäkin oletin asian olevan. Etsin kyllä tietoa Kelan sivuilta.

Vierailija
11/11 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin minäkin oletin asian olevan. Etsin kyllä tietoa Kelan sivuilta.

Tuolla se lukee.

"Odotusaikaa ei ole, jos saat työmarkkinatukea välittömästi perus- tai ansiopäivärahan enimmäisajan jatkoksi."

https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi