Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi luona. 4v lapsi ei ollut koskaan syönyt kuorittavaa perunaa.

Vierailija
27.09.2016 |

Tuttavani miksi ja meille mökille tulivat vieraaksi. Tuttavani sanoo ettei keitetyt perunat vaa sattuneet kuulumaan heidän ruokaan. Että pastasta saa nii kivoja ruokia. Oikeesti? Eikö kuorittavaa pottuja muka syödä?

Kommentit (120)

Vierailija
61/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään muussikin kuorineen. Joskus olen syönyt kuorijoidenkin kuoret, ettei tartte erillistä risteilijää kattaa pöytään. Kuoret on perunassa parasta!

"peruna suojaa itseään kehittämällä kuorikerrokseen solaniinia ja kakoniinia. Solaniini on se myrkky, jota kehittyy myös perunan alkaessa vihertää. Nämä ihmiselle haitalliset glykoalkaloidit suojaavat perunaa tuholaisilta ja taudeilta silloin, kun se on vielä maan alla."

Vierailija
62/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitettyä perunaa löytyy meidän lautasilta joskus, mutta lapselle 3v. kuorin ja vähän pilkonkin muun ruoan sekaan.

Aivan paska lisäkehän se on, ei maistu miltään. Pelkkää vatsantäytettä. Me syömme mieluummin maukasta ruokaa. Perunaa käytetään muussa muodossa paljon. Mieluummin pastaa tai riisiä, ja kaikille maistuu.

Maailmassa on paljon ihmisiä, joille keitinperuna ei ole pyhä asia. Tai maidonjuonti. Se, että täällä on sota-ajan sukupolvi opettanut jälkipolville tämän keitinperunan keskeisen aseman, on minusta jo vanhanaikaista.

Peruna on mielestäsi paska lisäke eikä maistu miltaan. Seuraavalla rivillä kerrot, miten pasta ja riisi maistuu kaikille, logiikka taas kohdallaan. Riisi ei sellaisenaan maistu juuri miltään, ainakin makua on vähemmän kuin perunassa. Pastasta saa edes erilaisia makuvaihtoehtoja, mutta ei ne perusmakaronit ja spagetit maistu miltään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli viime kesänä yksi tuttavaperhe kylään. Katoin pöytään voileipätarvikkeet ja kahvit. Pöydässä oli meidän lapset ja näiden vieraiden 5-vuotias (nyt eskarilainen).

Katoin useamman voiveitsen, että pääsee lapset nopeammin tekemään voileipiä eikä tarvitse odottaa. Annoin tälle tytölle oman veitsen, vähän kummissaan pyöritteli sitä kädessään, ei ujona sanonut mitään, kunnes tytön äiti huomasi tilanteen ja sanoi mulle: "Emma ei ole kyllä koskaan voidellut itse leipää". Meinasi oikeasti lentää silmät päästä! Meillä ovat noin kaksivuotiaina kokeilleet ensimmäisiä kertoja, 3-vuotiaalta sujuu jo ihan ok. On toki kömpelöä ja levitteestä saa pyyhkäistä puolet pois, mutta sujuu kuitenkin.

Laitoin veitsen tytön käteen oikein, otin kädelläni tytön kädestä ja voideltiin leipä yhdessä.

En vain tajua, miksi passaatte lapsianne kaikessa ja kasvatatte avuttomiksi. :(

Tuttavapiiriin kuuluu niitäkin jotka ei anna taaperoiden käyttää itse lusikkaa kun tulee sotkua. Ja sitten te täällä valitatte, kuinka raskasta on kun pitää leipoa lasten koulujen myyjäisiin... Joku vitos-kutosluokkalainen, ja siitä ylöspäin, kykenee kyllä itse tekemään ainakin perus mokkapalat ja muffinit. Jopa nelosluokkalainen...

Vierailija
64/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, meillä ei syöty ikinä perunoita koska isäni oli allerginen niille. En vieläkään syö perunoita, niiden kuoriminen on inhaa.

Kuoriminen kehittää lapsen käden motoriikkaa. Ja kuorineen keitettyjen perunoiden ravintoarvo on korkeampi.

On varmasti muitakin tapoja kehittää käden motoriikkaa.

Epäilemättä on. Mutta tuleeko niitäkään käytettyä kun kaikki pitää olla valmiiksi helppoa...

Niinpä. Kyllä sitä päivitellään kun ruoka on kallista ja lihottavaa. Ja eihän se että siis kuorittavia perunoita kerran viikossa pois sulje pastaa ja riisiä muilla aterioilla ja muina päivinä? Sisareni pojat oli äidilläni kaksiviikkoa ja he ainakin tykkäsivät kun saivat voiperunaa jonka itse kuorivat ensin. Kiire on oikeastaan se suurin syypää siihen ettei mitään vanhanaikaista tehdä. Matkustelua miltä tulee uutta asiaa myös ruokapöytään. Soisin kuitenkin lasten parissa työskentelevänä perheitä pitämäään vaikkapa perinneruoka viikonlopun. Senkin voi suunnitella yhdessä. Marjapuurot ja sieniruuat, kalan purkaus, kasviten käsittely raakana ja keitettynä, kananmunien kuoriminen tai rikkominen leipomisen yhteydessä...lasten täytyy saada tehdä itse eikä kaikkea valmiiksi. Olen myös huomannut nappien ja vetoketjujen käytössä jopa 10v vaikeuksia.

Vau, tosi hyvää ja ravinnerikasta ruokaa, voipottu! Ja vielä kuoriperunoista. Kyllä sisartesi lapsuus on nyt pelastettu! :DDD

Vierailija
65/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiire on oikeastaan se suurin syypää siihen ettei mitään vanhanaikaista tehdä. Matkustelua miltä tulee uutta asiaa myös ruokapöytään. Soisin kuitenkin lasten parissa työskentelevänä perheitä pitämäään vaikkapa perinneruoka viikonlopun. Senkin voi suunnitella yhdessä. Marjapuurot ja sieniruuat, kalan purkaus, kasviten käsittely raakana ja keitettynä, kananmunien kuoriminen tai rikkominen leipomisen yhteydessä...lasten täytyy saada tehdä itse eikä kaikkea valmiiksi. Olen myös huomannut nappien ja vetoketjujen käytössä jopa 10v vaikeuksia.

Siis mitäh, kalanperkaamistakin pitäisi jossain kerrostalossa tehdä? Mitä ihme "perinneruokien" autuus tuollainen on? Kaikkea ei tarvitse tehdä itse todellakaan, nyt ollaan jo siirrytty omavaraistaloudesta palvelutalouteen jokin aika sitten.

Vierailija
66/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruna mautonta? No ei se pastakaan miltään maistu jossei mausta.

Pastataikinaan saa laitettua makua antavia aineita. Vaikka pasta olisikin ilman makua, niin keitinvedessä on kuitenkin ollut öljyä ja suolaa. Keitinperuna ei oikeasti maistu yhtään miltään.

Vierailija
67/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruna mautonta? No ei se pastakaan miltään maistu jossei mausta.

Pastataikinaan saa laitettua makua antavia aineita. Vaikka pasta olisikin ilman makua, niin keitinvedessä on kuitenkin ollut öljyä ja suolaa. Keitinperuna ei oikeasti maistu yhtään miltään.

Oikeaoppisesti keitinveteen ei tule öljyä, koska silloin kastike ei tartu niin hyvin pastaan. 

Vierailija
68/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis uskooko joku ihan tosissaan, että perunankuoriminen on sen tason motorinen ponnistus, ettei siitä suoriudu teinit tai armeijaikäiset, jos eivät ole harjoitelleet kuorimista 4-vuotiaasta lähtien?  Oletteko ihan kaheleita?

Vierailija
69/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, meillä ei syöty ikinä perunoita koska isäni oli allerginen niille. En vieläkään syö perunoita, niiden kuoriminen on inhaa.

Kuoriminen kehittää lapsen käden motoriikkaa. Ja kuorineen keitettyjen perunoiden ravintoarvo on korkeampi.

On varmasti muitakin tapoja kehittää käden motoriikkaa.

Epäilemättä on. Mutta tuleeko niitäkään käytettyä kun kaikki pitää olla valmiiksi helppoa...

Niinpä. Kyllä sitä päivitellään kun ruoka on kallista ja lihottavaa. Ja eihän se että siis kuorittavia perunoita kerran viikossa pois sulje pastaa ja riisiä muilla aterioilla ja muina päivinä? Sisareni pojat oli äidilläni kaksiviikkoa ja he ainakin tykkäsivät kun saivat voiperunaa jonka itse kuorivat ensin. Kiire on oikeastaan se suurin syypää siihen ettei mitään vanhanaikaista tehdä. Matkustelua miltä tulee uutta asiaa myös ruokapöytään. Soisin kuitenkin lasten parissa työskentelevänä perheitä pitämäään vaikkapa perinneruoka viikonlopun. Senkin voi suunnitella yhdessä. Marjapuurot ja sieniruuat, kalan purkaus, kasviten käsittely raakana ja keitettynä, kananmunien kuoriminen tai rikkominen leipomisen yhteydessä...lasten täytyy saada tehdä itse eikä kaikkea valmiiksi. Olen myös huomannut nappien ja vetoketjujen käytössä jopa 10v vaikeuksia.

Vau, tosi hyvää ja ravinnerikasta ruokaa, voipottu! Ja vielä kuoriperunoista. Kyllä sisartesi lapsuus on nyt pelastettu! :DDD

SisareNI POJAT. ja ei tuo se epäterveellistä ole kuin pasta ja jauheliha. Voiperunaa ja vaarin kalastamaa kalaa. Kasvimaalta porkkanoita. Ruisleipä. Maito. Jälkkärinä usein marjapiirakkaa tai joskus kiisseliä. Vissiin sitten epäterveellistä.

Vierailija
70/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiire on oikeastaan se suurin syypää siihen ettei mitään vanhanaikaista tehdä. Matkustelua miltä tulee uutta asiaa myös ruokapöytään. Soisin kuitenkin lasten parissa työskentelevänä perheitä pitämäään vaikkapa perinneruoka viikonlopun. Senkin voi suunnitella yhdessä. Marjapuurot ja sieniruuat, kalan purkaus, kasviten käsittely raakana ja keitettynä, kananmunien kuoriminen tai rikkominen leipomisen yhteydessä...lasten täytyy saada tehdä itse eikä kaikkea valmiiksi. Olen myös huomannut nappien ja vetoketjujen käytössä jopa 10v vaikeuksia.

Siis mitäh, kalanperkaamistakin pitäisi jossain kerrostalossa tehdä? Mitä ihme "perinneruokien" autuus tuollainen on? Kaikkea ei tarvitse tehdä itse todellakaan, nyt ollaan jo siirrytty omavaraistaloudesta palvelutalouteen jokin aika sitten.

Joo ei tarvi. Mut pitäisi.

Vierailija
71/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitettyä perunaa löytyy meidän lautasilta joskus, mutta lapselle 3v. kuorin ja vähän pilkonkin muun ruoan sekaan.

Aivan paska lisäkehän se on, ei maistu miltään. Pelkkää vatsantäytettä. Me syömme mieluummin maukasta ruokaa. Perunaa käytetään muussa muodossa paljon. Mieluummin pastaa tai riisiä, ja kaikille maistuu.

Maailmassa on paljon ihmisiä, joille keitinperuna ei ole pyhä asia. Tai maidonjuonti. Se, että täällä on sota-ajan sukupolvi opettanut jälkipolville tämän keitinperunan keskeisen aseman, on minusta jo vanhanaikaista.

Peruna on mielestäsi paska lisäke eikä maistu miltaan. Seuraavalla rivillä kerrot, miten pasta ja riisi maistuu kaikille, logiikka taas kohdallaan. Riisi ei sellaisenaan maistu juuri miltään, ainakin makua on vähemmän kuin perunassa. Pastasta saa edes erilaisia makuvaihtoehtoja, mutta ei ne perusmakaronit ja spagetit maistu miltään.

Riisi on meillä yleensä joko jasmiiniriisiä tai sitten tehdään meidän herkkua eli pilahviriisiä. Pastaruoat ovat usein sellaisia, että kastike sotkeutuu pastan sekaan. Ei meillä pikkumakaronit ole lautasella erikseen, niinkuin se keitinperuna. Kyllähän senkin kanssa kastiketta tai lientä syödään, mutta jotenkin pakosta. Pasta ja riisi menee meillä vaikka sellaisenaan. Perunat taas yleensä jää lautaselle.

Vierailija
72/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani miksi ja meille mökille tulivat vieraaksi. Tuttavani sanoo ettei keitetyt perunat vaa sattuneet kuulumaan heidän ruokaan. Että pastasta saa nii kivoja ruokia. Oikeesti? Eikö kuorittavaa pottuja muka syödä?

Tuppipotut ne olla pitää!

Vierailija
73/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutko kerrostalossa??!!

Vierailija
74/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuli viime kesänä yksi tuttavaperhe kylään. Katoin pöytään voileipätarvikkeet ja kahvit. Pöydässä oli meidän lapset ja näiden vieraiden 5-vuotias (nyt eskarilainen).

Katoin useamman voiveitsen, että pääsee lapset nopeammin tekemään voileipiä eikä tarvitse odottaa. Annoin tälle tytölle oman veitsen, vähän kummissaan pyöritteli sitä kädessään, ei ujona sanonut mitään, kunnes tytön äiti huomasi tilanteen ja sanoi mulle: "Emma ei ole kyllä koskaan voidellut itse leipää". Meinasi oikeasti lentää silmät päästä! Meillä ovat noin kaksivuotiaina kokeilleet ensimmäisiä kertoja, 3-vuotiaalta sujuu jo ihan ok. On toki kömpelöä ja levitteestä saa pyyhkäistä puolet pois, mutta sujuu kuitenkin.

Laitoin veitsen tytön käteen oikein, otin kädelläni tytön kädestä ja voideltiin leipä yhdessä.

En vain tajua, miksi passaatte lapsianne kaikessa ja kasvatatte avuttomiksi. :(

Tuttavapiiriin kuuluu niitäkin jotka ei anna taaperoiden käyttää itse lusikkaa kun tulee sotkua. Ja sitten te täällä valitatte, kuinka raskasta on kun pitää leipoa lasten koulujen myyjäisiin... Joku vitos-kutosluokkalainen, ja siitä ylöspäin, kykenee kyllä itse tekemään ainakin perus mokkapalat ja muffinit. Jopa nelosluokkalainen...

Meillä on 15v nuori mies, joka ei ole koskaan voidellut itse leipää. Osasyynä saattaa olla se, että meillä ei laiteta leivälle mitään levitettä. Kyseessä ei ole avuttomuus vaan terveellinen ruokavalio.

PS. se sama nuori mies osaa puukkoa käyttäen suolistaa jäniksen, joten aivan avuton hän ei kotiaskareissa ole

Vierailija
75/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo pilahvit ja jasmiinit ei oo enää muodissa, perinneruokaa pottuineen kannattaa opetella tekemään :) .

Vierailija
76/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välimeren ruokavalio on ainakin meidän perheessä syrjäyttänyt perunan, vaaleat jauhot ja punaisen lihan.

Vierailija
77/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui kauheeta, mä oon varmaan pilannut mun lasten elämän kun he kuori keitettyjä perunoita jo vähän alle 3 vuotiaana!

Ja söivät veitsellä ja haarukalla.

Olivat muuten hoitsut tarhassa ihmeissään kun kerroin jotta meidän lapset syö vain keittoa yms lusikalla, ei perunaa tms...

Vierailija
78/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunassa kaikki tarvittavat tärkeät ravintoaineet ovat ihan kuoren alla,ettäsiinä syy.

Opettakaa nyt edes pojat kuorimaan perunoita,etteivät armeijassa jää häpeään.Vai onko sielläkin jo perunamössöaika.Niin ja tytötkin,meneehän heitäkin armeijaan.

Perunan kuoret saattavat muuten olla myrkyllisiä. Lue wiki. Ja se varastotila missä perunat ovat olleet on oma kysymysmerkkinsä. Manihän tossa justiiba parikytä ihmistä hoitoon, kun porkkanoita olisäilytetty huonosti.

"Porkkana on syytä pestä ja kuoria ennen käyttöä, kun se syödään raakana. Käsittely torjuu Yersinia pseudotuberculosis -ruokamyrkytysbakteerin riskiä. Kasvisten välityksellä syntyneistä ruokamyrkytyksistä ongelmaksi ovat Eviran mukaan nousseet norovirusten ja Yersinian aiheuttamat ruokamyrkytysepidemiat."

Vierailija
79/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hui kauheeta, mä oon varmaan pilannut mun lasten elämän kun he kuori keitettyjä perunoita jo vähän alle 3 vuotiaana!

Ja söivät veitsellä ja haarukalla.

Olivat muuten hoitsut tarhassa ihmeissään kun kerroin jotta meidän lapset syö vain keittoa yms lusikalla, ei perunaa tms...

Joo, niin oot pilannut.

Vierailija
80/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään perunaa erittäin harvoin eikä silloinkaan vain keitettynä. Taitaa olla yhden käden sormilla laskettavissa perunansyönti vuodessa ja silloinkin on sitten muussia, lohkoperunoita tai muitten vihannesten kanssa läjään pilkottuna. En muista milloin olisin edes itse kuorinut viimeksi keitettyä perunaa, taitaa siitä olla jo vuosia