Miten Suomessa työllistyy antropologit/arkeologit?
Onko Suomessa yksityispuolella töitä ollenkaan (enkä tarkoita antropologin työllistymisellä kehittyvien maiden asiantuntijoita markkinointiin), edes museoissa? Saako rahoitusta helposti tutkimuksiin?
Olen ensi vuonna hakemassa yliopistoon ja olisi kiva työllistyäkin jossain vaiheessa.
Kommentit (27)
Suosittelen molempien aineiden opiskelua, sillä ne ovat kiinnostavia. Mutta suosittelen niiden pitämistä sivuaineina ja että hankit varsinaisen pätevyyden jostain sellaisesta aineesta, jossa on paremmat työllistymismahdollisuudet. Itse antropologiaa opiskelleena tiedän, että alalla ajautuu paljon alasta kiinnostuneita, mutta valitettavasti vain harva työllistyy suoraan. Näin ollen mieti millaista työtä haluat tehdä isona ja hae niiden alojen opintoja tueksi. Työelämään pääsee paremmin kiinni jos opiskelee samalla vaikka markkinointia tai viestintää tai suuntautuu siten, että saa opettajan pätevyyden.
t: entinen humanisti, nykyinen valtion työjuhta
No ainakin omat tutut noita aloja opiskelleet ei ole saaneet valmistumisen jälkeen kyseisten alojen töitä, vaan ovat osittain työttöminä ja tekevät mitä sattuvat saamaan, mutta kuitenkin elättelevät koko ajan toiveita oman alan töistä.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Harmillista. Minä en ole halukas lähtemään ulkomaille, edes projektiluontoisesti.
Mikä on saanut mielen muuttumaan, etkös ole asunut aiemmin useammassakin eri maassa?
Provo venyy pitemmälle, kun yhtäkkiä ollaankin jäämässä Suomeen opiskelemaan arkeologiaa eikä yhtään suostuta enää ulkomaille. Minä en ihmettelisi, jos arkeologian opintoihin suorastaan kuuluisi opintomatka muualle.
Jos pieni palkka kiinnostaa, niin tervetuloa alalle. Tilastojen mukaan noin 10% työllistyy kyseisiä oppiaineita vastaavaan työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Harmillista. Minä en ole halukas lähtemään ulkomaille, edes projektiluontoisesti.
Mikä on saanut mielen muuttumaan, etkös ole asunut aiemmin useammassakin eri maassa?
Provo venyy pitemmälle, kun yhtäkkiä ollaankin jäämässä Suomeen opiskelemaan arkeologiaa eikä yhtään suostuta enää ulkomaille. Minä en ihmettelisi, jos arkeologian opintoihin suorastaan kuuluisi opintomatka muualle.
Ehkä se entinen virtuaalielämä kahdessa maassa ulkomaalaisen miehen kanssa kävi liian vaikeaksi ylläpitää, kellonaikojen ja kaikkien kanssa, paljon helpompi nettipersoonan on olla suomessa asuva yksinhuoltaja.
Arkeologin työ ylipäätään on aika liikkuvaa, kesät kaivauksilla ja sillai, jos ylipäätään töitä saa. Suomessa on aika vähän harjoittelumahdollisuuksia saati töitä.
Mutta jos ala oikeasti kiinnostaa, niin kyllä sitä silloin kannattaa opiskella.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
En halua raijata lapsia enää ympäriinsä. Haluan heille jotain pysyvyyttä. Alunperinhän oli tarkoitus asettua muutaman vuoden sisään USAan, mutta asiat menivät miten menivät ja tulimme lasten kanssa sen sijaan Suomeen.