Oma laihdutus ja ruuat miehelle?
Ollaan oltu yhdessä viitisen vuotta ja minä teen meillä aina ruuan, mies ei osaa tehdä mitään ruokia😕.Olen aloittanut laihdutuksen ja nyt on siis ongelmana, etten tiedä mitä ruokaa tehdä. Olin sinkkuna vuosia ja silloin söin lähinnä salaatteja eikä ollut paino ongelmia.Mieheni tykkää ruuistani paljon mutta käytän kyllä voita ja kermaa sekä suolaa.Leivon myös paljon. Tulisin itse toimeen riisillä ja kanalla vaikka viikon mutta mieheni takia en voi niitä jatkuvasti tehdä. Pitäisikö vaan olla itsekäs ja tehdä omat ruuat? Kurjaa tässä on myös se, että mies on laiha ja se, että se syö tekemiäni ruokia myös eväänä töissä. Ihan tavallista kotiruokaa teen, viikonloppuna esim, lohikeittoa, mureketta ja perunamuusia, sienistä ja kinkusta piiraan.Mulla olis n.10 kg laihdutettavaa, olen 31 ja mies 40 v.
Kommentit (14)
Sun miehes on aikuinen ihminen ja voi kyllä huolehtia omasta syömisestään.
Tekee kyllä kotona kaikkea muuta mutta on tumpelo keittiössä, viimeksi kun söin vaan kasvisruokaa se söi vaan lidlin hamppareita.Yhteisiä lapsia meillä ei ole. Jotenkin mä osoitan rakkautta ni tekemällä sille hyvää ruokaa mutta ne kilot on tullut mulle ei miehelleni?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tekee kyllä kotona kaikkea muuta mutta on tumpelo keittiössä, viimeksi kun söin vaan kasvisruokaa se söi vaan lidlin hamppareita.Yhteisiä lapsia meillä ei ole. Jotenkin mä osoitan rakkautta ni tekemällä sille hyvää ruokaa mutta ne kilot on tullut mulle ei miehelleni?
Ap
Jospa alat osoittamaan rakkautta jotenkin muuten.
Teet samoja ruokia kuin aiemminkin, mutta otat itse paljon vähemmän ja täytät lautasen salaatilla.
No anna toisen elää Lidlin hamppareilla, se on sen oma asia.
Jos ei kevyet ja terveelliset safkat kelpaa, ei tietenkään sun tarvi tehdä sille erikseen jotain mättöruokia.
Mitä syöt aamu- ja iltapalaksi? Mitä jos keventäisit niistä ja lisäisit liikuntaa? Tekisit samat ruoat kuin ennenkin.
Kohta se dumppaa sut kun olet lihava vaikka kuinka kokkaisit. Anna sen elää niillä lidlin hamppareilla koko aika kun olet dieetillä.
Alatte tehdä yhdessä ruokaa. Opettelette kumpikin miten syödään terveellisesti, ja sä syöt sitä ruokaa sitten vain paljon vähemmän kuin mies. Tekee teille kummallekin hyvää, ja saatte uuden yhteisen harrastuksenkin.
Ehkä jokin kompromissi, että teet viikolla itsellesi keveämpää ruokaa ja viikonloppuna sitten sitä perinteisempää, josta jää miehelle viikollekin muutama annos? Siis olettaen, että tosiaan omasta vapaasta halustasi teet sitä ruokaa. Tai sitten valmistusvaiheessa teet ruuasta kaksi eri versiota, itsellesi kevyemmän ja miehellesi kaloripitoisemman.
Kilot on tulleet sulle, koska miehen normipäiväkulutus voi olla jopa tuplasti sen, mitä naisella. Samankokoiset annokset eivät vain toimi.
Käykö molemmat töissä? Jos käy, eikä yhteisiä lapsiakaan ole, voi mies aivan hyvin tehdä ruokansa itse. Jos ei ole jollain tavalla vajaaälyinen tai kykyinen.
Minunkin pitäisi keventää, mutta tuo mies taas tarvitsee tuhdimpaa ruokaa. Tein ison kattilallisen kanakeittoa (kanaa ja kasviksia) ja keitin erikseen riisiä. Mies saa lapata sitä riisiä omaan keittoannokseensa ja minä syön ilman riisiä.
Käydään molemmat töissä.Miehen työ on fyysistä ja mulla taas potilaiden vastaanottoa ja haastatteluita eli istun lähes koko työpäivän.Kun teen ruokaa teen varmaan kuudelle hengelle ja asutaan kaksin. Mies on tottunut, että joka päivä on pullaa yms. Jos en ole tehnyt niin se tuo kaupasta. Käydään kyllä kävelyllä joka päivä kun on koiria. Mulla yleensä kilot tulee talvella kun kaikki pihahommat jää. Olisiko kellään mitään vinkkejä mitä ruokaa voisin tehdä jotka maistuisi molemmille? Mulla on ongelma tuon aamupalan kanssa, en pysty syömään mitään ennen klo 12 tai ei vain ole nälkä ja sitten illat juoksen jääkaapilla.Kahvia en juo mutta leipä ja pulla on se heikko kohta.Kasviksia kyllä käytän ja kesällä marjoja. En käytä näkyvää sokeria vaan makeutusainetta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Käydään molemmat töissä.Miehen työ on fyysistä ja mulla taas potilaiden vastaanottoa ja haastatteluita eli istun lähes koko työpäivän.Kun teen ruokaa teen varmaan kuudelle hengelle ja asutaan kaksin. Mies on tottunut, että joka päivä on pullaa yms. Jos en ole tehnyt niin se tuo kaupasta. Käydään kyllä kävelyllä joka päivä kun on koiria. Mulla yleensä kilot tulee talvella kun kaikki pihahommat jää. Olisiko kellään mitään vinkkejä mitä ruokaa voisin tehdä jotka maistuisi molemmille? Mulla on ongelma tuon aamupalan kanssa, en pysty syömään mitään ennen klo 12 tai ei vain ole nälkä ja sitten illat juoksen jääkaapilla.Kahvia en juo mutta leipä ja pulla on se heikko kohta.Kasviksia kyllä käytän ja kesällä marjoja. En käytä näkyvää sokeria vaan makeutusainetta.
Ap
Miehen syömiset eivät millään tavalla vaikuta varsinaiseen ongelmaasi, eli et syö aamulla vaan laukkaat jääkaapilla illat.
Keksi illaksi jotain muuta tekemistä kuin jääkaapilla käynti. Syöt samaa ruokaa kuin mies, mutta pienemmät annokset, ja reilummin lientä ja salaattia.
Vaihda turha makeutusaine sokeriin. Ei se sinua lihota vaan iltainen jääkaapilla juoksentelu. Pullan sijasta hedelmää tai juurespaloja, kun et kahviakaan juo.
No nyt on miehenkin korkea aika opetella kokkaamaan. Tuo on tekosyy, ettei muka osaa. Osaako siivota? Imuroida? Pestä pyykkiä? Hoitaa lapsia? Käydä kaupassa? Jne. Anna mä arvaan. Hän luistaa muistakin kotitöistä?