Antakaa oikeasti jotain hyviä vinkkejä, miten kestää vuokralla asumista :( Olo on toivoton.
Tekee mieli itkeä. Joo, kuulostaa lapselliselta :( Haluan oman talon :( En halua asua vuokralla! Äsken tuli miehen kanssa puhetta vuokralla asumisesta ja mies ihan onnessaan selitti, kuinka me tässä asuessamme maksamme tavallaan vuokranantajan velanlyhennystä. Selitti, kuinka vuokranantaja saa tuloista vähentää remonttikuluja ym paskaa.
Vittu kun sitä tuntee ittensä niin elämässä epäonnistuneeksi, kun ei ole muuta vaihtoehtoa kuin vuokralla asuminen :( Ite köyhdytään ja joku toinen rikastuu meidän ansiosta. Hävettää asua vuokralla, siis kertakaikkiaan hävettää!
Kiinteistöverot, vakuutukset, kaikki remonttikulut saa vähentää vuokratuloista. Mikäs siinä sitten asuntoja vuokratessa. Voi kun itelläkin olisi asunto, jota vuokrata :(
En tiennytkään, että noin paljon annetaan helpotuksia vuokranantajille.
Vielä ärsyttävämmältä tämä nimenomaan tuntuu, kun asuu yksityisen henkilön vuokraamassa talossa, kuin että asuisi kaupungin omistamassa.
Turhaan tulette sanomaan, että senkus ostatte talon. Miehellä ei ole luottotiedot kunnossa, on vakituisessa töissä kyllä, mutta eipä se paljoa auta kun luotot menneet.
Itsellä luottotiedot kunnossa, mutta olen työtön.
Oon menettäny jopa yöunia tämän asian takia. Oon varmaan 14vuotiaasta asti haaveillu, että isona ostan oman talon. Sinnepä meni nekin haaveet, kuten monet muutkin haaveet.
Oon aina inhonnu asua vuokralla, mutta tätä paskaa se tulee olemaan hautaan saakka!
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Tekee mieli itkeä. Joo, kuulostaa lapselliselta :( Haluan oman talon :( En halua asua vuokralla! Äsken tuli miehen kanssa puhetta vuokralla asumisesta ja mies ihan onnessaan selitti, kuinka me tässä asuessamme maksamme tavallaan vuokranantajan velanlyhennystä. Selitti, kuinka vuokranantaja saa tuloista vähentää remonttikuluja ym paskaa.
Vittu kun sitä tuntee ittensä niin elämässä epäonnistuneeksi, kun ei ole muuta vaihtoehtoa kuin vuokralla asuminen :( Ite köyhdytään ja joku toinen rikastuu meidän ansiosta. Hävettää asua vuokralla, siis kertakaikkiaan hävettää!
Kiinteistöverot, vakuutukset, kaikki remonttikulut saa vähentää vuokratuloista. Mikäs siinä sitten asuntoja vuokratessa. Voi kun itelläkin olisi asunto, jota vuokrata :(
En tiennytkään, että noin paljon annetaan helpotuksia vuokranantajille.
Vielä ärsyttävämmältä tämä nimenomaan tuntuu, kun asuu yksityisen henkilön vuokraamassa talossa, kuin että asuisi kaupungin omistamassa.
Turhaan tulette sanomaan, että senkus ostatte talon. Miehellä ei ole luottotiedot kunnossa, on vakituisessa töissä kyllä, mutta eipä se paljoa auta kun luotot menneet.
Itsellä luottotiedot kunnossa, mutta olen työtön.
Oon menettäny jopa yöunia tämän asian takia. Oon varmaan 14vuotiaasta asti haaveillu, että isona ostan oman talon. Sinnepä meni nekin haaveet, kuten monet muutkin haaveet.
Oon aina inhonnu asua vuokralla, mutta tätä paskaa se tulee olemaan hautaan saakka!
Se talo on sun oma haave, ei sun miehesi.Sun kuuluu itse se toteuttaa, ei sun miehesi. Kouluta itsesi alalle mikä työllistää.Vuokralla asuessakin voi säästää rahaa, älä valita vaan tsekkaa kulutustottumuksesi. Pakkomielle se toikin on. .
Se vuokranantaja maksaa verot siitä voitosta ja kantaa riskin joten turha kadehtia sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla asumisessa on monta hyvää asiaa, mitä ei omassa ole. Vuokrakämpästä pääsee hetkessä eroon jos siinä ei halua asua. Jos on vaikka hometta, niin pakkaa vain kamat ja häipyy. Jos oma on homeessa, niin saat varautua vuosien taisteluun yhden jos toisenkin tahon kanssa, että saat kämpästä asuttavan. Vuokrakämpässä riittää, että pidät siitä hyvän huolen ja jos joku hajoaa, niin vuokraisäntä hoitaa. Omassa joudut itse varautua ostamaan uudet koneet, korjailemaan kaikkea ja tekemään remppaa.
Ajattele ap positiivisesti. Jos silti harmittaa, niin tee kaikkesi muuttaaksesi asiat. Mene töihin, ihan vaikka niihin mikä ei kellekkään muulle kelpaa ja säästä pieni pesämuna, sitten hae lainaa ja osta se kämppä. Se ei ole vaikeaa kunhan vain sitkeästi tekee töitä haluamansa eteen. Miehesi luottotiedot puhdistuu myös ajan kanssa, joten miksi itket?
mitä vittua? "Jos on vaikka hometta, niin pakkaa vain kamat ja häipyy" ai et jätetään ongelma seuraavalle asukkaalle,vahinko kiertämään,justiin, mut mitä jos saat itse homekämpän kun muutat?ei vuorkakämppiäkään ihan kokoajan saa peräkkäin vaikka olisi kuinka nimi puhdas
Kertokaa tyhmälle että miten on mahdollista ettei ole varaa omaa taloon.. Ostin 23 vuotiaana kerrostalosta kaksion, nyt makselen siitä lainaa pois. Uskon kyllä että sitten kun on sen aika niin saan ostettua omakotitalon. Itsellä ainakin tällä hetkellä maksan kämpästä lainaa+vastiketta suurinpiirtein samaa luokkaa kun edellisellä vuokrakämpässä? Ei kai sitä lainaa tarvi 10 vuodessa takaisin maksaa... Mulla on myös oma auto ja kissa ja koira.. Ja saan normipalkkaa..
Älä välitä, mitä muut sanovat tai ajattelevat asumismuodostasi. Rohkeasti pää pystyyn. Miehelläsi on työpaikka, ja sinulla myös ennenpitkää. Nyt voi keskittyä tekemään kämpästä kivan kodin. Muista, että elämän onni ei tule kamojen, omaisuuden haalimisesta, ostelusta. Ajattele, että vuokralla-asuminen on väliaikaista. Luulen, että sinulle jää runsaasti aikaa miettiä asumismuotoasi - työttömällä on aikaa katsella seiniä. (Minäkin olen työtön). Ihan nopea vinkki: vaikka vuokra-asuminen tuntuukin sinusta kurjalta, niin sisusta kotisi mieleiseksi. Koti on koti - olipa se vuokra-asunto tai omakotitalo. Tai mikä muu hyvänsä.
Turhaan vertaat elämääsi muiden kyläläisten elämään. Et ole selitysvelkaa kenellekään. Älä menetä toivoasi. Vuokra-asuminen ei ole luusereiden asumismuoto - se on vain yksi (rahoitus)tapa muiden joukossa!
Vierailija kirjoitti:
Päivä vuokralla asuminen plaa plaa-provo:D me ainakin asutaan vuokralla, koska eibpystytä ostamaan tämäntasoista kämppää (400 000?) ja oon asumisen suhteen aika snobi. Kääriliinoissa ei oo taskuja ja säästää ja sijoittaa vai muutenkin, kun homehtuviin ja rapistuviin taloihin. Tyhmät ihmiset on raskaita.
Paljonko on vuokra tuon hintaisessa asunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa tyhmälle että miten on mahdollista ettei ole varaa omaa taloon.. Ostin 23 vuotiaana kerrostalosta kaksion, nyt makselen siitä lainaa pois. Uskon kyllä että sitten kun on sen aika niin saan ostettua omakotitalon. Itsellä ainakin tällä hetkellä maksan kämpästä lainaa+vastiketta suurinpiirtein samaa luokkaa kun edellisellä vuokrakämpässä? Ei kai sitä lainaa tarvi 10 vuodessa takaisin maksaa... Mulla on myös oma auto ja kissa ja koira.. Ja saan normipalkkaa..
Sepä voi yllättää. Minä ostin kerrostaloasunnon muutaman vuoden vanhempana. Vaikka se alkaa olla maksettu, pitäisi talosta täällä maksaa lähes kolminkertainen hinta. Sellaista lainaa ei niillä normipalkoilla saa, vaikka omarahoitusosuus on 1/3.
Terveisin 20.
Omakotitalossa myös asuttu, ei se tosiaan helppoa ollut, talvella lumityöt, piti aamuöisin nousta toisinaan. Paljon helpompaa olla vuokralla. Voithan haaveilla paremmasta, eihän koskaan tiedä, vaikka saisit. Sitä enemmän osaat arvostaa sitten kun asiat kohenevat.
Köyhyys ei tee onnettomaksi, olen paljon onnellisempi kuin silloin ex-miehen kanssa vaikka tulot oli hyvät. Ihme että raha riitti paremmin kun sai itse päättää mihin sysää.
"Vuokralla asumisessa on monta hyvää asiaa, mitä ei omassa ole. Vuokrakämpästä pääsee hetkessä eroon jos siinä ei halua asua. Jos on vaikka hometta, niin pakkaa vain kamat ja häipyy. Jos oma on homeessa, niin saat varautua vuosien taisteluun yhden jos toisenkin tahon kanssa, että saat kämpästä asuttavan." tajuatteko te sen että asuntotoimistot ei tee mitään suuria korjauksia asuntoihin ,vaan säästetään niin paljon kuin voidaan ja ne antaa ennemmin esim homeinen asunto jollekkin tyhmälle tekemättä asuntoon mitään korjauksia jos asunnosta edelliset asukkat ylipäätänsä ovat koskaan tehnyt korjausilmoitusta esim: homeen niin siitä kärsii vain se uusi viaton asukas
Mä taas vihastun siitä ajatuksesta että kun on tyhmiä kun ap niin monet luulevat että kaikki vuokralla olevat ovat itku silmässä sen omistusasumisen perään vaikka näin ei ole. Esim. itse en ikinä haluaisi asua omakotitalossa ja en tunne mitään alemmuudentunnetta vuokralla asumisesta. Toki jos onni potkaisee ja voittaisin lotossa niin voisin jonkun kalliin kerrostalo asunnon ostaakin omaksi.
Ap:n kirjoituksesta paistaa läpi nimenomaan köyhyyden yhdistäminen vuokra-asumiseen mutta siihen voi sanoa että vaikka ehkä keskimäärin omistusasunnon hankkivat ovat parempituloisia niinei monia vuokralla asuvia voi köyhiksi kuitenkaan lokeroida.
En ole katkera vuokralla asumisesta tai kateellinen omistusasunnossa asujille. Sehän on ihan sama jos olisi kateellinen kaikille jotka ovat esim. parempituloisia. Esim. itselleni tämä on oikeastaan oma valinta, siis pienituloisuus ha vaatimattomasti asuminen joten miksi olisin katkera siitä. Ap taitaa olla sellainen tyyppi jolle ainoa elämän suola olisi saavuttaa se omistus asunnossa asuminen. Säälittävää.
Itse asiassa olen juuri muuttamassa kalliimpaan vuokra-asuntoon ja minua ei kiinnosta kenen lompakkoa sillä rikastutan. Minua kiinnostaa kyllä lähinnä vain oma elämä ja asumisen lisäksi muutkin asiat.
Vierailija kirjoitti:
Onpa sulla ongelma, oikein yöunetkin menee. Semmoista se on materialistin elämä.
Asumisella ei ole mitään tekemistä materialismin kanssa, vaan vapauden. Omassa luolassaankin olisi vapaa, toisin kuin vuokralla.
Olen myös kuullut "sanonnan" että vuokralla asuminen on rikkaille.. Kai se perustuu siihen että on "varaa" heittää asumiskulut toisten tileille, kun että maksaisi lainaa pois..
Plääh.
Kuules ap. Suomi on outo maa sikäli, että täällä niin helvetin iso osa ihmisistä haluaa luopua vapaudestaan ja ryhtyä pankkien asuntolainatorppareiksi.
Ei se oman ostaminen mikään autuus ole, useimmat elää helposti parikymmentäkin vuotta todella niukalla budjetilla maksaakseen asuntolainan pois.
Muualla Euroopassa on vuokralla asuminen paljon yleisempää.
Sen etuna on vapaus. Voit vaihtaa asuntoa koska tahansa. Vuokranantaja kantaa vastuun, ja maksaa viulut, jos taloyhtiö päättää teettää kalliita remontteja.
Ja mikä parasta, sitä tilannetta ei tule, että olisit yhtäkkiä velkavankeudessa asuntolainasi kanssa ja riesana asunto, jota et saa myydyksi tai et saa siitä kuin osan omistasi pois, jos myyt. Tämä oli todellisuutta 1990-luvun alun lamassa, ja on ihan mahdollista joskus tulevaisuudessakin, jos osut ostamaan asunnon huonolta alueelta tai paikkakunnalta, jonka työllisyys laskee yhtäkkiä.
Tuo vuokralla-asumisen "häpeällisyys" on siten ihan omaa kuvitelmaasi. Muualla Euroopassa ei niin todellakaan ajatella, vaan äimistellään suomalaisten halua sitoa itsensä pankkilainaan.
Eivätkä kaikki suomalaisetkaan omistusasumista minään auvona pidä.
Se "omaisuuden kartuttaminenkin" on aika niin ja näin: et voi omaa asuntoa realisoida hassattavaksi, koska jossakinhan sinun pitää joka tapauksessa asua. Asuntosi kääntyy pääomaksi oikeastaan vasta perillisillesi. Ja miksi sinun pitäisi heidän perinnöstään kantaa tuollaista murhetta, ap?
Annan sulle pari vinkkiä, ihan ilmasia ovat! :P Ensinnäkin, miksette muuta asoon, eli asumisoikeus-asuntoon? Siihen voisitte säästää käsirahan tai koko rahan miehen palkasta, ja aso voitaisiin laittaa sun nimiin, niin ulosotto ei pääsis siihen käsiksi. (Teillä olisi tietty ns. kassakaappisopimus siitä paljonko mies siitä omistaa.) Siihen saa myös lainan, jolloin aso-sopimus pysyy pankilla panttina niin kauan kuin se on maksettu.
Asossa pystyy kuitenkin remppaileen aika joustavasti, asunnon parantelusta maksetaan, "myymisessä" ei ole riskiä, asumisoikeus on elinikäinen, vastike eli "vuokra" on halvempi, ja mikä parasta, sijoittamanne aso-maksu kasvaa koko ajan rakennuskustannusindeksin mukaista korkoa, joka jo parin vuoden jälkeen voi olla satoja euroja. Asoon saa myös asumistukea, mitä esim omistuasuntoon ei aina irtoa.
Toinen vaihtoehto on säästää rahaa, ja/tai ottaa lainaa, ja ostaa pieni talo/kesämökki. Kesämökki kompensoi sitä "oman kodin omistamisen halua", voi sinänsä sijaita missä vain, on helpompi hoitoinen ja jo 20 000€:lla saa sympaattisen ja yksinkertaisen mökin. Sitä kun vähän laittelee ja myy vaikka voitolla pois saa taas vähän isomman mökin, ja lopulta vaikka ihan ympärivuoden asuttavan pikku tupasen. :)
Btw, sanoit että olet työtön?! Ei muutakun siivousalalle! Töitä riittää aina, kohtuullisellakin palkalla, ja sen avulla saat pienen pankkilainan asoon tai mökkiin. Jos olet selkärangaton ja jäät pois töistä heti kun saat lainan, makselee työkkäri/sossutuilla pientä lainaa pois siinä sivussa.
Saa hyödyntää, ole hyvä :D
T. Luottotiedoton
Jaa-a, se mitä tiedän vuokralaisen oikeuksista tässä maassa ei kyllä pistä kadehtimaan vuokraisäntiä ollenkaan. Laki on monesti vuokralaisen puolella, oli tämä millainen tahansa. On ensiarvoisen tärkeää löytää hyvä ja kunnollinen vuokralainen, koska huono saattaa saada kämpän lunastuskuntoon siten, että tappiot tulevat suurelta osin asunnon omistajalle.
Puolensa ja puolensa siis. Vuokralle antaminen on liiketoimintaa, jonka riskin tässä tapauksessa muodostaa riski saadakin asuntoon huono vuokralainen. Sellaista on elämä.
Vierailija kirjoitti:
Plääh.
Kuules ap. Suomi on outo maa sikäli, että täällä niin helvetin iso osa ihmisistä haluaa luopua vapaudestaan ja ryhtyä pankkien asuntolainatorppareiksi.
Ei se oman ostaminen mikään autuus ole, useimmat elää helposti parikymmentäkin vuotta todella niukalla budjetilla maksaakseen asuntolainan pois.
Muualla Euroopassa on vuokralla asuminen paljon yleisempää.
Sen etuna on vapaus. Voit vaihtaa asuntoa koska tahansa. Vuokranantaja kantaa vastuun, ja maksaa viulut, jos taloyhtiö päättää teettää kalliita remontteja.
Ja mikä parasta, sitä tilannetta ei tule, että olisit yhtäkkiä velkavankeudessa asuntolainasi kanssa ja riesana asunto, jota et saa myydyksi tai et saa siitä kuin osan omistasi pois, jos myyt. Tämä oli todellisuutta 1990-luvun alun lamassa, ja on ihan mahdollista joskus tulevaisuudessakin, jos osut ostamaan asunnon huonolta alueelta tai paikkakunnalta, jonka työllisyys laskee yhtäkkiä.
Tuo vuokralla-asumisen "häpeällisyys" on siten ihan omaa kuvitelmaasi. Muualla Euroopassa ei niin todellakaan ajatella, vaan äimistellään suomalaisten halua sitoa itsensä pankkilainaan.
Eivätkä kaikki suomalaisetkaan omistusasumista minään auvona pidä.
Se "omaisuuden kartuttaminenkin" on aika niin ja näin: et voi omaa asuntoa realisoida hassattavaksi, koska jossakinhan sinun pitää joka tapauksessa asua. Asuntosi kääntyy pääomaksi oikeastaan vasta perillisillesi. Ja miksi sinun pitäisi heidän perinnöstään kantaa tuollaista murhetta, ap?
'Omassa on vapaa. Vuokralla on vanki. Joku muu määrittelee kaiken tekemisesi, jopa omassa kotonasi! Ei sen enempää vanki voi olla.
Ja sen talon arvo on miehen työn arvo. Esim. vuosi. Ei 20 vuoden työn tai 50 vuoden työn arvo velkavankeudessa. Se taas johtuu vain kusipäisistä ihmisistä, ei työn oikeasta määrästä.
Kaverin vuokranantaja oli vaihtamassa lamppua kämppään 8 aikaan LA aamuna. Kaveri heräsi krapuloissaan siihen, kun oli aikaisemmin valittanut, että se on rikki.
Sellaista vapautta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lol, kukaan ei ole kiinteistöillä vielä noussut rikkaimpien joukkoon.
Eikö se jo kerro etteivät ne ole mikään autuaaksitekevä asia?Valtava kulurakenne verrattuna muihin sijoituskohteisiin.
Ai ei vai? :D Minä tunne aika monta rikasta jotka omistaa kiinteistöjä ja vuokraa niitä, ne on yleensä vaan firmojen omistuksessa ne kiinteistöt.. Asuntopuolella ei rikastu niin nopeasti kyllä..
Joo samoin, ihan varmaan esim tuo Jorma J. Nieminen on tehnyt ihan kivan omaisuuden yli 2000 vuokra-asunnollaan jotka hän omistaa. Itse saan vuokratuloa nettona 1600€/kk, ja kaikki asuntoni on rakennettu 2010-luvulla. Velkaa minulla asunnoista toki on, mutta vuokralaisethan ne minulle niitä lyhentävät.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, se mitä tiedän vuokralaisen oikeuksista tässä maassa ei kyllä pistä kadehtimaan vuokraisäntiä ollenkaan. Laki on monesti vuokralaisen puolella, oli tämä millainen tahansa. On ensiarvoisen tärkeää löytää hyvä ja kunnollinen vuokralainen, koska huono saattaa saada kämpän lunastuskuntoon siten, että tappiot tulevat suurelta osin asunnon omistajalle.
Puolensa ja puolensa siis. Vuokralle antaminen on liiketoimintaa, jonka riskin tässä tapauksessa muodostaa riski saadakin asuntoon huono vuokralainen. Sellaista on elämä.
Infralla ei kuulu tehdä bisnestä, mutta selitäppä se ahneille kusipäille.
Mun mielestä siinä ei ole mitään hävettävää. Kyllä tietääkseni on ihan rikkaitakin jotka on valinneet asua vuokralla. Nykyään tuntuu että kaikesta on tehty joku statusjuttu että on noloa jos vähänkin joku luulee että on köyhä. Ajattele että suurin osa ihmisistä kuitenkin on aika köyhiä verrattuna rikkaimpaan vähemmistöön niin eikö se ole aika järjetöntä että ne kaikki sitä häpeäisi?
Sitten taas jos asia niin paljon harmittaa niin onhan aina mahdollista että asialle omistautumalla löydät keinon rikastua tai muutoin järjestää asiasi niin että saat oman asunnon.