Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetitkö vai annoitko pullosta maitoa lapsellesi?

26.09.2016 |

Jos imetät, miksi? Kuinka pitkään imetit/aiot imettää?
Jos et imetä, miksi?

Itse imetän, vauva 10 kk. Annan kyllä illalla Nannia pullosta vähän auttamaan yöunia.
Imetän siksi, koska on niin helppoa, kun aina on ruoka mukana ja ei tarvitse lämmitellä maitoa/pestä pulloa koko ajan. Ja se on vain minun ja vauvan juttu ♡
Isän ja vauvan juttu on sitten kylpeminen.
Ajattelin/toivon voivani imettää noin vuoden ikään saakka.

(Tarkoitus ei ole provosoida ketään imetys aiheisella aloituksesta. Kaikki vaihtoehdot ovat minusta hyviä, olet paras äiti lapsellesi välittämättä siitä mitä ruokaa syötät. Jos lapsi saa syliä, pusuja, rakkautta ja turvaa niin maito kun maito turvaa hyvän alun pienelle ihmiselle)

-Minulle on annettu juuret ja siivet-

Kommentit (63)

21/63 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laakson Lilja kirjoitti:

SarahSina kirjoitti:

Imetän, tyttö 9kk.

Aion jatkaa vähintään 1v ikään. Saa nähdä kuinka pitkään siitä sitten vielä jatkuu. Meillä tyttö ei ole kummemmin tissiriippuvainen, ollut aina nopea syömäri (n.5min ja siinä se.) Vaiheita on meidänkin imetystaivaleeseen kuulunut; rintaraivareita, asento rajoittuneisuutta jne. Imetyksestä on tullut rutiinia ja se on helppoa, eikä aamuisin väsytä.Voin sanoa, etten ikimaailmassa jaksaisi öisin nousta lämmittelemään maitoa (tai pestä jatkuvasti pulloja), joten siitä pisteet pullolla ruokkijoille ! :)

En minäkään ole noussut pulloja lämmittelemään yöllä, meillä keskoskaksosetkin alkoi nukkua kuuden tunnin yöunia jo 3kk ikäisenä, ja siitä piteni vielä reilusti kun alettiin antamaan perunaporkkanavelliä iltaisin.

Minä taas en olisi jaksanut pidempään sitä yöllistä imettämistä. Paljon paremmin sai nukuttua kun ei tarvinnut nousta yöllä enää syöttämään kahta kersaa ja miettiä kummasta tissistä toinen joi viimeksi ja kummasta toinen, ja sitten se vielä paperille ylös montako minuuttia...

Joo eihän sitä maitoa pakko oo lämmittää, jos huoneenlämpösenä vauvalle kelpaa. Meillä tyttö nukkunu 3kk iästä asti n.12 tunnin yöunia, tona aikana herää 2-3 kertaa tissille. Kiinteet alotettu 5,5kk sormiruokaillen, vellejä ei ole saanut yhtään. Ite imetän aina täydemmästä tissistä ja kyllä sen sitten huomaa jos toinen onkin jäänyt välistä, kun se alkaa täyttyä :D Alussa tein turhan hankalaksi ja pähkäilin, kummastakohan on viimeks imetetty. Miksi täytyisi laskea montako minuuttia imenyt ? :o

22/63 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksosten imetys olisi kyllä varmasti niin raskasta, että en yhtään ihmettele, jos mielummin kääntyy tuttipullon puoleen! Varsinkin tuo yösyöttäminen, itselle on niin helppo tämä yksi lapsi ottaa vaan viereen ja yleensä nukahtaa itsekin siihen. (Sängyssä vaan pitää olla laidat)

Minä kyllä keitän tuttipullot noin joka toinen tai kolmas päivä. Ei oo hirveen iso homma, samalla kun laittaa ruokaa niin pistää yhden kattilan enemmän vettä kiehumaan. 🙆 Ja huuhtelen käytön jälkeen kylmällä vedellä (maitoproteiini irtoaa näin parhaiten) ja sen jälkeen pesen (kuumalla vedellä) pulloharjalla ja tiskiaineella. Tietysti, kun en käytä niitä pulloja kuin kerran päivässä niin jaksaa tehdä näin!

-Minulle on annettu juuret ja siivet-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/63 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

SarahSina kirjoitti:

Laakson Lilja kirjoitti:

SarahSina kirjoitti:

Imetän, tyttö 9kk.

Aion jatkaa vähintään 1v ikään. Saa nähdä kuinka pitkään siitä sitten vielä jatkuu. Meillä tyttö ei ole kummemmin tissiriippuvainen, ollut aina nopea syömäri (n.5min ja siinä se.) Vaiheita on meidänkin imetystaivaleeseen kuulunut; rintaraivareita, asento rajoittuneisuutta jne. Imetyksestä on tullut rutiinia ja se on helppoa, eikä aamuisin väsytä.Voin sanoa, etten ikimaailmassa jaksaisi öisin nousta lämmittelemään maitoa (tai pestä jatkuvasti pulloja), joten siitä pisteet pullolla ruokkijoille ! :)

En minäkään ole noussut pulloja lämmittelemään yöllä, meillä keskoskaksosetkin alkoi nukkua kuuden tunnin yöunia jo 3kk ikäisenä, ja siitä piteni vielä reilusti kun alettiin antamaan perunaporkkanavelliä iltaisin.

Minä taas en olisi jaksanut pidempään sitä yöllistä imettämistä. Paljon paremmin sai nukuttua kun ei tarvinnut nousta yöllä enää syöttämään kahta kersaa ja miettiä kummasta tissistä toinen joi viimeksi ja kummasta toinen, ja sitten se vielä paperille ylös montako minuuttia...

Joo eihän sitä maitoa pakko oo lämmittää, jos huoneenlämpösenä vauvalle kelpaa. Meillä tyttö nukkunu 3kk iästä asti n.12 tunnin yöunia, tona aikana herää 2-3 kertaa tissille. Kiinteet alotettu 5,5kk sormiruokaillen, vellejä ei ole saanut yhtään. Ite imetän aina täydemmästä tissistä ja kyllä sen sitten huomaa jos toinen onkin jäänyt välistä, kun se alkaa täyttyä :D Alussa tein turhan hankalaksi ja pähkäilin, kummastakohan on viimeks imetetty. Miksi täytyisi laskea montako minuuttia imenyt ? :o

Ja pointtina siis se, että imettäessä kun ei välttämättä tarvitse edes silmiään avata öisin. Meillä tyttö nukkunut paljon perhepedissä, jolloin ei tarvitse nousta yhtään mihinkään. Nyt nukkunut muutaman yön omassa sängyssä ja vaikka herännyt syömään vain kaksi kertaa, niin silti oma olo aamulla väsyneempi kun yrittää nojatuolilla keikkua hereillä sen aikaa, että tyttö syönyt ja voi laskea takaisin sänkyyn :D

24/63 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

SarahSina kirjoitti:

Laakson Lilja kirjoitti:

SarahSina kirjoitti:

Imetän, tyttö 9kk.

En lämmitellyt pulloja öisin koska lapset nukkui mahat täynnä. Ja sen takia laskin minuutteja että arvioin että molemmat syö tarpeeksi. Jos olis ollut vain yksi eikä kahta keskosta, niin mitäpä väliä sit niillä määrällä ja tissillä.

Olen huono nukkumaan enkä koskaan saisi nukuttua lapsi vieressä. Lapset oli aina mun sängyn vieressä pinniksessään, niin että pinnojen välistä sai kättä pidettyä lohtuna.

25/63 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvia kiitos kirjoitti:

Kaksosten imetys olisi kyllä varmasti niin raskasta, että en yhtään ihmettele, jos mielummin kääntyy tuttipullon puoleen! Varsinkin tuo yösyöttäminen, itselle on niin helppo tämä yksi lapsi ottaa vaan viereen ja yleensä nukahtaa itsekin siihen. (Sängyssä vaan pitää olla laidat)

Minä kyllä keitän tuttipullot noin joka toinen tai kolmas päivä. Ei oo hirveen iso homma, samalla kun laittaa ruokaa niin pistää yhden kattilan enemmän vettä kiehumaan. 🙆 Ja huuhtelen käytön jälkeen kylmällä vedellä (maitoproteiini irtoaa näin parhaiten) ja sen jälkeen pesen (kuumalla vedellä) pulloharjalla ja tiskiaineella. Tietysti, kun en käytä niitä pulloja kuin kerran päivässä niin jaksaa tehdä näin!

Meillä lapset söi neljä kertaa päivässä, jopa minä jaksoin joka kerta pesaista ne kaksi pulloa, ei mitään järkeä kerätä tiskipöydälle 8 pulloa päivässä.

Vierailija
26/63 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahta ekaa mietin yksi vuotiaaksi, puoli vuotta täysimetystä. Kolmas nyt pian 6kk, on täysimetyksellä. Ensimmäiset kolme kuukautta on imetys ollut ihan paskaa hommaa; infernaalista kipua, suihkuavia tissejä, märkiä paitoja, rintaraivareita, tietä imua jne. Tosi sitovaa. Mutta sit kun niistä ekoista kuukausista on selvinnyt, niin kaikki on tosi helppoa; maidontuotanto on tasaantunut, lapsi syö nopeasti ja ilman taisteluita. Kiinteiden aloitusta en odota yhtään, pelkällä tissillä pääsee niin helpolla.

Vierailija
27/63 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetin siihen asti kunnes lapsi oli 2,5 kk. Imettäminen oli ihanaa ja olisin jatkanut sitä mieluusti pidempääkin. Sain kuitenkin flunssan joka väliaikaisesti vähensi maidon määrää ja lapsi jäi selkeästi nälkäiseksi rintaruokinnan jälkeen niin jouduimme välillä turvautua korvikkeeseen pullosta. Niinhän siinä kävi että kun flunssa meni ohi niin vauva ei enää suostunut rinnasta syömään.

Tästä lähtien vauva sai pääasiassa korviketta, yritin joka päivä jonkin verran aina pumpata maitoa ja johonkin reilun 3,5 kk ikään asti sai aina osittain myös rintamaitoa. Jossain vaiheessa totesin että en enää jaksa kun olet pumpannut puoli tuntia ja maitoa on tullut 10-20 ml. Kiitollinen olen että sain tuonkin ajan imettää ja jos meille lapsia vielä siunaantuu niin pyrin myös silloin täysimettämään mahdollisimman pitkään. :) Oli se rintaruokinta myös helpompaa kun ei tarvinnut desinfioida pulloja ja kannella kaupasta korvikkeita. Minulla ei ollut alun perin tavoitteena imettää kuin kuukausi, koska minun piti aloittaa ssri-lääkitys, mutta rakastuin hommaan täysin. Siirsin lääkkeen aloitusta aina myöhemmäksi että sain imettää ja olen onnellinen joka hetkestä jonka sain imettää. :)

Vierailija
28/63 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista imetin 1v4kk. Ensimmäiset puoli vuotta en juuri muuta tehnytkään kuin imettänyt. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi voinut olla järkevää antaa korviketta lisäksi, sillä luulen, että maitoa minulta tuli niukanlaisesti (sama ongelma on ollut kaikilla suvun naisilla). Mutta minäpä sitkeästi imetin enkä suostunut "luovuttamaan". Sainko mitalin? No en. Onneksi kiinteiden aloitus 5kk iässä vähensi imetyskertoja. Imetyksestä jäi silti paljon hyviä muistoja ja vieläkin ajattelen lämmöllä sitä läheisyyttä.

Sitten syntyivät kaksoset. Kaksikiloiset vauvat eivät ymmärtäneet mitään rinnan imemisestä ja tarvitsivat kellontarkasti korvikemaitoa. Imetystä jatkui 2,5kk, kunnes minulta ei enää yksinkertaisesti tullut maitoa. Pumpulle en koskaan herunut kunnolla (taisi 50ml olla ennätys vaikka mitä tein). Tein kyllä ihan tietoisen päätöksen että annan imetyksen olla, sillä koliikkisissa kaksosissa oli sellainen rumba, etten olisi stressiltäni varmaan pystynyt siihen keskittymäänkään. Nostan hattua teille, jotka olette saaneet kaksosten imetyksen pelaamaan!

Vierailija
29/63 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulta isänä tuo imettäminen oikein sujunut, mutta pullosta ruokin kyllä.

Vierailija
30/63 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista imetin 15kk. Joskus taisi saada korvikettakin joitain pullollisia kun olin poissa.

Toinen 4kk ja imetän. Lapsella on allergioita minkä takia vähän haastavaa (esikoisellakin oli, ei tajuttu ja vaan valvottiin). Yritän pienillä määrillä siedättää lasta lehmänmaitoon ja munaan, siis syömällä näitä itse hyvin vähän. Oireet on hankalia, jos syön liikaa. Eipä se korvikekaan tässä tilanteessa tulisi kyseeseen.

Minä en pidä imettämisestä, mutta olen sen terveyssyistä valinnut. Molemmat vauvat ovat olleet suht hyviä syömään, puoliso tukee todella paljon. Esikoisen aikana lohdutti öisin kun taistelin imuotteen kanssa ja nyt tekee minulle sopivia ruokia ja pitää huolen, että kaapissa on minullekin syötävää. Lisäksi pumppaan maitoa pulloon, että voin itsekin olla joskus pois. Nyt itselle on tärkeää saada nuorempi äidinmaidon kanssa siedätettyä allergeeneihin ja pidempää imetystä suunnittelen taas. Rintasyövän riskin laskeminen motivoi myös.

Vierailija
31/63 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen imettänyt kaikkia neljää melkein 2-vuotiaaksi.Eivät ole koskaan saaneet korvikkeita tai tuttia.Meillä homma on vaan onnistunut niin.Ruvenneet syömään ruokaa 6kk iässä.Tai aloittaneet maustelun ja siitä sormiruoan.Ovat myöskin nukkuneet tissille ja saaneet sitä niin usein kun ovat halunneet.Tää on toiminut meillä.Onhan tissittely helppoa varsinkin kun sitä on riittänyt.

Vierailija
32/63 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei aluksi maito meinannut nousta millään johtuen ehkä todella raskaasta ja pitkästä synnytyksestä. Pari ekaa viikkoa sai rintamaidon lisäksi korviketta sen jälkeen maitoa alkoi tulla kunnolla ja täysimetyksellä mentiin 4 kuukauden ikään saakka.

Välillä saattoi saada vähän korviketta, kun oli kaksin isänsä kanssa enkä saanut pumpattua maitoa tarpeeksi. 4 kk aloitettiin soseita, kun kasvu hidastui, imetin osittain 9 kuukauden ikäiseksi.

Meillä imetys loppui valitettavasti tuolloin siihen, että lapsi sai hampaita ja puri nännit hajalle.

Vierailija
33/63 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetän nyt 8 kk ikäistä vauvaani, ja tarkoitus imettää niin pitkään kun vauvalle kelpaa. Ekat 6 kk täysimetystä, ja nyt maistellaan soseita 2xpäivässä ja aamuisin & iltaisin puuroa. Nukutan tissille iltaisin ja öisin syödään melko tiheesti, nukutaan perhepedissä joten se on ihan ok. Päivisinkin tissiä haluaa aika usein, imetän lapsentahtisesti :)

paljon on tullut palautetta imetyksestä suht vierailtakin ihmisiltä, kuten ihmettelyä että vieläkö mä imetän.. samoin ihan vauvana moni oli varma että maitoni ei riitä kun vauva oli paljon rinnalla.. no, onneksi pidin oman pääni ja vakaasti uskoin ja luotin että maito riittää ja lapseni vaan viihtyy tosi tiheään rinnalla.

Vierailija
34/63 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imetän nyt 8 kk ikäistä vauvaani, ja tarkoitus imettää niin pitkään kun vauvalle kelpaa. Ekat 6 kk täysimetystä, ja nyt maistellaan soseita 2xpäivässä ja aamuisin & iltaisin puuroa. Nukutan tissille iltaisin ja öisin syödään melko tiheesti, nukutaan perhepedissä joten se on ihan ok. Päivisinkin tissiä haluaa aika usein, imetän lapsentahtisesti :)

paljon on tullut palautetta imetyksestä suht vierailtakin ihmisiltä, kuten ihmettelyä että vieläkö mä imetän.. samoin ihan vauvana moni oli varma että maitoni ei riitä kun vauva oli paljon rinnalla.. no, onneksi pidin oman pääni ja vakaasti uskoin ja luotin että maito riittää ja lapseni vaan viihtyy tosi tiheään rinnalla.

Kuulostaa minusta ihanalta!Voin sanoa 4 lasta noin hoitaneena että helpommalla pääset.Siinä missä muut olleet melko väsyneitä,olen pysynyt virkkuna.Näin siis meillä.Ovat kaikki itse lopettaneet tissittelyn ja siirtyneet omaan sänkyyn nukkumaan.Ei ole ikinä tarvinnut ketään sen kummemmin huudattaa tai taistella.

Anna asioiden mennä omalla painollaan ja tahdilla,näin voin suositella.

Vierailija
35/63 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetän. En siksi, että se olisi helppoa. Se on työlästä ja sitoo minut vauvaan. Mutta imettäminen on oikein. Vauva tarvitsee äidinmaitoa, ja sen kautta saamiaan vasta-aineita ja muita terveydelle tärkeitä tekijöitä. Ensimmäistäni täysimetin 6kk ja korvikemaitoa annoin vasta 1,5 iässä. Toista vauvaani aion imettää yhtä pitkään. Korviketta ei tulisi antaa ennen vuoden ikää, ellei ole ihan pakko.

Vierailija
36/63 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imetin. Maailman yksinkertaisin homma.

Miksi äidit tekevät tämänkin vaikeaksi?

Tarkoitan niitä jotka keskellä yötä keittelevät tuttipulloja...

Juu menee vaikeaksi jos yöllä alkaa keitellä pulloja... Niitä voi olla useampi, niin saa pestyä ja keitettyä päivällä valmiiksi.

Imetin noin 6 kk ikään ja sitten alkoi kevät ja helvetilliset allergiaoireet. Oli pakko aloittaa sellainen lääkitys, että imetyksen katsoin parhaimmaksi jättää.

Lapsi oli jo tosin sen ikäinen, ettei pulloja tarvinnut keitellä ja korvike kelpasi huoneenlämpöisenä. Eli kun oli öisin sängyn vierellä se puhdas pullo (joka olisi ollut valmiiksi keitetty jos tarve olisi ollut) ja 2 dl korviketetra ja sakset. Purkki auki, korvike pulloon, lapselle suuhun. No, muutama vaihe enemmän kuin imetyksessä, mutta ei olennaisesti vaikuttanut jaksamiseen.

Vierailija
37/63 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin 1,5-vuotiaaksi, ei saanut koskaan korvikkeita. Oli koko ajan tissillä, kunnon punkki, yöt ja päivät. Täysimetystä 4-5 kk asti kunnes alkoi maistella soseita

Vierailija
38/63 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imettäminen on ihanaa.Vauvan ja äidin hetki.Ja yöllä tissi suuhun ja voi jatkaa unia.Taudit ei tartu vauvaan.Eikä tule syötyä eikä juotua mitään epäterveellistä kun ajattelee toista,oma terveys pysyy kunnossa,aivan kuin raskausaikanakin.

Vierailija
39/63 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin n. 2kk, kunnes jouduin itse pitkäksi aikaa sairaalaan. Minulla oli vahva kipulääkitys, joten en voinut imettää, ja kivuissani en kauaa jaksanut pumpata. Siihen jäi imetys.

Lapsi on jo yli 2 vuotta ja edelleen olen tästä katkera. Minusta imettäminen oli ihanaa, ja olisin imettänyt varmaan ainakin 1,5 vuotiaaksi. Onneksi on sentään säilynyt epätavallisen terveenä, vaikka korvikelapsi onkin.

Vierailija
40/63 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä että. Erityisesti kuopus ei olisi selvinnyt hengissä jos en olisi antanut maitoa myös pullosta.