Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika laittanut koulussa piloillaan seinälukin luokkakaverin päähän, tyttö oli muka melkein pyörtynyt ja itkenyt hysteerisesti

Vierailija
28.09.2016 |

Poika 13v oli laittanut siis erään luokkalaisensa tytön hiuksiin lukin. ymmärrän kyllä että lukki/hämiskammoinen voi säikähtää ja ehkä kiljuakin mutta mielestäni tuon on pakko olla ollut jo esitystä?

Oli siis ensin kirkunut ja pöyhinyt paniikissa hiuksiaan, kun lukki tippui hiuksista niin oli muka melkein pyörtynyt ja näyttänyt huonovointiselta. Terveydenhoitajalla sitten puhjennut hysteeriseen itkuun ja äitinsä oli hakenut kesken päivän kotiin.

No poika on nyt luonnollisesti älypuhelinkiellossa ja seuraavan kuukausirahan saa unohtaa, mutta ettekö muutkin ole sitä mieltä että tuollainen draamakohtaus yhden lukin takia on täytynyt olla esitystä?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta voi ihan oikeasti siedättyä, esim. oleskelu maassa jossa kaikki asunnot on täynnä hämähäkkejä todellakin tehoaa (ehkä vähän rajua shokkihoitoa kyllä). Mutta aloittaa voisi vaikka ihan pikkuriikkisten hämähäkkien käsittelyllä...

Tuossa nimittäin on se ikävä puoli että (voimakas) pelko on pitkälti opittua. Jo 1-vuotias oppii pelkäämään hämähäkkiä jos äiti/isä reagoi sellaiseen kovin hysteerisesti.

Vierailija
42/71 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta teineille on kaikenlainen kohkaaminen ja ylidramatisointi  tyypillistä. Ötökkäfobiastahan seurasi tässä tapauksessa kivasti palkinto eli ilmeisesti henkilökunnan ja muitten koulutovereitten sympatia ja pääseminen kesken päivän kotiin.  Saattaa olla, että kammoisia on koko koulu täynnä, jos joka ötökän näkemisestä saa luvallisen poissaolon. Muistan, miten meilläkin oli yllättäen kala-allergikkoja koko luokka täynnä, kun biologian tunnilla olisi pitänyt leikellä silakka ja kala-allergiset tehtävästä vapautettiin.

Mutta siis, onhan toki oikeita ja tosi pahojakin fobioita, vaikea mennä sanomaan, kun ei tunne tapauksen osallisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ollut paikalla olisin tempassut poikaa turpaan. Vaikka vaan sivustaseuraajana, koska imbesillien pitää saada turpiin.

Vierailija
44/71 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä olet ilkeämielisen pojan kasvattanut! Jos olisi tuon tytön äiti niin tekisin teistä rikosilmoituksen ja lastensuojeluilmoituksen.

Höpöhöpö. Ei tuo automaattisesti ole mitään ilkeyttä, voi olla kyse vain ajattelemattomuudesta. Kaikki eivät ymmärrä, että toiset pelkäävät niin kovasti hämähäkkejä.

Mä en antaisi tippaakaan armoa jos joku noin ilkeän tempun menisi tekemään. Ei normaalilla empatialla varustettu  täyspäinen ihminen tuolla tavalla lähde ketään kiusaamaan. 

Mua on ko. tavalla kiusattu kun olin lapsi ja se oli niin hirveää, että jos joku mun lapselle menisi niin tekemään niin nostaisin siitä valtavan haloon. 

Hei haloo, ei kaikki pelkää hämiksiä, mulle ne on yhtä neutraaleja kuin perhoset. Toki en tykkää että ötököitä kiusataan mutta mulle jos joku laittaisi lukin selkään niin se olisi vain ihan tavallinen jäynä, ei mitään mistä suuttuisin.

Mikä ihmeen tavallinen jäynä? Laitatko usein pomosi puurolautaselle kärpäsenraatoja? Tai heität hirvikärpäsen kollegasi hiuksiin?

Miten tuollaiseen vertaat? Kärpänen pilaa puuron, hirvikärpänen voi purra. Mitä se lukki tekee? Olisiko yhtä kamalaa jos poika olisi laittanut perhosen tytön kädelle? Mun mielestä SE on sama asia.

Kaikki suomalaiset hämähäkit purevat ja ovat myrkyllisiä (vaikkakaan ei usein ihmisen terveyttä hetkautakaan). Pitkistä hiuksista on todella vaikea saada mitään (paniikissa) pois. En ajatellut kärpästä puurossa, vaan lautasen reunalla. Pointtina oli, että miksi pitää tehdä tuollaisia "jäyniä"? Miksi pitää tahallaan tehdä jotain inhottavaa toiselle?

Suomen ainoa ihmiselle myrkyllinen hämähäkki on vesihämähäkki ja siihen tuskin törmäät koskaan. Seinälukki ei todellakaan voi purra ihmistä, hassu.

Miksi seinälukki muka ei voisi purra ihmistä?

Sen suuvärkki on sellainen ettei se saa otetta ihmisen ihosta, eikä se muutenkaan pure sellaista mitä se ei tunnista saaliiksi. Itse olen käsittelyt kymmeniä ellen satoja lukkeja koska meille tulee niitä runsaasti sisälle, kannan ne käsissäni pois. Lapsetkin ovat auttaneet tässä jo parivuotiaasta lähtien, pitävät lukkeja söpöinä :)

Vierailija
45/71 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni olisi varmasti oikeasti vaarassa saada sydänkohtauksen jos tekisin vastaavan tempun. Jos meillä on sisällä hämähäkki, hän hikoilee, vapisee ja on aivan kalpea, kunnes vien hämähäkin pihalle. Tuon tason pelkoreaktiosta ei niin vain heti toivuta. Hämähäkkifobia on ihan yhtä todellinen fobia kuin mikä tahansa muukin. Fobioilla ei ole mitään tekemistä järjen kanssa. Reaktio voi näyttää täysin ylimitoitetulta ulkopuolisen silmin, mutta pelko ja kauhu on täysin todellista. Hirveän ilkeä teko pojaltasi.

Vierailija
46/71 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laitoin lapsena kaverin käteen kastemadon, kyllähän sekin säikähti mutta en pitänyt tekoa mitenkään ilkeänä eikä minään oikeana kiusaamisena. Mutta olisinko ansainnut samanlaisen rangaistuksen kuin tuo poika?

Tietysti, sama juttu jos laittaisit leppäkertun tms. hiuksiin, tai oikeastaan kyllä pahempi, koska leppäkerttu jostain syystä puraisee aika herkästikin ihmistä.

47/71 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä olet ilkeämielisen pojan kasvattanut! Jos olisi tuon tytön äiti niin tekisin teistä rikosilmoituksen ja lastensuojeluilmoituksen.

Höpöhöpö. Ei tuo automaattisesti ole mitään ilkeyttä, voi olla kyse vain ajattelemattomuudesta. Kaikki eivät ymmärrä, että toiset pelkäävät niin kovasti hämähäkkejä.

Mä en antaisi tippaakaan armoa jos joku noin ilkeän tempun menisi tekemään. Ei normaalilla empatialla varustettu  täyspäinen ihminen tuolla tavalla lähde ketään kiusaamaan. 

Mua on ko. tavalla kiusattu kun olin lapsi ja se oli niin hirveää, että jos joku mun lapselle menisi niin tekemään niin nostaisin siitä valtavan haloon. 

Hei haloo, ei kaikki pelkää hämiksiä, mulle ne on yhtä neutraaleja kuin perhoset. Toki en tykkää että ötököitä kiusataan mutta mulle jos joku laittaisi lukin selkään niin se olisi vain ihan tavallinen jäynä, ei mitään mistä suuttuisin.

Mikä ihmeen tavallinen jäynä? Laitatko usein pomosi puurolautaselle kärpäsenraatoja? Tai heität hirvikärpäsen kollegasi hiuksiin?

Miten tuollaiseen vertaat? Kärpänen pilaa puuron, hirvikärpänen voi purra. Mitä se lukki tekee? Olisiko yhtä kamalaa jos poika olisi laittanut perhosen tytön kädelle? Mun mielestä SE on sama asia.

Kaikki suomalaiset hämähäkit purevat ja ovat myrkyllisiä (vaikkakaan ei usein ihmisen terveyttä hetkautakaan). Pitkistä hiuksista on todella vaikea saada mitään (paniikissa) pois. En ajatellut kärpästä puurossa, vaan lautasen reunalla. Pointtina oli, että miksi pitää tehdä tuollaisia "jäyniä"? Miksi pitää tahallaan tehdä jotain inhottavaa toiselle?

Suomen ainoa ihmiselle myrkyllinen hämähäkki on vesihämähäkki ja siihen tuskin törmäät koskaan. Seinälukki ei todellakaan voi purra ihmistä, hassu.

Miksi seinälukki muka ei voisi purra ihmistä?

Sen suuvärkki on sellainen ettei se saa otetta ihmisen ihosta, eikä se muutenkaan pure sellaista mitä se ei tunnista saaliiksi. Itse olen käsittelyt kymmeniä ellen satoja lukkeja koska meille tulee niitä runsaasti sisälle, kannan ne käsissäni pois. Lapsetkin ovat auttaneet tässä jo parivuotiaasta lähtien, pitävät lukkeja söpöinä :)

Hyvä tietää. En kuitenkaan haluaisi sellaista yllättäen hiuksiini, vaikken hämähäkkejä sinänsä pelkääkään. 

Vierailija
48/71 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa ihmiset jotka ei ymmärrä fobioita. Se on hienoa että sulla ei ole yhtäkään, mutta älä vähättele mun ahtaanpaikankammoa. En voi mennä hissiin koska saan paniikkikohtauksen ja alan itkemään, joten kävelen viidenteen kerrokseen kotiin. Ei puhettakaan että voisin lentää mihinkään, pitää kulkea junalla. Ymmärrän oikein hyvin että joku voi pelätä hämähäkkejä noin paljon. Oot kusipää ja sun poikas on täysi nilkki.

Vierailija
49/71 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt puhu sontaa, täällä on muutenkin jo hämähäkkikammoisia. Suomalaiset hämähäkit purevat saalitaan, ei ihmistä. Myrkyllisiäkin on vain se yksi, ja sekin lievästi,  ampiaiseen verrattavissa.

Vierailija
50/71 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli on ihan ok heittää toista hämähäkillä jos toisella ei ole fobiaa? Kasvatatte varmaan hienoja kakaroita.

Vierailija
51/71 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaista on se tiesikö poika fobiasta vai ei. Rangaistus sen mukaan oliko ajattelemattomuutta vai harkittua ilkeyttä.

Vierailija
52/71 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli on ihan ok heittää toista hämähäkillä jos toisella ei ole fobiaa? Kasvatatte varmaan hienoja kakaroita.

No jos molemmat tekee samanlaisia jäyniä niin eipä tuo kavereiden kesken mitään kamalaa ole. Itsekin laitoin kerran lukin miehen näppikselle, ei se suuttunut :)

Mutta älkää heittäkö, lukit on symppiksiä ja hyödyllisiä, ei saa vahingoittaa.

Vierailija
53/71 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tainnut poika tulla äitiinsä. Yhtä ajattelematon ja törkeä. 

Vierailija
54/71 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että tyttö on esittänyt, minäkin säikähtäisin ihan hirveästi (mulla siis hämähäkkipelko).

Poika ei varmaan ymmärtänyt, että joku voi pelätä hämähäkkejä noin paljon.  Ja luulen, että poika on varmaan säikähtänyt

itsekin, kun tyttö on reagoinut niin voimakkaasti. Erinomainen tilanne opetella empatian,  anteeksipyytämisen ja anteeksiantamisen taitoja. 

Hämispelkoinen ope

Vierailija
55/71 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme hysteerisiä naisia täällä :D Pelkäättekö muitakin pikkuöttiäisiä? Perhosia? Leppäkerttuja? (ne muuten voi purra, lukki ei).

Pelkään. Kuten myös muurahaisia ja kärpäsiä. Elämä on kesäisin inhottavaa, ja yritän päästä tästä kammosta parhaani mukaan eroon. Mitä hauskaa siinä on?

Vierailija
56/71 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt vähän suhteellisuuden tajua keskusteluun, aikuiset ihmiset.

Mistä se tyttö tiesi, onko se vaarallinen vai ei.

Minä ainakin olisin aivan hysteerinen, vaikka olen aikuinen, sillä olen maksanut siitä kalliin hinnan, kun päässäni oli punkki ja sen seurauksena sain kasvohermohalvaukset - en voinut syödä, en juoda ja naama oli viksallaan ja helvetilliset neuropaattiset kivut, jotka kesti vuosia.

Ja mistä ihmeestä tiedät lukin olevan vaaraton, ihan samalla tavalla ne voivat kantaa jotakin uutta sairautta.

Sairasta touhua ja aikuiset vielä puolustelevat. Ja niin on myös ap. poika, mieleltään sairas lapsi.

Vierailija
57/71 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se tyttö koulusta lähtenyt hämähäkin takia, vaan koska ap:n poika kiusasi ja pelotteli häntä.

Vierailija
58/71 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat on poikia. Tytöt ne aina ylireagoi ja esittää. Toivottavasti ap on miettinyt tätä ihan oman päänsä sisällä, eikä ole pojalleen selittänyt tällaista paskaa.

Vierailija
59/71 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fobiat todellakin on irrationaalisia eikä niitä voi ymmärtää sellainen jolla ei itsellään ole mitään fobiaa. Minä pelkään ahtaita paikkoja aivan kuollakseni ja ahdistun myös korkeista paikoista. Jälkimmäiseen on auttanut todella sitkeä siedätyshoito, menen aina kurkistamaan parvekkeilta vaikka siitä tuleekin vähän huono ja pyörryttävä olo. Ja lentokoneessa en enää panikoidu, vaikken pysty toisaalta rentoutumaankaan. Ahtaanpaikankammo taas voi laueta jopa siitä että joku vaate joka vedetään pään yli jää jumiin. En myöskään pysty nukkumaan yhtään liian ahtaassa tilassa vaan tarvitsen tilaa ympärilleni etten herää paniikissa. Pelkään kaikkia vieraita vessoja kun ahdistaa että lukko jäisi jumiin...

Vierailija
60/71 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut draamaa ja ylireagointia. Fobiat voi olla yllättävän voimakkaita.

Mutta mietin tota älypuhelinkieltoa... Riippuu niin paljon siitä, että tiesikö poika ton tytön peloista. Ja siitä, onko ylipäätään taipuvainen tekemään tollasia ilkeyksiä. Ja onko poika taipuvainen oppimaan tuosta kokemuksesta itsestään, pyytämään anteeksi tytöltä. Siis onko kohtuullista odottaa, että poika oikeasti ymmärtäisi olla tekemättä vastaavia tulevaisuudessa. Koska sellaisiakin lapsia/nuoria on: pohjimmiltaan empaattisia tyyppejä, joilla tulee ylilyöntejä.

Tuleehan tästä alapeukkuja. Mutta en usko, että nuorenkaan kanssa aina se ensimmäinen tapa opettaa olisi rangaistus. Ainakaan sellainen rangaistus, joka ei liity suoraan tehtyyn temppuun. Tässä tapauksessa älypuhelimen pois ottaminen on rangaistus, joka varmasti tuntuu. Mutta siihen liittyy sellainen riski, että poika kokee tilanteen epäreiluksi ja alkaa  vähätellä tytön kokemusta ja reaktiota sen sijaan että miettisi, mitä tuli tehtyä. Tahtoo sanoa, että pojan ei kurjasta tempusta tule päästä kuin koira veräjästä mutta tuo älypuhelinkielto voi olla kans ylilyönti. (Eri juttu, jos poika on kauhukakara joka kiusaa toisia yhtenään.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi