Onko paikalla opettajakorkeakoulun käyneitä?
Onko opiskelu rankkaa työn ohessa? Oliko opiskelemaan vaikea päästä? Muita kokemuksia?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Siis selvennykseksi:
ammatillinen opettajakorkeakoulu -> opettajapätevyys 2. ja 3. asteelle (pl. lukio)
opettajaopinnot yliopistossa, maisteritutkinto -> opettajapätevyys perusasteelle ja lukioon
Ammatillisesta opettajakorkeakoulusta saa kyllä pätevyydeen myös lukioon, kun on opetettavan aineen maisteri
Vierailija kirjoitti:
Onko mun siis aivan turha hakea ilman kokemusta opetustyöstä? Mulla on amk-tutkinto ja yli kymmenen vuotta kokemusta taloushallinnon työstä ja haluaisin nimenomaan opettaa taloushallintoa. ap
Käy ensin ylempi amk
Sitten hae opettajan sijaisuuksia
No ne puuttuvat 5 pojoahan saat suorittamalla kasvatustieteen perusopinnot kasaan. Niitä pidetään ihan syystä yliopistolaitoksen helpoimpina opintopisteinä, joten ei tartte pelätä.
Käy kurkkaamassa saisiko vaikka Jyväskylän avoimessa hoitaa ne kokonaan etäopintoina. Sillon saat ne hoidettua näppärästi iltaisin, eikä tartte murehtia että haittais töitä. Tuolla varmaan joutuu sitten tekee erilaisia tehtäviä osaamisensa näyttämiseksi, eli joutuu tekemään paljon enempi töitä kuin normiyliopistossa. Opinnot vielä maksavatkin, kaiketi 15€/op. Naurettavan halpa hinta, jos ajattelee että kandi+maisteri on 300op eli ne sais tehtyy 4500€. Tutkinto-opiskelijoiden lukukausimaksut on 5000-15000€ kun ne nyt niille ETA alueen ulkopuolisille vahvistettiin.
Kannattaa pari ylimääräistäkin kurssia tehdä lisäpisteisiin ja tutkia mitä se opetusalan yhteiskunnalliset tehtävät tarkoittaa. Jollain omien työtehtävien uudelleenmuotoilulla saattaa myös saada muutaman pojon.
Mee johonki paikalliseen työväesopistoon vetämään tietokone tutuksi senioreille tai kustannuslaskentaa snägäriyrittäjille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis selvennykseksi:
ammatillinen opettajakorkeakoulu -> opettajapätevyys 2. ja 3. asteelle (pl. lukio)
opettajaopinnot yliopistossa, maisteritutkinto -> opettajapätevyys perusasteelle ja lukioon
Ammatillisesta opettajakorkeakoulusta saa kyllä pätevyydeen myös lukioon, kun on opetettavan aineen maisteri
Lukion opetettavan aineen kelpoisuuteen riittää se että on
1) joku ylempi kk-tutkinto
2) opettajan pedakoomisten opintojen kivireki raahattuna maaliin
3) 120op syventävät opinnot suoritettuna (25op perusopinnot + 35op aineopinnot + 60op syventäviä opintoja)
Eli huomattavasti helpompi tehdä niitä opetettavia aineita enempi mitä 300op maisterin tutkinto tai edes 180opintopisteen pääainekokonaisuus.
Näköjään voi suorittaa kokonaan avoimessa nuo perusopinnot! 😊 Minkähänlaisella aikataululla pystyy 25 op suorittaa? Ap
Vierailija kirjoitti:
Nonni! Mun pisteet on 12😐 Eihän mulla ole mitään mahdollisuuksia päästä opiskelemaan. ap
Äläpäs vielä heitä kirvestä kaivoon. Minäkin luulin, etteivät pisteeni riitä alkuunkaan (raja oli 23), mutta soitin opintotoimistoon ja sain valaistusta. Laske esimerkiksi kaikki lyhyetkin kesätyöt mansikkamaalla yhteen "muiksi töiksi". Jos olet tehnyt samaa työtä julkisella vaikka kolme vuotta ja yksityisellä kolme vuotta, saat noistakin pisteet tavallaan erikseen. Ja jos nyt ryhdyt toimeen, pystyt tekemään kasvatustieteiden perusteet kokonaan etänä avoimessa opekorkean hakuun mennessä ja saat muistaakseni viisi pistettä siitä (noin minä tein, ja avoin yo kiirehti todistuksen kirjoittamista hyvästä syystä ja opekorkea hyväksyi hakuun minun selitykseni siitä, että todistus on tulossa).
Soita nyt ensin sinne opintotoimistoon. Sitten käärit hihat ja raadat helmi-maaliskuun hakuun asti.
Nro 4
Vierailija kirjoitti:
Näköjään voi suorittaa kokonaan avoimessa nuo perusopinnot! 😊 Minkähänlaisella aikataululla pystyy 25 op suorittaa? Ap
Tuolla sivun puolivälissä on Helsingin avoimen meneillään olevat perusopintokokonaisuudet. Nuo kestävät noin 9 kuukautta, mutta kokemuksesta voin sanoa, että kyllä ne vajaassa puolessakin vuodessa pystyy tekemään. Katso myös muiden maakuntien tarjonta.
https://courses.helsinki.fi/fi/open-university/subjects/kasvatustieteet…
Nro 4
Kyllä opiskeluhankkeesi on realistinen, mutta sitten se toinen kysymys on, että mistä meinaat saada töitä. Käytännössä voisit hakeutua ammattikouluun eli arkikielellä kauppikseen. Sinnekin on tulijoita, kyttääjiä, tuntiopettajia jne. On mahdotonta saada tuosta vaan virkaa, ellei ole suhteita. Pitää olla kokemusta siitä työstä ja roikkua jossain osa-aikaisena opettajana. Sitten taas sinun kohdallasi se tarkoittaisi vakityöstä luopumista ja sitä, että heittäydyt epämääräisten pätkien ja osa-aikaisuuksien varaan. Ehkä sinulle voisi vaihtoehto olla yksityiset koulutusfirmat? Niissäkin arvostavat pedagogisia osaamisen rinnalla, vaikkei niitä pakko ole ollakaan suoritettuna.
Keskiastetta leikataan myös rajusti, mikä vähentää töitä siellä eli työpaikkoja vapautuu entistä vähemmän.
Eräs tuttu pääsi amikseen opettajaksi, mutta oli rakennusalalla ja teki keikkaa niiden satunnaisten kurssien ohella. Eli opetti vaikka muutaman tunnin viikossa ja pyöri raksalla lopun ajan. Rakennustyöt on helppo sovittaa osa-aikatyöhön. Sitten vuoden jälkeen tarjottiin 4kk tuntiopettajan pestiä ja otti sen, sitten taas takaisin raksatöihin jne. Pari-kolme vuotta oli noin, kunnes sai elo-kesä määräaikaisen työnopettajan työn. Siltikään ei vielä ollut siellä virkaa, mutta työtä alkoi tulla säännöllisemmin.
Mitä ylemmän asteen kouluihin tulee, niin amk on oikeastaan vielä halutumpi ja amk-tutkinnolla sieltä ei enää irtoa mitään.
Oon ylioppilas, merkonomi ja tradenomi. Yli kymmenen vuotta työkokemusta taloushallinnosta. Pisteet ei millään riitä ammatilliseen opettajakorkeakouluun. Mikä mun seuraava siirto voisi olla? Vakituisesta työstä en voi jäädä pois. Kova tahto olisi opetustyöhön... ap