Kuinka paljon aikuisen lapsen pitää tukea vanhempiaan?
Asun äitini ja veljeni luona, opiskelen ja käyn satunnaisesti töissä Lidlin kassalla, jotta saan maksettua laskuni ja ruokaa ostan myös kotiin itselleni, ettei äidin tarvitsisi.
Äitini käy töissä mutta hänellä on jatkuvasti pulaa rahasta ja rahaongelmia. Silti on toiminut mielestäni kyseenalaisesti. Isäni on narkomaani ja ollaan satunnaisesti yhteydessä.
Äitini tukeutuu kuukausittain minuun ja pyytää lainaamaan ja antamaan rahaa. Olen aikuinen ja minun täytyy maksaa jotain täällä asumisesta. Ei mulla vaan ole sitä rahaa. :( Äiti tietää että mulla on jonkunverran säästössä mutta ne on tulevaisuuttani varten ja olen niitä monta vuotta säästänyt. :( Tuntuu pahalta kun hän ottaa aina sen esille, ihan kuin ne olisivat hänen omaisuuttaan, hänhän rahaa tarvitsee enkä tee niillä nyt mitään.
Sairastan kroonista sairautta ja olin kaksi päivää sairaalassa tiputuksessa, kotiuduin tänään ja melkein heti nähtyäni äidin hän pyysi multa taas rahaa lainaksi, olen tässä kuussa antanut hänelle jo 160€, ja nyt pyysi 100€ lisää, saan kuulemma takaisin.
Romahdin vain täysin enkä jaksa enää, ei kyse ole varmasti edes rahasta vaan siitä, etten jaksa huolehtia hänen asioistaan ja olla hänelle joku tukipilari tässä elämässä. Veljeni on myös aikuinen ja opiskelee, ei käy töissä joten äiti maksaa hänen laskut ym. Tuntuu niin epäreilulta kun en jaksa hoitaa kouluani enää kunnolla. :(
Onko tämä normaalia, miten te muut äidit suhtaudutte tähän tilanteeseen?
Anteeksi pitkä teksti.
Ei täysi-ikäisyys ole mikään mahdollisuus elättää itseään etenkin kun vielä opiskelee. Ihan normaalilta tuntuva parikymppisten ja äidin välinen yhteisasumistalous näyttää olevan kyseessä. Ainakin ap näyttää huolehtivan omista kuluistaan ja äitinsä puolestaan tukee häntä kun kerran saa asua kotona. Äidin rahapula voi olla asumiskuluista johtuvaa ja on ihan oikeutettua että maksat 100-200 euroa kuukaudessa sähköistä, lämmöstä, asumisesta, vakuutuksista, remontoinneista, yhtiövastikkeesta/vuokrasta ruuasta siltä osin kuin et itse sitä osta mikäli sinulla vain opiskelijana on varaa. Hyvä että olet saanut säästöjä aikaiseksi, pidä niistä kiinni. Tulet tarvitsemaan niitä kun muutat kotoa. Olisiko mahdollista että sijoittaisit säästöjäsi vaikka johonkin oman pankkisi sijoitusneuvottelijan suosittelemaan rahastoon muutaman satasen/tonnin ja sitten joka kuukausi vaikka pari kymppiä. Saat siitä sijoituksesta sitten vähän lisätuloja kun päästät tuottoja ulos muutettuasi kotoa pois.