Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis eikö teillä oikeasti ole rahaa ostaa ruokaa? Joku mättää elämänhallinnassa

Vierailija
26.09.2016 |

Kyllähän minimitoimeentulokin on laskettu siten, että ruokaan riittää rahaa. Joku nyt mättää ihmisten rahankäytössä.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän toimeentulotuki ole kummoinen ja siksi Suomi on saanut siitä huomautuksen EU:lta, ettei se kata edes peruskuluja.

En tiedä minkä vastauksen Suomi on antanut EU:lle.

Toisaalta, jokaisella meillä on omat vahvuudet ja heikkoudet ja jotkut ovat taloudellisimpia ja kätevämpiä käsistään kuin toiset.

En usko asioiden parantuvan syyllistämällä, vaan tarjoamalla työkaluja (joita harvoin on tarjolla ) miten ihmiset saisivat rahansa riittämään ja pitämällä jonkinlaisen elintason itselleen.

Siinä vertailussa ei otettu huomioon sitä, että Suomessa useimmat tukien varassa elävät saavat useita päällekkäisiä tukia (esim. peruspäiväraha, asumistuki ja toimeentulotuki). Huomautus tuli virheellisin perustein, ja se toki oikaistiin.

No ei se nyt ihan noinkaan yksioikoisesti mennyt. Samanlaisia tukia on muissakin Euroopan maissa. On tosiasia, että tukien ostovoima on laskenut jo kauan aikaa, ja Orpo myönsikin jo, että se on tietoista politiikkaa. Kannustavuutta halutaan, mutta nyt tukien pienuus alkaa olla jo työllistymisen este. Minulla on esimerkiksi huomenna työhaastattelu, mutta toimeentulotuella ei voi haaveillakaan siistien vaatteiden ostosta. Kirpparivaatteissa kuljen ja ne saa kelvata haastatteluunkin. Luulen kuitenkin, että työllistyminen voisi olla aavistuksen todennäköisempää, jos voisi joskus käydä kampaajalla ja ostaa siistit kengät. Näin keski-ikäisenä kun näyttää hoitamattomalta, epäillään joko mielenterveys- tai päihdeongelmaa. Minulla ei ole kumpaakaan.

Aikalailla niin se meni.

http://www.talouselama.fi/uutiset/komitealta-moitteet-suomi-maksaa-liia…

Täällä vähän tarkemmat perusteet

www.eapn.fi/wp-content/uploads/2015/02/Pikku-Parlamentti-27.2.2015_Matt…

Vierailija
42/83 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat aina jotenkin niin hedelmättömiä ketjuja. Aloittaja on yleensä jo päättänyt että asia on näin, ja sitten homma menee siihen jankkaamiseen ja omassa sankaruudessa paistatteluun sekä sopivan alentuvaan neuvomiseen.

Juuri näin. Tämä on sitä samaa oman egon pönkittämistä ja sädekehän päänsä laittamista. Minä.minä ja kerran vielä minä.

Miten pieni voi ihminen olla, kun pitää kadehtia ja syyllistää vielä köyhempää, mitä itse on.

Minusta Jokainen joka elää 400-500€ kuussa - maksaa ruuat, vaatteet, puhelimet ja vessapaperit on sankari ja osoittaa suurta luovuutta ja selvyytymistaitoa elämässä, josta me hyväosaiset tuskin selviäisimme montakaan kuukautta.

Todellakin voin ihailla ihmistä joka saa tuolla summalla ostettua ruuat, vaatteet, vaatteet, puhelimet, vessapaperit ja mitä nyt tarvitseekaan. Mutta en ehkä ihmistä joka ostaa vaatteet, puhelimet ja vessapaperit ja sitten huomaa että ei ole senttiäkään rahaa ja nälkä olis. Luovuutta se voi osoittaa, mutta ei selviytymistaitoa. Tässähän oli kyse heistä joilla EI ole siihen ruokaan rahaa, kun se on mennyt johonkin muuhun - varmasti tärkeään ja tarpeelliseen, mutta oliko se tosiaan tärkeämpää ja tarpeellisempaa kuin ruoka?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän toimeentulotuki ole kummoinen ja siksi Suomi on saanut siitä huomautuksen EU:lta, ettei se kata edes peruskuluja.

Toisaalta, jokaisella meillä on omat vahvuudet ja heikkoudet ja jotkut ovat taloudellisimpia ja kätevämpiä käsistään kuin toiset.

En usko asioiden parantuvan syyllistämällä, vaan tarjoamalla työkaluja (joita harvoin on tarjolla ) miten ihmiset saisivat rahansa riittämään ja pitämällä jonkinlaisen elintason itselleen.

Siinä vertailussa ei otettu huomioon sitä, että Suomessa useimmat tukien varassa elävät saavat useita päällekkäisiä tukia (esim. peruspäiväraha, asumistuki ja toimeentulotuki). Huomautus tuli virheellisin perustein, ja se toki oikaistiin.

Suomessa maksetut tuet ovat kuitenkin Eu-maiden keskitasoa, vaikka Suomi on kärkipäässä hintavertailussa.

Ja jollakin tapaa pitäisi ottaa huomioon myös elinolosuhteet, kun lämpötila vaihtelut voi olla jopa 80 astetta esim. asumisessa, vaatetuksessa jne.

Vierailija
44/83 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat aina jotenkin niin hedelmättömiä ketjuja. Aloittaja on yleensä jo päättänyt että asia on näin, ja sitten homma menee siihen jankkaamiseen ja omassa sankaruudessa paistatteluun sekä sopivan alentuvaan neuvomiseen.

Juuri näin. Tämä on sitä samaa oman egon pönkittämistä ja sädekehän päänsä laittamista. Minä.minä ja kerran vielä minä.

Miten pieni voi ihminen olla, kun pitää kadehtia ja syyllistää vielä köyhempää, mitä itse on.

Minusta Jokainen joka elää 400-500€ kuussa - maksaa ruuat, vaatteet, puhelimet ja vessapaperit on sankari ja osoittaa suurta luovuutta ja selvyytymistaitoa elämässä, josta me hyväosaiset tuskin selviäisimme montakaan kuukautta.

Todellakin voin ihailla ihmistä joka saa tuolla summalla ostettua ruuat, vaatteet, vaatteet, puhelimet, vessapaperit ja mitä nyt tarvitseekaan. Mutta en ehkä ihmistä joka ostaa vaatteet, puhelimet ja vessapaperit ja sitten huomaa että ei ole senttiäkään rahaa ja nälkä olis. Luovuutta se voi osoittaa, mutta ei selviytymistaitoa. Tässähän oli kyse heistä joilla EI ole siihen ruokaan rahaa, kun se on mennyt johonkin muuhun - varmasti tärkeään ja tarpeelliseen, mutta oliko se tosiaan tärkeämpää ja tarpeellisempaa kuin ruoka?

Mistä sinulle on edes muodostunut mielikuva, ettei toimeentulotukien saajilla riitä rahaa ruokaan, koska heiltä puuttuu elämänhallinta. Omassa mielikuvitusmaailmassako ja se sitten oikeuttaa syyllistämään ja haukkumaan muita. Vai vedätkö mutkia suoriksi, kun joku valittaa rahan pienuutta, ettei se riitä edes ruokaan, niin kuvittelet näin kaikkien tekevän. Nykyään monet jopa työssäkäyvät sanovat olevansa tiukoilla ja rahaa ruokaan vähän käytössä, kun on maksanut pakolliset kulut.

Toimeentulotuki on viimeinen tukimuoto ja lähes poikkeuksetta sitä ennen on kokenut elämän varjopuolen ja köyhyyttä, taustalla pitkäaik.työttömyyttä, sairautta, työkyvyn alentumusta. masennestu, mielenterv.ongelmia, jotka varmasti vaikuttavat ihmisen elämänhallintaan ja toimintakykyyn alentavasti.

On todella surullista, jos omaa egoa pitää pönkittää, syyllistämällä heikompiosaisia tai saa siitä jotakin mielihyvää elämälleen.

Vierailija
45/83 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme aika reippaasti yli toimeentulotukirajojen (yhteinen brutto kavan alle 100t vuodessa). Mutta kyllä vaan välillä käy niin että ruokarahat on tiukilla kun laskut kasaantuu ja kaikki rahat menee, varsinkin kun siihen päälle sitten joku odottamaton vähän isompi meno. Menot nousee tulojen mukana ja aina on perse auki ;)

Vierailija
46/83 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen minä. Eikö asiat pitäisi laittaa tärkeysjärjestykseen. Huolehtia asumismenoista ja siitä että ruoka riittää. Mulla on aina pakkasessa ruokaa ja kaapeistakin löytyy sen verran että kuukauden kestäisi vaikka ei olisi penniäkään rahaa

Vierailija
47/83 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka vastaankin provoon niin kerron että esim. stadissa noilla kaikilla normeilla voi heittää vesilintua. Eivät riitä yhtikäs mihinkään. Ihmisten rahankäytössä ei ole pakko olla mitään vikaa, monet köyhät ovat melkoisen neuvokkaita rahankäytön suhteen. Se missä mättää on asuntojen hinnoissa oleva ilma ja siitä aiheutuva ahdinko.

Hinnoissa on reilusti ilmaa ja silti porukka haluaa ehdottomasti asua stadissa. Kun lähdetään vähänkin liikkeelle toiseen suuntaan, niin hinnat lähtee laskuun. Esimerkiksi Kirkkonummella on jo jonkin verran halvempaa, ja vieressä kulkee junarata jolla pääset kevyesti sinne stadiin jos työt tms pakottaa.

Meilläkin on täällä iso kolmio, josta maksetaan alle tonni. Samaan aikaan eräs miehen tuttava asuu perheineen stadissa pienessä kaksiossa, josta maksaa liki sanan hinnan kuin me tästä.

Ja täällä jopa saa kunnaltakin asunnon (Espoossa & stadissa ei nykyään enää toivoakaan), meillekin tarjottiin, mutta löydettiin yksityiseltä kivempi.

Joten ihmettelen vaan tuota valitusta hinnoista, jos kuitenkin itse siellä kalliisti halutaan asua.

Vierailija
48/83 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämme aika reippaasti yli toimeentulotukirajojen (yhteinen brutto kavan alle 100t vuodessa). Mutta kyllä vaan välillä käy niin että ruokarahat on tiukilla kun laskut kasaantuu ja kaikki rahat menee, varsinkin kun siihen päälle sitten joku odottamaton vähän isompi meno. Menot nousee tulojen mukana ja aina on perse auki ;)

Realistinen kuvaus Oikeasta elämästä. Ruuasta on helppo säästää, kun pakolliset kulut on maksettava esim. vakuutukset, polttoaineet, bussiliput jne.

Vierailija
49/83 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tulevat vähemmällä toimeen kuin kuvittelevat/luulevat. Kun elää erittäin kurinalaisesti, välttää ruokaostoksilla kaikkea höttöä, eineksiä, sokeria, keksejä, tms. niin rahat riittävät ruokaan. Niin, ruoka: jostain on tullut mielikuva ja tapa suomalaiseen elämään, että pitäisi olla monipuolista, runsasta sitä ja tätä ruuaksi. Yksinkertainen perusruoka, suomalaiset juurekset pääosassa, on paitsi terveellistä, edullista ja erittäin maukasta - kun osaa sitä ruokaa valmistaa. Olisiko tässä eräs "elämänhallinnan" ongelma? Kuinka moni meistä oikeasti osaa tehdä hyvää ruokaa edullisista aineksista?

Suu säkkiä myöten. Lihaa ei tarvitse todellakaan syödä jokapäivä. Jos rahat menevät tupakkaan, kaljaan, iltalehtiin, -sanomiin, karkkeihin, eineksiin, kahvikuppeihin kahviloissa, raha-automaatteihin, yms. niin ei ihme, että rahat eivät riitä.

Suomalaisessa elämäntavassa olisi paljon petrattavaa, säästettävää. Mainitsemani yksinkertainen, kurinalainen, niukka elämäntyyli on vallalla esim. Saksassa monessa perheessä - ja rahaa jää jopa säästöön. Syö vähemmän. Kuluta vähemmän. Älä osta mitään. Huolehdi terveydestäsi parhaasi mukaan: käy lenkillä, pese ja hoida itsesi, hiuksesi, ihosi, kyntesi. Älä käytä alkoholia, tupakkaa. Vähennä kahvia.

Elämänhallintaohjeita on pilvin pimein, alkaen peruskoulun kotitalous- ja terveystiedon tunneilta. Noudata ammattilaisten ohjeita! Tee elämäntapamuutos, mikä on helpompaa kuin ihmiset kuvittelevat.

Vierailija
50/83 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se nyt ihan noinkaan yksioikoisesti mennyt. Samanlaisia tukia on muissakin Euroopan maissa. On tosiasia, että tukien ostovoima on laskenut jo kauan aikaa, ja Orpo myönsikin jo, että se on tietoista politiikkaa. Kannustavuutta halutaan, mutta nyt tukien pienuus alkaa olla jo työllistymisen este. Minulla on esimerkiksi huomenna työhaastattelu, mutta toimeentulotuella ei voi haaveillakaan siistien vaatteiden ostosta. Kirpparivaatteissa kuljen ja ne saa kelvata haastatteluunkin. Luulen kuitenkin, että työllistyminen voisi olla aavistuksen todennäköisempää, jos voisi joskus käydä kampaajalla ja ostaa siistit kengät. Näin keski-ikäisenä kun näyttää hoitamattomalta, epäillään joko mielenterveys- tai päihdeongelmaa. Minulla ei ole kumpaakaan.

Minulla oli edellisessä työhaastattelussa siisti trikoopaita ja tyylikäs villakangashame, jonka ostin kirppikseltä parilla eurolla :)

Kirppisvaatteet eivät ole nykyään mikään häpeä tai syy nuhjuiseen pukeutumiseen, sieltä kun tekee oikeasti niitä löytöjä. Itse kiertelen mielelläni kirppiksillä vaateostoksilla, vaikka varaa olisi uusiinkin.

Hiukset taas itse kasvattaisin vaan pitkäksi ja haastattelussa nutturalle tms siistille kampaukselle.

Vierailija
51/83 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen minä. Eikö asiat pitäisi laittaa tärkeysjärjestykseen. Huolehtia asumismenoista ja siitä että ruoka riittää. Mulla on aina pakkasessa ruokaa ja kaapeistakin löytyy sen verran että kuukauden kestäisi vaikka ei olisi penniäkään rahaa

Aivan. Meillä aina ruokaa pakkasessa. Tilataan joka syksy pari poroa suoraan teurastamolta ja samalla tulee pari ämpärillistä hilloja. Luomutilalta tilataan talven juurekset kellariin ja hirviseuralta muutama kymmenen kiloa hirvenlihaa. Viinit käydään hakemassa puolen vuoden välein suoraan viinitilalta Ranskasta. Kesällä täytän tietysti toisen pakastimen marjoilla, yleensä ostan niitä 70 - 100 litraa torilta.

Kyllä avainsana on elämänhallinta ja jos se on hyppysissä, kuka tahansa pystyy järjestämään yllätysillalliset 20 hengelle.

Vierailija
52/83 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes aina rahat on tuhlattu tarpeettomiin asioihin kuten kaljaan/siideriin ja tupakkaan. Aika usein näitä työttömiä näkyy istuvan lähiöpubissa monta kertaa viikossa eikä sekään ole mitään halpaa lystiä. Siihen päälle vielä kalliit uudet puhelimet yms osamaksuilla niin soppa on valmis, katsoppa huvikseen millaiset puhelimet on keskiverto työkkärin asiakkaalle. Ei ole halvimpia malleja...

Täällä ilmoittautuu työkkärin asiakas, jos soittelee jollakin lehtitilauksen kylkiäisenä tulleella mummonokialaisella.

Siiderin ja tupakan sijasta minunkin rahani ovat menneet silmälaseihin ja hammaslääkäriin. En enää edes muista, milloin olen viimeksi käynyt kampaajalla. Olikohan samaan aikaan kun kävin jalkahoidossa, kun se oli siinä vaiheessa jokseenkin välttämätön.

Ruokaan meillä kyllä aina raha riittää. Muistanpa erään kauppareissun teini-ikäisen tyttäreni kanssa. Hän oli laittamassa ostoskärryyn yhtä ja toista, josta jouduin sanomaan,että ei riitä rahat. Kassalla ihmetteli, että kovin erikoisen näköisiä ostoksia noin rahattomalle. Huomautin lapselleni, että kyllä meillä aina ruokaan riittää rahaa, mutta ei riitä hiusväriin, erikoisherkkuihin ym. turhuuksiin.

Vierailija
53/83 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Meillä aina ruokaa pakkasessa. Tilataan joka syksy pari poroa suoraan teurastamolta ja samalla tulee pari ämpärillistä hilloja. Luomutilalta tilataan talven juurekset kellariin ja hirviseuralta muutama kymmenen kiloa hirvenlihaa. Viinit käydään hakemassa puolen vuoden välein suoraan viinitilalta Ranskasta. Kesällä täytän tietysti toisen pakastimen marjoilla, yleensä ostan niitä 70 - 100 litraa torilta.

Kyllä avainsana on elämänhallinta ja jos se on hyppysissä, kuka tahansa pystyy järjestämään yllätysillalliset 20 hengelle.

Näinhän se menee, meillä työttömilläkin. Ero on vaan siinä, että minä myyn sinulle ne marjat, hirvet ja ehkä porotkin. Viinistä joudumme kyllä tinkimään. Tarjolla onkin itsepoimituista marjoista valmistettua kotiviiniä.

Vierailija
54/83 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes aina rahat on tuhlattu tarpeettomiin asioihin kuten kaljaan/siideriin ja tupakkaan. Aika usein näitä työttömiä näkyy istuvan lähiöpubissa monta kertaa viikossa eikä sekään ole mitään halpaa lystiä. Siihen päälle vielä kalliit uudet puhelimet yms osamaksuilla niin soppa on valmis, katsoppa huvikseen millaiset puhelimet on keskiverto työkkärin asiakkaalle. Ei ole halvimpia malleja...

Täällä ilmoittautuu työkkärin asiakas, jos soittelee jollakin lehtitilauksen kylkiäisenä tulleella mummonokialaisella.

Siiderin ja tupakan sijasta minunkin rahani ovat menneet silmälaseihin ja hammaslääkäriin. En enää edes muista, milloin olen viimeksi käynyt kampaajalla. Olikohan samaan aikaan kun kävin jalkahoidossa, kun se oli siinä vaiheessa jokseenkin välttämätön.

Ruokaan meillä kyllä aina raha riittää. Muistanpa erään kauppareissun teini-ikäisen tyttäreni kanssa. Hän oli laittamassa ostoskärryyn yhtä ja toista, josta jouduin sanomaan,että ei riitä rahat. Kassalla ihmetteli, että kovin erikoisen näköisiä ostoksia noin rahattomalle. Huomautin lapselleni, että kyllä meillä aina ruokaan riittää rahaa, mutta ei riitä hiusväriin, erikoisherkkuihin ym. turhuuksiin.

OT, mutta milloin tai missä tilanteessa jalkahoitajalla käyminen on jokseenkin välttämätöntä?

Vierailija
55/83 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka vastaankin provoon niin kerron että esim. stadissa noilla kaikilla normeilla voi heittää vesilintua. Eivät riitä yhtikäs mihinkään. Ihmisten rahankäytössä ei ole pakko olla mitään vikaa, monet köyhät ovat melkoisen neuvokkaita rahankäytön suhteen. Se missä mättää on asuntojen hinnoissa oleva ilma ja siitä aiheutuva ahdinko.

Jos ei ole rahaa ruokaan niin kannattaisi miettiä asutko Helsingissä.

Vierailija
56/83 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkitusti vähävaraiset ja matalakoulutetut käyttävät enemmän rahojaan röökiin ja sidukoihin kuin korkeammin koulutetut.

Paitsi tietysti AV-mammat jotka ovat kaikki raittiita ja röökaamattomia.

Vierailija
57/83 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähävaraiset yleensä eivät osaa lopettaa kaivamista, kun ovat muutenkin kuopassa. Otetaan vielä koira tai tilataan tyhjänpäiväisiä lehtiä tai muuta turhaa paskaa.

Vierailija
58/83 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin ketju pääasiassa näitä "elämänhallinan mestareita" pätemässä minkä kerkeää. Voin tästä päätellä että monella on oikeasti kusi sukassa, paniikki perseessä ja yt:t pyörii firmassa. Pelätään kuin ruttoa sen oman korttitalon sortumista, mikä onkin tietysti enää ajan kysymys.

Vierailija
59/83 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsästä puolukat ja sienet, tarjouksista lihat  yms. Ei ole kallista tehdä esim. jauhelihakastiketta, kaalilaatikkoa, pannukakkua, salaatteja, sämpylöitä, kiisseleitä, broileria. Moni ei ilmeisesti viitsi eikä osaa.  Ei se rahasta ole kiinni. Mutta jos pitää saada omaan rahatilanteesen liian kallista ruokaa hampisravintoloista ja pizzerioista, ostetaan vanukkaita, kaikkea einespaskaa, niin siihen ne rahat sujahtaa.

Ja luulet, että työkyvyttömyyseläkkeellä olevat pystyvät kaikki laittamaan ruokaa ja käymään metsässä??

Juuri näin. Olen entinen keskituloinen (3400€/kk) mutta nyt kun olen 1/2 työkyvyttömyyseläkkeellä ja 1/2 työttömänä (eli ei ansiosidonnaista saa) käteen jääkin vain 1290€. Jos olisin yksineläjä tai vain tuon teinin kanssa ei tuo raha riittäisi mihinkään, silti bruttona yli kaikkien tukien alarajan (ja silti rahaa tulisi moneen muuhyn nähden "hyvin"). Rupusakkialueella kaksion vuokra 700-800€, ruokaan 300-400€ ja lääke ym laskuihin loput. Ei vaateostoksia, ei autoa, ei lomiamitään ei voisi olla.

Onneksi on mies töissä, 2/3 maksettu talo, sienet ja marjat omasta pihasta. Pahinta mitä ihmiselle voi tapahtua on tää puolikas eläke, taidan palauttaa koko paskan ja kammeta sairaana töihin.

Vierailija
60/83 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaljaa ja tupakkaan menee noiden valittavien rahat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi