Vaikeavammainen lapsi ja eutanasia
Tuli mieleen tuosta hukutusketjusta. Jos sinulla olisi TODELLA vaikeasti vammainen lapsi, jolla on vaikka jokin etenevä aivosairaus (esim. INCL), haluasitko lapselle eutanasian, jos se olisi laillista?
Itse luulen, että en kestäisi katsoa sitä lapsen kärsimystä, vaan toivoisin, että tuossa tilanteessa sallittaisiin eutanasia.
Vaikeita asioita, tiedän.
Kommentit (74)
Ei järkeä pitää henkissä. Toivoton tapaus. Rahaa kuluu liikaa. Pitää pr iori soida!
Odotusaikana nää pitää jo poistaa. Uutta putkeen vaan.
Ei varmaan hän itsekään haluais olla taakkana toisille. Pois vaan.
Ei eutanasiaa voi eikä saa haluta toiselle, vain itselleen. Tietenkään. Jos lapsi ei itse pysty asiaa ymmärtämään eikä halua itse omasta aloitteestaan eutanasiaa, en tietenkään hyväksy.
Hyvin ongelmallisena eettisesti pidän myös lääkärien tapaa tappaa vakavasti sairas nesteen puutteeseen.
Ai lääkäri tuntee ihmisen. Todella harvinaista nykyään, Suomessa ei ole toimivaa perhelääkäri tai oma lääkäri systeemiä. Aina on vastassa, joku uusi. Ihan vain pitkäaikaissairailla ja tavallisilla silloin tällöin lääkärillä käyvillä. Kehitysvammaisilla sama tilanne.
Suomessa herkästi jo nyt lopetetaan hoito, ei esim anneta antibioottia tai hengitystukea, jos vammainen sairastuu infektioon.
Kuten moni jo tietäkin. Pakkoliikkeet ja epäselväpuhe sekä pyörätuolin käyttö ei aina ole yhtäkuin kehitysvamma. Samoin normaali liikuntakyky ei ole yhtäkuin normaali äly.
Jotkut pystyvät vaikka käyttämään tietokonetta ja puhelinta, vaikeasta vammastaan huolimatta, aika iso maailma aukeaa silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eutanasian väittään olevan henkilön itsensä haluama kuolema. Mä vaan kysyn, että mitn se vaikeavammainen lapsi a)tekeee asiasta informoidun ja tietoisen päätöksen ja b)ilmaisee sen niin, ettei tulkinnanvaraa jää?
Aivan. Vaikeavammainen tai lapsi ei siis voi olle eutanasian kohde. Tai sit eutanasia ei ole oma-aloitteinen ja itse valittu arvokas kuolema, vaan jonkun muun tekemä tappopäätös.
Miten koira ilmaisee haluavansa piikille? Tai kissa? Sika? Lehmä? Hirvi?
Eläimille ei tehdä eutanasiaa. Eutanasia tarkoittaa sitä, että ihminen itse haluaa kuolla. EI sitä, että joku muu haluaa eläimen/ihmisen kuolevan. Vaikeavammaiselle ihmiselle ei voi tehdä eutanasiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti voi viettää hyvää elämää vaikka ei voisi liikkua. Menkää tutustumaan näihin ihmisiin ja huomatkaa kuinka iloisia osa heistä on. Paljon olisi monella opittavaa heistä.
Eri asia jos joku on kivuissaan, sitten ymmärrän, mutta eivät kaikki ole vaikka on vaikeita vammoja. Jos on koko elämän ollut sellainen eikä tiedä paremmasta ja on tyytyväisen oloinen, on se täyttä elämää. Toki tarvitsee apua, mutta sitä varten meillä on kaikenlaisia palveluita heitä varten <3
Tutustukaa heihin ennen kuin tuomitsette.
Mitä opittavaa mulla olisi vaikeasti kehitysvammaiselta, joka on pelkkä kuori. Tämä on taas näitä pehmokrisittyjen lätinöitä kuinka kaikki elämä on arvokasta.
MIKSI Suomessa sitten palvotaan vauvoja ja pikkukersoja? Nehän ovat pelkkiä kuoria, joiden elämällä ei ole mitään arvoa, paitsi päästään pehmenneiden mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eutanasian väittään olevan henkilön itsensä haluama kuolema. Mä vaan kysyn, että mitn se vaikeavammainen lapsi a)tekeee asiasta informoidun ja tietoisen päätöksen ja b)ilmaisee sen niin, ettei tulkinnanvaraa jää?
Aivan. Vaikeavammainen tai lapsi ei siis voi olle eutanasian kohde. Tai sit eutanasia ei ole oma-aloitteinen ja itse valittu arvokas kuolema, vaan jonkun muun tekemä tappopäätös.
Juuri näin. Eutanasiaa ajetaan väittämällä, että kyseessä olisi aina parantumattomasti sairaan oma ja tietoinen päätös. Sitten kun keskustelee perusteluista eutanasiamyönteisten ihmisten kanssa, niin yllättävän usein eutanasian puolustamisen taustalla on toive mahdollisuudesta lopettaa dementoituneen tai kehitysvammaisen läheisen kärsimykset. Eli vaikka lainsäädännöllä hyväksyttäisiin potilaan omaan toiveeseen po
tilaan omaan toiveeseen pohjautuva eutanasia, niin hyvin pian sitä ollaan vaatimassa laajennettavaksi myös niihin ihmisryhmiin jotka eivät voi ilmaista tahtoaan itse.
Kehitysvammaiselle, sisaruksille ja vanhemmille se on kärsimystä. Luulisin vanhempien olevan vain vapautuneita, jos vaikeasti kehitysvammainen pääsisi pois kärsimyksistä. Yhteiskunnalle tulisi paljon säästöjä.
Vaikea kehitysvammaisuus ei tarkoita sitä, että ihminen kärsisi. Yhteiskunnalla tulisi eniten säästöjä, jos sinun kaltaisesi lopetettaisiin.
Terveen lapsen hoidosta ei vanhemmat yksin päätä, silloin jos jotkut vanhemmat kieltäytyvät terveen lapsensa pelastavasta hoidosta. Lapsi otetaan huostaan ja hoidetaan uudestaan terveeksi.
Oudon huolestuneita ollaan muutamasta vaikeastivammaisesta ihmisestä ja heidän oikeudestaan elää ja kuolla. Ei heitä ole miljoona kuudesta miljoonasta asukkaasta Suomessa.
Suomessa ei hoideta yli ketään ihmistä. Esim Euroopassa hoidetaan syöpiä, joita täällä sairastava siirtyy suoraa kuoleman odotteluun ja jatkossa eutanasiaan.
Eläimiin täällä on esitetty vertauksia, nykyään kuitenkin hoidetaan todella sairaita ja jatkuvista kivusta kärsiviä eläimiä, jopa ihmisiä pidemmälle.
Syy tähän on se, että eläimen hoidon maksajana on yksityishenkilö, kun ihmisten hoidon maksaja on yhteiskunta.
En yhtään ihmettele miksi yhteiskuntamme on näin väkivaltainen, kun täällä pyörii kommenttien perusteella paljon porukkaa, joka hyväksyy muiden ihmisten surmaamisen ilman mitään ongelmia. Ollaan matkalla kohti rodunjalostusyhteiskuntaa. Tosin tätä yhteiskuntaa on jalostelemassa lähinnä juopot möhömahat. Merkittävä osa suomalaisista on läpimätiä moraaliltaan ja muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen tuosta hukutusketjusta. Jos sinulla olisi TODELLA vaikeasti vammainen lapsi, jolla on vaikka jokin etenevä aivosairaus (esim. INCL), haluasitko lapselle eutanasian, jos se olisi laillista?
Itse luulen, että en kestäisi katsoa sitä lapsen kärsimystä, vaan toivoisin, että tuossa tilanteessa sallittaisiin eutanasia.
Vaikeita asioita, tiedän.Mika tuo hukkuminen on. Joku on hukuttaa lapsensa ?
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/2792982/Nainen+vangittiin+epailtyna+po…
Tuo poika ilmeisesti ollut kehitysvammainen.
Ymmärrän tavallaan äidin päätöksen. Kun ei eutanasiaa saa, niin tilanne on tämä. Luulen sen vaikeasti kehitysvammaisen huutavan sisäisesti armoa. Rakkautta on päästää irti.
Tuo hukutettu poika ei ollut kehitysvammainen, hänellä oli aspergerin oireyhtymä. Äiti todettiin mielentilatutkimuksessa mielisairaaksi, hänet määrättiin hoitoon.
Nuo olisi murha, eutanasia on sitä että itse päättää ja haluaa kuolla. Käytät väärää sanaa. Kukaan toinen ei saa tilata toiselle eutanasiaa, eikä vanhemmat omista lapsiaan ja päätä siitä saavatko he elää.
Sehän olisi murha. Mielestäni eläimillekin annetaan liian herkästi se. Omistajat kun kyllästyy vanhaan lemmikkiin niin piikille vaan. Vanhaakin eläintä voi hoitaa. Tehdä sen elämästä helpompaa. Ihmisen ei kuulu leikkiä Jumalaa. Kanadassahan eutanasian saa mielenterveydellisistä syistä.
Up