Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon aikuisen lapsen pitää tukea vanhempiaan?

Vierailija
28.09.2016 |

Asun äitini ja veljeni luona, opiskelen ja käyn satunnaisesti töissä Lidlin kassalla, jotta saan maksettua laskuni ja ruokaa ostan myös kotiin itselleni, ettei äidin tarvitsisi.

Äitini käy töissä mutta hänellä on jatkuvasti pulaa rahasta ja rahaongelmia. Silti on toiminut mielestäni kyseenalaisesti. Isäni on narkomaani ja ollaan satunnaisesti yhteydessä.

Äitini tukeutuu kuukausittain minuun ja pyytää lainaamaan ja antamaan rahaa. Olen aikuinen ja minun täytyy maksaa jotain täällä asumisesta. Ei mulla vaan ole sitä rahaa. :( Äiti tietää että mulla on jonkunverran säästössä mutta ne on tulevaisuuttani varten ja olen niitä monta vuotta säästänyt. :( Tuntuu pahalta kun hän ottaa aina sen esille, ihan kuin ne olisivat hänen omaisuuttaan, hänhän rahaa tarvitsee enkä tee niillä nyt mitään.

Sairastan kroonista sairautta ja olin kaksi päivää sairaalassa tiputuksessa, kotiuduin tänään ja melkein heti nähtyäni äidin hän pyysi multa taas rahaa lainaksi, olen tässä kuussa antanut hänelle jo 160€, ja nyt pyysi 100€ lisää, saan kuulemma takaisin.

Romahdin vain täysin enkä jaksa enää, ei kyse ole varmasti edes rahasta vaan siitä, etten jaksa huolehtia hänen asioistaan ja olla hänelle joku tukipilari tässä elämässä. Veljeni on myös aikuinen ja opiskelee, ei käy töissä joten äiti maksaa hänen laskut ym. Tuntuu niin epäreilulta kun en jaksa hoitaa kouluani enää kunnolla. :(

Onko tämä normaalia, miten te muut äidit suhtaudutte tähän tilanteeseen?

Anteeksi pitkä teksti.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko ja syötkö siellä siis ilmaiseksi? Ikä?

Vierailija
2/21 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sinun pitää oma osuutesi asumiskuluista maksaa!

Ei mikään ihme, jos äidilläsi on rahapula, kun kotona lorvii ilmesesti kaksi taysi-ikäistä lorvikatarria.

5/5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää yhdessä budjetti. Jos veljesi ei pysty elättämään itseään, opintolainaa saa ottaa.

Vierailija
4/21 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan suurimman osan ruokaa itselleni tänne, ettei äidin tarvitsisi, niin kuin kirjoitin jo alussa. Olen tehnyt töitä 17v asti ja nyt vuosi sitten lähdin opiskelemaan, silloin kun tein töitä enemmän annoin enemmän rahaa, mutta nyt kun teen satunnaisia keikkoja eikä välillä töitä vain ole, niin mistä sitä rahaa annan, itselläni on kuitenkin maksettavana lääkkeet, terapiamaksut ja puhelinlasku yms.

Veljeni on 18 ja itse olen 20v.

Vierailija
5/21 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muuttaisit omillesi? 

Vierailija
6/21 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan suurimman osan ruokaa itselleni tänne, ettei äidin tarvitsisi, niin kuin kirjoitin jo alussa. Olen tehnyt töitä 17v asti ja nyt vuosi sitten lähdin opiskelemaan, silloin kun tein töitä enemmän annoin enemmän rahaa, mutta nyt kun teen satunnaisia keikkoja eikä välillä töitä vain ole, niin mistä sitä rahaa annan, itselläni on kuitenkin maksettavana lääkkeet, terapiamaksut ja puhelinlasku yms.

Veljeni on 18 ja itse olen 20v.

Eli asut täysin ilmaiseksi etkä maksa edes ruokakulujasi kokonaan? Entä veljesi?

Vierailija
7/21 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sinä tue äitiäsi vaan hän sinua!

Vierailija
8/21 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hän tukee minua?

Vierailija
9/21 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta omaan asuntoon, se on parempi ratkaisu teille kaikille.

Vierailija
10/21 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hän tukee minua?

Elättämällä sinut. Olet täysi-ikäinen mutta asut äidin luona ilmaiseksi.

Vierailija
11/21 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on siellä oma huone niin kohtuuvuokra olisi noin 400 kuussa ja tietenkin kaikki omat ruokakulut.

Vierailija
12/21 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hän tukee minua?

Millä tavalla hän elättää minut, jos ostan suurimman osan ruokaa itselleni, annan hänelle vielä rahaa sen päälle ja maksan KAIKKI kuluni yksin. Miten hän elättää minua?

Äitini on jollain tavalla läheisriippuvainen ja on maanitellut monta kertaa, että enkä nyt voisi asua täällä sen aikaa kun saan opintoni päätökseen. Musta tuntuu, että hän ei halua jäädä yksin ja keltä hän silloin rahaa pyytää?

Vierailija
13/21 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kaikki yhdessä budjettia tekemään. Kolme vähävaraista aikuista asuu yhdessä, joten jokainen voi maksaa osuutensa ruoasta, asumiskuluista ja muista kiinteistä menoista. Omat menot ja kulut maksaa jokainen itse. Säästätte kuitenkin paljon verrattuna siihen, että jokainen asuisi yksin. 

Jos joku ei suostu kulujen jakamiseen ettekä pääse sopuun, sitten ei kai ole muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa omiin osoitteisiin.

Vierailija
14/21 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hän tukee minua?

Millä tavalla hän elättää minut, jos ostan suurimman osan ruokaa itselleni, annan hänelle vielä rahaa sen päälle ja maksan KAIKKI kuluni yksin. Miten hän elättää minua?

Äitini on jollain tavalla läheisriippuvainen ja on maanitellut monta kertaa, että enkä nyt voisi asua täällä sen aikaa kun saan opintoni päätökseen. Musta tuntuu, että hän ei halua jäädä yksin ja keltä hän silloin rahaa pyytää?

Et maksa tarpeeksi. Sinun osuutesi on kaikki oma ruokasi, omat kulusi plus noin 400 euroa asumisesta.

Vierailija
15/21 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksatko vuokraa, vakuutuksia, sähkö, vesi, netti yms laskuista myös oman osuutesi? kuulostaa siltä, että äitisi elättää aikuista lastaan. 

Vierailija
16/21 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä ja veljesi asutte kotona vielä ja miten olette tuollaiseen ratkaisuun päätyneet? Sinulla ei ole mitään velvollisuutta tukea äitiäsi, mutta jos kolme aikuista ihmistä asuu yhdessä niin kyllähän ne asumis-, ruoka- ym. menot pitäisi jakaa teidän kolmen kesken. Keskusteletteko rahatilanteesta yhteisesti?

Vierailija
17/21 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä tukisit häntä, maksaisit oman osuutesi lisäksi hönen osuuttaan. Nyt et maksa edes omaa osuuttasi.

Teidän pitää istua alas, laskea kaikki kulut ja katsoa mitä kukakin maksaa. Jos ole ruokakaupassa töissä ja saat alennuksen, sinun kannattaa ostaa kaikki ruoka.

Ja mene kunnolla töihin.

Vierailija
18/21 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen vastauksia, mun mielestä aikuiset tukee ensisijaisesti lapsiaan, ihan aikuisiakin. Ei se niin mene, et kun mittariin tulee 18 vuotta niin omavaraisesti pitäisi kaikki mennä. Ei ainakaan minusta, mielelläni lapsiani tuen ja kannustan. Tuntuisi hullulta pyytää vuokraa, juuri se on tukemista, että saavat asua kotona ilman korvausta. Toki omat menot suurelta osin maksettava itse ja ihan kiva jos joitakin ruokakuluja tms huolehtii. Ihan siivoaminen ym toimii mielestäni hyvänä vastapalveluksena, jos näin haluaa.

Se on ymmärrettävää, että joskus vanhemmillakin voi olla tiukka tilanne taloudellisesti ja kaipaa apua/lainaan, mutta jatkuvaa se ei saisi olla suhteessa omaan lapseen. Se syö suhdetta.

Pohdin kyllä, että sun tilanteessa omilleen muutto voisi olla hyvä juttu. Saisit ehkä itse paremmin tukia eli sijaistyöt eivät olisi ehkä välttämättömiä tai pienemmässä mittakaavassa ja kenties opiskelutkin sujuisi paremmin. Ennenkaikkea saisit omaa tilaa. Tsemppiä sinulle!!

Vierailija
19/21 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap sinä ja veljesi muuttaisitte pois kotoa niin muuttaisiko äitisi pienempään asuntoon jotta hänen asumiskulunsa pienentyisivät? Tällä saattaisi olla iso vaikutus äiti rahatilanteen paranemisen (ainakin jos kyseessä on vuoka-asunto).

Vierailija
20/21 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vastauksia, mun mielestä aikuiset tukee ensisijaisesti lapsiaan, ihan aikuisiakin. Ei se niin mene, et kun mittariin tulee 18 vuotta niin omavaraisesti pitäisi kaikki mennä. Ei ainakaan minusta, mielelläni lapsiani tuen ja kannustan. Tuntuisi hullulta pyytää vuokraa, juuri se on tukemista, että saavat asua kotona ilman korvausta. Toki omat menot suurelta osin maksettava itse ja ihan kiva jos joitakin ruokakuluja tms huolehtii. Ihan siivoaminen ym toimii mielestäni hyvänä vastapalveluksena, jos näin haluaa.

Se on ymmärrettävää, että joskus vanhemmillakin voi olla tiukka tilanne taloudellisesti ja kaipaa apua/lainaan, mutta jatkuvaa se ei saisi olla suhteessa omaan lapseen. Se syö suhdetta.

Pohdin kyllä, että sun tilanteessa omilleen muutto voisi olla hyvä juttu. Saisit ehkä itse paremmin tukia eli sijaistyöt eivät olisi ehkä välttämättömiä tai pienemmässä mittakaavassa ja kenties opiskelutkin sujuisi paremmin. Ennenkaikkea saisit omaa tilaa. Tsemppiä sinulle!!

Tietenkin menee. Aikuiset maksavat omat kulunsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä