Mitä oletat uuden työntekijän osaavan kuukauden jälkeen?
Olettaen että on ihan uusi, mutta normaalilla järjellä varustettu tyyppi.
Kommentit (7)
Kaiken tarpeellisen ja sitten kysyy jos epäilyttää
Kaikki omaan työnkuvaan kuuluvat perushommat eli ne työt joita tehdään päivittäin/viikottain. Osaa ottaa vastuun omasta työstään elis uunnitella oman työajan käytön ja huolehtia, ett perushommat tulee tehdyksi ilman muistuttelua. Oletan, että osaa ja uskaltaa kysyä, jos tarvitsee apua. Työrutineissa saa olla tässä vaiheessa vielä vähän hakemista ja kaiken ei tarvitse sujua vielä "rutiinin tuomalla nopeudella". Lisäksi oletan, että ymmärtää tässä vaiheessa pääpiirtein mitä yrityksessämme tehdään, tuntee kaikki oman yksikön työntekijät ja heidän työkuvat.
Yleensä tässä vaiheessa meillä aletaan perehdyttää myös niihin harvemmin tehtäviin hommiin ja pikkuhiljaa niihin hommiin, joita työntekijän täytyy osata tuuratessaan muita. Kokonaan perehdytetyksi työntekijää voi yleensä sanoa suunnilleen vuoden töissä olon jälkeen, silloin hän on nähnyt kaikki sesongit kerran, sen jälkeen oletan työntekijältä täyttä työpanosta ja en enää hyväksy kovinkaan montaa "oho" nimistä sattumusta lyhyellä ajalla.
Tyontekijän tulisi kuukauden jälkeen tuntea päivittäiset rutiinit, tuntea firman tuotteet/palvelut ja tietää mistä tai keneltä lähteä etsimään tietoa jos jotain uutta tulee eteen.
Toistettavat perusasiat (paitsi jos yksikin eroava tekijä---> vaikuttaa moneen), joidenkin järjestelmien perustoiminnot, lähimpien työtovereidensa kasvot, oman asiakkaansa hoitamisen pääseikat
Pitäisi osata rutiiniduuni, ilman jatkuvaa apua.
Oletan, että hän osaa pitää putiikkia pystyssä ja osaa peruhommat. Oletan, ettei kauheesti tuu takapakkia hänen vuoronsa aikana, vaan hän osaisi jo semitehokkaasti tehdä töitä. En oleta, että tietää kaikista tuotteista, mutta osaa ne yleisimmät hyvin. Just meillä aloitti neljä uutta työntekijää ja vähän jänskättää, miten käy. Mutta kaikki vaikuttaa fiksuilta ja ahkerilta :)