Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvojen/lasten elämänhetkistä kertominen ja kuvaaminen someen..

Vierailija
28.09.2016 |

Kun miettii asiaa pitkällä aikavälillä, niin sanoisiko lapsesi isona, että ihanaa kun laitoit minusta nakuilukuvan nettiin! No, todellisuus on toinen: ei varmasti nauttisi törmätä vuosien jälkeen sellaiseen kuvaan! Sama juttu tilapäivitysten kanssa, joissa kerrotaan yksityiskohtaisia asioita pienestä ihmisestä.
Kannattaa oikeasti miettii kaksi kertaa, mitä sinne someen laittaa, kun ne kuvat/tiedot joutuu helposti vääriin käsiin.
Eikö lapsi voisi itse isompana luoda omaa nettiminäänsä, kun on enemmän jotain käsitystä asiasta? Ei vauvat/pikkulapset vielä ymmärrä noita asioita.
Muutamat asialliset kuvat/tilapäivitykset lapsista on ok, mutta sadat samasta kuvakulmasta otetut kullanmuru istuu, syö, paskoo, leikkii, ammeessa, hyppii yms. Ei ole mitään hienoa, vaan säälittävää touhua ajattelemattomilta vanhemmilta. Sama juttu tilapäivitysten kanssa: tommiolavi syö leipää, hillamarika taputti käsiään ja paskoi lattialle. Eikö ole muuta kerrottavaa? En ole lapsivastainen, vaan inhottaa tuollainen toiminta vanhemmilta. Ja olen tietokone/some sukupolvea, ei ole vieras tämä maailma. Mitä ajatuksia sinussa tämä herättää?

Kommentit (191)

Vierailija
1/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä aihe tässä tämän päivän some maailmassa! Hyvä ap!

Vierailija
2/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lapsesta ei tulisi laittaa kuvia ja päivityksiä ollenkaan someen, pelkkää tykkäyksien kerjäystä vanhemmilta lapsen yksityisyyttä loukaten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan laitettu lapsista aika maltillisesti kuvia someen. Ei kyllä muutenkaan mitään facen orjia olla :D Pyritään aina miettimään kaikkien kuvien kohdalla, että tykättäiskö itse, jos moinen kuva meistä itsestä olisi jaettu kaikkuen nähtäville... On laitettu jotain makkaranpaistokuvaa ja "eka eskaripäivä"- kuva eli ei mitään "varmasti noloja" (teininä pojat varmaan häpeää niitäkin...)

Eskarilta kysyn aina, että saako hänestä otetun kuvan laittaa faceen (olen selittänyt, että siellä sen näkee kaikki tutut). Joskus kieltää, jos on omasta mielestään huono kuva tms.

Vierailija
4/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en mahdollisesti tulevista lapsista laittaisi nettiin kuvia yms. Mut toisten muutamista asiallisista päivityksistä/kuvista lapsistaan en hermostu. Ap

Vierailija
5/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä ole ikinä mitään nakukuvia nähnyt :O Aika maltillisesti suurin osa laittaa, ehkä synttärikuvan tai jos jotain erityistä. Ja aika eri asia pidätkö julkista blogia tai laitatko faceen, jossa sen näkee ehkä vain muutakymmentä oikeaa tuttua, voi rajata näkyviin esim. vain lähisuvulle.

Esim. mun kuvat näkyy vain sellaisille jotka saattaisivat itsekin ottaa kuvan lapsestani. Sitä en usko että face itse kuvilla mitään tekisi, ei ne edes ole niin laadukkaita (heikko kuvatarkkuus) että niillä olisi kaupallista arvoa.

Vierailija
6/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Facebook-kaveri, joka melkein neuroottisesti vastustaa lasten kuvien laittamista someen. Kuitenkin sama kaveri kertoo lähes päivittäin mitä hassun hauskaa lapset ovat sanoneet tai tehneet. Lähes sama asia mielestäni. Tarvitseeko lapsen jokainen hassu tokaisu tallentaa someen?

Sitten on liuta näitä, jotka postaavat 5-15 kuvaa päivässä miettimättä sen kummemmin. Nämä ovat lähinnä äitiyteen hurahtaneita hassuja naisia, joilla oon myös vähän liikaa ajatella sitä omaa mussukkaa, sen söpöyttä ja yhteensopivia asuja.

Itse julkaisen kyllä kuvia lapsestani somessa. Lähinnä instagramissa. Julkaisen vain kuvia, joista ei näe lapseni kasvoja ja kuvat kertovat vain yhteisistä tekemisistämme. Kuvista pystyy päättelemään, että teemme paljon liikunnallisia juttuja, lapseni on tyttö ja pitää tällä hetkellä poneista. Kuitenkin kuvaukset liittyen luonteeseen tai lapsen mielipiteisiin jätän somen ulkopuolelle. Koen, että julkaisemistani kuvista näkee millaista lapsuutta lapseni elää, mutta ei minkälainen lapseni on ihmisenä. Hän saa luoda sen kuvan someen aikanaan ihan itse.

Vierailija
7/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yltiösensuuri on sekin vähän hullua. Mennänkö siihen että lapsia ei saa näkyä missään, ei sanomalehdissä, ei tv-uutisissa? Tietenkin pitää olla maltti siinä millaisia kuvia tai päivityksiä tekee, aina olisi syytä miettiä että mitä lapsi itse asiasta ajattelee, tai kysyä se suoraan jos lapsi jo senikäinen on.

Vierailija
8/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerta vanhemmat laittaa vauvan suu ympäriinsä mustikassa kuvan, niin laittakaa ihmeessä itsestäkin samanlainen kuva... Sitten ehkä tajuaa, kuinka tyhmä kuva-aihe on.. Ap

Vierailija
9/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kärjistämistä aiheesta, että lapsia ei saisi näkyä missään melkeenpä...ap

Vierailija
10/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkaisen kuvia vain oikeiden tuttujen näkyville, siis sukulaisten ja ystävien, kysyn myös lapsilta (alakoulikäisiä) aina luvan.

Vierailija
11/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme kärjistämistä aiheesta, että lapsia ei saisi näkyä missään melkeenpä...ap

Jotkut on sitä mieltä, on mm. kuvauskielto annettu kouluun, harrastuksiin jne. Kyllähän se vähän hassulta näyttää kun vaikkapa joukkueen kuvasta on yksi sumennettu, tai lehtikuvaa varten pitää käskeä pois. Tuskin lapsesta itsestä tuntuu kivalta. Toki on joskus tapauksia jossa ollaan oikeasti "pakosalla" syystä tai toisesta mutta useammin näissä tapauksissa on kyse jostain irrationaalisesta pelosta että joku tekee jotain väärää kuvilla.

Vierailija
12/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerta vanhemmat laittaa vauvan suu ympäriinsä mustikassa kuvan, niin laittakaa ihmeessä itsestäkin samanlainen kuva... Sitten ehkä tajuaa, kuinka tyhmä kuva-aihe on.. Ap

Tuo nyt oli vähän tyhmä vertaus jos kyse jostain pikkutaaperosta, ei kai lasten elämä muutenkaan ole samanlaista kuin aikuisen. En minä olisi potkupuvussa tai käyttäisi tuttiakaan.

Vierailija
13/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi hirveää taas, täällä Vauvan sivuillakin on ollut tuollainen kuva jossain ruoka-artikkelissa.

Vierailija
14/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi hyvänen aika sun asennetta ap. Nolaako se jotenkin 1-vuotiasta jos tulee sotkua syödessä vrt. aikuinen? Mietipä uudestaan.

Vierailija
15/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nyt oli vähän tyhmä vertaus jos kyse jostain pikkutaaperosta, ei kai lasten elämä muutenkaan ole samanlaista kuin aikuisen. En minä olisi potkupuvussa tai käyttäisi tuttiakaan.

Ehkä hölmö vertaus, mutta en minäkään ymmärrä niitä naama ruuassa-kuvia. Ne ei ole missään määrin söpöjä. Lähinnä idioottimaisia.

Vierailija
16/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkaisen kuvia vain oikeiden tuttujen näkyville, siis sukulaisten ja ystävien, kysyn myös lapsilta (alakoulikäisiä) aina luvan.

Miksi tätä alapeukutetaan? Minäkin toimin samalla tavalla, lapset 10 v ja 12 v. Vanhemmalla lapsella on jo omakin Instagram, toki yksityisyysasetuksin.

Vierailija
17/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä lapseni/vauvani kylpyhetki kuvia on olemassa somessa, myös semmoisia joissa lapsi näkyy ihan ilkosillaan. Eikai nyt arkivaatteet päällä olla ammeessa xD uikkarit on ihan erijuttu. Ap

Vierailija
18/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä hölmö vertaus, mutta en minäkään ymmärrä niitä naama ruuassa-kuvia. Ne ei ole missään määrin söpöjä. Lähinnä idioottimaisia.

Jaa, ehkä se sitten jakaa mielipiteitä. Minusta on vanhempien hyllyssä kuva jossa olen 1-vuotiaan naama hillossa, en ole koskaan nolostellut sitä. Ihan hauska kuva, olin salaa mennyt hillopurkille.

Vierailija
19/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta säälittävää on laittaa teinistä tai aikuisesta lapsesta kuvia Naamakirjaan kommentilla "kaunis tyttöni" tai "komea poikani" ja kerjätä sillä tykkäyksiä. Tämä on sitä, että vanhemmat elää lastensa ja lasten saavutusten kautta, jopa somessa.

Vierailija
20/191 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätä alapeukutetaan? Minäkin toimin samalla tavalla, lapset 10 v ja 12 v. Vanhemmalla lapsella on jo omakin Instagram, toki yksityisyysasetuksin.

Varmaan siksi, että osa ei siedä niitä lasten kuvia, minkäänlaisia, ollenkaan. Mut hei, en mä niitä teille näytäkään! Laitan näkyviin vain heille, jotka laittavat itsekin lasten kuvia, sekä isovanhemmille ja muille läheisille, jotka oikeasti haluavat kuvia nähdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän