Miten vapautua pitkäkestoisesta stressistä?
Sydän hakkaa, univaikeuksia, ärtyneisyyttä, jatkuvaa väsymystä, uupumusta ja aloitekyvyttömyyttä. Tätä on jatkunut sen verran kauan, että tuskin ihan helposti menee pois. Kaipaisin kuitenkin jotain pua, miten helpottaa oloa. Ainakin olen yrittänyt hengitellä syvään ja kävellä metsässä.
Kommentit (12)
Suosittelen opiskelemaan mitä stressi on ja mistä se kumpuaa. Voin sen verran ohjata, että ihmisellä on vain alkukantainen stressisysteemi jota säätelee sympaattinen ja parasympaattinen hermosto.
Suosittelen tutkimaan tätä itse mutta kärjistettynä olisi todella tärkeää urheilla, että saa nämä hermostot toimimaan yhteisymmärryksessä. Sykettä nostattava urheilu parasta.
Tuskin siitä mikään muu vapauttaa kuin stressin aiheuttajien poistaminen. Usein tuo on vaikeaa tai peräti mahdotonta, joten täytyy keksiä jotaiin muuta. Minua auttaa arkisin kävely raittiissa ulkoilmassa ja harrastukset, joihin keskittyessä ikävät asiat jäävät taka-alalle.
Vapaalla auttaa juopottelu. Vaikka se epäterveellistä onkin, niin nousuhumalassa minulle tulee aina tunne, että ennenkin on ongelmat ratkenneet tavalla tai toisella.
Poistamalla stressiä aiheuttavia tekijöitä elämästään keinolla millä hyvänsä (no ei siis millä tahansa keinolla, kunhan poistaa vaan ne). Ja ottamalla rauhoittavia asioita elämäänsä tilalle. Silloin pääsee irrottamaan vääristä asioista, vaikka helpommin sanottu kuin tehty. Joskus joku vaatii aivojen katkaisun vanhaan, oli se siideri, binatural beats musiikki, uni, pelkojen poisto, lääke, joku hermoston tasaava. Osalla voi terveysasiat hankaloittaa asiaa vaikka sappikivet.
Liikunta, uni, hyvä ruoka ja puhuminen asiasta. Kun saa jakaa murhettaan jollekulle ystävälle ym. se keventää ainakin mulla stressiä. Eli mieti mikä on stressin syy ja sitten puhu siitä ja pyri muuttamaan se asia paremmaksi pikkuhiljaa. Myös psykologille kertakäynti voisi olla hyvä. Heiltä saa myös neuvoja näihin tilanteisiin.
Nuo oireet sopisivat myös vaihdevuosioireiksi, jos olet 40+ ikäinen. Vaihdevuosiasiat ovat juuri ajankohtaisia itselleni ja siksi tämä tuli mieleeni.
Jos kyseessä on kehostressi ja tiedät että et voi toimillasi parantaa tilannetta niin hyväksy se terveydellinen tilanteesi ja elä sen kanssa elämääsi yhteistyössä eli yhteisymmärryksessä. Pidä itsestäsi hyvää huolta. Kehosi kertoo mitä se tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen opiskelemaan mitä stressi on ja mistä se kumpuaa. Voin sen verran ohjata, että ihmisellä on vain alkukantainen stressisysteemi jota säätelee sympaattinen ja parasympaattinen hermosto.
Suosittelen tutkimaan tätä itse mutta kärjistettynä olisi todella tärkeää urheilla, että saa nämä hermostot toimimaan yhteisymmärryksessä. Sykettä nostattava urheilu parasta.
En ole samaa mieltä. Kehoa vastaan ei tule taistella tai kyseessä on erilainen tilanne.
Ehkä asumisen kohta vaikuttaa vähän eli alue. Ja asumismuoto. Paikkakunta. Onko liikaa vilskettä vai aikaa käveleksiä ja tuijotella pilviä.
Yritä ajatella, että sinä et ole stressi eikä stressi ole syvällä sinussa kietoutuneena. Stressi ei ole identiteettisi.
Stressi on ulkopuolinen asia, kuin joku sähköinen ilmapallo, joka pysyy iholla jonkin aikaa, mutta irtoaa kyllä. Voit katsoa, että jaa, nyt se taas tuli tuohon, selvä homma, kyllä se siitä lähtee.
Silloin pliisunkuuloiset "kävele metsässä ja kuuntele linnunlaulua" -neuvot voivat paremmin toimia. Ota ne hyvät hetket vastaan. Anna sen ilmapallon olla siinä, vaikka ärsyttääkin tietysti. Nauti silti muista asioista.
Tietoa ylivirittyneisyydestä:
https://anna.fi/hyvinvointi/itsetuntemus/hermoston-rauhoittaminen-5-tap…
https://suomenenergiahoitajat.fi/artikkelit/sympaattinen-parasympaattin…
Mielenterveystalolla on omahoito-ohjelma:
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/pitkaaikaisten-kehon-oirei…
Ei noissa mitään hopealuotia ole, mutta mielenkiintoista tietoa asiasta ehkä. Oireita siellä ainakin listataan paljon.
Minusta metsässä/luonnossa tarpominen on vihoviimeistä hommaa mitä voi tehdä. :)
Ja tarkoitan tällä aloituksella siis sitä, miten voisi lievittää näitä stressioireita. Ap