Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi luona. 4v lapsi ei ollut koskaan syönyt kuorittavaa perunaa.

Vierailija
27.09.2016 |

Tuttavani miksi ja meille mökille tulivat vieraaksi. Tuttavani sanoo ettei keitetyt perunat vaa sattuneet kuulumaan heidän ruokaan. Että pastasta saa nii kivoja ruokia. Oikeesti? Eikö kuorittavaa pottuja muka syödä?

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en sen ilkeämpi ollut kuin minua kohtaan.

Vierailija
102/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, ikää on kohta kolmekymmentä eikä varhaisten lapsuusvuosien jälkeen ole tullut vastaan kuorineen keitettyjä perunoita. Siis ihan turhaan opeteltu taito! :D

Samaa olin tulossa kirjoittamaan. Kun olin lapsi, ei muuta syötykään, kuin niitä kuoriperunoita ja kastikkeita. Kun muutin kotoa, menin ravintolakouluun , enkä muista, että sielläkään enää olisi koskaan syöty kuoriperunoita. En varmaan ole syönyt kuoriperunoita moneenkymmeneen vuoteen. Lapsetkin jo isoja, eikä nekään koskaan joutuneet kuorimaan perunoita kotona, enkä tiedä ovatko joutuneet sen jälkeenkään.  Tai ovatko koskaan joutuneet kuorimaan koulussakaan, eivät ainakaan ole sanoneet. Hyvin ovat hengissä pysyneet. Yliopistoonkin pari on päässyt, mutta ei sinnekään pääsykokeissa kyllä kysytty, osaako kuoria kuuman perunan.  Siihen oliskin voinut se koulu tyssätä;) Perunankuoriminen (kuuman) ei minusta ole mikään elossa pysymisen ehto.Peruna on niin paljon helpompi kuoria raakana ja kyllä se lapsen motoriikka voi kehittyä siinäkin, jos se kerran lapsen motoriselle kehitykselle on niin välttämätöntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nämä pottujankkaajat minkä ikäisiä? Veikkaan yli 60v.

Meillä syödään perunaa tosi harvoin, kuorin ennen keittämistä. Vitamiineja saadaan marjoista, hedelmistä, kasviksista jne.

Ehkä nämä pottujankkaajat syövät vain perunaa ja ruskeaa kastiketta, niin on ehkä hankala kuvitella että on muutakin vaihtoehtoja. Ja ei, se toinen ääripää ei ole mäkkäri. Sieltäkin tosin saisi enemmän kasviksia kuin pottu+kastike -ihmisten ruokavaliosta.

Vierailija
104/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin alkaa toisten lapsille opetettavia taitoja arvostelemaan, niin kannattaisi varmaan itse ensin opetella kirjoittamaan. Nykypäivänä aika tärkeä taito perunan kuorimiseen verrattuna. Aloituksessa ja otsikossa aika monta kirjoitusvirhettä ja ihan epäloogisia lauseita.

Vierailija
105/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin sitä ihminen alkaa erkaantumaan tavallisesta elämästä.

Ihminen muuttuu koko ajan. Täytyy pysyä kehityksessä mukana . Ja kehitys ei aina ole ollenkaan huono asia.  Tavallinen elämä ei ole perunankuorimisesta kiinni. Jos ihminen olisi aina pitänyt tiukasti vanhasta , asuttaisiin vieläkin kodassa, miehet jouksisi riistaa kiinni jonkun kurjan nuolen kanssa. Naiset keittelisi naurispuuroa ulkotulella jne. Kyllähän joskus paheksuttiin sitäkin, että ihmiset ostaa leivän valmiina tai vielä pahempaa, pullan valmiina. Pulla oli suurta herkkua ja kahvipöydän kunkku. Nyt harva huolii pullaa juhlapöytään. Leipää leipoo harva itse. Mämmin tekemisestä puhumattakaan. Ei se perunan kuoriminen niiiiiin pyhä asia ole, etteikö siitä voisi luopua.

Vierailija
106/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko nykyihmisen edes osata kuoria  kuumaa perunaa? Missä se joutuu niitä kuumia perunoita kuorimaan? Missä vielä nykyään on tarjolla kuoriperunoita?  Ja jos joku vastaa, että ainakin heillä kotona, niin miksi kaikkien pitäisi osata kuoria ne perunat, jos niitä teillä tarjotaa? Meillä ei kuoriperunoita ole ikinä.

Vierailija
107/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä siivutettuna. Jees. Väki on ulkona kuin lumiukot (sellainen lumesta tehty, kolme lumipalloa päällekkäin alin isoin, päällimmäinen pienin. Sille tehdään hiilestä silmät ja suu ja porkkanasta nenä)

Vierailija
108/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se peruna ole myrkyllinen jos se pestää hyvin vaikka se syötäs kuorineen kunhan ei syö vihreää perunaa. No mitäpä neuvomaan. Peruna syödään lastuina öljyssä keitettynä ja suojattuja. Sitä ennen on pastaa jota muuten epäilen että taikinasta asti väännetään. Sen kanssa broileria joka ei edes ole aito eläin ja joka pumpataan täyteen ties mitä. Mutta ei kalaa syödä kun sitä ei kerrostalossa osata perata. Todellakin joskus samaa toivon että omavaraistalous tulisi ja joutuisit hankkimaan ja käsittelemään ruokia alkutuotannon tasolta asti. Aika moni täällä heti herneen nenään. Varmaankin luulevat että siellä kasvaa ja tippuu kaupan pakaste altaassa olevaan pussiin.

Ei se kuule sitä takaa, että jos sinä opetat 4v kuorimaan kuumia perunoita, että se osaa sen taidon vielä aikuisena. Esim. minä lapsena maalla kävin paljon kalassa sisarteni kanssa. Kalasta tultuamme perkasimme kalat. Pienetkin ahvenet perattiin huolella ja paistettiin pannulla. Ihan itse tehtiin. Mutta kyllä täytyy sanoa, että kun vuosikymmeniä on vierähtänyt, enkä ole kalaan päässyt(nykyisellä asuinpaikalla ei ole järviä)  en todellakaan enää osaisi kalaa perata. Taito on hävinnyt kokonaan, vaikka sen lapsena olisin osannut vaikka silmät kiinni. Onneksi en muuten syö nykyään kanaa enkä lihaakaan niin ei tarvii sentään niitä alkaa tappamaan vaikka omavaratalouteen joutuisinkin.

Vierailija
109/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään ihme ettei pennut tunnista perunaa kun se tulee pakkasesta tai Mäkkäristä ranskalaisen muodossa. Kyllä tulee varmasti jossain vaiheessa eteen se perunan kuoriminen, pitäisiköhän se opettaa jo pienestä pitäen? Vai meneekö mammat sinne yläasteen köksäntunneille kuorimaan mussujensa perunat?

Niin, muitahan vaihtoehtoja ei ole. Kuten sanoin: näistä asioista tuohtuvat ihmiset, jotka eivät näe "oman oikean tapansa" lisäksi mitään muita vaihtoehtoja. Jos ei tee keitinperunoita ja jauhelihakastiketta, hakee ruuat Mäkkäristä. Tähän asti näiden ihmisten mielikuvitus riittää.

Samat ihmiset kuumenevat kassajonossa kapuloista ja kadulla vasenta laitaa kulkevista.

Jankutus kuuluu myös taudinkuvaan.

Ei ole yhtään sama asia. Minulla menee hermo sellaisesta ajattelemattomasta käytöksestä, joka hankaloittaa muiden ihmisten elämää (esim. tuo kapula-asia tai se, ettei seiso liukuportaissa oikeassa reunassa vaan keskellä jne.). Sen sijaan se, miten joku toinen syö perunansa, on minulle täysin yhdentekevää, koska se ei vaikuta mitenkään omaan elämääni.

Vierailija
110/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se perunan oikea tapa on pääsääntöisesti poistaa kuoret siitä. Miten ajattelitte tämän asian opettaa? Kuorineen keitetty peruna on myös terveellisempi.

No meillä ei ylipäätään juuri syödä keitettyä perunaa, paitsi kesällä uutta perunaa.

Eikö kouluissakin ruokalassa perunat ole valmiiksi kuorittuja yleensä? En ainakaan muista että omat lapset olisivat sanoneet mitään perunoiden kuorimisesta (eikä ole "opeteltu" sellaista).

En tiedä, miten nykyään, mutta silloin, kun mä olin koulussa, oli kuoriperunoita tyyliin kerran viikossa. Muuten oli kuorittuja. On voinut tietenkin muuttua. 

p

Nykyään on kuoriperunoita koulussa joten onnea vaan niille,jotka ei tätä taitoa lapselleen opeta!

Vierailija
111/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se perunan oikea tapa on pääsääntöisesti poistaa kuoret siitä. Miten ajattelitte tämän asian opettaa? Kuorineen keitetty peruna on myös terveellisempi.

No meillä ei ylipäätään juuri syödä keitettyä perunaa, paitsi kesällä uutta perunaa.

Eikö kouluissakin ruokalassa perunat ole valmiiksi kuorittuja yleensä? En ainakaan muista että omat lapset olisivat sanoneet mitään perunoiden kuorimisesta (eikä ole "opeteltu" sellaista).

En tiedä, miten nykyään, mutta silloin, kun mä olin koulussa, oli kuoriperunoita tyyliin kerran viikossa. Muuten oli kuorittuja. On voinut tietenkin muuttua. 

p

Nykyään on kuoriperunoita koulussa joten onnea vaan niille,jotka ei tätä taitoa lapselleen opeta!

Meillä ainakin nuori (juuri peruskoulun käynyt) sanoi, ettei koskaan koulussa ollut kuoriperunoita.  Minusta tuntuu, että jo silloin kun itse olin yläasteella(70-luvun lopussa) ei siellä koskaan perunoita tarvinnut kuoria. Silloin jo perunat kuorittiin koneellisesti ja nykyään ne taitaa tulla kouluihin valmiiksi kuorittuina.  Ei siellä limaisten perunankuorien kanssa sotketa. Ihmekoulu on jos vielä täytyy perunoita kuoria.

Vierailija
112/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin aiheen koskevan sitä, että lapsi ei ollut koskaan joutunut kuorimaan perunaa. Tästä meinasin kirjoittaa, että eipä meilläkään kohta 5-vuotias ole kuoriperunaa nähnyt. Ellei sitten päiväkodissa. Kuorin perunat aina ennen keittoa. Ihan itseni takia. Mikään ei ole inhottavampaa kuin kuuman perunan kuoriminen. Sormiin jää perunatahmaa ja sormia polttaa. Ja ei, se ei ole todellakaan vaihtoehto, että söisin perunat kuorineen. Kuoret ovat kamalan makuisia.

Mutta tätähän asia ei koskenut. :D

Oletko koskaan kuullut haarukasta?  

Kyllä  perunankuorimisessa otetaan yleensä kuoresta peulako-veitsi-ote, ei perunoita haarukalla kuorita.

Vierailija
113/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välimeren ruokavalio on ainakin meidän perheessä syrjäyttänyt perunan, vaaleat jauhot ja punaisen lihan.

Kyllä Välimeren maiden ruokavalioon kuuluu peruna. Mutta kukin tietysti tyylillään.

Onhan toisaalta näkemyksiä, että kaikkia koisokasveja olisi hyvä välttää.

Vierailija
114/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useat nuoret perheenäidit valittavat, ettei tahdo aika riittää iltaruuan tekemiseen. Ja sitten järjestävät itselleen vielä lisätyötä kuorimalla potut ennen keittämistä. Siinä ne ravintoaineet liukenevat keitinveteen ja valuvat viemäriin. No osa nuorista oppii viimeistään armeijassa kuorimaan pottunsa tai sitten syövät kuorineen päivineen, mikä sekään ei ole huono ajatus. Ja tiedättekö mammat, joissakin kouluissakin tarjotaan kuoriperunoita. Voi kamalaa, miten se Janinajohannes oikein pärjää. Sormet palavat rakoille eikä ruokatauko riitä perunoiden kuorimiseen ja syömiseen. Yhteiskunnan vika, eikö niin?

Vierailija
115/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa riittää ihan riittävästi ikäviä hommia ilman kuumien perunoiden kuorimistakin. Muutenkin vähän erikoista, jos keitettyjä perunoita on tarjolla niin usein, että tästäkin saa ongelman aikaan. Peruna ei ole ruokavaliossa mikään välttämättömyys, joten silloin kun sitä on tarjolla, vaivaudun ne kuorimaan etukäteen tai tarjoan esim. uuniperunana.

Vierailija
116/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne perunat on kuorittava kuumina?

Vierailija
117/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoriperunat = sianruokaa.

Vierailija
118/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useat nuoret perheenäidit valittavat, ettei tahdo aika riittää iltaruuan tekemiseen. Ja sitten järjestävät itselleen vielä lisätyötä kuorimalla potut ennen keittämistä. Siinä ne ravintoaineet liukenevat keitinveteen ja valuvat viemäriin. No osa nuorista oppii viimeistään armeijassa kuorimaan pottunsa tai sitten syövät kuorineen päivineen, mikä sekään ei ole huono ajatus. Ja tiedättekö mammat, joissakin kouluissakin tarjotaan kuoriperunoita. Voi kamalaa, miten se Janinajohannes oikein pärjää. Sormet palavat rakoille eikä ruokatauko riitä perunoiden kuorimiseen ja syömiseen. Yhteiskunnan vika, eikö niin?

Poikani on armeijassa. Siellä ei ole kuoriperunoita.

Kun isäni oli kauan sitten armeijassa, oli siellä erikseen "perunakomppania" eli osa varusmiehistä vietti palvelusaikansa kuorimalla perunoita. Oikeasti. Jo ennen kuin ne keitettiin, eli hyvästi ravinteet.

Vierailija
119/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään muussikin kuorineen. Joskus olen syönyt kuorijoidenkin kuoret, ettei tartte erillistä risteilijää kattaa pöytään. Kuoret on perunassa parasta!

"peruna suojaa itseään kehittämällä kuorikerrokseen solaniinia ja kakoniinia. Solaniini on se myrkky, jota kehittyy myös perunan alkaessa vihertää. Nämä ihmiselle haitalliset glykoalkaloidit suojaavat perunaa tuholaisilta ja taudeilta silloin, kun se on vielä maan alla."

Olen koko ketjun ihmetellyt tätä ihmisten harhaluuloa, että ne kuoret ja se välitön alusta olis jotenkin terveellisiä.

Vierailija
120/120 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummo opetti, että perheen kesken voidaan kuoria lautasella, mutta vieraille on epäkohteliasta tarjota kuoriperunoita. Ja että muutenkin vieraille aina vähän parempaa, kuten muusi tai jopa sellainenkin ylellisyys kuin riisi.

Että miten ne AP:n tavat? Vieraille vaan kuoripottuja, kun emäntää laiskottaa ja ivailut päälle. Hyi sinua rahvaanomaista moukkaa.