Voi luona. 4v lapsi ei ollut koskaan syönyt kuorittavaa perunaa.
Tuttavani miksi ja meille mökille tulivat vieraaksi. Tuttavani sanoo ettei keitetyt perunat vaa sattuneet kuulumaan heidän ruokaan. Että pastasta saa nii kivoja ruokia. Oikeesti? Eikö kuorittavaa pottuja muka syödä?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui kauheeta, mä oon varmaan pilannut mun lasten elämän kun he kuori keitettyjä perunoita jo vähän alle 3 vuotiaana!
Ja söivät veitsellä ja haarukalla.
Olivat muuten hoitsut tarhassa ihmeissään kun kerroin jotta meidän lapset syö vain keittoa yms lusikalla, ei perunaa tms...Joo, niin oot pilannut.
Niin, onhan nuo lapset jo melkein aikuisia joten onko enää mitään pelastettavissa?
Perunaakin syödään muodossa jos toisessa pari kolme krt kuussa..
Ei ole mitään pelastettavissa, valitettavasti. Ikävää kuulla, että olet pilannut lapsesi.
Jaa, ikää on kohta kolmekymmentä eikä varhaisten lapsuusvuosien jälkeen ole tullut vastaan kuorineen keitettyjä perunoita. Siis ihan turhaan opeteltu taito! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui kauheeta, mä oon varmaan pilannut mun lasten elämän kun he kuori keitettyjä perunoita jo vähän alle 3 vuotiaana!
Olivat muuten hoitsut tarhassa ihmeissään kun kerroin jotta meidän lapset syö vain keittoa yms lusikalla, ei perunaa tms...Joo, niin oot pilannut.
Niin, onhan nuo lapset jo melkein aikuisia joten onko enää mitään pelastettavissa?
Perunaakin syödään muodossa jos toisessa pari kolme krt kuussa..Ei ole mitään pelastettavissa, valitettavasti. Ikävää kuulla, että olet pilannut lapsesi.
Voi apua, täytyy vissiin mennä nurkkaan häpeämään ja jos sekään ei riitä niin sirotella tuhkaa päälleni ja pukeutua säkkiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin aiheen koskevan sitä, että lapsi ei ollut koskaan joutunut kuorimaan perunaa. Tästä meinasin kirjoittaa, että eipä meilläkään kohta 5-vuotias ole kuoriperunaa nähnyt. Ellei sitten päiväkodissa. Kuorin perunat aina ennen keittoa. Ihan itseni takia. Mikään ei ole inhottavampaa kuin kuuman perunan kuoriminen. Sormiin jää perunatahmaa ja sormia polttaa. Ja ei, se ei ole todellakaan vaihtoehto, että söisin perunat kuorineen. Kuoret ovat kamalan makuisia.
Mutta tätähän asia ei koskenut. :D
Kyllä se raa'an perunan kuoriminen on paljon sotkevampaa. Miten ihmeessä keitetyn perunan kuoriminen voi olla noin vaikeaa?
Ja toisaalta, niissä kuorissahan on parhaat emmeet.
En sanonut sen olevan vaikeaa. Sanoin sen olevan inhottavaa. Olen lähes koko ikäni syönyt kuoriperunoita. Tähän 41 ikävuoteen mennessä niitä ehtii syödä aika monta. Nyt omassa kodissa luovuin tavasta, koska ei ole pakko. Meillä vielä 80-luvulla oli kuoriperunoita koulussa. Siihen ruokalantäti annosteli perunan, läiskäsi kastikkeen perunan päälle ja viereen. Kuori siinä se peruna, kun kaikki on kastikkeessa, koska peruna "seilasi" lautasella. En ole koskaan tykännyt perunan kuoren mausta vaikka se sisältäisi kaikki maailman vitamiinit. Tuohon kokemuskavalkadiin kun lisää vielä ylikypsäksi keitetyn perunan kuorimisen. Otat perunan haarukkaan ja se halkeaa. Ärsyttävää!
Hauskaa havaita, että erään keskustelijan mukaan kuorellisen keitinperunan ainoa vaihtoehto on mäkkäri tai pakkanen. Mutta ehkä hänelle se sitten on.
Vierailija kirjoitti:
Nuo pilahvit ja jasmiinit ei oo enää muodissa, perinneruokaa pottuineen kannattaa opetella tekemään :) .
Ai muodin mukaanko ruoka pitäisi valita? Hitto, olen kokannut kaikki nämä vuodet väärin kun olen valinnut ruuat ennemmin maun perusteella :/
Ainoastaan kouluruokalassa tai mummolassa tulee enää kuoriperuna eteen. Meillä syödään harvoin keitettyjä kokonaisia perunoita, ja silloin kuorin ne ennen keittämistä, koska en itse halua alkaa niitä lautasella nypertämään . Aivan sama, jääkö joku hivenainehiukkanen siinä saamatta.
Minusta tämä olisi ollut ihmeteltävä ongelma vuonna 1978, nyt taito on aivan samantekevä varsinkin 4-vuotiaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuli viime kesänä yksi tuttavaperhe kylään. Katoin pöytään voileipätarvikkeet ja kahvit. Pöydässä oli meidän lapset ja näiden vieraiden 5-vuotias (nyt eskarilainen).
Katoin useamman voiveitsen, että pääsee lapset nopeammin tekemään voileipiä eikä tarvitse odottaa. Annoin tälle tytölle oman veitsen, vähän kummissaan pyöritteli sitä kädessään, ei ujona sanonut mitään, kunnes tytön äiti huomasi tilanteen ja sanoi mulle: "Emma ei ole kyllä koskaan voidellut itse leipää". Meinasi oikeasti lentää silmät päästä! Meillä ovat noin kaksivuotiaina kokeilleet ensimmäisiä kertoja, 3-vuotiaalta sujuu jo ihan ok. On toki kömpelöä ja levitteestä saa pyyhkäistä puolet pois, mutta sujuu kuitenkin.
Laitoin veitsen tytön käteen oikein, otin kädelläni tytön kädestä ja voideltiin leipä yhdessä.
En vain tajua, miksi passaatte lapsianne kaikessa ja kasvatatte avuttomiksi. :(
Tuttavapiiriin kuuluu niitäkin jotka ei anna taaperoiden käyttää itse lusikkaa kun tulee sotkua. Ja sitten te täällä valitatte, kuinka raskasta on kun pitää leipoa lasten koulujen myyjäisiin... Joku vitos-kutosluokkalainen, ja siitä ylöspäin, kykenee kyllä itse tekemään ainakin perus mokkapalat ja muffinit. Jopa nelosluokkalainen...Meillä on 15v nuori mies, joka ei ole koskaan voidellut itse leipää. Osasyynä saattaa olla se, että meillä ei laiteta leivälle mitään levitettä. Kyseessä ei ole avuttomuus vaan terveellinen ruokavalio.
PS. se sama nuori mies osaa puukkoa käyttäen suolistaa jäniksen, joten aivan avuton hän ei kotiaskareissa ole
En nyt kehuskelisi tuolla että osaa puukolla tapetun eläinparan sisuskalut kiskoa ulos. Sairasta touhua. Missä empatia eläintä kohtaan?
Meillä ei taida kouluikäiset osata kuoria perunoita. Meillä kun ei sellaisia koskaan syödä. Perunaa menee vain keitoissa ja muusina, pari kertaa kesässä uusia perunoita ja kalaa. Ei varmaan olla nykypäivänä mikään outo perhe. Vaikka todennäköisesti monet luulevat, että kuorin pojilleni perunat valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet tehnyt juuri oikein, äidin tehtävä on pilata lapsensa elämä, vaikka potuilla, jos ei muuten.
Ei se peruna ole myrkyllinen jos se pestää hyvin vaikka se syötäs kuorineen kunhan ei syö vihreää perunaa. No mitäpä neuvomaan. Peruna syödään lastuina öljyssä keitettynä ja suojattuja. Sitä ennen on pastaa jota muuten epäilen että taikinasta asti väännetään. Sen kanssa broileria joka ei edes ole aito eläin ja joka pumpataan täyteen ties mitä. Mutta ei kalaa syödä kun sitä ei kerrostalossa osata perata. Todellakin joskus samaa toivon että omavaraistalous tulisi ja joutuisit hankkimaan ja käsittelemään ruokia alkutuotannon tasolta asti. Aika moni täällä heti herneen nenään. Varmaankin luulevat että siellä kasvaa ja tippuu kaupan pakaste altaassa olevaan pussiin.
Hmmm kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuli viime kesänä yksi tuttavaperhe kylään. Katoin pöytään voileipätarvikkeet ja kahvit. Pöydässä oli meidän lapset ja näiden vieraiden 5-vuotias (nyt eskarilainen).
Katoin useamman voiveitsen, että pääsee lapset nopeammin tekemään voileipiä eikä tarvitse odottaa. Annoin tälle tytölle oman veitsen, vähän kummissaan pyöritteli sitä kädessään, ei ujona sanonut mitään, kunnes tytön äiti huomasi tilanteen ja sanoi mulle: "Emma ei ole kyllä koskaan voidellut itse leipää". Meinasi oikeasti lentää silmät päästä! Meillä ovat noin kaksivuotiaina kokeilleet ensimmäisiä kertoja, 3-vuotiaalta sujuu jo ihan ok. On toki kömpelöä ja levitteestä saa pyyhkäistä puolet pois, mutta sujuu kuitenkin.
Laitoin veitsen tytön käteen oikein, otin kädelläni tytön kädestä ja voideltiin leipä yhdessä.
Tuttavapiiriin kuuluu niitäkin jotka ei anna taaperoiden käyttää itse lusikkaa kun tulee sotkua. Ja sitten te täällä valitatte, kuinka raskasta on kun pitää leipoa lasten koulujen myyjäisiin... Joku vitos-kutosluokkalainen, ja siitä ylöspäin, kykenee kyllä itse tekemään ainakin perus mokkapalat ja muffinit. Jopa nelosluokkalainen...Meillä on 15v nuori mies, joka ei ole koskaan voidellut itse leipää. Osasyynä saattaa olla se, että meillä ei laiteta leivälle mitään levitettä. Kyseessä ei ole avuttomuus vaan terveellinen ruokavalio.
PS. se sama nuori mies osaa puukkoa käyttäen suolistaa jäniksen, joten aivan avuton hän ei kotiaskareissa ole
En nyt kehuskelisi tuolla että osaa puukolla tapetun eläinparan sisuskalut kiskoa ulos. Sairasta touhua. Missä empatia eläintä kohtaan?
Yhtä empaattista se on kuin laittaa peruna kiehuvaan veteen kitumaan.
Vierailija kirjoitti:
Hmmm kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä empaattista se on kuin laittaa peruna kiehuvaan veteen kitumaan.
Miksi te laitatte ne kiehuvaan veteen? Mä pesen perunat. Laitan ne kattilaan niin että ne peittyvät vedellä. Sitten vaan levylle tai meillä puuliedelle ja odotan. Voin laittaa myös suolaa ja uusiin perunoihin tilliä. Suola merisuolaa ja tilli tuoreena. Nam. Keitän myös pastan kylmään veteen laittaen. Riisin myös.
Vierailija kirjoitti:
Ei se peruna ole myrkyllinen jos se pestää hyvin vaikka se syötäs kuorineen kunhan ei syö vihreää perunaa. No mitäpä neuvomaan. Peruna syödään lastuina öljyssä keitettynä ja suojattuja. Sitä ennen on pastaa jota muuten epäilen että taikinasta asti väännetään. Sen kanssa broileria joka ei edes ole aito eläin ja joka pumpataan täyteen ties mitä. Mutta ei kalaa syödä kun sitä ei kerrostalossa osata perata. Todellakin joskus samaa toivon että omavaraistalous tulisi ja joutuisit hankkimaan ja käsittelemään ruokia alkutuotannon tasolta asti. Aika moni täällä heti herneen nenään. Varmaankin luulevat että siellä kasvaa ja tippuu kaupan pakaste altaassa olevaan pussiin.
"Lievää" kärjistämistä. Eli jos et syö/käytä kuoriperunoita, tarkoittaa se automaattisesti, että ruuanlaittotaidot ovat olemattomat, ja että ainoat ruoka-aineet ovat puolivalmisteet, einekset tai pakasteet?
Väitän, että et sinäkään osaa sitä kalaa perata, sikaa/nautaa teurastaa (et edes saa). Saati metsästää riistaa itse, jos sitä syöt. En osaa minäkään, mutta osaan kuitenkin valmistaa niistä ruokaa vaikka en keitä kuoriperunoita.
Mutta Porvoossa sinä taidatkin asua.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitsisi olla noin omahyväinen. Muuttaisin ihan riemusta kiljuen maalle ja omavaraisuustalouteen, mutta ei se ole ihan noin yksinkertaista. Ja minä osaan sentään todella paljon ihan alkutuotannosta alkaen siemenestä pöytään. Koko perhettä en voisi ruokkia, sillä esim. eläintenpitokokemusta ei ole lainkaan.
Mitä sinä saat tuosta irvailustasi? Tuottaako mielihyvää, jos joku on asunut ihan syntymästään kaupungissa ja kerrostalossa, eikä koskaan joutunut sikaa lahtaamaan ja kaloja perkaamaan? Koska muuten viimeksi lahtasit possusi joulupöytään ja jauhoit itse kasvattamastasi viljoista käsikivillä jauhot?
Täällä kerrostaloasunnossa osataan perata kala, mutta miksi perkaisin kun torilta /hallista saa valmiiksi perattuna? Mökillä perataan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Siis uskooko joku ihan tosissaan, että perunankuoriminen on sen tason motorinen ponnistus, ettei siitä suoriudu teinit tai armeijaikäiset, jos eivät ole harjoitelleet kuorimista 4-vuotiaasta lähtien? Oletteko ihan kaheleita?
Meillä teinipoika sanoi samaa. Meilläkään ei kuoriperunoita ole keitelty, koska inhoan itse kuoria niitä kuumia perunoita ja kuorin ne mielummin raakoina ja kylminä. Näin ollen lapsetkaan ei ole perunoita kuorineet kuumina(En ole koskaan ymmärtänyt, mikä itseisarvo on osata kuoria kuuma peruna?) poika sanoi, että kai hän niistä perunoista olisi kuoret saanut jo lapsena pois jos olisi pitänyt saada ja armeijaan mennessä hän varmasti saa perunasta kuoren pois ilman 20v kokemusta. Eihän kukaan juuri enää leikkaa leipääkään , koska ne on yleensä valmiiksi viipaloitu. Miten muuten silloin , kun Suomessakin syötiin vielä pelkkää naurista,( ennenkuin peruna tänne rantautui) ihmiset päivittelivät perunan tultua, että miten lasten nyt käy, kun ne ei enää osaa kuoria naurista? Varmasti joutuu perikatoon koko ihmiskunta.
Meillä ei syödä perunaa kuin uutena ja silloin ei kuorita. 4-vuotiaana lapset eivät varmasti olisi osanneet kuoria itse. Hui kamalaa.