Minkä lahjan ostaisin anopille? Lastenhoidon takia
Haluaisin "antaa kiitoksen" kun hoitaa lapsiamme. Ollaan silloin tällöin viety esim viinipullo tms mutta haluaisin antaa ihan kunnon lahjan.
Hän on melko minimalistinen, ei ostele turhuuksia, eikä hänellä kyllä rahaakaan ole mitenkään liikaa. (Niinkuin ei meilläkään).
Olisiko mitään ideoita? Mietin jotain herkku"koria" tms mutta onkohan tyhmä idea..
Niin ja anoppi on vähän alle 60v.
Kommentit (29)
Olen todella paljon hoitanut lastenlapsiani, ja mitään rahallista korvausta en ole koskaan olettanut tai halunnut saavani. Myös kaikki lahjakortit tuntuisivat lähinnä vaivaannuttavilta. Mukavilta ovat kutenkin tuntuneet pienet muistamiset, jos esim. matkojen aikana olen hoitanut lapsia tai eläimiä. Muistamiset ovat olleet luokkaa viinipullo, huivi, sateenvarjo, kosmetiikkaa...
Riippuu tietysti hoitajan taloudellisesta tilanteestakin, pitääkö rahaa tarjota korvaukseksi.
Olemme keskustelleet lasten isovanhempien kanssa palkoista ja palkkioista, meillä he eivät kaipaa moisia, heille isovanhemmuus on lahja, ei mikään sivubisnes.
Tottakai tarjotaan ruuat ja kahvit yms. Kun ovat meillä lastenvahtina, tai ylipäätään kylässä, mutta minusta ainakin tuntuisi oudolle antaa lasten isovanhemmille joka kerta jotain palkkioksi siitä että he hoitavat lapsenlapsiaan tai viettävät heidän kanssa aikaa.
Mites sitten kun isovanhemmat ovat iäkkäämpiä eivätkä enää jaksa itse kaikkea, menisimmekö me lapset ja lapsenlapset käsi ojossa pyytämään rahaa vaikkapa nurmikonleikkuusta tai kaupassa käyttämisestä????
Tosiaan, meitä on moneen junaan.
Vierailija kirjoitti:
Olemme keskustelleet lasten isovanhempien kanssa palkoista ja palkkioista, meillä he eivät kaipaa moisia, heille isovanhemmuus on lahja, ei mikään sivubisnes.
Tottakai tarjotaan ruuat ja kahvit yms. Kun ovat meillä lastenvahtina, tai ylipäätään kylässä, mutta minusta ainakin tuntuisi oudolle antaa lasten isovanhemmille joka kerta jotain palkkioksi siitä että he hoitavat lapsenlapsiaan tai viettävät heidän kanssa aikaa.
Mites sitten kun isovanhemmat ovat iäkkäämpiä eivätkä enää jaksa itse kaikkea, menisimmekö me lapset ja lapsenlapset käsi ojossa pyytämään rahaa vaikkapa nurmikonleikkuusta tai kaupassa käyttämisestä????
Tuossa on eräs vivahde-ero. Isovanhemmat ovat vanhoja, te nuoria. Vanha ei jaksa samalla tavalla kuin nuorempi, joten hänelle lasten hoidosta on enemmän vaivaa kuin nuorelle nurmikon leikkuusta. Siksi isovanhemman hoitoapu tulee korvata jollakin tavalla.
Loukkaantuisiko jos tarjoaisit suursiivouksen jonkun firman kautta ? Ikkunoiden pesu ym.
Jos omakotitalo tms isompi asunto niin itse ottaisin kiljuen vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on eräs vivahde-ero. Isovanhemmat ovat vanhoja, te nuoria. Vanha ei jaksa samalla tavalla kuin nuorempi, joten hänelle lasten hoidosta on enemmän vaivaa kuin nuorelle nurmikon leikkuusta. Siksi isovanhemman hoitoapu tulee korvata jollakin tavalla.
Emme mekään ole ikinä keskustelleet isovanhempien kanssa mistään rahallisista korvauksista, ihan vapaaehtoisesti vahtivat lapsenlapsiaan. Eivät myöskään ole vanhoja, ovat alle 50v. Luulisi jaksamista riittävän vielä ainakin vuoskymmenen.
Sitten, kun oikeasti ovat vanhoja ja raihnaisia ja jaksamisen kanssa on ongelmia, niin eihän heille mitään pikkulapsia uskaltaisi eikä kehtaisi hoitoon antaakaan. No tuolloin meidänkin muksut ovat jo niin isoja, etteivät juuri mitään vahtimista ja hoivaamista edes tarvitse. Ei isovanhempi ole sama asia kuin vanha, eikä lapsenlapsikaan aina uhmaikäinen pikkulapsi.
Oma mummuni oli perhepäivähoitaja, vahti lastenlasten lisäksi vielä muidenkin alle kouluikäisiä lapsia vanhempien työpäivän ajan. Tuosta tosin mummulle maksettiin kulukorvaus sapuskoista, ei varsinaista palkkaa (paitsi vieraiden lasten osalta toki).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo on logiikka. Isovanhempi voi olla kolmekymppisenäkin. Puhumattakaan siitä, ettei noita asioita voi edes verrata. (Tai susta en tiedä, mutta esim. 9 - vuotiaan vahtiminen parin tunnin ajan on mun mielestä huomattavasti vähemmän rankkaa kuin 2000m2 tontin nurmikonleikkuu työnnettävällä ruohonleikkurilla....)
Meidän suvussa tosin autetaan auttamisen ilosta, joskus saa apua takaisin tai palkkaa, tai ehkä ei mitään mutta ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lahjan" "antaminen" kuulostaa oudolta. Miksi lainausmerkit? Etkö voi vain antaa lahjaa kuten normaalit ihmiset?
En kirjoittanut "antaa lahjan". Kts aloitus.
Totta, "anteeksi". "Kiitoksen antaminen" kuulostaakin jo paljon "fiksummalta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lahjan" "antaminen" kuulostaa oudolta. Miksi lainausmerkit? Etkö voi vain antaa lahjaa kuten normaalit ihmiset?
En kirjoittanut "antaa lahjan". Kts aloitus.
Totta, "anteeksi". "Kiitoksen antaminen" kuulostaakin jo paljon "fiksummalta".
Kylläpä tämä sai takapuolesi kutiamaan :)
Me olemme joskus kutsuneet anopin ja appiukon meille syömään, tai kahville, ja olen leiponut suolaista ja makeaa. Appivanhemmat eivät juuri käy missään ja viihtyvät lähinnä maalla arkisten askareiden parissa. Mielelläni minäkin joskus lastenhoitoa jotenkin korvaisin, mutta vähän hankalaa kun eivät tunnu tarvitsevan mitään..