Vaikeavammainen lapsi ja eutanasia
Tuli mieleen tuosta hukutusketjusta. Jos sinulla olisi TODELLA vaikeasti vammainen lapsi, jolla on vaikka jokin etenevä aivosairaus (esim. INCL), haluasitko lapselle eutanasian, jos se olisi laillista?
Itse luulen, että en kestäisi katsoa sitä lapsen kärsimystä, vaan toivoisin, että tuossa tilanteessa sallittaisiin eutanasia.
Vaikeita asioita, tiedän.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Samantien. Jos lapsi syntyisi todella vaikeavammaisena eikä pystyisi mitenkään itse ilmaisemaan kuolemantoivettaan, mutta näkisin silti lapsen kituvan niin pyrkisin järjestämään hänelle eutanasian ja pyrkisin tekemään sen niin, että lapsi ei ymmärrä asiaa eikä ehdi tuntea kuolemanpelkoa.
Uskomatonta että löytyy ihmisiä jotka ovat valmiina sallimaan toisen ihmisen suoranaisen kitumisen psykoottisella uskollaan tai koska eivät tahdo pahoittaa mieltänsä eutanasian vuoksi, ja lapsi on helpompi tyrkätä pois silmistä kärsimään laitokseen..
Vain ihminen jolla ei ole omaa lasta voi sanoa noin. Jos sinusta joskus tulee vanhempi, huomaat että haluat suojella ja vaalia häntä viimeiseen saakka.
Nykyinen mahdollisuus dnr päätökseen mielestäni riittää vaikeavammaisen lapsen kohdalla. Eutanasia taas voisi olla sellaisen ihmisen kohdalla, joka itse ja täysin asian ymmärtäen sitä haluaa.
Muuten ihan hyvä, mutta omaa eutanasiaa ei saa päättää kukaan muu kuin potilas itse, jos hänet on todettu kaikin puolin täydessä ymmärryksessä olevaksi. Siis siellä missä se on ylipäätään sallittua.
Lasta, tajutonta, dementoitunutta yms. ei lasketa.
Ja te eläimiin vertaajat: Kyllähän meillä on velvollisuus lopettaa eläin myös jos vaikka ajaa sen yli autolla ja se jää kitumaan. Mietipäs jos me lopetettais myös ihmiset, jos ne jää kitumaan vaikka onnettomuudessa.
Koska eläimen elämä on arvoton verrattuna ihmiseen, siksi sen voi lopettaa tuosta vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samantien. Jos lapsi syntyisi todella vaikeavammaisena eikä pystyisi mitenkään itse ilmaisemaan kuolemantoivettaan, mutta näkisin silti lapsen kituvan niin pyrkisin järjestämään hänelle eutanasian ja pyrkisin tekemään sen niin, että lapsi ei ymmärrä asiaa eikä ehdi tuntea kuolemanpelkoa.
Uskomatonta että löytyy ihmisiä jotka ovat valmiina sallimaan toisen ihmisen suoranaisen kitumisen psykoottisella uskollaan tai koska eivät tahdo pahoittaa mieltänsä eutanasian vuoksi, ja lapsi on helpompi tyrkätä pois silmistä kärsimään laitokseen..
Vain ihminen jolla ei ole omaa lasta voi sanoa noin. Jos sinusta joskus tulee vanhempi, huomaat että haluat suojella ja vaalia häntä viimeiseen saakka.
Minulta löytyy kaksi lasta.
Siksipä juuri lapsi ansaitsisi eutanasian. Lapsen elämä vaikeavammaisena jatkuvan kitumisen kanssa on pahempi asia kuin lapsen pois päästäminen ja vanhemman suru.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen ihmisen elämä on mittaamattoman arvokas, suojeltava, ketään viatonta ihmistä ei saa surmata.
Elämä täällä maailmassa ei ole mukavaa kuin hetkittäin. Mukavuuden lisäämiseen ei tule pyrkiä vääryydellä ja pahuudella.
Jumala antaa synnit anteeksi sille, joka vilpittömästi katuen tunnustaa ne synniksi ja kääntyy niistä pois.
** Jumala syntyi ihmiseksi Pojassa Jeesuksessa, sovitti ihmisten synnit Golgatan ristillä ja nousi kuolleista! Joka uskoo Jeesukseen sovittajaan ja herranaan, perii iankaikkisen elämän. **
Ja kun vielä muistettaisiin että ihmisen henki ei ole yhtään minkään muunkaan eläimen henkeä arvokkaampi.
Kerrohan, jos olisit palavassa rakennuksessa, ja sinun olisi mahdollista pelastaa lieskojen keskeltä vain jompi kumpi, ihminen tai marsu, kumman pelastaisit ja miksi?
** Jumala syntyi ihmiseksi Pojassa Jeesuksessa, sovitti ihmisten synnit Golgatan ristillä ja nousi kuolleista! Joka uskoo Jeesukseen sovittajaan ja herranaan, perii iankaikkisen elämän. **
Riippuu ihmisestä
Vastauksesi hämmästyttää minua. Mutta hyvä on, tarkennetaan... Kysymyksen ihminen olisi sinulle tuntematon henkilö.
En ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta jos palavassa rakennuksessa olisi simpanssi ja koppakuoriainen, kumman sinä pelastaisit?
Eläimistä pelastaisin sen, joka miellyttäisi minua enemmän tai jonka pelastaminen ei pelottaisi minua. Eläimen arvo ei ole itseisarvoinen ja mittaamaton, niin kuin ihmisen. Simpanssit voivat olla aggressiivisia, joten en tiedä uskaltaisinko lähestyä sitä. Tjaa, vaikea sanoa.
Olennaista kuitenkin on ihmisen arvon mittaamattomuus. Jos palavassa rakennuksessa olisi koulukiusaajani ja lemmikkikoirani, pelastaisin koulukiusaajani.
Pyydän että et ikinä ota koiraa.
Pelastaisitko todella mieluummin sadistisen kiusaajan kuin koirasi?
Miksi oletat, ettei kirjoittajalla jo ole koiraa, kun hän kirjoitti "lemmikkikoirani"?
Jokainen eläin tappaa elinkelvottoman poikasensa, joka kärsisi ja ei tulisi pärjäämään. Ihminen ei voi tehdä sitä ainoastaan kehittämällä kehitettyjen moraalisten ongelmien ja lakien vuoksi. Eutanasia olisi monelle iso helpotus.
Eläin on tässä paremmassa asemassa. Ihmiset ajattelee vaikeasti kehitysvammaisesta, että sehän voi olla onnellinen vammaisena. Puhuuko kukaan eläimestä, että se voi olla onnellinen vaikeasti vammaisena. Mun mielestä on karmeaa rääkkäystä pitää hengissä niin pahasti kehitysvammaista, joka on kehonsa vanki. En toivoisi edes vihamiehelle vaikeasti vammaisen elämää. Ennen luonto teki tehtävänsä, mutta ihminen koittaa vieraantua siitä.
Onhan se väärin että eläimillä on oikeus eutanasiaan muttei ihmisellä aivan älytöntä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen tuosta hukutusketjusta. Jos sinulla olisi TODELLA vaikeasti vammainen lapsi, jolla on vaikka jokin etenevä aivosairaus (esim. INCL), haluasitko lapselle eutanasian, jos se olisi laillista?
Itse luulen, että en kestäisi katsoa sitä lapsen kärsimystä, vaan toivoisin, että tuossa tilanteessa sallittaisiin eutanasia.
Vaikeita asioita, tiedän.Mika tuo hukkuminen on. Joku on hukuttaa lapsensa ?
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/2792982/Nainen+vangittiin+epailtyna+po…
Tuo poika ilmeisesti ollut kehitysvammainen.
Ymmärrän tavallaan äidin päätöksen. Kun ei eutanasiaa saa, niin tilanne on tämä. Luulen sen vaikeasti kehitysvammaisen huutavan sisäisesti armoa. Rakkautta on päästää irti.
Moni vaikeasti vammainen elää täyttä elämää ilman sairaskohtauksia. Yhtä arvokasta elämää kuin kellä tahansa.
Toki jos päivittäin henkeä uhkaavia kohtauksia, niin silloin miettii että kärsiikö toinen ja toivoo, että on mahdollisuus helpottaa tilannetta ettei kärsi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan täysjärkinen päätä lapsensa kuolinpäivää.
Voisi myös sanoa, ettei kukaan täysjärkinen päätä äitinsä kuolinpäivää. Minä jouduin päättämään. Ja varmasti moni muukin. Siis antamaan luvan, että letkut irroitetaan.
Näin joskus todella vaikeavammaisen pojan kaupassa. Oli sidottuna semmoiseen erikoispyörätuoliin ja vääntelehti kivuliaan näköisesti. Sanaakaan ei osannut sanoa, mölisi vain jotain ja kuolasi. Oli ehkä 10-14v näköinen. Ajattelin, että kyllä joskus se eutanasia olisi ihmisillekin vaan paras ratkaisu. :/
Pahasti kehitysvammainen ihminen, jos ei ole muulla tavalla sairas, on vähän niinkuin vauva. Käsittääkseni vauvat eivät kärsi siitä, että ovat vauvoja. Pieni vauva ei pysty liikkumaan tai syömään itse, yrittää ilmaista tarpeitaan epämääräisellä ääntelyllä, ei pysty edes kakkaamistaan säätelemään, ja monesti myös kuolaa. Joo, vauva ei ole ikuisesti vauva, mutta vauva ei tiedä sitäkään eikä osaa motivoitua olotilaansa sen tiedon varassa, että vuoden päästä osaakin jo kävellä. Mutta yleensä vauvat ovat silti ihan tyytyväisiä elämäänsä, kun maitoa ja syliä riittää ja vaipatkin vaihdetaan.
Vierailija kirjoitti:
Pahasti kehitysvammainen ihminen, jos ei ole muulla tavalla sairas, on vähän niinkuin vauva. Käsittääkseni vauvat eivät kärsi siitä, että ovat vauvoja. Pieni vauva ei pysty liikkumaan tai syömään itse, yrittää ilmaista tarpeitaan epämääräisellä ääntelyllä, ei pysty edes kakkaamistaan säätelemään, ja monesti myös kuolaa. Joo, vauva ei ole ikuisesti vauva, mutta vauva ei tiedä sitäkään eikä osaa motivoitua olotilaansa sen tiedon varassa, että vuoden päästä osaakin jo kävellä. Mutta yleensä vauvat ovat silti ihan tyytyväisiä elämäänsä, kun maitoa ja syliä riittää ja vaipatkin vaihdetaan.
No jos on joku tila tai sairaus joka aiheuttaa jatkuvaa kipua ja epämukavuutta ja lopulta kuoleman, niin tuskin ovat kovin tyytyväisiä vauvat tai vammaiset.
Vierailija kirjoitti:
Näin joskus todella vaikeavammaisen pojan kaupassa. Oli sidottuna semmoiseen erikoispyörätuoliin ja vääntelehti kivuliaan näköisesti. Sanaakaan ei osannut sanoa, mölisi vain jotain ja kuolasi. Oli ehkä 10-14v näköinen. Ajattelin, että kyllä joskus se eutanasia olisi ihmisillekin vaan paras ratkaisu. :/
Samaan aikaan kauhistelemme, jos eläimen annettaisiin kärsiä tuolla tavalla. Miksi emme puolusta ihmisen oikeutta elää ihmisarvoista elämää? Varmaan noin pahasti kehitysvammainen huutaa muille sisäisesti, että tappajaa mut, tappakaa. Vanhemmat vain haluaa kiillottaa egoaan sillä lapsella. Suurimpia virheitä on yhteiskunnan ylihumanisoituminen ja tähänkin on osin syynä kristinusko, jolla vedotaan kaiken elämän olevan arvokasta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin sinusta vauva ja vauvan tasolla oleva 30-vuotias ovat samalla viivalla. Toinen kehittyy, toinen on ikuisesti vauva aikuisen kropassa. Vaikea kehitysvamma lyhentää elinikää. Musta olisi parempi vapautua heti kärsimyksestä kuin elää 40-vuotiaaksi. Mua todellakin surettaisi ja kävisi sääliksi, jos oma lapsi olisi vaikeasti kehitysvammainen, jonka toivoisin saavan vain vapautuksen kuin joka päiväisen kärsimyksen.
Vammainen lapsi ei voi saada eutanasiaan, kun ei hän ole kykenevä sellaista päättämään.
Hoitolinjat voidaan kyllä vetää sen mukaan, että elämää ei tarpeettomasti pitkitetä vakavan sairastumisen /sairauskohtauksen sattuessa.
Vierailija kirjoitti:
Kärsimyksen pienentäminen on myös rakkautta. Jos lapsi on todella vaikeavammainen ja tiedossa on, että kipua aistii, mutta muut asiat ovat sitten vähän niin näin ja lapsi ei kuitenkaan elä kovin kauaa niin kyllä. Minusta olisi rakkauden teko päättää kärsimys. Ja asiahan ei tietenkään ole yhden eikä kaden ihmisen päätös silloin vaan vanhempien ja hoitavan tahon yhteinen.
Ennen muinoin kun ei ollut tällaista tietotaitoa ja tutkimusta ja hoitotapoja, vaikeasti vammaiset lapset kuolivat hyvin pieninä, koska ei osattu hoitaa. Nyt kun osataan joskus liiankin hyvin, se vain lisää ihmisten kärsimystä, niin vammaisen lapsen kuin tämän perheenkin. Siinä suhteessa ennen oli paremmin, vaikka se lähtötapa saattoi ollakin kivuliaampi. Monesti miettinyt että mitä järkeä on yrittää pelastaa esim pahoin palanut ihminen joka kärsii siitä sitten jopa kymmeniä vuosia vammautuneena. No, helppo sanoa kun ei ole omalle kohdalle sattunut mitään näin vakavaa.
Vaikeavammainen ei itse pysty ilmaisemaan tahtoaan, joka on eutanasian ehdoton edellytys. Lääkärin tai vanhemman tahdosta tehty "eutanasia" on aina murha.
Toki voisin toivoa lapsen kuolemaa ja olla siitä helpottunut, mutta en todellakaan alkaisi häntä tappamaan. Siihen minulla ei olisi mitään oikeutta.
Jatkan vielä. Jos rakennuksessa olisi 90-vuotias vanhus ja 5-vuotias lapsi, kumman silloin pelastaisit?